Fra Gruvelyd til Stuelyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Er vel tvilsomt om det blir noen roadtrips i sommer.
    Satser på at det kanskje kan bli noe til høsten.

Falcon1i

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Jeg lar hvitballansen være foreløpig. Den står på auto, men den kan justeres.
    Det må ikke bli for mye for meg. Jeg syns vel også at det hvite ser greit ut.
    Men jeg takker for tips, og tar i mot med åpne armer.
    Det är klokt att börja med små steg, justerar man för mycket kommer man till slut inte ihåg
    vad som gjorde att det blev bra ;)

Det med vitbalansen är nyttigt att känna till, påverkar även den totala färgbalansen. Tipset om att
    alltid ha ett vitt pappersark tillhands snappade jag upp av en proffs-fotograf som dokumenterade
    en tillställning på arbetet. Enligt honom var det a och o inom fotografering.

Kör på, är riktigt trevligt att följa tråden.

//Janne

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.869
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Den siste håndfullen med bilder så riktig bra ut med hensyn til farger,
    nå er'e bare å angripe verden!

/ Morten

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for at jeg og Håvard fikk ta oss en tur. Den platespilleren din overpresterer rett og slett. God er den...Og med mye musikk i seg. Heresy gjør seg ikke bort og nå var du tilogmed kvitt skinnsofaen som var der sist :). Takk for godt bakverk, lekker blues, men mest av alt at du er du Rolf :). Godt å få delt litt minner om vår kjære venn, hvil i fred Jan R.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Takk for at jeg og Håvard fikk ta oss en tur. Den platespilleren din overpresterer rett og slett. God er den...Og med mye musikk i seg. Heresy gjør seg ikke bort og nå var du tilogmed kvitt skinnsofaen som var der sist :). Takk for godt bakverk, lekker blues, men mest av alt at du er du Rolf :). Godt å få delt litt minner om vår kjære venn, hvil i fred Jan R.
    Å det skulle nå bare mangle at jeg ikke skulle ha en åpen dør for hyggelige mennesker.

Velkommen tilbake når som helst.

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    J

J.J

Gjest
    Bedre start kan enn ikke få...... jo ... enn kan det og .. men da blir det perfekt au :rolleyes: :cool:

Spilles musikk og drikkes kaffe her og... ha en flott dag Rozzy

/JR

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Kaffe og musikk her også før en joggetur langs havet! Feriemodus er fine greier:) God sommer Rolf!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.180
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker jeg også for et trivelig besøk.
    Hyggelig å være tilbake i Halden og ikke minst kaffe og søtsaker hos deg. Morsomt å høre Hersey, min første opplevelse med disse.
    Kommer gjerne igjen

Håvard

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    En riktig god sommer til dere også. Og i dag starta det riktige sommerværet her. Slutt på den store påtrengende sola, og regnet gjør sin entre.
    Deilig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fargetemperatur måles i (grader) Kelvin, og du kan ikke "set and forget" hvitbalansen, fordi lyset har forskjellig fargetempetatur hver eneste gang.

Problemer innendørs er ikke så rart. Der opererer du med kanskje lyspærer, naturlig vinduslys, blitz og (grøss) lysstoffrør. Alle med helt forskjellig fargetemperatur. Ikke rart lysmåleren blir litt forvirret av det.

Du kan selvsagt sette hvitbalansen manuelt (ved å ta bilde av noe du vet er hvitt og fortelle kameraet det. Menyen hjelper deg.) hver gang, men det blir tungvint. Eller du kan ta bilder i råformat. Noe som anbefales uansett, dersom du vil ha full kontroll over bildene selv, men det er selvsagt mer jobb ed etterbehandling og justering.

Som Lagga sier er kanskje det fornuftige å gå til butikken og si at du synes den automatiske hvitbalansen fungerer dårlig. Kanskje bevæpnet med et par av bildene med tydeligst fargestikk.

Flotte bilder, forresten. Du har et godt øye for motiver, og det er mye viktigere enn noe kamera! :)

Edit: Ser ingen åpenbare problemer med de siste bildene her. Falsk alarm? Kanskje kommet borti en innstilling?

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Eit greit kvitbalanse-triks er å klippe til ein bit av ein is-boks, lokket for eksempel. Denne treng ikkje vera større enn at ein får den i lomma og er ein fin måte å kalibrere på reise med.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    er det et jevnt sig av onkel Bob skiver snurrende på gramofonen?
    1044260_484043508343177_984131632_n.jpg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Fargetemperatur måles i (grader) Kelvin, og du kan ikke "set and forget" hvitbalansen, fordi lyset har forskjellig fargetempetatur hver eneste gang.

Problemer innendørs er ikke så rart. Der opererer du med kanskje lyspærer, naturlig vinduslys, blitz og (grøss) lysstoffrør. Alle med helt forskjellig fargetemperatur. Ikke rart lysmåleren blir litt forvirret av det.

Du kan selvsagt sette hvitbalansen manuelt (ved å ta bilde av noe du vet er hvitt og fortelle kameraet det. Menyen hjelper deg.) hver gang, men det blir tungvint. Eller du kan ta bilder i råformat. Noe som anbefales uansett, dersom du vil ha full kontroll over bildene selv, men det er selvsagt mer jobb ed etterbehandling og justering.

Som Lagga sier er kanskje det fornuftige å gå til butikken og si at du synes den automatiske hvitbalansen fungerer dårlig. Kanskje bevæpnet med et par av bildene med tydeligst fargestikk.

Flotte bilder, forresten. Du har et godt øye for motiver, og det er mye viktigere enn noe kamera! :)

Edit: Ser ingen åpenbare problemer med de siste bildene her. Falsk alarm? Kanskje kommet borti en innstilling?
    Jeg har valgt og ikke bry meg så mye om denne hvitballansen, men justert noe på kelvin. Foreløpig til jeg blir mer stø på kamerabruk får det holde. Jeg syns ikke de siste bildene er så ille. Dessuten syns jeg at en personlig touch på bildene når det gjelder farger er greit for meg. Til høsten skal det arrangeres fotokurs her i byen. Det er en mulighet for at jeg slenger meg med der. Ja hvis det ikke er så kostbart at det går ut over platekjøp da.

Jeg har forresten hatt et Østfoldbesøk i dag. Ble innvitert av Ruby til å besøke en av hans venner, og jeg tok med kamera. Jeg ble sånn halvfornøyd med det resultatet.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Eit greit kvitbalanse-triks er å klippe til ein bit av ein is-boks, lokket for eksempel. Denne treng ikkje vera større enn at ein får den i lomma og er ein fin måte å kalibrere på reise med.
    Høres fornuftig ut. Som det sies, jeg vil ta det med meg videre.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.869
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Til høsten skal det arrangeres fotokurs her i byen. Det er en mulighet for at jeg slenger meg med der. Ja hvis det ikke er så kostbart at det går ut over platekjøp da.
    Fornuftig prioritering. Som andre har bemerket; du har et blikk for motiver! - og det er mye viktigere enn kunnskap om teknikk, teknikk kan læres. Et godt blikk, hmmm, det er et annet regnestykke....

Jeg har forresten hatt et Østfoldbesøk i dag. Ble innvitert av Ruby til å besøke en av hans venner, og jeg tok med kamera. Jeg ble sånn halvfornøyd med det resultatet.
    Det var "A"........

ShineySmileysGrin.jpg

/ Morten

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Og i dag ble denne kjøpt. Et must som jeg gleder meg til å høre.
    Og en av dette årets få nye plater jeg har kjøpt. Vinyl det også.

black sabbath-13.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har valgt og ikke bry meg så mye om denne hvitballansen, men justert noe på kelvin.
    Da er det nettopp hvitbalansen du justerer. Du forteller kameraet hvilken farge lyset det fanger har. Hvilken farge det skal vise som hvitt, altså. Øyet/hjernen er flinke til å tolke dette selv, og gjør at vi oppfatter hvite flater som hvite, selv om lyset som reflekteres fra dem er farget, men hvis et kamera bare gjenga disse faktiske fargene på bilder, ville ikke hvitt se ut som hvitt for oss på dem, og derfor må lysmåleren gjette hvilken farge i bildet som aktisk skal vises som hvitt, så bildene skalse naturlige ut for mennesker. Ingen enkel oppgave, selvsagt, som du har oppdaget. Vanligvis klarer den det helt OK likevel.

...og hvis du etter hvert bestemmer deg for å fotografere i råformat, kan du sjonglere så mye du vil med hvitbalanse og alt annet i ettertid, uten å miste noe informasjon.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lærte noe der Dazed. Veldig bra.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    steike fozzy, du begynner å bli for flink. Kom deg ut og møt grasrota mann! Bilder med nerve(r) og sjel, og for guds skyld ikke glem platesamlinga til folk. Elektronisk computerfjøl er ikke mye sexy. ;)

Sist redigert:

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Ok Eros, grasrøtter det neste. ;)

OG takk for ros.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Fremdeles trening med kamera her.

Og spelling av musikk. selvfølgelig og ikke minst.

I dette øyeblikk spilles denne.

IMGP1181.jpg

Aerik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    8.342
    Sted
    Våler i Østfold
    Se her ja Rolf, nå begynner du virkelig å få dreis på fargene også.
    Du er jo rå på å lage gode fortellinger i bildeseriene dine. Bra jobba :)

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    703
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Nysgjerrig på den spiralvertigoplata der. Fine bilder, forresten.

Ole G

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Siste Black Sabbath kan det va? Ellers har Metallica black album samme hypno-spiral.

Riktig, det er denne. En av de få nye jeg har kjøpt i år.
    Den beste fra Black Sabbath siden Master of Reality. Etter min mening.

black sabbath-13.jpg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.589
    Torget vurderinger
    2
    Ble en lite tur til Fredrikstad i dag.
    Gamlebyens frimarked ble besøkt.
    Litt småshopping, ikke mye, men litt.

frimarked LP.jpg

Vedlegg

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    703
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Trodde spiral-labelen ble forlatt på slutten av syttitallet.

Ole G

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.689
    Sted
    Oslo/Grebbestad
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…