En liten oppdatering etter å ha spilt inn YBA Signature MKII pre / YBA Signature stereoforsterker og mine Franco Serblin Ktema. YBA Signature driver Ktema med store kraftressurser, så jeg mistenker at de offisielle tallene er litt konservative. Dynamikk, separasjon mellom instrumenter, dybde og bredde i lydbildet, dyp og nyansert bass,- alle disse egenskapene føler jeg gikk opp to divisjoner når jeg fikk YBA Signature på plass. Det er likevel mellomtone og diskant på Ktema som nå skiller seg aller mest ut i forhold til de andre forsterkerne jeg har prøvd på Ktema og forsåvidt på en rekke Sonus Faber modeller i samme klassen tidligere. Det er en sjelden kombinasjon av høy oppløsning og "analog" lydsignatur som gjør at ingen form for lyttetretthet oppstår og som er veldig vanedannende for mine ører og preferanser.
En annen egenskap ved YBA Signature er en ekstrem byggekvalitet på kabinettene og fokus på å unngå og fjerne vibrasjoner. Både pre og effektrinn kommer med 3 demperføtter (både myke og harde varianter), som bidrar til at en får en veldig sort bakgrunn i lydbildet på Ktema og som gjør at alle mikrodetaljene blir lett for øre å fange opp. Når jeg også fikk avlastet de originale gummibeina på min Audio Research DAC9 med Ansuz darkz,- så bare forsterket det renheten i klangbildet på Ktema'ne.
Så etter å ha fått spilt inn mine Ktema med forsterkerkombinasjonen til YBA så er jeg ikke i tvil om at dette er en helt spesiell god kombinasjon. Både Ktema og YBA Signature har samme "spisskompetanse" i mellomtone og diskant og da blir det en helt magisk match!