Det er ikke noe annet enn kombinasjonen av DSP-funksjonaliteten som ligger i Audiolense, Yamahaen, Roon og suben.Alt på grunn av noen tastetrykk og justeringer utenfor signalveien ? Kan du utdype her?
He he, ja det kjennes ut som det er en stund sidenDen permanente adferdsendringen som startet med @TrompeteN
Husker du for lenge siden, da du var hos meg? Da lærte du meg å dempe det digitale signalet fra Squeezeboxen inn til Rega DACen.
Dette gjorde jeg derfra og ut Squeezeboxens levetid.
Jeg gjør også dette på Eversolo. (Digitalt ut dempet til 13 av 15 trinn)
Jeg mener å huske at det handlet om at Redbookstandarden setter visse krav til utgangsnivå på det digitale signalet, eller til innspillingene (+), men at det ikke respekteres når musikken spilles inn (eller miks og master).
Sånn at dempingen lar DACen jobbe innenfor komfortsone uten et digitalt overstyrt signal inn.
Har husken min vridd seg til noe tullball, og bør jeg fortsette eller stoppe adferden.
(Spørsmålet har igjen aktualisert seg siden jeg nå har en DAC med oldtidsteknologi i anlegget)
mvh
Dette kalles gjerne for «intersample clipping». Det gir klipping hvis dacen sampler opp eller mangler headroom analogt til å takle mer enn null volt.He he, ja det kjennes ut som det er en stund siden
Det er fortsatt gjeldene, men det er jo bare å sjekke med og uten om det er prekært med den nye dacen.
Årsaken til problemet er hvis man spiller musikk som er mastret tett på 0 vil lydbølger som er kuttet kunne lage en slags aliasing hvor dacen ser fortsettelsen av kurvene over 0 med digital forvrengning som resultat.
Dette skjer spesielt med de mest kommersielle låtene som er mastret som murstein, men kan også fort oppstå hvis man har mastret høyt med høyere oppløsning og downsampler til for eksempel redbook eller MP3 uten å tilpasse mastringen til de formatene.
Hvis dacen eller CD-spilleren heller ikke har analogt headroom over 0 kan man få harmonisk forvrengning også. Det er som du sier løst veldig enkelt ved å dra ned det digitale volumet en smule
Gratulerer med kul Dac forresten! Passer godt til RoDa anno 2024