Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Stemning stemning!!! Den gang en hel Kvikk Lunsj var en skatt! Lørdagsgodteriet kunne være en appelsin som vi skar toppen av og stappet sukkerbiter ned i midten. Kunne vare en hel halv time en slik appelsin. Frosne kyllingvinger i flate 400 gr. Frionor (eller Findus?) blå pakker var nettopp oppfunnet og utgjorde lørdagens kulinariske himmelrike, nystekt og med potetgull ( som bare var en type - hverken riflet, mindre fett eller slettes ikke Halal...) Livet VAR enklere da. Var de utsolgt på vinger så ble det selvfisket røye fra Gudbrandsdalens mange små fjellvann. Nesten enda bedre..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Husker da jeg fikk "lade" av farmor på lørdager. En Riegel sjokolade. Liten, men du verden som det smakte. En sterk kontrast til dagens overflod. Og så stas det var med jul, den eneste gangen i året da man fikk en del ekstra.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Hasla, Riegel... i sølvpapir... små. slanke luksusobjekter! Hadde en tante som jobbet på Freia i alle år, jeg var hos de av og til i helgene, og på kjøkkenet hadde tante godskuffen ja... alle typer sjokolade, og jeg fikk lov til å velge en!
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Fy f*en, jeg har åpenbart blitt seriØst gammel!
    Jeg tassa opp bakken til nærbutikken hver lørdag ettermiddag for å handle inn lørdagsgodt til meg og lillesøs.
    2 peanøttposer á 25 øre, samt 2 ditto prisa sjokolader.
    1 krone svidd, og så hørte vi på lørdagsbarnetimen og knaska på godteriet vårt, sittende side om side i samme stol .
    Det som gjaldt var å ete opp egen forsyning fortsomfy og deretter tigge av småungen :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23

    Dagens overflod og eksesser er ikke bra for folk - direkte usunt spør du meg. Så jeg har redusert f.eks. antall diskanter til noe slikt;


    Det handler om å ta ansvar!

    diskantsamling.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Muligens klokt av deg å snakke ironisk om overflod ;) Ellers var det noen som sa en gang; for mye av det gode, DET er godt det.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Veckans runkmotiv!!!

    Artig med en så bred samling, med forskjellige konstruksjoner.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Husker da jeg fikk "lade" av farmor på lørdager. En Riegel sjokolade. Liten, men du verden som det smakte. En sterk kontrast til dagens overflod. Og så stas det var med jul, den eneste gangen i året da man fikk en del ekstra.
    Sjokolade!? Luksus!!
    Da jeg var liten, bodde jeg sammen med 150 andre i en skoeske midt i veibanen. Om morran måtte jeg slikke veibanen rein med tunga mi, og når jeg kom hjem ble jeg slått i søvne med et belte av faren min!

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg fekk aldri sjokolade. Foreldra mine hadde butikk, og dersom eg hadde fått smaken på slikt, hadde det gått gale. Noko det fyrst gjorde då eg var i 10-årsalderen, og tente eigne pengar....
    (Til gjengjeld fekk eg "Barnas plater" nr 3 - 10, og det som var tilgjengeleg frå Ingebrigt Davik-katalogen, og opplæring i å bruke platespelaren)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er bedre å samle på diskanter enn elefanter!
    Elefant trompeten når ikke helt opp i frekvens.


    Overfloden ble grundig utforsket i 1979 av tre brødre.
    Elvegris.jpg


    Rapporten tror jeg er tilgjengelig, ellers så er det laget en dokumentar.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6

    Dagens overflod og eksesser er ikke bra for folk - direkte usunt spør du meg. Så jeg har redusert f.eks. antall diskanter til noe slikt;


    Det handler om å ta ansvar!

    Vis vedlegget 468497
    Mye snask her.
    Etter ny midbass/mellomtonehorn er på plass, skal jeg ha T500 el. lignende.
    Spise tørt brød og vann i noen uker så burde det være oppnåelig.:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Eg fekk aldri sjokolade. Foreldra mine hadde butikk, og dersom eg hadde fått smaken på slikt, hadde det gått gale. Noko det fyrst gjorde då eg var i 10-årsalderen, og tente eigne pengar....
    (Til gjengjeld fekk eg "Barnas plater" nr 3 - 10, og det som var tilgjengeleg frå Ingebrigt Davik-katalogen, og opplæring i å bruke platespelaren)
    Klassisk vestlandsk gjerrigknark mentalitet. Vedder på at du fikk skyvepølse på skolematen også.

    For uinnvidde; skyvepølse var gjerne god gammeldags Stabburspølse (merrarapp) som en skjøv foran seg med tenna mens en spiste seg innover brødskiva.
    Til slutt var skiva spist og pølsa kunne tas med hjem og brukes om igjen neste dag. Det nærmeste noen vestlending har kommet til Perpetuum Mobile noensinne :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Eg fekk aldri sjokolade. Foreldra mine hadde butikk, og dersom eg hadde fått smaken på slikt, hadde det gått gale. Noko det fyrst gjorde då eg var i 10-årsalderen, og tente eigne pengar....
    (Til gjengjeld fekk eg "Barnas plater" nr 3 - 10, og det som var tilgjengeleg frå Ingebrigt Davik-katalogen, og opplæring i å bruke platespelaren)
    Klassisk vestlandsk gjerrigknark mentalitet. Vedder på at du fikk skyvepølse på skolematen også.

    For uinnvidde; skyvepølse var gjerne god gammeldags Stabburspølse (merrarapp) som en skjøv foran seg med tenna mens en spiste seg innover brødskiva.
    Til slutt var skiva spist og pølsa kunne tas med hjem og brukes om igjen neste dag. Det nærmeste noen vestlending har kommet til Perpetuum Mobile noensinne :D
    Slik var det da jeg vokste opp!
    Nå tar jeg igjen, fem fårepølser på skiva, spiser fårepølsene, kaster agurken, og bruker skiva opp igjen neste dag! :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Good one! Sånn går det når oppveksten er FOR streng! :(
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her i gården er det ikke mye "skyvepålegg"
    Sånn lager jeg rostbeef skivene mine jeg tygger på vei til jobb.
    Mye pålegg, tynt skåret brød.



    Synes det er greit å ikke gi unga smaken på brus & godis.
    Mine får det ikke, og resultatet av det er at de foretrekker frukt, og vann fra springen når de er tørste.
    MEN de får de beste råvarene som er å oppdrive på hjemmelaget mat.
    Her lages barnemat til minsten av fersk seabass/dorade/laks....osv. og alskens rotgrønnsaker.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Merralapp ja, kjenner til den.
    Men hvilket pålegg var sleaføre?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5

    Dagens overflod og eksesser er ikke bra for folk - direkte usunt spør du meg. Så jeg har redusert f.eks. antall diskanter til noe slikt;


    Det handler om å ta ansvar!

    Vis vedlegget 468497
    Blir aldri for mye av det gode, ei bra samling - men så slo det meg ; mangler ingenting ? - næh !

    Så men fruen vanner blomster og koser seg - steller Sluket heller litt med tweeter samlinga - i like !
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Det er en tanke, en hensikt bak det bildet - legger inn en betraktning rundt det i.l.a. kvelden.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett minne som sitter fra barndommen er man fikk typ 25øre og gikk til kiosken og kjøpte godteri 2øres kola karamell (smørbukk) men kompisen min som var en litt mer frempå og full i fan hade gjerne en krone eller to og det blev det mye karameller av:D
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    På tide å tette Sluket? Julelunsj snart? Skal jeg be fruen finne frem kyllinglever´n og fyre opp bakstejernet snart?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    På tide å tette Sluket? Julelunsj snart? Skal jeg be fruen finne frem kyllinglever´n og fyre opp bakstejernet snart?
    Venter i åndeløs spenning - det er under fire uker til jul og jeg begynte å bli alvorlig bekymret.... Dette er jo førjulens vakreste eventyr denne kombinasjonen av samvær, prisbelønnet tvåa som ramme rundt, ofseleg lyd & artistutvalg og ikke minst det ekspertmessige sammensatte og rikholdige overflødighetshornet av spise - i sum en opplevelse som er hinsides den råeste Michelin rating :D Og i år føler jeg til og med at det nesten er forjent! Hehe... Gleder meg til å se sluttresultatet "live"
    S & B juger julen inn - en herlig tradisjon må vi vel nå ha lov å kalle det nå. Herved er alt annet avlyst, pavebesøket satt på vent og bookingavdelingen advart!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Flattery will get you everywhere! :)

    Hva med simpelthen neste torsdag (30/11)? Fredag er jo uansett hviedag.

    Jeg slakter premiegrisen, kverker ei høne og fisker opp noen åtseldyr fra havet. - og et hælvete av en portvin fra vinkjelleren du kan glede deg til
    som akkompagnement til Stiltonen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Italiensk salat fra butikken er jo håpløs - det er jo ikke italiener i den...

    Johan-Kr
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Det gjør en amerikansk kjøkkensjef jeg kjenner.... M.A. Jones!

    laughing Donald Duck.gif
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Flattery will get you everywhere! :)

    Hva med simpelthen neste torsdag (30/11)? Fredag er jo uansett hviedag.

    Jeg slakter premiegrisen, kverker ei høne og fisker opp noen åtseldyr fra havet. - og et hælvete av en portvin fra vinkjelleren du kan glede deg til
    som akkompagnement til Stiltonen.
    Har vi en date på torsdag?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Hadde jeg vært en virkelig ihuga sportsfisker (eller yrkesfisker forsåvidt) så hadde jeg tvert byttet navnt til Agnar Hysing-Gjedde! Mer relevant navn tror jeg ikke finnes.
    Frøberg's Frøhandel kanskje, som lå på gateplan i Glassmagasinet i gamle dager!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Flattery will get you everywhere! :)

    Hva med simpelthen neste torsdag (30/11)? Fredag er jo uansett hviedag.

    Jeg slakter premiegrisen, kverker ei høne og fisker opp noen åtseldyr fra havet. - og et hælvete av en portvin fra vinkjelleren du kan glede deg til
    som akkompagnement til Stiltonen.
    Har vi en date på torsdag?
    Sjekk mail!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    BTW, er nok bedre på flatulens enn flattery! Dessuten er det jo sant - og ikke smiger en gang.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hysing høres ut som det kunne vært godt.
    Ikke vet jeg,
    men lysing, det vet jeg.
    Tilfeldigvis var det pannestekt lysing her igår, med kålpure, gnocchi og oksesjy med røkt smør.
    Måtte finne på noe ekstra godt igår for å toppe hvalbiffen fra fredagskvelden.
    Det sikles fremdeles.
    Bare nevner det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Otto, når siklet står over skolsåla... DA snakker vi! Men det høres veldig gott ut det der, jeg spiste filetert og stekt uer for første gang, meget elegant smak og tekstur på den fisken. Har spist mye uer men da dampet hel, med soyasaus/olje helt over, finstrimlet ingefær og varløk for smaken.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde jeg vært en virkelig ihuga sportsfisker (eller yrkesfisker forsåvidt) så hadde jeg tvert byttet navnt til Agnar Hysing-Gjedde! Mer relevant navn tror jeg ikke finnes.
    Frøberg's Frøhandel kanskje, som lå på gateplan i Glassmagasinet i gamle dager!
    Kva med skytebas Bang? Det hadde vore knall!
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Håkon Langballe, adm. dir. A/S Norsk Kabelfabrik.....

    Kiropraktor Odd Svinø,
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn