Fra lytterom til blokkleilighet - en akkustisk tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Funderer litt rundt dette med toe in fortsatt

Focal gjør det slik.

Fordelen er er at hele MTM seksjonen kan vris:

IMG_3427.jpeg
    IMG_3426.jpeg
    IMG_3425.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.915
    Sted
    VestBredden
    Har jo vist deg noen in-wall løsninger tidligere, da du var på DET kjøret... 🤭 Og mener at en slik løsning felt pent inn i reolen og gjort mer eller mindre "usynlig" vil være en meget flott "hverdagsløsning".
    Så tar du og trekker kabel og monterer speakon L versus R i sokkelen på reolen, så har du muligheten til og ha noen høyttalere på hjul, som du kan trekke frem i fra boden, enten det er M2 eller hva det er... for du kommer definitivt ikke klare til og slå deg i ro med DIY på mange mange år enda...
    Derfor så MÅ/bør du ha fleksible løsninger..

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Enig i at fleksible løsninger er tingen👍

Og det får jeg til med en nisje som går fra gulv til tak hvor også reol modulene kan skyves sideveis. Det er det plass til. Å låse en M2 løsning inn som et Tetris-puslespill med fastbundet hyller over er ikke akkurat kompatibelt med en Hornlyd-personlighet, helt klart 🤭🤭

Så over til min drodling rundt lydnivå og mellomtone-klarhet

Jeg lurer på om det å dytte inn en 15 tommer er et feilskjær i min spesifikke løsning.

Ja, doble JBL 2226 og 2446 med beryllium i TAD klone horn låt nydelig hos grelv.

Men jeg har ikke hørt M2. Kun M2 hornet med beryllium hos meg sammen med FLH og det er en annen verden.

En viktig styrke ved M2 er at det kan spille vanvittig høyt og ned til 20 Hz

Jeg trenger ikke 20 Hz OG jeg kan ikke spille vanvittig høyt lenger.

Da må jeg se litt på prioriteringen av 200-1000 Hz området, hvordan makse ut «mikrodynamikk» på ordinære lyttevolum?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Litt breie nisjer her men tanken er sånn.

lurer på om jeg skal begrense meg til 30 cm bredde

Så kan nisjen med alternative høyttaler løsninger få stoff foran, fake dører osv.

inni nisjen lager jeg på gulvet en dempeplattform som høyttalerne kan stå på som sokkel-listen dekker .

IMG_3429.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.915
    Sted
    VestBredden
    Enig i at fleksible løsninger er tingen👍

Og det får jeg til med en nisje som går fra gulv til tak hvor også reol modulene kan skyves sideveis. Det er det plass til. Å låse en M2 løsning inn som et Tetris-puslespill med fastbundet hyller over er ikke akkurat kompatibelt med en Hornlyd-personlighet, helt klart 🤭🤭

Så over til min drodling rundt lydnivå og mellomtone-klarhet

Jeg lurer på om det å dytte inn en 15 tommer er et feilskjær i min spesifikke løsning.

Ja, doble JBL 2226 og 2446 med beryllium i TAD klone horn låt nydelig hos grelv.

Men jeg har ikke hørt M2. Kun M2 hornet med beryllium hos meg sammen med FLH og det er en annen verden.

En viktig styrke ved M2 er at det kan spille vanvittig høyt og ned til 20 Hz

Jeg trenger ikke 20 Hz OG jeg kan ikke spille vanvittig høyt lenger.

Da må jeg se litt på prioriteringen av 200-1000 Hz området, hvordan makse ut «mikrodynamikk» på ordinære lyttevolum?
    Helt enig, du har DIY ADHD:p og kanskje en løs modul er tingen ? At en 15" eller doble12" alt ettersom hva du bestemmer deg for..
    Har et eget kabinett? Og ha M2 horn i løs topp ? og andre moduler klare for bytting.. enten det er Seas Bredbåndsdrivere, eller Fostex ;)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.915
    Sted
    VestBredden
    Siden du ikke skal ha kjellerdyp bass så er en 18S 15NTLW3500 greia for deg, så blir muligheten for deg og kunne dele høyere opp et viktig poeng.
    Du er da MEGET fleksibel om du vil kjøre Bredbåndsdrivere eller horn

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Cluet er at jeg går et skritt tilbake og ser på løsninger uten 15» ;)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Herlige mann, for et nydelig prosjekt! :love: Har du landet endelig løsning for hvordan det skal bli? Har ikke fulgt særlig med det siste året.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Ja, trolig. Vi har hatt mange skjær i sjøen med en mengde feil fra mange håndverkere. Ting har endret seg siste 30 år. Det er mer komplekst, tar mere tid, håndverkere ønsker ikke å ta det hele og fulle ansvar, ting blir dyrere osv. Nevnte jeg vannskade fra taket i desember hvor hele veggen mot verandaen er åpnet opp. Sparkel og male mannen er her nå, det tar tid ja.

Også har vi problemer med pipe som nå er plugget og vi kjøper enda dyrere løsning: Decoflame biopeis. Vi har fortsatt problemer med røyknedfall fra andre beboere og det er en større case nå med fyringsforbud i oppgangen (forhåpentligvis hele blokka) og eksperter som skal inn 🙄😕.

Vi/fruen ønsker et ekstra soverom for å kunne variere soveplass ved røyklukt problemer og også andre behov. Forsåvidt enig i det. Det er veldig god plass og når blokka ble bygget var det tegnet inn et ekstra soverom her. Vi har fjernet et soverom på andre siden og har over 20m2 spisekjøkken så det er nok plass da vi ikke skal ha spisebord i stua.

Ekstra soverom blir det den røde streken er og der blir en innebygget hylle som nesten blir selve veggen. Stua blir litt mindre men fortsatt stor.

En ulempe er at Rockfon Cosmos 6 cm akkustikkplatene havner på soverommet og spm er om jeg klarer meg uten? Akustikken er fortsatt meget god overalt. Jeg kan åpne opp og putte inn plater siden.

IMG_4697.jpeg
    IMG_4699.jpeg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Tilbake til det hyggelige. Selve løsningen.

Som nevnt er toe-in kritisk og jeg løser det ved å ha store stofframmer med god plass bak til høyttalerkasser som kan vris på. Stofframmene/nisjene har samme størrelse som TV-nisjen og da blir det endelig symmetri. Subbene kan plasseres hvor som helst skjult. Jeg kan til og med ha flere tilfeldig plassert i rommet bak sofa, under potteplanter etc.

Jeg har følgende komponenter som jeg har valgt å bruke:

JBL 2451 beryllium i JBL 31,5x16 cm waveguide som deles ca 1200 Hz. De sprer 50 grader i høyden så da er det lite problemer med gulv/tak refleksjoner.

Mellomtonene er de superlette og slemme Faitalpro 10PR300-8 to stk pr side i MTM hvor jeg kan variere med å sette spole på den ene med bryter slik at det blir en slags 2,5 veis. (Samme driverne jeg brukte i offgrid-hyttehøytyalerne og de låter fantastisk).

Subbene er Seas L22ROY2-8. Jeg har fire stk men skaffer meg kanskje fire til ved behov.

Jeg har allerede to stk Lyngdorf SDA-2400 effektforsterkere og skal skaffe meg en TDAI3400 slik at jeg kan dele aktivt treveis og ratte inn både drivere og rom med DSPn (IIR). Roomperfect kan brukes hvis jeg vil (må).

Også har jeg lyst på Lyngdorf CD spilleren men den er dyr, veldig dyr :)

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Det går helt fint å ha stofframmer på baksiden (på soverommet) og man trenger ikke store nisjen i reolen til et par IB 18 tommere:

IMG_4700.jpeg

Men jeg har ingen anelse om det vil fungere og jeg har ikke peiling på hvordan man bygger dette korrekt og vibrasjonsfritt. Vil f eks skyvedøra til soverommet vibrere?? Osv??

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.534
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det går helt fint å ha stofframmer på baksiden (på soverommet) og man trenger ikke store nisjen i reolen til et par IB 18 tommere:

Vis vedlegget 1089030

Men jeg har ingen anelse om det vil fungere og jeg har ikke peiling på hvordan man bygger dette korrekt og vibrasjonsfritt. Vil f eks skyvedøra til soverommet vibrere?? Osv??
    Jeg må bare innrømme at jeg ikke har en vibrerende 18 -tommer på soverommet.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til det hyggelige. Selve løsningen.

Som nevnt er toe-in kritisk og jeg løser det ved å ha store stofframmer med god plass bak til høyttalerkasser som kan vris på. Stofframmene/nisjene har samme størrelse som TV-nisjen og da blir det endelig symmetri. Subbene kan plasseres hvor som helst skjult. Jeg kan til og med ha flere tilfeldig plassert i rommet bak sofa, under potteplanter etc.

Jeg har følgende komponenter som jeg har valgt å bruke:

JBL 2451 beryllium i JBL 31,5x16 cm waveguide som deles ca 1200 Hz. De sprer 50 grader i høyden så da er det lite problemer med gulv/tak refleksjoner.

Mellomtonene er Faitalpro 10PR300-8. to stk pr side i MTM hvor jeg kan variere med å sette spole på den ene med bryter slik at det blir en slags 2,5 veis. (Samme driverne jeg brukte i offgrid-hyttehøytyalerne og de låter fantastisk).

Subbene er Seas L22ROY2-8. Jeg har fire stk men skaffer meg kanskje fire til ved behov.

Jeg har allerede to stk Lyngdorf SDA-2400 effektforsterkere og skal skaffe meg en TDAI3400 slik at jeg kan dele aktivt treveis og ratte inn både drivere og rom med DSPn (IIR). Roomperfect kan brukes hvis jeg vil (må).

Også har jeg lyst på Lyngdorf CD spilleren men den er dyr, veldig dyr :)
    Trist å lese om en slik lang rekke med fitteri. Håper det løser seg på beste mulige måte. Om det er noen trøst, om noen få netter er det år 2030 og dagens styr er blitt gode minner. 😉

Jeg fattet interesse for tråden da du drodlet løsninger som jeg selv tenkte mye på i min blokkleilighet med M2. Jeg har jo gjort mine erfaringer i et ganske likt scenario og følte det kriblet litt i meningsfingrene mine underveis her 😆
    Rommet var tålelig likt, akustikktiltak i tak og plassering av anlegg og sitteposisjon omringet av grusomme betongvegger/glass og heile pakken. Jeg føler du har gått for en bedre løsning enn ren M2 da du har gitt deg selv langt bedre betingelser for å få bassen på plass.

Utfordringen med M2 i dette scenarioet er at du får mye kanselleringer i bassen grunnet driverens avstand til gulv, frontvegg og sidevegg. Det skal sykt mye fikling med fase og EQ for å få det relativt ok, men det vil aldri bli bra.
    Subber som kan plasseres helt inntil vegg, gulv og tak vil gi en helt annen verden av muligheter for å få den biten til å sitte. Kapasitet er irrelevant, i en blokk vil du få naboklager fra 70 dB uansett... 😔
    En annen ting verdt å tenke på er at M2 linsen sprer lyden ganske bredt, så man kan få en utfordring eller to med lyden i et asymmetrisk oppsett - spesielt hvis avstanden til sideveggen blir litt uheldig. Med låst posisjon og fast vinkling kan man fort låse seg inn i frustrasjon med få muligheter til å kompensere i etterkant.
    Klarer ikke å legge fra meg instinktet om at linjekilder, designet for plassering helt inn i hjørnet med vinkling, er den beste løsningen når man skal slåss med et umulig utgangspunkt i et umulig rom. Men det er ren gjetting fra min side.

Uansett, bassen er i mine øyne det viktigste å tenke på i en betongbunker. Spiller ingen trille hvor bra bassdriveren er hvis man aldri får lyden frem til lytteposisjonen der den skal være.

My 2 cents. Kjekt å se at det er liv i leiren enda!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    Helt korrekte betraktninger rundt M2 ang spredning, gulvkansellering etc. Jeg fant ut at et «kjedelig» aktivt treveis oppsett med flere dedikerte subber delt 100-200 Hz er mye lettere å sy sammen. Pluss at både toe-in og estetikk mtp plassering var knotete med M2.

M2 basser og Waveguider med adapter er til salgs. Nye i eske. 😎

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt korrekte betraktninger rundt M2 ang spredning, gulvkansellering etc. Jeg fant ut at et «kjedelig» aktivt treveis oppsett med flere dedikerte subber delt 100-200 Hz er mye lettere å sy sammen. Pluss at både toe-in og estetikk mtp plassering var knotete.

M2 basser og Waveguider med adapter er til salgs. Nye i eske. 😎
    Ja, det hørtes kjedelig ut! :ROFLMAO:

I min fantasi den gang da fant jeg ut at den feteste løsningen, med tanke på at jeg elsker M2 waveguiden både i lyd, spredning og utseende, var å blande din skisse med den innfelte studio-løsningen med veggen i en halvmåne som du la ut bilde av tidligere i denne tråden, kombinert med to 15" i vertikalen både over og under waveguiden.
    Alle problemer løst samtidig!

Så behold delene, du :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.583
    Torget vurderinger
    10
    M2 waveguiden låter fantastisk, har jo prøvd den før og den spiser kirsebær med store hornrigger 👍

Foreslår 4 basser pr side til M2: wwtww som 2,5 veis 😎

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gleder meg til den dagen jeg blir smart nok til å forklare mine hodebilder på en slik enkel måte som du nettopp gjorde! Takk, det var det jeg mente :11:LOL:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn