Det är klokt att börja med små steg, justerar man för mycket kommer man till slut inte ihågJeg lar hvitballansen være foreløpig. Den står på auto, men den kan justeres.
Det må ikke bli for mye for meg. Jeg syns vel også at det hvite ser greit ut.
Men jeg takker for tips, og tar i mot med åpne armer.
Thanks.Den siste håndfullen med bilder så riktig bra ut med hensyn til farger,
nå er'e bare å angripe verden!
/ Morten
Å det skulle nå bare mangle at jeg ikke skulle ha en åpen dør for hyggelige mennesker.Takk for at jeg og Håvard fikk ta oss en tur. Den platespilleren din overpresterer rett og slett. God er den...Og med mye musikk i seg. Heresy gjør seg ikke bort og nå var du tilogmed kvitt skinnsofaen som var der sist . Takk for godt bakverk, lekker blues, men mest av alt at du er du Rolf . Godt å få delt litt minner om vår kjære venn, hvil i fred Jan R.
Fargetemperatur måles i (grader) Kelvin, og du kan ikke "set and forget" hvitbalansen, fordi lyset har forskjellig fargetempetatur hver eneste gang.Jeg lar hvitballansen være foreløpig. Den står på auto, men den kan justeres.
Jeg har valgt og ikke bry meg så mye om denne hvitballansen, men justert noe på kelvin. Foreløpig til jeg blir mer stø på kamerabruk får det holde. Jeg syns ikke de siste bildene er så ille. Dessuten syns jeg at en personlig touch på bildene når det gjelder farger er greit for meg. Til høsten skal det arrangeres fotokurs her i byen. Det er en mulighet for at jeg slenger meg med der. Ja hvis det ikke er så kostbart at det går ut over platekjøp da.Fargetemperatur måles i (grader) Kelvin, og du kan ikke "set and forget" hvitbalansen, fordi lyset har forskjellig fargetempetatur hver eneste gang.Jeg lar hvitballansen være foreløpig. Den står på auto, men den kan justeres.
Problemer innendørs er ikke så rart. Der opererer du med kanskje lyspærer, naturlig vinduslys, blitz og (grøss) lysstoffrør. Alle med helt forskjellig fargetemperatur. Ikke rart lysmåleren blir litt forvirret av det.
Du kan selvsagt sette hvitbalansen manuelt (ved å ta bilde av noe du vet er hvitt og fortelle kameraet det. Menyen hjelper deg.) hver gang, men det blir tungvint. Eller du kan ta bilder i råformat. Noe som anbefales uansett, dersom du vil ha full kontroll over bildene selv, men det er selvsagt mer jobb ed etterbehandling og justering.
Som Lagga sier er kanskje det fornuftige å gå til butikken og si at du synes den automatiske hvitbalansen fungerer dårlig. Kanskje bevæpnet med et par av bildene med tydeligst fargestikk.
Flotte bilder, forresten. Du har et godt øye for motiver, og det er mye viktigere enn noe kamera!
Edit: Ser ingen åpenbare problemer med de siste bildene her. Falsk alarm? Kanskje kommet borti en innstilling?
Høres fornuftig ut. Som det sies, jeg vil ta det med meg videre.Eit greit kvitbalanse-triks er å klippe til ein bit av ein is-boks, lokket for eksempel. Denne treng ikkje vera større enn at ein får den i lomma og er ein fin måte å kalibrere på reise med.
Det er ikke rent sjelden at det snurres Dylanskiver her. Ellers har jeg vært i sterk Grateful Deadmodus en stund nå.er det et jevnt sig av onkel Bob skiver snurrende på gramofonen?
Vis vedlegget 208999
Fornuftig prioritering. Som andre har bemerket; du har et blikk for motiver! - og det er mye viktigere enn kunnskap om teknikk, teknikk kan læres. Et godt blikk, hmmm, det er et annet regnestykke....Til høsten skal det arrangeres fotokurs her i byen. Det er en mulighet for at jeg slenger meg med der. Ja hvis det ikke er så kostbart at det går ut over platekjøp da.
Det var "A"........Jeg har forresten hatt et Østfoldbesøk i dag. Ble innvitert av Ruby til å besøke en av hans venner, og jeg tok med kamera. Jeg ble sånn halvfornøyd med det resultatet.
Da er det nettopp hvitbalansen du justerer. Du forteller kameraet hvilken farge lyset det fanger har. Hvilken farge det skal vise som hvitt, altså. Øyet/hjernen er flinke til å tolke dette selv, og gjør at vi oppfatter hvite flater som hvite, selv om lyset som reflekteres fra dem er farget, men hvis et kamera bare gjenga disse faktiske fargene på bilder, ville ikke hvitt se ut som hvitt for oss på dem, og derfor må lysmåleren gjette hvilken farge i bildet som aktisk skal vises som hvitt, så bildene skalse naturlige ut for mennesker. Ingen enkel oppgave, selvsagt, som du har oppdaget. Vanligvis klarer den det helt OK likevel.Jeg har valgt og ikke bry meg så mye om denne hvitballansen, men justert noe på kelvin.
Siste Black Sabbath kan det va? Ellers har Metallica black album samme hypno-spiral.
Fikk kjøpt den forrige helg, ett virkelig postivt tilbake møte med Sabbath på denne platenSiste Black Sabbath kan det va? Ellers har Metallica black album samme hypno-spiral.
Riktig, det er denne. En av de få nye jeg har kjøpt i år.
Den beste fra Black Sabbath siden Master of Reality. Etter min mening.
Vis vedlegget 210407
Vertigo lever.Trodde spiral-labelen ble forlatt på slutten av syttitallet.
Ole G