God fredag!
Nå var det plutselig en stund siden forrige post gitt. Utrolig hvordan tiden flyr av og til. Egentlig har dette vært vanlige arbeidsuker for meg, men det dukker opp småting som "velter" lasset og plutselig jobber man fra morden til midnatt og umulig å skrive her.
Forrige mandag hadde vi den faste kvintettprøve på morgningen 10-13 før vi alle drar på undervisning. Kvintetten har tre prosjekter gående. Egen konsert (som er i dag) og operakorprosjektet og opptaksprosjekt. De tre timene er i snaueste laget egentlig.
På tirsdagen spilte jeg i en begravelse. Dette er fine jobber av mange årsaker. Det ene er at man føler seg nyttig som musiker og at det er meningsfylt. Det er en ting jeg personlig har tenkt mye på opp gjennom at man mange ganger føler seg som en underholdningsnarr. I begravelser føles det ikke sånn. Musikerjobber er ofte mye administrasjon som man ikke får betalt for, men i begravelser er rammen rundt superproff. Byråene er veldig flinke med alt slik så jeg kan oftest bare avtale meg organist og sende noter og møte opp og sende faktura. Honoraret er greit. Det koster fortsatt mer for en håndtverker for tilsvarende timebruk, men lønna er bra.
En av de småtingene som veltet lasset denne uken var en mikrofonforsterker jeg mottok for noen uker siden. Det var litt travelt så jeg rakk ikke å prøve den før i mellomuka. Da viste det seg at den var død. Jeg sendte den tilbake til konstruktøren, men det tok åpenbart så lang tid at jeg måtte be han om å sende en ny så jeg var sikker på at jeg fikk den til opptaksdagen til kvintetten. Det var mye greier med den der og alt tar tid, men på fredag forrige uke fikk jeg den. Jeg hadde tre timer ledig på søndag som jeg fikk testet og blitt kjent med den før den skulle i bruk dagen etterpå.
På torsdag var det stor Halloweenfest for mange av elevene mine. Brukte de fritimene på skolekorpskonsert som junior spilte. Utrolig koselig å oppleve "den andre siden" som korpsforelder.
Fredag var det også oppstart for oss med korprosjektet med forestilling på søndag. Kvintetten var leid inn som brasseksjon. Fin løsning for både de og oss. Vi får penger i kassen til kvintetten og de får en samspilt seksjon. Det var 3 timer på fredag og 2 timers prøve søndag før forestillingen.
Resten av orkesteret var treblåsensemble med mange av de dype instrumentene. Satt rett bak kontrabassklarinett og nøt lyden. Fantastisk instrument med den grommeste basslyden som finnes. Musikken var store operakorsteder hentet fra øverste hylle og satt sammen til en forestilling. Moro å spille stor operamusikk.
På mandagen etter så var det opptaksdag med kvintetten og beveger oss over til et annet tema for tråden. Nemlig opptak. Kvintetten trenger skikkelige opptak for promo og PR og jeg trenger noen å "øve" meg på å ta opp. Vi har en avtale med en kirke at vi spiller en gudstjeneste i halvåret mot å få bruke kirkerommet til øvinger og opptak.
Det koster fort 7-12 tusen for å leie en populær kirke for opptak så den avtalen er god for oss, men også god for kirken som kan låne bort rommet når det ikke brukes mot gratis musikk.
Dette var en vanlig mandag fra 09.30-13.00. For alle som har drevet med studio og opptak ved man at tiden flyr så dette var en hard mandags morgen for trådeier. Jeg hadde rigget på plass når de andre kom og vi rakk å ta opp tre korte stykker. Kommer til å poste resultatet her så dere kan synse om kvaliteten på opptaket.
Kommer til å laste det inn på Youtube. Veldig enkelt og greit med lite tap av kvalitet.
Skal ikke mene for mye om noe før jeg poster det til dere, så kan jeg heller fortelle i etterkant.
Onsdag denne uken var det generalprøve og øving med organisten som er med på et nummer på konserten i kveld. Gleder meg veldig til konserten. Det er mye administrasjon for en slik konsert. Planleggingen av denne begynte for et år siden og det skal sendes titalls eposter og mange øvinger og en drøss med egenøvingstimer for lik lønn som en begravelse. Det er ikke på egne prosjekter hvor det kunstneriske kommer først at jeg overlever som musiker, sånn er det for 99% av oss.
Nå skal jeg møte en trommis på Kløfta for å låne en 3-4.000 kroners renessanse tamburin til konserten. (For å forsøke å spille trompet og tamburin samtidig)
God helg!
I morgen har jeg første fridag på flere uker. Skal sove lenge og god lang tur i skogen.