Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.701
    Torget vurderinger
    0
    Ny tilstandsrapport

Gamle komponenter (vet nesten ikke om jeg har vist Aavik racket på HFS før) tilbake på "jobb".

IMG_4529.jpeg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.178
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt å høre hvordan akustikken i rommet forandrer seg etterhvert som jeg bærer inn pappesker med bøker😊
    Ett lite innspill fra sidelinjen.
    Har du tenkt tanken å ha litt luft mellom bøkene i ymse avstander for å skape en diffusor effekt, i tillegg til demping?
    Vil muligens se merkelig ut, men hva gjør man ikke, for alle lyd tweaks skyld?

🤭 ;)

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.701
    Torget vurderinger
    0
    Her er to eksempler på bokhylle-stabling, den første er et eksempel på forslaget til Bergfinn :giggle:

Vis vedlegget 1103409

Vis vedlegget 1103410
    Ett lite innspill fra sidelinjen.
    Har du tenkt tanken å ha litt luft mellom bøkene i ymse avstander for å skape en diffusor effekt, i tillegg til demping?
    Vil muligens se merkelig ut, men hva gjør man ikke, for alle lyd tweaks skyld?

🤭 ;)
    He he, herlig det første bildet Vidar!😄

Det er klart det, her blir figurer og bøker satt opp etter matematiske modeller...

Neida, jeg kommer til å sitte helt opptil bokhylla så det passer ikke med tommelfingerreglene om diffusjon, men når det kommer til å dempe, spre og bryte opp lyden og etterklangen i rommet er den veldig effektiv altså. Skal ta et bilde når den blir ferdig. Sist hadde jeg dempeplater bak hodet, men da var det med andre høyttalere. Blir spennende å høre hvordan andre høyttalere oppfører seg i rommet.

Det er den stua her jeg har hatt best tradisjonell tokanals hifi lyd og noe av æren skal nok bokhylla ha.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.701
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det lyd i det nye gamle rommet. Liker veldig godt å høre samme høyttaler i ulike rom. Rommet er ikke i nærheten av ferdig dempet enda, men har fått et inntrykk av hvordan lydbildet vil bli.

Dette rommet er asymetrisk med en åpning til en lang entre bak lytteposisjonen til høyre. Den entreen har åpning til kjøkkenet blant annet. Denne entreen bidrar blant annet med at lengderessonansene ikke får ordentlig tak. Entreen fungerer også som en slags etterklangsboks som lekker etterklang lavt i nivå og langt etter direktelyden. Dette bidrar til et romlig, bredt og gjennomsiktig lydbilde. Mer i retningen av larger than life enn kroppslig og tørt.
    Hører nye detaljer i musikken som jeg ikke har lagt merke til med Ø-ene før. Forandring fryder, så har tro på at dette stoppestedet skal bli både bra og interessant Hi-Fi messig også😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn