Fra Gruvelyd til Stuelyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    Hvordan går det med riaa/step up testingen monn tro ???

Og ikke minst, er far nøyd med "bastarden", fortsatt ???

/jan
    Du har vært en tur innom her ser jeg.

Har prøvd en Sugden riaa et par dager. Ulka som kom med den. Faktisk en veldig bra riaa, jeg kunne levd med den. Den andre, Graham 2, kunne jeg nok ikke levd med. Pistrete greier.

Har kun spilt på den du kaller "bastarden" den siste uka. En bra spiller syns jeg. Og nå har pu åpna seg mye mer enn når du var her, så den trengte nok noen timer med innspilling den gamle Ortofon MC30 Super. Liker lyden av den.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    JanR skrev:

/jan

Har prøvd en Sugden riaa et par dager. Ulka som kom med den. Faktisk en veldig bra riaa, jeg kunne levd med den. Den andre, Graham 2, kunne jeg nok ikke levd med. Pistrete greier.

Har kun spilt på den du kaller "bastarden" den siste uka. En bra spiller syns jeg. Og nå har pu åpna seg mye mer enn når du var her, så den trengte nok noen timer med innspilling den gamle Ortofon MC30 Super. Liker lyden av den.
    Er høyt og lavt jeg da.

Sugden ja, du får høre med bunnfisken om den skal selges.
    Jasså, løsnet mere. Får vel ta en tur etterhvert da.

Lest PM ?

/jan

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    JanR skrev:

/jan

:)

Gode riaaer fra Sugden. Du har jo hatt noen gode riaaer fra før Rolf. Den du låner fra meg er det vansklig og finne noe særlig info om.
    Tar med Luxman stepup så får du prøve den også utover. Du er jo i sånn prøvemodus om dagen. ;D

Mvh Roar

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Bare kom med Luxman stepup du, ulka. Ta det nå når jeg er i prøvemodus, ogfør jeg blir lei av og bytte fram og tilbake. ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Her er et bilde av stepupen min. Ortofon STM-72. Heretter kalt Den Lille Tønna.

Den fungerer meget bra sammen med MC30 Super.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Guida Gruvetur.

Flott "bærer"

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Hva i hel**** rozzy, bruker du gitar holderen til denslags ?
    Skamme seg.

:D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Holderen eller bæreren eller hva det nå måtte kalles er bare brukt som hjelpemiddel under fotografering. Ellers er Den Lille Tønna festa med tape slik at den ikke ruller i gulvet.

Men det ble nå litt finere med holderen, bæreren eller hva det nå kalles. kanskje se neste gang jeg er på Svinesund om de selges uten gitar.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Et bilde til av Den Lille Tønna. Så får det være nok.

Eneste forskjellen fra første bildet, er at dette er på litt lenger avstand. Fikk med litt mer støv denne gangen.

Men sammenlignet med andre stepups i Gruva er Den Lille Tønna, heretter bare kalt Tønna, veldig bra syns nå jeg. Men jeg er en enkel sjel med små krav. Det er nå så.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Er på utkikk etter en sånn. Ikke lett og finne. Er det noen som har en sånn liggende og slenge, så.........kan jeg være kjøper.

Ortofon T-30 Stepup.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    Model Gain in db x factor Natural impedance Recommended Impedance

T5 26 20,0 118,1 3-40 ohms

T10 32 39,8 29,7 2-4 ohms

T10 MK2 28 25,1 74,5 2-6 ohms

T20 32 39,8 29,7 2-4 ohms

T20MKII 28 25,1 74,5 2-6 ohms

T30 20 10,0 470,0 24-48 ohms*

http://www.vinylengine.com/library/ortofon/t-30.shtml

/jan
    Har sett denne. Ser at det ligger en T-20 på hifido. Den er sikkert bra den også.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Har sett denne. Ser at det ligger en T-20 på hifido. Den er sikkert bra den også.
    Virker som Ortofon trives med Ortofon, så ja vil tro T20 fungerer greit.
    Selv i Japan så koster det, 2200,- ca for T20'n.

Angrer du på at du kvitta deg med Denon 320 ???

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Angrer du på at du kvitta deg med Denon 320 Hæ

/jan

Nei jeg gjør ikke det. Ble ikke 100% fornyd med den.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Oki. Da er vel ikke Denon noe for deg.
    Bare å lete videre etter en Ortofon det da.

/jan

L

Lars.N

Gjest
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:

/jan

/jan
    Ligg unna T-20 har hatt en sånn en gang ikke noe å rope hurra over å ja :) den ble prøvd med Ortofon MC 30 super MKII jeg hadde i mange år.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

laban skrev:
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:

/jan

/jan
    Ligg unna T-20 har hatt en sånn en gang ikke noe å rope hurra over å ja :) den ble prøvd med Ortofon MC 30 super MKII jeg hadde i mange år.
    Takk for tipset,laban. Jeg tar det til etterretning.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanOlav skrev:
    Hva med å teste ut disse stepupene til Xindak?
    Audiofoni som selger, der får du nok låne ett sett før du eventuelt kjøper. :)
    Skal være bra disse har jeg hørt ja. Har ikke tenkt på de. På tide og begynne og tenke kanskje. Har bare spilt musikk, så det har liksom ikke blitt så mye tid til det. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

Dette er også et alternativ som kanskje kan være verdt og prøve.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

alt det der er jo bare for å få ekstra duppeditter i kjeden. Nei Rolf....hi out eller MM og case closed. ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Guida Gruvetur.

BHO skrev:
    alt det der er jo bare for å få ekstra duppeditter i kjeden. Nei Rolf....hi out eller MM og case closed. ;D
    Enig !! 8)

Men ville ha prøvd Xindak sine, de kan gjemmes bak riaa eller lignende.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

JanOlav skrev:
    BHO skrev:
    Enig !! 8)

Og det er ikke ekstra duppeditter ?

/jan

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Guida Gruvetur.

Det er ikke hva som helst av stepups som funker på en klassisk Ortofon som MC-30. (Fin pickup!!), bare se på impedanseverdiene på T-30. Å få tak i noe som har justeringsmuligheter i sammme gata er mitt råd. ;) Lykke til, Rolf.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

JanR skrev:
    JanOlav skrev:
    BHO skrev:
    Enig !! 8)

Og det er ikke ekstra duppeditter ?

/jan
    Duppeditter så godt som noe det der.

Og det skaffes vel ikke duppiser for og gjemme de bort? Dummeste jeg har hørt. ;D

Ja jeg var jo over på dette med MM eller MC high for og slippe det der kjøret med stepupper og "duppeditter", men nå hang det jo en MC low på reservespillern jeg fant, som i mine ører er såpass bra at det er ålreit og å prøve og få det beste ut av den. Syns jeg.

Men den lille tønna gjør seg ikke bort den heller da, så det er kanskje ikke så mye og mase med egentlig. Men etter mange år så kjenner jeg meg sjøl, så.......jaja.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

impulse skrev:
    Det er ikke hva som helst av stepups som funker på en klassisk Ortofon som MC-30. (Fin pickup!!), bare se på impedanseverdiene på T-30. Å få tak i noe som har justeringsmuligheter i sammme gata er mitt råd. ;) Lykke til, Rolf.
    Det er akkurat sånn jeg har tenkt også. Det er noe ala T-30 jeg knne tenkt meg. Men det er ikke lett og finne. (skal helst ikke koste noe heller ;D)

Jeg prøvde Audio Innovation stepupen til Jan her, ikke så lenge, men såpass at jeg hørte at tønna gjorde en bedre jobb. På MC 30.

Ellers har jeg tro på at en passiv stepup vil fungere best sammen med en rørriaa.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Guida Gruvetur.

Det er ekstremt viktig å få impedansen til å sitte med MC-30. Jeg husker jeg sleit med min, men da jeg fant en MC-30, som er blitt dyr fordi vintage-gærningene har oppdaget at det sitter trafoer fra Copenhagen Transformers inni,og det endelig satt, spilte det skjorta av flere mye dyrere elementer jeg hadde. Både Fidelity Research, Audio Innovations og endel andre har trafoer med riktig (lav nok!) belastningsimpedanse, men AI måtte spesialbestilles i sin tid. Kanskje Olav kan ha noe liggende? Jeg kjenner litt folk med mye sånt i skuffene, så jeg kan høre litt rundt, om du vil. Ellers følger jeg deg i grunnen på dette med trafo kontra aktiv step up.

Et lite apropos, før i verden ble en aktiv stepup kalt prepre eller head-amp. Nå for tiden er sistnevnte en hodetelefonforsterker..

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:

Og det skaffes vel ikke duppiser for og gjemme de bort? Dummeste jeg har hørt. ;D

Ja jeg var jo over på dette med MM eller MC high for og slippe det der kjøret med stepupper og "duppeditter", men nå hang det jo en MC low på reservespillern jeg fant, som i mine ører er såpass bra at det er ålreit og å prøve og få det beste ut av den. Syns jeg.

Men den lille tønna gjør seg ikke bort den heller da, så det er kanskje ikke så mye og mase med egentlig. Men etter mange år så kjenner jeg meg sjøl, så.......jaja.

Jo da....jeg skjønner jo alt detta, og minst like viktig.....du må jo ha noe å pusle litt med, sånn at du kan jakte litt duppeditter, sutre litt, skryte litt og konkludere litt. ;D
    Alt detta kan du jo godt, og du formulerer dine inntrykk og handlinger på en måte som får iaf. meg til å dra på smilebåndet.
    Stå på du Rolf ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

impulse skrev:
    Det er ekstremt viktig å få impedansen til å sitte med MC-30. Jeg husker jeg sleit med min, men da jeg fant en MC-30, som er blitt dyr fordi vintage-gærningene har oppdaget at det sitter trafoer fra Copenhagen Transformers inni,og det endelig satt, spilte det skjorta av flere mye dyrere elementer jeg hadde. Både Fidelity Research, Audio Innovations og endel andre har trafoer med riktig (lav nok!) belastningsimpedanse, men AI måtte spesialbestilles i sin tid. Kanskje Olav kan ha noe liggende? Jeg kjenner litt folk med mye sånt i skuffene, så jeg kan høre litt rundt, om du vil. Ellers følger jeg deg i grunnen på dette med trafo kontra aktiv step up.

Et lite apropos, før i verden ble en aktiv stepup kalt prepre eller head-amp. Nå for tiden er sistnevnte en hodetelefonforsterker..
    Jatakk, impulse. Jeg vil sette umåtelig stor pris på om du hører litt rundt for meg om dette. Jeg vil gå så langt at jeg spanderer så mye Mariekjeks du bare vil, når du en gang måtte forville deg i retning Østfold. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Guida Gruvetur.

rolfozzy skrev:
    impulse skrev:

Jatakk, impulse. Jeg vil sette umåtelig stor pris på om du hører litt rundt for meg om dette. Jeg vil gå så langt at jeg spanderer så mye Mariekjeks du bare vil, når du en gang måtte forville deg i retning Østfold. :)

Det er jo et tilbud jeg ikke kan si nei til! ;) Send meg nummeret ditt på PM, så ringer jeg deg. :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

BHO skrev:
    rolfozzy skrev:

Jo da....jeg skjønner jo alt detta, og minst like viktig.....du må jo ha noe å pusle litt med, sånn at du kan jakte litt duppeditter, sutre litt, skryte litt og konkludere litt. ;D
    Alt detta kan du jo godt, og du formulerer dine inntrykk og handlinger på en måte som får iaf. meg til å dra på smilebåndet.
    Stå på du Rolf ;D
    Vet ikke om jeg liker dette med "sutre". Jeg er da en glad laks uansett.

Mens vi er inne på fisk, ulka mener jeg bør bytte arm på spillern. "Kjøp en Jelco, kjøp en Jelco!" Jaja. Det er ikke lett og være menneske i våre dager nei. (litt sutring)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Guida Gruvetur.

impulse skrev:
    rolfozzy skrev:
    impulse skrev:

Det er jo et tilbud jeg ikke kan si nei til! ;) Send meg nummeret ditt på PM, så ringer jeg deg. :)
    Nummer er formidla via PM.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Guida Gruvetur.

Fant en T30 i tyskland, 2500nkr men han sender ikke ut av tyskland.
    Den som lå på hifido skulle de vel ha rundt 3500nkr for, ble solgt fort som f**.

Billig...neppe.
    Så lykke til med letingen :)

edit: skriveleif

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn