Det er ikke noe annet enn kombinasjonen av DSP-funksjonaliteten som ligger i Audiolense, Yamahaen, Roon og suben.Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien ? Kan du utdype her?
He he, ja det kjennes ut som det er en stund sidenDen permanente adferdsendringen som startet med @TrompeteN
Husker du for lenge siden, da du var hos meg? Da lærte du meg å dempe det digitale signalet fra Squeezeboxen inn til Rega DACen.
Dette gjorde jeg derfra og ut Squeezeboxens levetid.
Jeg gjør også dette på Eversolo. (Digitalt ut dempet til 13 av 15 trinn)
Jeg mener å huske at det handlet om at Redbookstandarden setter visse krav til utgangsnivå på det digitale signalet, eller til innspillingene (+), men at det ikke respekteres når musikken spilles inn (eller miks og master).
Sånn at dempingen lar DACen jobbe innenfor komfortsone uten et digitalt overstyrt signal inn.
Har husken min vridd seg til noe tullball, og bør jeg fortsette eller stoppe adferden.
(Spørsmålet har igjen aktualisert seg siden jeg nå har en DAC med oldtidsteknologi i anlegget)
mvh
Dette kalles gjerne for «intersample clipping». Det gir klipping hvis dacen sampler opp eller mangler headroom analogt til å takle mer enn null volt.He he, ja det kjennes ut som det er en stund siden
Det er fortsatt gjeldene, men det er jo bare å sjekke med og uten om det er prekært med den nye dacen.
Årsaken til problemet er hvis man spiller musikk som er mastret tett på 0 vil lydbølger som er kuttet kunne lage en slags aliasing hvor dacen ser fortsettelsen av kurvene over 0 med digital forvrengning som resultat.
Dette skjer spesielt med de mest kommersielle låtene som er mastret som murstein, men kan også fort oppstå hvis man har mastret høyt med høyere oppløsning og downsampler til for eksempel redbook eller MP3 uten å tilpasse mastringen til de formatene.
Hvis dacen eller CD-spilleren heller ikke har analogt headroom over 0 kan man få harmonisk forvrengning også. Det er som du sier løst veldig enkelt ved å dra ned det digitale volumet en smule
Gratulerer med kul Dac forresten! Passer godt til RoDa anno 2024
Opplever eufonium litt ullent og med lite overtoner. Grunntonen som spilles ligger gjerne mellom 150 til 400hz selv om det sikkert kan spille både dypere og høyere i frekvens. Trodde messingblås hadde rik overtonestruktur men finne veldig lite over 1500hz når en ser på RTA.He he, ja du har nok feilet stort!
Det er jo dette som er noe av det som har drevet meg gjennom årene, at ting er så mystisk. At du med din erfaring og kompetanse kan skrive at opptak gjort av to nøytrale og oppløste mikrofoner i et akustisk rom fungerer dårlig hos deg som både er opptatt av kompromissløs og autentisk gjengivelse. Man kunne lett ha avskrevet det som tull siden kildematerialet er der, men sånn er det jo ikke i denne verdenen.
Nå vet ikke jeg helt hva du opplever fungerer dårlig, men det er jo noe som er subjektive kvaliteter og noen som er objektive.
Hvis man for eksempel opplever at:
-opptaket er usammenhengende eller ubalansert
-at eufoniumet låter som en bøtte eller at enkeltfrekvenser stikker ut
-at romakustikken høres kunstig ut
-at dynamikken er flat eller usammenhengde
-at lyden høres kunstig ut
så er det vanskelig å forklare dette med opptaket eller musikken.
En av de elementene mine opptak har mer av enn andre er naturlig akustikk. Jeg er jo opptatt av klang og opplevelse av ekte klang trenger etterklang på opptaket enn hva som er vanlig i genren og at jeg prioriterer mer etterklang og refleksjoner fremfor eksempelvis pinpointing blant annet for å nærme seg samme lydbilde som man ville fått på en konsert i rommene det er gjort opptak i. Å gjengi opptaksromsakustikk er jo et eget element i reproduksjon og jeg har merket meg og kanskje undervurdert litt hvor avhengige av denne egenskapen for at det skal opptakene skal løsne. En ting som er gøy med det å gjøre egne produksjoner er at jeg er jo mer interessert enn vanlig (!) i å kartlegge hvordan dette låter på ulike oppsett. Nå har jeg fått lyttet på mye forskjellig og begynner å få en liten oversikt. Kan bekrefte at Linkwitz hadde et poeng eller to
Baut-sporene er de tørreste opptakene så det gir mening at du opplever at de er de beste. Tenkte faktisk på deg mens vi spilte inn enkelte av trommeslagene der. Så de slagene på Baut som er litt sterkere enn man kanskje ellers ville gjort på en mainstream innspilling kan du faktisk dedikere til deg selv
PS: he he, er ikke helt sikker på om jeg skal dele sammenligningen din med sekkepipe med Bente..... Skal ha spørsmålet om konserter i bakhodet. Det er ikke mange gode eufoniumkonserter på østlandet.
Det kommer an på messinginstrumentet hvilken overtonestuktur det har. Og så kan du ha i bakhodet at du er vant til å se på RTA med nærmikking som lettere fanger opp overtonene kun pga kortere avstand. Jeg synes eufonium låter fantastisk og flott.Opplever eufonium litt ullent og med lite overtoner. Grunntonen som spilles ligger gjerne mellom 150 til 400hz selv om det sikkert kan spille både dypere og høyere i frekvens. Trodde messingblås hadde rik overtonestruktur men finne veldig lite over 1500hz når en ser på RTA.
Litt artig det du nevner med Baut sporene. Har jo hørt litt på platen og har kvekket til flere steder, men en umiddelbar tanke om at du her i hvert fall har tatt i nok.