Fra pottitkjeller til furterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Hva ble du skuffet over?
    Var ikke dette akkurat som forventet.
    Syntes det var i overkant av hva man kan forvente av gamlinger i pensjonsalder, som har plinget de samme låtene i 30-40 år, hvis man ser bort i fra Stanley som vokalist, det er jo bare ikke bra, men resten holder i lange baner når en har noen halvlitere innabords:))

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Har investert noen kroner i et ordentlig nett filter, filteret har bare 3 tilkoblinger.
    Hvilke av disse komponentene bør jeg prioritere på nettfolteret.

Forforsterker rør
    Otl amp - til horn
    Digital amp - til basser
    Minidsp dig filter
    Sonos avspiller

Kan det benyttes en padde på en av utgangene så alle komponenter er skjermet fra nett

image.jpg

image.jpeg

Trafomatic Classic 500

Classic 500. Classic skiller seg fra ordinære modell 500 (som er basert på standard balansert transformator) ved å benytte NBT transformator og RF filter. Produktet har 3 strømuttak. NBT reduserer linjeforvrengning innen transformatoren.
    Strømmnettverket inneholder ikke bare rene 50 eller 60 Hz sinusbølge spenninger, men andre signaler interferer. Det forekommer forvrengte sinusbølger er forvrengt opp til 10kHz. Ved høyere frekvenser forekommer ”switching” transienter . Frekvenser over 50 kHz, fra sterke HF signaler fra radio, TV,
    og datamaskiner skaper også interferenser på transformatoren. Strømmnettverket kan også inneholde blant annet elektromagnetisk støy.

Disse støysignalene forekommer i differensial modus(under 1 MHz) eller common modus (over 1 MHz) modus.
    Classic 500 fjerner effektivt differensial modus støy opp til en frekvens på ca 1MHz. Classic 500 reduserer også common modus støyen betraktelig mellom 1MHz til 1GHz. Kretsen består også av en kontroll kondensator og en intern lekkasje induktans mellom primær og sekundær viklingene på transformatoren, som bestemmer frekvensen der reduksjon av støyen starter. Det vil si all støy filtrering blir gjort innen transformatoren og behovet for eksterne filtre ikke er nødvendig.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    ...

Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Noen som har hørt dipol løsningen til Western Electric fra 30 tallet? Litt merksnodig konstruksjon med persienne vinger på baksiden.
    Ser at flere rundt om benytter seg av løsningen og er meget fornøyd, noen i Norge eller på sentralen som bruker slik kasse tro.

Sliter med å finne tegninger og mål på den, noen som har tegninger/link?

image.jpeg

image.jpeg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Litt usikker på H-baffel.
    Finner lite om det her på hfs.
    Kanskje det står litt på diyaudio? :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Kjent teknikk fra tredve tallet. Restricted flow prinsipp, en slags kvasi OB/halvlukket kabinett. Kan brukes til å tune bass, eller dempe uønsket utstrålt nivå fra mellombass/mellomtone også. Slike ting dukker opp nå og da, gjerne som keiserens NYE knær.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    god avstivet det kabinettet i alle fall, voksent kabinett forøvrig, real waf;)
    Må da være spennende for ob folket som ønsker litt mer bass

Må si det røsker litt i speiderkniven nå altså

image.jpg

Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Jaja, jeg er i alle fall ikke i tvil om at riktige kabler har mye å si.
    Har de siste uker benyttet Dynabel in akustik kabel på Tad horna, et slør og noe "gøy" forsvant med den kablen.
    Var sikker på at Minidsp sløret det hele til, inntil jeg nå pælmet Mapleshade "sytrå" kablene mine, da kom det mye skøy tilbake,mikronynamikk og det ekstremt krystall skarpe herlige bildet disse Tad 4001 formidler.

Kabel er definitivt ikke kabel, i alle fall ikke på lettdrevne greier og horn- anbefaler denne Mapleshade
    image.jpg

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Trenger lengre kabler, med andre ord, på høy tid å finne frem pakkene fra K.A.Rasmusen og Svalander Audio

image.jpg

image.jpg

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Beklager, angående kabler har jeg ikke noe fornuftig å komme med, jeg hører ikke forskjell.
    Du har din fulle rett til forske, det sier jeg ingenting på! :)

Du lurte litt på alternativ løsning til 2x4HD. Kanskje du kan se litt på Lyngdorfen som Leikis nettop har fått opp å gå?
    Bare et innspill :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Vet ikke hva du bruker på hornene dine, men må mine er det forskjell og jeg vil påstå STOR forskjell, jeg har testet det ut før på kobber flertråd kontra sølv tynn 1 leder det er ikke til å ta feil av.
    Hva dette skyldes vet ikke jeg, men kombinasjon av høy følsomhet på horndriver og veldig liten forsterker (1,5watt) kan vel spille en.
    Jeg syntes faktisk du bør prøve det ut Oks, hvis du er interessert kan jeg sende Mapleshade wirene opp når diy slølv i bomull er ferdig tredd, å tre 20 meter krever sin herre kan jeg love.:rolleyes:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det går bra med det jeg har trosse :)
    Har litt forskjellig for si det sånn ;)

Se litt på den Lyngdorfen. Jeg kjenner den ikke, men ser Leikis er fornøyd, så da er det kanskje noe du kan vurdere opp mot Dirac?
    Var bare et tips siden du ikke virker helt fornøyd med 2x4. :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Obsobs! Får ikke kjørt EQ med Lyngdorfen! Passer kanskje ikke helt oppsettet ditt!
    Les Hornlyd sitt siste innlegg i Leikis tråden! :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Til insperasjon for de miniatyr motor glade, en sterling jeg mekket for noen år tilbake i polert stål og aluminium, foringer og stempel i bronsje.

Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Hadde endel plunder med støy fra Holton effekt, med en slik Pass B1 buffer luring på inngangen holder den endelig "nesten" helt kjeft :cool:

image.jpg
    image.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det der liker vi!! :D

Holton skal jo vere veldig bra!

Om du har et par vanlige høyttalere, kobler opp kun Holton og en preamp, har du støy da?
    Kan være det er sammenkobling av flere bokser som lager jordsløyfe og tuller det til for deg.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Liker dette veldig bra, ikke bare er støyen nesten helt vekk men bassen og smekken fremtrer også på en helt annen måte, har styra så mye frem og tilbake her nå, men nå sitter det jaggu også.
    Er nesten litt i villrede hva som har forandret høytaleren så til de grader, eq er det samme som for 3 uker tilbake,delefrekvens er variert mellom 500 og 650 hz- sitter på 550hz nå.
    Bassen er fyldig og stram med mellom smekk som er så deilig, liker at Tad 4001 spiller lengre ned en 650, 15" så høyt er ikke like delikat så klart.
    Slang på Ming Da og 300B rør, mer headrom som trengs på rock'n rolla.

Trikset med buffer/forforsterker etter minidsp forandrer på en måte hele minidsp intrykket,plutselig har du en dynamikk jeg definitivt ikke opplevde med styringsgreiene før filter.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er jo veldig kjekk lesning! :)
    En preamp skal drive en power amp, litt på samme måte som en power amp skal drive høyttaler.
    Det kreves litt av pre også. miniDSP er litt sløv som pre etter min erfaring og buffer hjelper.

Spill masse musikk trosse! Nyt det :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Deilig å rulle igjenom endel gammel metal, tragisk at skivene er solgt og en må dra det via Spoty med elendig lyd fra 80 tallet,
    Men men hva skal man gjøre.
    Danskene hadde også tung rock på tidlig 80, hærlig debut album forøvrig.

Sist redigert:

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Er et nytt Bedringer på veg inn igjen;)
    oppgradert Behringer Ultra Drive pro DCX 2496 der alt i signalveien er skiftet ut
    med komponenter fra Selectronic.
    EQ med justerbar Q. shelf og peak.
    Time deley og trinnløs regulerbare delefrekvenser, støysvak med plenty muligheter akkurat hva jeg trenger, har trua på dette.

image.jpeg
    image.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det Saba?
    :)

Angående Behringer så har jeg sett det fins en del Pro DSP løsninger rundtom.
    Hvordan alle disse er veit jeg ikke. Bare lese og søke :)

Alternativt bygge en boks med buffer kanskje og beholde miniDSP?
    Fins vistnok en del ebay buffere som er vel dugandes. Søk og les ;)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Grønnskollingene er Saba,ja.
    En morsom rimlig greie som formidler på en veldig overbevisende måte,de kunne for 60-70 år siden også.

Oppgradert Bedringer/Selectronic allerede kjøpt og betalt.
    Filteret har fungert i hornrigg i Trøndelag med Tad og Ale elementer så dette holder nok mål både forran og bak:cool:

Minidsp er et flott verktøy som er enkelt og betjene, gøy å leke med og ikke minst lære, men jeg tror det finnes filtere som kan åpne lydbildet enda mer en Minidsp, blir uansett gøy å prøve dette opp mot Minidsp.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Såpass! Da er det bare kjøre på! :)

At det fins bedre ting enn miniDSP gjør det sikkert! ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Minidsp er ikke så spreke på å drive lave impedanser med sin 560 ohm utgangsimpedans. En annen sak er at hvis en må trekke ned mye gain rundt om - individuelt på driverne og på mastervolum, så får du fort litt sus. Jeg kjører med 88-90 dB følsomhet, så det påvirker ikke meg så mye. Med 96-100dB følsomhet så blir det fort for mye...

Jeg merker myye forskjell på om jeg har tilkoblet en Hypex UcD180 med 26dB gain, kontra en UcD32 med 13dB gain... Utgangssuset fra MiniDSP er det samme, men blir redusert med 13dB med den lille Hypexen. Det er hovedsakelig analogdel og DAC som skorter hos MiniDSP, mener jeg.

Når oppsettet har lav dempingsfaktor (rørforsterker med fortrinnsvis høy utgangsimpedans og høyttalerne har lav impedans), så vil kablenes egenskaper og høyttalerens impedans/fasekurve gjøre vesentlig mye mere av seg, enn om man kjører et kraftverk av en transistorforsterker, så da hører en mye fortere forskjell på kabler.

To rake motsetninger - et oppsett med passivt delt høyttaler med horn og bassrefleks drevet av fluewatt forsterker og et oppsett med aktivt delt høyttaler med moderat følsomhet, drevet med Hypex klasse D. Den sistnevnte vil være relativt ufølsom på kabelforskjeller.

Johan-Kr

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker L-Pad for dempe rett på kompdriver så dsp kan jobbe på fult.

Kabel og forsterker.....
    trodde det var omvendt....

Om en tar First Watt F2 for eksempel, som i prinsippet har dempefaktor på null.
    Da vil ikke kabel lengde/tykkelse etc bety noe...mulig jeg har feil :)
    Men har ikke lagt så mange pinner i kryss for forske på dette. Velger se på andre ting.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    F2 er en strømkilde, så den oppfører seg ikke helt som vanlige forsterkere...

Johan-Kr

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Liker dette veldig bra, ikke bare er støyen nesten helt vekk men bassen og smekken fremtrer også på en helt annen måte, har styra så mye frem og tilbake her nå, men nå sitter det jaggu også.
    Er nesten litt i villrede hva som har forandret høytaleren så til de grader, eq er det samme som for 3 uker tilbake,delefrekvens er variert mellom 500 og 650 hz- sitter på 550hz nå.
    Bassen er fyldig og stram med mellom smekk som er så deilig, liker at Tad 4001 spiller lengre ned en 650, 15" så høyt er ikke like delikat så klart.
    Slang på Ming Da og 300B rør, mer headrom som trengs på rock'n rolla.

Trikset med buffer/forforsterker etter minidsp forandrer på en måte hele minidsp intrykket,plutselig har du en dynamikk jeg definitivt ikke opplevde med styringsgreiene før filter.
    Og du som var på nippet til å kaste ut hele greia.... No free Lunch serru, man MÅ jobbe med sakene for å lokke frem de beste egenskapene.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hardt arbeid lønner seg :)
    Sluk har gitt skryt til TAD monitorene, TAD 15" og TAD horn i noen tråder opp gjennom tiden.
    Det er trygt tegn på at TAD er bra greier.

Jeg tror skal du overgå de kommer det til å måtte bli digre greier og koste MYE penger!

En ting som du kan vurdere på sikt er om du vil gå for en liten diskant på toppen. Her er det mye å velge mellom dersom du går for noe slikt. Jeg kan desverre ikke anbefale noen pga manglende erfaring.

Spill Judas Priest og nyt sommern :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Ligger et par med doble basser til salgs i Japan - 200.000,-

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den godteposen blir litt hard for oks sitt hififond....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn