Fra lytterom til blokkleilighet - en akkustisk tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Ble litt mye i den andre tråden så vi lager en strukturert byggetråd her 😊

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Fin veranda. Stygg stue på 40 m2. Lydvegg med TV. 2,6 meter takhøyde.

En akkustisk utfordring. Kom med innspill på produkter og metoder for at jeg skal få så optimal lyd som mulig?

Vegger, gulv og tak må det gjøres noe med. Vi elsker digre tykke tepper.

IMG_1877.jpeg
    IMG_1876.jpeg
    IMG_1838.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Denne likte jeg konseptet med:

Jeg kan fore ut bakveggen 5 cm med lekter og Rockwool og legge dette membranet på med tynn gips utenpå. Da får jeg en gigantisk trykkbasert bassfelle.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.104
    Sted
    Holmestrand

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.104
    Sted
    Holmestrand
    Gratulerer med ny bolig!
    Fin utsikt som sagt, med Vestfold til venstre for Jeløya etter hva jeg forstår?
    En veranda med sjøutsikt er et glimrende sted for å resette hjernen med en kaffekopp eller et glass vin uansett vær.
    Sjelefred i slikt. 🤗

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    En akkustisk utfordring. Kom med innspill på produkter og metoder for at jeg skal få så optimal lyd som mulig?
    Vegger, gulv og tak må det gjøres noe med. Vi elsker digre tykke tepper.
    Akustisk akustikk er utfordrende, men det enkle
    er å besøke andre rom med forskjellige løsninger
    for å få et inntrykk av form, funksjon og resultat (y)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Var hos en venn av meg i går og skal som demping bak filt etc er Glava Extrem 32 tett og fin. Det morsomme er han jobber i som takstmann i boligbyggelaget som er forretningsfører for sameiet og kjenner blokka teknisk sett godt :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.239
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mulighet for lytteposisjon med utsikt. Da er du like heldig som jeg.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.280
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da er du en av få overlevende for flesteparten av de som bor der dør der har jeg blitt forklart 🙄
    Ja, vi var den eneste småbarnsfamilien der. Vi ble nødt til å flytte når vi hadde en forøkelse, eller så hadde vi nok bodd der ennå. Fantastisk sted, gratulerer så mye! ♥

tom-a

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Antall liker
    512
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan fore ut bakveggen 5 cm med lekter og Rockwool og legge dette membranet på med tynn gips utenpå. Da får jeg en gigantisk trykkbasert bassfelle.
    [/QUOTE]

Jeg ville unngått gips og heller brukt trepanel (gjerne med litt profil - ref vegger i operaen!). Gips lyder ikke godt i rom.

Senker du taket, ville jeg bygget integrert(e) diffusor(er) i takets 1. reflekterende flate (område) - QRD selvbygg, 12 cm dyp? (spaltedybde bestemmer hvor dypt i frekvens den går, spaltebredde hvor høyt i frekvens den går) - vil kanskje stikke dypere ned fra taket enn øvrig senket tak, men slik diffusor gir god effekt ved at høyden i lydbildet økes og "åpnes opp". Du bør dekke et visst areal, et par små 60x60 er bedre enn ingenting, men bør helst utgjøre en større struktur om du får takdesignet visuelt til å sitte.

Etter min erfaring er etterklangstid det som er viktigst å prioritere for kvalitet i lydbildet. Mål rommet i REW så du har et startpunkt. Frekvensgang er 2. prioritet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Gode tips og skjønner poenget men har en kone.
    Avtalen er at hun velger farger og tekstur mens jeg får skjult spillerom «i varierende tykkelse».

tom-a

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Antall liker
    512
    Torget vurderinger
    1
    Det gjelder selvsagt å ha en grei kone - og ellers beveger vi oss inn på kone-psykologi. Veldig viktig for en lydinteressert mann. Det å forstå sin kones perspektiv (noe som kan fremstå om en umulighet), i kombinasjon med salgsfremmende strategier - som må kunne unnfanges innenfor rammen av å skape et ekte kulturbærende hjem - må kunne finne sin klangbunn. Denne diffusor-struktur kan kanskje trekkes med en lydtransparent duk - led lys kan integreres (ref. terskel for harryfaktor) - jeg mener hvilken kone vil ha et flatt tak av monotone mdf-plater? Hva med blomster hver fredag? Bare innse det, potensialet er der - det gjelder å ikke være defensiv, men kreativ...
    ☺️

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Ja

Strekk tak kan skjule diffusorer med 10 cm dybde.

Planke himling med 10 cm isolasjon over er heller ikke dumt og allerede godkjent av kona. Da får vi en mer lun tekstur noe som er ønskelig. Liker ikke ting for glatt. Ville hatt litt bredere sprekker.

Vi liker begge denne men ville laget litt bredere glipper.

IMG_1926.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    En annen faktor er at jeg bestemte meg for et par dager siden å kjøre storformat beryllium kompresjonsdriver i 30 cm JBL waveguide som sprer 90x50 grader. Da reduserer jeg vertikale refleksjoner vesentlig. Det burde jeg ha tenkt på for lenge siden. Elementær kunnskap 🙄

Disse waveguidene låter ekstremt smooth.

IMG_1927.jpeg
    IMG_1930.jpeg

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.308
    Torget vurderinger
    1
    Om konemor liker å dekorere med interiør ting og fylle hjemmet med alt slags dameting, la henne gjøre det. Jo flere ting og desto mykere de er så hjelper det faktisk på lyden.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.636
    Sted
    Sunnmøre
    Fin veranda. Stygg stue på 40 m2. Lydvegg med TV. 2,6 meter takhøyde.
    Til lukke med ny kåk. Nydeleg utsikt og leveleg planløysing. 40 m² rektangulær stove utan kjøkken er slett ikkje verst for ei leiligheit.

Følgjer tråden med stor interesse og notatblokk ved sida.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg skal kjøre 30cm waveguide med JBL2451beryllium så blir det toveis, garantert, ingen vingling. Skal ting funke med TV så er det et opplegg jeg har som er definitivt.

Spørsmålet er innebygget bass/midbass fra 30 til > 1200 Hz?? Fyr på med forslag.

S

Stover

Gjest
    Om konemor liker å dekorere med interiør ting og fylle hjemmet med alt slags dameting, la henne gjøre det. Jo flere ting og desto mykere de er så hjelper det faktisk på lyden.
    Enig. I tillegg, liker man minimalistisk innredet, desto større akustiske behov, og motsatt ved motsatt….. kanskje 😊
    Ellers enig i alle rosende kommentarer om utsikt og leilighetens form mm. Lykke til 😊

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Arkitekturerer litt på morgenen.

@Hunsbedt skal hjelpe meg å bestille full M2 pakke til JBL2451 berylliumsdriverne mine 😎
    Hoffsnekkern skal hjelpe meg med reolen og de litt spesialformede M2 kabinettene hvor vi må årne litt toe in med skum på kanten mot midten??

Det blir Lyngdorf TDAI 1120 (toveis aktiv deling) og ProJect sin toploader CD synlig. Nilai monoblokker til M2 basselementene.

Alt det andre forsterker (med trigger), TV og internett rotet bak skapdører med stoff eller rotting.

Det blir stoff foran M2 Waveguidene men kan jeg har rotting eller noe annet foran 15 tommerne?

Også blir det mye isolasjon på sidene (30 cm dyp) og oppe (38 cm dyp) slik at hyllene der blir veldig grunne så da blir det plass til småpynt og fjas.

IMG_1988.jpeg

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg brukte denne løsningen med hell i mitt forrige hus. Kanskje smartere varianter og mer elegant varianter som finnes nå. Kanskje kombinere noen sirkelformede plater?

Platene jeg brukte den gang var Ecophon Master Solo S

Patentbåndene ble først delt opp med oddetalls lengder (feks 17 hull på hver). De poppes fast i huset til spotlighten slik at det da blir ett hull som naturlig kommer i midten bak spotlighten og 8 på hver side. Jeg laget da hull i taket og monterte gipsanker. Akustikkplate med spottene i (men ikke pærene) ble da skrudd fast i gipsankerene gjennom
    IMG_3804.jpeg
    IMG_3806.jpeg
    IMG_3807.jpeg
    det midterste hullet i hvert patentbånd. Til slutt ble pærene montert i hver spot

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Der en ok løsning men LMC kalte det for «diskantstøvsuger» da den dempet så langt opp.

M2 hornet sprer 110 grader, litt mye men greit.

Så blir det himling lektet ned med 7-10 cm glava 32 Extreme. Hvit akkustisk duk og spiler laget på følgende måte:

16x98 utvendig kledning. En del av bordene kløyves 1/3 Så blir det tre variable bredder 1/1 - 2/3 - 1/3 som spres tilfeldig. Spaltebredde 12 som sagt med hvit duk. Den utvendige kledningen laseres to strøk med Jotun Pure Nature White på den glatte siden.

På bakveggen på andre siden av rommet forer vi ut 5 cm med Rockfon trinnlydsplater. To lag Hunton Thermacell og tapeteserer med akkustisk Thermo tapet. Det må være noe viskoelastisk fugemasse der. Og kanskje vi ikke klarer å tapetesere ret på Thermacell så vi må ha noe i mellom. Dette vil gjøre veggen litt fleksibel mtp bass men aller mest dempe mot nabo. Så henger vi bare opp digre malerier med 7 cm Rockfon inni.

Også digre tykke tepper osv.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Arkitekturer litt på morgenen.

@Hunsbedt skal hjelpe meg å bestille full M2 pakke til JBL2451 berylliumsdriverne mine 😎
    Hoffsnekkern skal hjelpe meg med reolen og de litt spesialformede M2 kabinettene hvor vi må årne litt toe in med skum på kanten mot midten??

Det blir Lyngdorf TDAI 1120 (toveis aktiv deling) og ProJect sin toploader CD synlig. Nilai monoblokker til M2 basselementene.

Alt det andre forsterker (med trigger), TV og internett rotet bak skapdører med stoff eller rotting.

Det blir stoff foran M2 Waveguidene men kan jeg har rotting eller noe annet foran 15 tommerne?

Også blir det mye isolasjon på sidene (30 cm dyp) og oppe (38 cm dyp) slik at hyllene der blir veldig grunne så da blir det plass til småpynt og fjas.

Vis vedlegget 1043799
    Ser flott ut !
    Hvis jeg kan driste meg til et lite forslag:
    På hver side av tv'en er det 1 seksjon med 3 vertikale "rom". Jeg ville kanskje bygd det slik at de (relativt) enkelt kan fjernes. Når den 55" tv'en ryker, så kan det jo tenkes en vil bytte til 65, 75 eller 85" tv.
    Da er det greit om en (relativt) enkelt kan utvide åpningen både i bredden og høyden (?)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    God idee men nå er jeg og fruen så gamle at vi er fornøyd.
    Vi har hatt 50 tommer i 16 år og ville ikke hatt noe annet men lar den stå igjen i huset vi har solgt fordi den er tung (Kuro plasma) hele Piooner surround systemet med High End Blu-ray er integrert og kalibrert. Tut og kjør for ny eier og et lite salgs argument i annonsen :)

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og det vinduet til høyre, trenger du egentlig lyset fra det (?). Ikke fysisk fjerne det men bare bygge det inn (?). Da ville du kunne få veggen helt symmetrisk (?)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Veldig dårlig forslag overfor kona 🤭

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Også er det litt med plassering av møbler som gjør at det vil funke

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.315
    Torget vurderinger
    10
    Gladmelding

Fruen mener at hvis selve waveguiden er helt fit inn i en hylle som et designelement så må den ABSOLUTT være synlig 👍🎉🥰

IMG_1995.jpeg

Da blir jo hele greia en 5 meter brei JBL M2 lydplanke 😎

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn