Er det nå jeg skal skrive mer om Ktêma?
Jeg har nå hørt på veldig mye forskjellig musikk. Pop, rock, kammermusikk, opera, orkester og konserter og det er tydelig at de er svært presise og gir et stort og bredt lydbilde. De avslører også fort plater med dårlig lyd - de maskerer ingen ting.
"Pinpointing" - altså presis plassering av instrumentene i lydbildet - gjør de ikke her hos meg, men det får man ikke i en konsertsal heller. Slik sett fungerer de litt som mine Carlsson OA-116 som var fantastiske til å skape rom rundt instrumentene. Ktêma gjengir instrumentene veldig korrekt og de går veldig dypt - hvis det er bass i innspillingen hører du den og bassen er svært kontant. De har også kontroll på det som skjer - basstonene starter og stopper når de skal - ting "flyter ikke ut".
Du hører det som foregår i lydbildet. Jeg hørte nettopp Little Feats "Representing the mambo" og det er imponerende hvordan de forskjellige instrumentene skilles ut slik at du hører dem uten at det påvirker at du hører på en gruppe, ikke en serie enkeltmusikere.
Du får følelsen av at de gjengir det som er på innspillingen - hvis det lyder skarpt er det fordi innspillingen er slik. På BruZane-innspillingen av Gounods Faust lyder stemmen til tenoren ganske skarpt, men de andre stemmene har ikke den skarpheten, så her er det rett og slett tenoren som har en slik stemme (ikke helt behagelig i mine ører, men det er tydeligvis ikke høyttalerens skyld). Lyden generelt på den CDene er litt i skarpeste laget, og tenoren lider mest av det.
Det beste med dem er vel egentlig at når man har hørt en CD (bruker bare CD) har man bare lyst til å sette på en til. Lyttetretthet kan man i hvertfall bare glemme - det eksisterer ikke for meg med disse høyttalerne.
Jeg skal innrømme at jeg ikke har så veldig mye erfaring med fulltonehøyttalere og at jeg sikkert er disponert for å synes de lyder fantastisk siden jeg har brukt ganske mange penger på dem, så ta det for hva det er - min mening med begrenset erfaring med andre høyttalere, i mitt (ganske lite dempete) rom og med de begrensninger gamle ører har.