Hadde vært spennende å få høre om inntrykkene dere har etter noen dagers lytting. Er ikke spent på om det er bra, men hvor flott det virkelig er. Uansett så er jeg helt sikker på at dere har kjøpt drømmen…
Det er for tidlig å gi en endelig konklusjon for min del, men kan skrive noen ord.
Høyttalerne er pr idag under innspilling. Det står som kjent blant annet 2stk 9" i hver høyttaler så det vil nok ta litt tid før de når sin peak. Jeg har ikke presset dem enda. Musikken har stått på 12+ timer hver dag og det har vært like mye grunnet innspilling som ønsket om å høre på god musikk. Det er første gang jeg har hatt stort utbytte av å høre på musikken MENS høyttalerne spilles inn. Dette lover med andre ord meget godt om lyden forbedres ytterligere som er å forvente på nye høyttalere.
Ktema har etter min mening Franco Serblin magien som han klarte å skape på flere av Sonus Faber modellene (har alltid vært stor tilhenger av eldre Sonus Faber fra Serblin æraen). Her er det nydelige klangfarger, oppløsning som vil overraske flere, hurtighet/dynamikk og en perfekt balanse krydret med en x faktor som jeg ikke klarer å sette ord på. Vektingen på/av instrumenter fremstår slik jeg opplever som troverdig basert på de konserter jeg har vært på. Dette er nok mye takket være 2*9" på baksiden. Lyden engasjerer og jeg oppnår en tilknytning til musikken gjennom en lyd som tiltaler meg. Det kan kanskje diskuteres om enkelte av de eldre Sonus Faber var litt for "romantisk" og noe treg på endel musikk(ikke nødvendigvis enig), men her opplever jeg en mer modernisert Serblin konstruksjon og det uten at x faktoren forsvinner. Ingen høyttaler er for alle, men denne er ihvertfall for meg
Det finnes mange dyktige ht konstruktører der ute, men for meg er/var Franco Serblin den største. I min verden er Ktema ett mesterverk like mye som Franco var ett geni. Stor eierglede og en takknemlighet av å eie ett eksemplar av kanskje Serblin sin beste konstruksjon.