Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Postet før, men var i denne stemningen nå. Nydelig versjon😊

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    The next level kalibrering

    På grunn av for mye arbeidsmengde og andre underliggende faktorer et par år har dessverre Hi-Fi oppsettet fått mindre fokus. Benyttet denne sjansen til å spille uten Audiolense og kalibrering i en stor del av denne perioden for å rekalibrere ørene og hodet. Nå har jeg spilt med kalibrering et års tid.

    Nå har ting vært litt roligere en stund og merker at sulten til å undersøke videre har kommet tilbake. Det er rart med det at det å løfte blikket alltid fører til fremgang og ny innsikt, mens det kan være mye mer behagelig å lulle seg inn i egen fortreffelighet og klappe seg selv på skulderen.

    De siste ukene har jeg fått jobbet litt grundig og forsøke å tenke nytt. Det har nå resultert i at jeg for første gang har fått et lydbilde der jeg rett som det er tenker at "dette er den beste lyden jeg har hørt". Siden jeg fikk Ø-ene har anlegget blitt bedre allround og med en kapasitet som takler alt. Jeg har vært superfornøyd og er nok en medvirkende faktor til at Hi-fi har fått mindre fokus og inspirasjon, men i etterpåklokskapens lys har det spilt litt "monitor-aktig" og høflig.

    Etter de siste justeringene spiller anlegget nå med den min vanlige litt mørke klangbalanse. Men nytt er at det nå spiller med en letthet og friskhet som er like detaljert i hele registeret og som trekker ut den dynamikken som er på opptaket som i en pyramide. Dette gjør at nærværet og formidlingen plutselig er der på alt som spilles. Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien. Veldig fascinerende synes jeg.

    Husker at @pedal skrev i Fidelity om Audiolense at det tar et liv å beherske. Etter hundrevis av filtre og timer brukt tror jeg at jeg snart må gi han rett i den påstanden.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.567
    Antall liker
    17.356
    Sted
    Langesund
    Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien ? Kan du utdype her?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien ? Kan du utdype her?
    Det er ikke noe annet enn kombinasjonen av DSP-funksjonaliteten som ligger i Audiolense, Yamahaen, Roon og suben.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Litt mer kjøtt på beinet

    Jeg er litt usikker på eksakt hva som har skjedd, men det jeg tror er at suben og bakkanalene kansellerer ut bassressonansene mer effektivt enn jeg tidligere har fått til. Årsaken er de metoden bak de nye justeringene.

    Det åpner et detaljnivå i bassen jeg sjelden har hørt og som gir en slags vektløshet og impulsvillighet som jeg relaterer til åpen baffel.

    Synes det er interresant på flere nivåer. Først og fremst fordi jeg har bassrefleks på både sub og høyttalere og jeg har vært usikker på de akustiske teoriene. Er det kassene eller portene som gir kasselyden eller de akustiske egenskapene? Og er det fraværet av akustisk problemer fra åpen baffel som gir detaljnivået fremfor mangel av kasse?

    Dette synes jeg kan tyde på at det er de akustiske egenskapene som er viktigst.

    En annen ting er at jeg tror dette handler om få enkeltfrekvenser som lager problemer istedet for et bredt frekvensområde.

    Interessant rett og slett. Bonusen er jo at det låter j….. bra😄
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.567
    Antall liker
    17.356
    Sted
    Langesund
    Moro at du penser tråden din inn på det jeg har som den store pådriveren i hobbyen, nettopp den brokete, men spennende veien mot godlyden. Komme aldri selv til å si meg fornøyd her hjemme, men noen ganger trenger en noen hvileskjær.

    Ser jo entusiasmen din i det siste , og har lenge pratet om å ta et besøk til deg, og nå kan det virke som tiden er moden.
    Tar det på MP.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Det er godt at entusiasmen kommer gjennom skjermen. Jeg er jo mest interessert i lyden etter at den kommer ut av høyttalerene og hvordan lyden best skal fungere til musikk. Besøket hos @Final viste meg en lydkvalitet som var inspirerende. Sammen er man bedre rett og slett.

    Så meldingen din, må forsøke å få til det.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Er det liv over 10.000hz? Er et spørsmål som kommer igjen av og til og da tenker jeg ofte på denne testen.

    Hvis man har mulighet til det i Roon eller en annen DSP, lag et lavpassfilter med bratt avrulling og spill med det på forskjellige frekvenser. Hva hører du da?

    Low pass.png
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.328
    Antall liker
    15.995
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den permanente adferdsendringen som startet med @TrompeteN
    Husker du for lenge siden, da du var hos meg? Da lærte du meg å dempe det digitale signalet fra Squeezeboxen inn til Rega DACen.
    Dette gjorde jeg derfra og ut Squeezeboxens levetid.
    Jeg gjør også dette på Eversolo. (Digitalt ut dempet til 13 av 15 trinn)
    Jeg mener å huske at det handlet om at Redbookstandarden setter visse krav til utgangsnivå på det digitale signalet, eller til innspillingene (+), men at det ikke respekteres når musikken spilles inn (eller miks og master).
    Sånn at dempingen lar DACen jobbe innenfor komfortsone uten et digitalt overstyrt signal inn.
    Har husken min vridd seg til noe tullball, og bør jeg fortsette eller stoppe adferden.
    (Spørsmålet har igjen aktualisert seg siden jeg nå har en DAC med oldtidsteknologi i anlegget)
    mvh
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Den permanente adferdsendringen som startet med @TrompeteN
    Husker du for lenge siden, da du var hos meg? Da lærte du meg å dempe det digitale signalet fra Squeezeboxen inn til Rega DACen.
    Dette gjorde jeg derfra og ut Squeezeboxens levetid.
    Jeg gjør også dette på Eversolo. (Digitalt ut dempet til 13 av 15 trinn)
    Jeg mener å huske at det handlet om at Redbookstandarden setter visse krav til utgangsnivå på det digitale signalet, eller til innspillingene (+), men at det ikke respekteres når musikken spilles inn (eller miks og master).
    Sånn at dempingen lar DACen jobbe innenfor komfortsone uten et digitalt overstyrt signal inn.
    Har husken min vridd seg til noe tullball, og bør jeg fortsette eller stoppe adferden.
    (Spørsmålet har igjen aktualisert seg siden jeg nå har en DAC med oldtidsteknologi i anlegget)
    mvh
    He he, ja det kjennes ut som det er en stund siden😊

    Det er fortsatt gjeldene, men det er jo bare å sjekke med og uten om det er prekært med den nye dacen.

    Årsaken til problemet er hvis man spiller musikk som er mastret tett på 0 vil lydbølger som er kuttet kunne lage en slags aliasing hvor dacen ser fortsettelsen av kurvene over 0 med digital forvrengning som resultat.
    Dette skjer spesielt med de mest kommersielle låtene som er mastret som murstein, men kan også fort oppstå hvis man har mastret høyt med høyere oppløsning og downsampler til for eksempel redbook eller MP3 uten å tilpasse mastringen til de formatene.
    Hvis dacen eller CD-spilleren heller ikke har analogt headroom over 0 kan man få harmonisk forvrengning også. Det er som du sier løst veldig enkelt ved å dra ned det digitale volumet en smule😊
    Gratulerer med kul Dac forresten! Passer godt til RoDa anno 2024🤩
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.176
    Antall liker
    4.577
    He he, ja det kjennes ut som det er en stund siden😊

    Det er fortsatt gjeldene, men det er jo bare å sjekke med og uten om det er prekært med den nye dacen.

    Årsaken til problemet er hvis man spiller musikk som er mastret tett på 0 vil lydbølger som er kuttet kunne lage en slags aliasing hvor dacen ser fortsettelsen av kurvene over 0 med digital forvrengning som resultat.
    Dette skjer spesielt med de mest kommersielle låtene som er mastret som murstein, men kan også fort oppstå hvis man har mastret høyt med høyere oppløsning og downsampler til for eksempel redbook eller MP3 uten å tilpasse mastringen til de formatene.
    Hvis dacen eller CD-spilleren heller ikke har analogt headroom over 0 kan man få harmonisk forvrengning også. Det er som du sier løst veldig enkelt ved å dra ned det digitale volumet en smule😊
    Gratulerer med kul Dac forresten! Passer godt til RoDa anno 2024🤩
    Dette kalles gjerne for «intersample clipping». Det gir klipping hvis dacen sampler opp eller mangler headroom analogt til å takle mer enn null volt.
     
    U

    utgatt19288

    Gjest
    Dette var nytt for meg og spør fordi jeg ikke har helt innsikt. Men er det ikke slik at justering av SPDIF til DAC kan påvirke bitperfect overføring?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.176
    Antall liker
    4.577
    Spdif er en protokoll for overføring av lyd-data, du tenker kanskje på digital justering av lydnivå.

    Hvis du spiller redbook eller tilsvarende, så brukes det 16 bit på å lagre musikksignalet. Dacen din er trolig 24 bit, eller tilsvarende. Så det er mye headroom. Tar man med alt som skjer i konverteren, har du kanskje 120 dB dynamisk range. Så du kan skru ned 10-20 dB digitalt uten å tape noe.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.474
    Antall liker
    14.033
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

    Drømmehesten.


    Norsk jazz og folkemusikk i skjønn forening.
    Legg merke til Trompetistens siste "vokaler"

    Jeg slipper mine tårer...nu.

    I mårra blir det muligens patetisk.

    ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hatt å "skrive mer på hifisentralen" som nyttårsforsett de siste årene, men ser at det går feil vei. Jeg skal skjerpe meg

    Ville bare meddele at jeg var på Jacob Collier konsert i Oslo spektrum i går. Det var såpass spesielt at jeg vil anbefale andre å ta turen neste gang. Han har noen økter der han dirigerer publikum som er trestemt kor og når Spektrum er fylt med bare musikknerder får han til imponerende mye. Spesiell opplevelse😊

    IMG_4316.jpeg
    IMG_4314.jpeg
    IMG_4312.jpeg


    Planlegger ellers å skrive litt om refleksjoner etter å ha holdt på med plateselskap og opptak i snart fire år og veien videre med noen spørsmål til dere også. Det kommer plutselig😊

    https://tidal.com/artist/7553669?u

     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.615
    Antall liker
    1.754
    Sted
    VestBredden
    Svaret på spørsmålet ditt er; JA, vi vil ha en fett metallalbum med den absolutt beste lyden og musikken ! :p

    God Jul til dere A!!

    Jan Robert
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Livet som "platedirektør"

    Her kommer oppsummering på ting jeg har tatt med meg etter å ha laget noen plater fra et audiofilt perspektiv. Ordet platedirektør er faktisk det ordet flest folk har spurt om. Det høres så fint ut så gjerne for meg.

    Bakgrunn for prosjektet kort oppsummert
    Livet mitt som audiofil har alltid hatt forståelse av lyd og musikk som drivkraft. Oslo hifisenter hadde et slagord i butikken på 90-tallet "Nærmere konserthuset kommer du ikke" og dette har på mange måter begynt min jakt på "konserthuset" i stua. Etter at jeg begynte å få taket på reproduksjon så var det naturlige steget å begynne å produsere noe selv. Her på hifisentralen var det en trend en stund hvor man ønsket autentiske opptak og diskuterte hva det var for noe. Dynamisk kompresjon har også vært et omdiskutert tema. I det klassiske hjørnet snakker man ofte om gamle Decca innspillinger og jeg føler at enhver audiofil har et opptak som de opplever er transparent og med realistisk dynamikk. Den slags hellig gral i dette segmentet er rene stereoopptak gjort med kun to mikrofoner med minimal etterbehandling.
    Selv har jeg etterlyst plater som høres "live" ut. Reprodusert musikk som tar deg inn i konsertsalen og som er musisert som en helhet og med liveenergi. Liker veldig godt Miles Davis og Gil Evans sine plateprosjektene (Porgy and Bess, Sketches of Spain), så ønsket å få den feelingen på mine plater.

    Konklusjon etter tre album
    Konklusjonen er at jeg er fornøyd med lydkvaliteten på albumene som var stigende i rekkefølgen. Er oppsettet satt opp riktig låter det autentisk. Det blir litt som et fotografi at man kan diskutere kvaliteten på motivet, med en mikrofon for hver høyttaler i et stereooppsett så er det lite å diskutere på selve lydkvaliteten siden det da kun henger på lydkort, mikrofonforsterker og mikrofon. Sånn sett er det blitt en fin og avslørende målestokk for et stereooppsett. Jeg har undervurdert hvor vanskelig det er å sette opp et stereooppsett så kompromissløst og hvor få som på ekte er opptatt av dette.

    I tillegg har jeg fått kjenne på utfordringene med slike opptak og kanskje møtt flere av årsakene til hvorfor bransjen har beveget seg videre. Mer om det i et innlegg senere, men jeg tror jeg må justere kursen litt for fremtidige album lydkvalitetsmessig. Jeg opplever litt at det er det samme problemstilling som de som ønsker å konstruere nøytral elektronikk innen Hi-fi.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.567
    Antall liker
    17.356
    Sted
    Langesund
    Jeg trodde jeg var opptatt av å gjøre det så kompromissløst som mulig, men har skjønt jeg har feilet stort. Dine plate funker ganske så dårlig i mine ører her hjemme. Muligheten er jo også at det du har hatt som hovedinstrument i dine produksjoner, for meg oppleves sånn andre opplever sekkepipe - skrekkens instrument faktisk.
    Likevel har jeg lyst til å overvære en konsert med dette instrumentet i fokus - Tips?

    Les dette som om det er satt litt på spissen......
    Edit: spor 11, 12, og 13 på Baut er bra
    God jul.

    Tor
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    He he, ja du har nok feilet stort! 😄

    Det er jo dette som er noe av det som har drevet meg gjennom årene, at ting er så mystisk. At du med din erfaring og kompetanse kan skrive at opptak gjort av to nøytrale og oppløste mikrofoner i et akustisk rom fungerer dårlig hos deg som både er opptatt av kompromissløs og autentisk gjengivelse. Man kunne lett ha avskrevet det som tull siden kildematerialet er der, men sånn er det jo ikke i denne verdenen.

    Nå vet ikke jeg helt hva du opplever fungerer dårlig, men det er jo noe som er subjektive kvaliteter og noen som er objektive.

    Hvis man for eksempel opplever at:
    -opptaket er usammenhengende eller ubalansert
    -at eufoniumet låter som en bøtte eller at enkeltfrekvenser stikker ut
    -at romakustikken høres kunstig ut
    -at dynamikken er flat eller usammenhengde
    -at lyden høres kunstig ut

    så er det vanskelig å forklare dette med opptaket eller musikken.

    En av de elementene mine opptak har mer av enn andre er naturlig akustikk. Jeg er jo opptatt av klang og opplevelse av ekte klang trenger etterklang på opptaket enn hva som er vanlig i genren og at jeg prioriterer mer etterklang og refleksjoner fremfor eksempelvis pinpointing blant annet for å nærme seg samme lydbilde som man ville fått på en konsert i rommene det er gjort opptak i. Å gjengi opptaksromsakustikk er jo et eget element i reproduksjon og jeg har merket meg og kanskje undervurdert litt hvor avhengige av denne egenskapen for at det skal opptakene skal løsne. En ting som er gøy med det å gjøre egne produksjoner er at jeg er jo mer interessert enn vanlig (!) i å kartlegge hvordan dette låter på ulike oppsett. Nå har jeg fått lyttet på mye forskjellig og begynner å få en liten oversikt. Kan bekrefte at Linkwitz hadde et poeng eller to:)

    Baut-sporene er de tørreste opptakene så det gir mening at du opplever at de er de beste. Tenkte faktisk på deg mens vi spilte inn enkelte av trommeslagene der. Så de slagene på Baut som er litt sterkere enn man kanskje ellers ville gjort på en mainstream innspilling kan du faktisk dedikere til deg selv:)

    PS: he he, er ikke helt sikker på om jeg skal dele sammenligningen din med sekkepipe med Bente..... Skal ha spørsmålet om konserter i bakhodet. Det er ikke mange gode eufoniumkonserter på østlandet.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.567
    Antall liker
    17.356
    Sted
    Langesund
    He he, ja du har nok feilet stort! 😄

    Det er jo dette som er noe av det som har drevet meg gjennom årene, at ting er så mystisk. At du med din erfaring og kompetanse kan skrive at opptak gjort av to nøytrale og oppløste mikrofoner i et akustisk rom fungerer dårlig hos deg som både er opptatt av kompromissløs og autentisk gjengivelse. Man kunne lett ha avskrevet det som tull siden kildematerialet er der, men sånn er det jo ikke i denne verdenen.

    Nå vet ikke jeg helt hva du opplever fungerer dårlig, men det er jo noe som er subjektive kvaliteter og noen som er objektive.

    Hvis man for eksempel opplever at:
    -opptaket er usammenhengende eller ubalansert
    -at eufoniumet låter som en bøtte eller at enkeltfrekvenser stikker ut
    -at romakustikken høres kunstig ut
    -at dynamikken er flat eller usammenhengde
    -at lyden høres kunstig ut

    så er det vanskelig å forklare dette med opptaket eller musikken.

    En av de elementene mine opptak har mer av enn andre er naturlig akustikk. Jeg er jo opptatt av klang og opplevelse av ekte klang trenger etterklang på opptaket enn hva som er vanlig i genren og at jeg prioriterer mer etterklang og refleksjoner fremfor eksempelvis pinpointing blant annet for å nærme seg samme lydbilde som man ville fått på en konsert i rommene det er gjort opptak i. Å gjengi opptaksromsakustikk er jo et eget element i reproduksjon og jeg har merket meg og kanskje undervurdert litt hvor avhengige av denne egenskapen for at det skal opptakene skal løsne. En ting som er gøy med det å gjøre egne produksjoner er at jeg er jo mer interessert enn vanlig (!) i å kartlegge hvordan dette låter på ulike oppsett. Nå har jeg fått lyttet på mye forskjellig og begynner å få en liten oversikt. Kan bekrefte at Linkwitz hadde et poeng eller to:)

    Baut-sporene er de tørreste opptakene så det gir mening at du opplever at de er de beste. Tenkte faktisk på deg mens vi spilte inn enkelte av trommeslagene der. Så de slagene på Baut som er litt sterkere enn man kanskje ellers ville gjort på en mainstream innspilling kan du faktisk dedikere til deg selv:)

    PS: he he, er ikke helt sikker på om jeg skal dele sammenligningen din med sekkepipe med Bente..... Skal ha spørsmålet om konserter i bakhodet. Det er ikke mange gode eufoniumkonserter på østlandet.
    Opplever eufonium litt ullent og med lite overtoner. Grunntonen som spilles ligger gjerne mellom 150 til 400hz selv om det sikkert kan spille både dypere og høyere i frekvens. Trodde messingblås hadde rik overtonestruktur men finne veldig lite over 1500hz når en ser på RTA.

    Litt artig det du nevner med Baut sporene. Har jo hørt litt på platen og har kvekket til flere steder, men en umiddelbar tanke om at du her i hvert fall har tatt i nok.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.349
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    0
    Opplever eufonium litt ullent og med lite overtoner. Grunntonen som spilles ligger gjerne mellom 150 til 400hz selv om det sikkert kan spille både dypere og høyere i frekvens. Trodde messingblås hadde rik overtonestruktur men finne veldig lite over 1500hz når en ser på RTA.

    Litt artig det du nevner med Baut sporene. Har jo hørt litt på platen og har kvekket til flere steder, men en umiddelbar tanke om at du her i hvert fall har tatt i nok.
    Det kommer an på messinginstrumentet hvilken overtonestuktur det har. Og så kan du ha i bakhodet at du er vant til å se på RTA med nærmikking som lettere fanger opp overtonene kun pga kortere avstand. Jeg synes eufonium låter fantastisk og flott.
    Anbefaler deg en tur til NM i brassband i Bergen for å høre elitedivisjonen i januar forresten. Det er jeg ganske sikker på at du hadde likt. Det er to dager med intravenøse lytteopplevelser som man ikke får foran anlegget.

    Der er det også mange utstillere og en instrumentmaker eller to som du kan nevne dette med overtoner med😊
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.328
    Antall liker
    15.995
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    God romjul @TrompeteN 😊
    Innspillingene til AT Recordings, er de å finne på noen streamingplattformer?
    Unnskyld om det er å banne i et hellig innspillingslokale.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn