Kjenner vi igjen god lyd når vi hører den? Øøø
Høyttalere er noen fasinerende kreasjoner. Fulle av mystikk, filosofier og arter.
Det diskuteres persepsjon på HFS. Kan vi stole på subjektive lytteinntrykk?
Høyttalere har jeg egentlig ikke brydd meg så mye om fordi jeg traff på første forsøk. Jeg hørte på Respons en gang og så meg ikke tilbake.
Sakte, men sikkert forstod jeg at homogenitet og klangbalanse er noe som skal til for å lage gode høyttalere.
For enkelthet skyld vil jeg dele høyttaleregenskaper i 3:
- det tonale
- dynamikk
- aktivering av lytterommet
For å lage en god høyttaler må man i mine ører tenke homogenitet i hele registeret på alle tre punkter. Det er mange høyttalere der ute som har ekstreme egenskaper på en eller flere av disse, men som er dårligere på andre.
I en tekst jeg har skrevet tidligere så beskrev jeg høyttalere som en kompressor. Det vil si at måten høyttaleren komprimerer utsvingene på har mye å si for opplevelsen av lyden.
Det snakkes mye om maksnivået på høyttalere, men jeg opplever at det er minimumsnivået har minst like mye å si. Hvor svakt kan høyttaleren spille.
Ta et flygel som eksempel. Når du slår an en tone så er det både masse kraft, men også fjærlette lyder i anslag og utklingning. Hvis man legger noe vekt på strengen forsvinner denne fjærlette følelsen med en gang. Sammenlignet med høyttalere låter det fort litt "Tivoliradio" med for mye vekt.
Jeg har alltid vært fascinert over hvor fjærlett hornhøyttalere kan spille de svakeste lydene. Anslag begynner fra ingenting og slutter i ingenting. Utfordringen der er ofte at man ikke får det til jevnt i hele registeret. Og ofte er det tonale også langt fra homogent. I det siste har jeg heldigvis fått høre hva slags potensiale som ligger i en gjennomført hornrigg.
Etter at det har gått en tid har jeg blitt bevisst på disse egenskapene og som jeg savner i mine Respons høyttalere. De er rett og slett litt dempet og mangler fjærlettheten. I det siste har jeg hørt flere kjøpehøyttalere som har vært gode. Det har skjedd noe i markedet. Det er nye tider og bedre råvarer virker det som.
Forrige helg var jeg hos HCS og ble fascinert over noen nye høyttalere og torsdag denne uken var jeg i Showrommet til Mala audio for å sjekke den ut mer.
Ø Audio høyttaleren er en toveis høyttaler med 12 tommer som spiller bass/mellomtone i bassreflekskasse og waveguide i diskanten. Slike høyttalere har man hørt mye av. Ofte morsomme kreasjoner, men mangler homogeniteten både tonalt, dynamisk og i rommet. Forleden hørte jeg JBL sin monitorflaggskip M2 og den er homogen tvers gjennom, men virker dempet i deler av registeret så det oppleves som at lyden ikke slipper helt. Føles EQ-et i senk egentlig.
Synes JBL Everest og K2 er noe helt annet på den fronten, men der er det litt tonale avvik igjen.
Forventninger setter ofte rammer for opplevelse. Man forventer ikke all verden av en norsk høyttaler i denne størrelsen som er konstruert av samme mann som driver butikken. Membranarealet og størrelsen på kassen setter visse begrensninger man opplever som faste og umulig å komme ut av.
Kjenner vi igjen god lyd når vi hører den?
Den gang ei vil jeg si. Ø-audio er en av de mest løsslupne høyttalerene jeg har hørt. Lyden kommer fra ingenting og bare blåser ut. Dette gjør den utrolig nok i hele registeret som for min del er en stor overraskelse.
Jeg hørte på den effektivt i en times tid og foret med demoplatene mine hvor jeg leter etter svakheter og følger etter disse til jeg finner ut hva de skyldes.
Flere av sporene har jeg hørt på mange anlegg og denne gangen var det mye detaljer i bassen som jeg hørte for aller første gang. Masse småplukk i spesielt bassgitarspillet som åpenbarer seg.
Jeg har naturligvis et nært forhold til levende akustisk musikk og lettheten fra denne høyttaleren bringer meg ganske nærme slik lyd blir til i konsertsalen.
Tonal tuning er vanskelig og jeg vil nok justere litt på nivået rundt 1K for å få lyden helt som jeg liker den, men spillestilen dynamisk er 100% etter min smak. Tror rett og slett høyttalerjakten ble like kort denne gangen som forrige gang.