2018 er historie og jeg har gått gjennom året og kartlagt den utøvende musikkaktiviteten jeg har hatt. Grunnen til at jeg skriver dette til dere er fordi jeg opplever at omverdenen ikke aner noe om hva musikere gjør og det er en kjensgjerning at man ikke vet hva man betaler for når man for eksempel leier inn et band til festen sin eller hva de 300-400 kroner i billett går til. Jeg får ofte høre at 3500,- for å spille en vielse er sjokkerende dyrt. Vielsen varer jo bare i 30-40 minutter.
Noen ganger sier tall mer enn det meste og kan nok mer enn noe gi dere et slags helhetsbilde.
Here goes:
Antall opptredner (betalte jobber som ikke er rene konserter): 76
Konserter (betalte): 22
Øvinger (betalte): 15
Øvinger (ubetalte): 40
Møter (ubetalte): 10
Det har vært relativt jevnt med aktivitet hele året med unntak av Januar og Juli som hadde minimal aktivitet. Hadde høstferie og vinterferie i tillegg.
Når man leser forskning om musikerlivet ser man at administrasjon og forberedelse er en sjeldenhet å få innbakt i honoraret. Fagforbundet har tariff på minimumsbetaling på 4000,- som skal tilsvare et dagsverk hvor alt er inkludert. Det faktisk kun to av oppdragene som oppfyller dette.
Minimumsadministrasjon for et oppdrag er 2 timer + reise. I det ligger det "planlegging" (sette repertoar, finne noter) , sending av noter, egenøving på noter, lydsjekk/øving sammen og fakturere. I bunn ligger den daglige egenøvingen på 1-2 timer. Enkelte oppdrag kan ha over 20 timer admin.
Oppdragene har vært: dansejobb (band), orkesterkonsert med og uten kor, storbandkonsert, korpskonsert, vielse, begravelse, gudstjeneste, marsjparade, signaloppdrag, kammermusikkonsert, kammermusikkunderholdning, forestilling og solokonsert.
Som selvstendig næring har jeg også jobbet som teknisk produsent på tre forestillinger og opptaksprodusent på to prosjekter.
Som konklusjon vil jeg si at dette har vært et litt for travelt år og er nok ganske nær maks jeg kan få tid til ved siden av undervisningsjobben. Nyttårsforsettet vil være å ha bedre oversikt så man sier nei til de oppdragene som gjør at det blir litt for mye.
Jeg synes jeg er kjempeheldig som får holde på og når jeg finleser så ser jeg at veldig mye av dette kommer til ved rene tilfeldigheter så i år kan jeg nok ha halvparten av aktiviteten uten at det vil være uventet.