Fredsprisen 2010

F

fjellvåk

Gjest
Hadde håpet at de fredsbevarende styrkene i Afghanistan fikk prisen men men...

Det som blir spennende er jo å følge med i fremtiden om de opposisjonelle i Kina får ett bedre liv etterhvert, jeg er jammen ikke sikker...Noe sier meg at man "kødder" ikke med kineserene..
 
V

vredensgnag

Gjest
Amerikanerne ble dypt fornærmet over at Martin Luther King fikk prisen i 1964, og tok det som utilbørlig kritikk av indre amerikanske anliggender.

På høy tid at vi setter søkelys på militærdiktaturet Kina, som har totalt fravær av å være rettsstat, med null rettigheter til borgere i opposisjon, med slavelønn og null rettigheter til arbeidere ...

Så dette blir interessant. Forøvrig er det en norsk handelsdelegasjon i Kina i disse dager, de fikk det vel ikke så bra etter klokken 11. Norge var i ferd med å få på plass en frihandelsavtale med Kina ... den er vel også "blowing in the wind" pt.
 
F

fjellvåk

Gjest
vredensgnag skrev:
Amerikanerne ble dypt fornærmet over at Martin Luther King fikk prisen i 1964, og tok det som utilbørlig kritikk av indre amerikanske anliggender.

På høy tid at vi setter søkelys på militærdiktaturet Kina, som har totalt fravær av å være rettsstat, med null rettigheter til borgere i opposisjon, med slavelønn og null rettigheter til arbeidere ...

Så dette blir interessant. Forøvrig er det en norsk handelsdelegasjon i Kina nå, de fikk det vel ikke så bra etter klokken 11. Norge var i ferd med å få på plass en frihandelsavtale med Kina ... den er nok også "blowing in the wind" nå.
Er enig med deg men alt har sin pris, er ikke så sikker på at folk får det bedre i Kina p.g.a. prisen, snarere tvert imot. Og da står vi igjen med det eneste som kom ut av prisen var oppmerksomheten vi fikk i noen timer.

At vi kanskje mister noen "dealer" med kineserene betyr ingenting i denne saken, at flere folk kanskje får seg noen nakkeskudd der nede er mye verre.
 
V

vredensgnag

Gjest
Men tydelig at kineserne dypt mislikte å skulle få oppmerksomhet rettet mot seg. Og jeg tror det blir en forbedring, ikke forverring, som følge av slikt.

Langt å foretrekke fremfor fjorårets merkelige utdeling - "premature ejaculation" prisen 2009.
 
F

fjellvåk

Gjest
vredensgnag skrev:
Men tydelig at kineserne dypt mislikte å skulle få oppmerksomhet rettet mot seg. Og jeg tror det blir en forbedring, ikke forverring, som følge av slikt.

Langt å foretrekke fremfor fjorårets merkelige utdeling - "premature ejaculation" prisen 2009.
Fjoråret var en vits som jeg enda ikke skjønner.

Kineserene er et stolt folk og liker å fremstå på en plettfri måte uansett hva det er, jeg håper du får rett, time will sjåv.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
...
Langt å foretrekke fremfor fjorårets merkelige utdeling - "premature ejaculation" prisen 2009.
8)

Den første uttalelsesn til Obamas pressetalsmann (eller hva det nå var) var helt ubetalelig: «Wow!».

Obamam sin egen redegjørelse om famliens morgenstell var ikke helt tilbake den heller ...

Denne utdelingen blir forhåpentlig noe mer kontroversiell pga. sit «politiske» «signal» enn den forrige.

At norsk-kinesiske relasjoner muligens får sandpapirtider de nærmesete månedene er en liten pris å betale.
Det kan bli interessant å se de kinesiske reaksjonene på dette, om de evt vil fravike fra sin vante forrutsigbarhet.

mvh
KJ
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det blir nok vanskelig å få importert visse kabeltyper nå.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det ble ihvertfall et styr - selv postmannen slipper ikke inn i ambassaden nå.
Kinesisk UD koker av sinne.

Godt gjort denne gang.
 
S

Supertramp

Gjest
Pussig at klovnen Jagland ikke gav prisen til seg selv....
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
En verdig prisvinner denne gangen. Jeg var faktisk redd for at prisens renomé skulle ødelegges for alltid etter flere latterlige tildelinger de senere årene. Hadde f.eks EU fått prisen, ville tildelingen blitt irrelevant.
 
F

fjellvåk

Gjest
oddgeir skrev:
En verdig prisvinner denne gangen. Jeg var faktisk redd for at prisens renomé skulle ødelegges for alltid etter flere latterlige tildelinger de senere årene. Hadde f.eks EU fått prisen, ville tildelingen blitt irrelevant.
Lundestad er jo positiv til en pris til EU, da hadde jeg meldt meg ut, ut av hva da vet jeg ikke men jeg hadde ihvertfall meldt meg ut uansett..
 
S

Supertramp

Gjest
fjellvåk skrev:
oddgeir skrev:
En verdig prisvinner denne gangen. Jeg var faktisk redd for at prisens renomé skulle ødelegges for alltid etter flere latterlige tildelinger de senere årene. Hadde f.eks EU fått prisen, ville tildelingen blitt irrelevant.
Lundestad er jo positiv til en pris til EU, da hadde jeg meldt meg ut, ut av hva da vet jeg ikke men jeg hadde ihvertfall meldt meg ut uansett..
Meld deg ut av hva du vil, bare ikke HFS :)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Noen mennesker lever i sitt eget vrengebilde, totalt ute av stand til å se ut til den verden vi andre lever i.

Helge Lurås, Afghanistan-ekspert ved Norsk utenrikspolitisk institutt (Nupi), er en slik.

Dette skriver han i Dagsavisen:

Tildelingen vil imidlertid ytterligere undergrave fredsprisens globale appell. Nobelkomiteen er seg det neppe fullstendig bevisst, men de siste to års tildelinger er partiske innlegg i en pågående kamp om dominans, politiske spillerregler og verdier. Kinesiske ledere har ikke tenkt til å omdanne sitt samfunn i Vesten bilde. De ønsker ikke politisk pluralisme. Kanskje burde heller ikke vi ønske det for dem.
Og videre:

Norge som nasjon har imidlertid blitt påført nok en utfordring. Kina vet godt å straffe de som piller dem på nesen. Utenriksdepartementet og norsk næringsliv gjør neppe bølgen i dag. Men pytt, hva er vel Kinas maskiner mot norsk moral.
http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1002/subcat24/thread100677/
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.327
Antall liker
6.724
Hvor vanskelig kan det være å skille mellom den norske stat og Nobel-komitéen egentlig?
 
V

vredensgnag

Gjest
BT skrev:
Hvor vanskelig kan det være å skille mellom den norske stat og Nobel-komitéen egentlig?
I land som Kina eksisterer ikke slike skiller, og de er ute av stand til å forstå at komitéen er uavhengig, spesielt siden de som sitter i den er etablerte politikere eller eks-politikere, med bånd til det offisielle Norge.

At folk kan ha ulike roller er utenkelig for dem. I Kina oppfattes dette som en grov fornærmelse, og derfor også den skarpe reaksjonen.

Alle som driver handelsvirksomhet med Kina bør vurdere hva det er slags land man er forbundet med: de slår av overføring av CNN og BBC, de sender konen til prisvinneren ut av Beijing, og nekter henne kontakt med pressen, og de formidler ikke hva som er skjedd til prisvinneren.

Mens de truer Norge med at dette vil skade "Sino-Norwegian" relations.
 
S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Hvor vanskelig kan det være å skille mellom den norske stat og Nobel-komitéen egentlig?
Å skille noe som helst fra staten er unorsk.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.327
Antall liker
6.724
vredensgnag skrev:
BT skrev:
Hvor vanskelig kan det være å skille mellom den norske stat og Nobel-komitéen egentlig?
I land som Kina eksisterer ikke slike skiller, og de er ute av stand til å forstå at komitéen er uavhengig, spesielt siden de som sitter i den er etablerte politikere eller eks-politikere, med bånd til det offisielle Norge.

At folk kan ha ulike roller er utenkelig for dem. I Kina oppfattes dette som en grov fornærmelse, og derfor også den skarpe reaksjonen.

Alle som driver handelsvirksomhet med Kina bør vurdere hva det er slags land man er forbundet med: de slår av overføring av CNN og BBC, de sender konen til prisvinneren ut av Beijing, og nekter henne kontakt med pressen, og de formidler ikke hva som er skjedd til prisvinneren.

Mens de truer Norge med at dette vil skade "Sino-Norwegian" relations.
Disse kommunistene... :mad:
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
En modig og riktig tildeling. Og Jagland har bidratt til at prisen igjen har fått verdi. Hurra!

Mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Disse kommunistene... :mad:
Tja. La meg først si at tildelingen er helt riktig, men om den gjør ting bedre tviler jeg sterkt på, den kan godt gjøre ting verre.

Og til din kommentar; de er vel ikke primært kommunister lenger, men redde gamle venn i ledelsen for et land som ALLTID (i tusener av år) har vært sterkt sentralstyrt, og som består av en haug med ulike religioner, språk, kulturer osv. Hvor ille det kan gå når dette byggverket faller sammen, så vi i Jugoslavia. Hvordan det kommer til å gå med Kina, er et åpent spørsmål. Problemet med demokrati, er at du ikke kan ha bare litt. Før eller siden får du hele pakka i trynet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.327
Antall liker
6.724
erato skrev:
BT skrev:
Disse kommunistene... :mad:
Tja. La meg først si at tildelingen er helt riktig, men om den gjør ting bedre tviler jeg sterkt på, den kan godt gjøre ting verre.

Og til din kommentar; de er vel ikke primært kommunister lenger, men redde gamle venn i ledelsen for et land som ALLTID (i tusener av år) har vært sterkt sentralstyrt, og som består av en haug med ulike religioner, språk, kulturer osv. Hvor ille det kan gå når dette byggverket faller sammen, så vi i Jugoslavia. Hvordan det kommer til å gå med Kina, er et åpent spørsmål. Problemet med demokrati, er at du ikke kan ha bare litt. Før eller siden får du hele pakka i trynet.
Er det ikke mer eller mindre sånn det har gått med alle forsøkene på kommunisme?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
erato skrev:
BT skrev:
Disse kommunistene... :mad:
Tja. La meg først si at tildelingen er helt riktig, men om den gjør ting bedre tviler jeg sterkt på, den kan godt gjøre ting verre.

Og til din kommentar; de er vel ikke primært kommunister lenger, men redde gamle venn i ledelsen for et land som ALLTID (i tusener av år) har vært sterkt sentralstyrt, og som består av en haug med ulike religioner, språk, kulturer osv. Hvor ille det kan gå når dette byggverket faller sammen, så vi i Jugoslavia. Hvordan det kommer til å gå med Kina, er et åpent spørsmål. Problemet med demokrati, er at du ikke kan ha bare litt. Før eller siden får du hele pakka i trynet.
Er det ikke mer eller mindre sånn det har gått med alle forsøkene på kommunisme?
Stort sett, i likhet med alle andre totalitære ideologier. Men Kina har vært totalitært lenge før kommunistene overtok. Og når ting faller sammen, har ikke altid folk det særlig bra. Spør irakerne om livet før og etter Saddam. Det betyr ikke at Saddam ikke var en grusom drittsekk, men livet er ikke alltid et spørsmål om enten/eller.
 
S

Smorte24

Gjest
Trodde denne prisen het fredsprisen og ikke menneskerettighetsprisen.

Å gi prisen til en som gjør delvis opprør mot regimet er helt feil etter min mening, det er vel motsatt av fred er det ikke?

Neste år kan vi gi den til Taliban som gjør opprør i Afghanistan.

Kanskje på tide å få en ny Nobel pris som heter menneskerettighetsprisen og la fredsprisen være fredpris.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.327
Antall liker
6.724
I fjor utvidet man jo fredsbegrepet til å inkludere CO2. Det var vel lenger off topic enn årets.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.327
Antall liker
6.724
erato skrev:
BT skrev:
erato skrev:
BT skrev:
Disse kommunistene... :mad:
Tja. La meg først si at tildelingen er helt riktig, men om den gjør ting bedre tviler jeg sterkt på, den kan godt gjøre ting verre.

Og til din kommentar; de er vel ikke primært kommunister lenger, men redde gamle venn i ledelsen for et land som ALLTID (i tusener av år) har vært sterkt sentralstyrt, og som består av en haug med ulike religioner, språk, kulturer osv. Hvor ille det kan gå når dette byggverket faller sammen, så vi i Jugoslavia. Hvordan det kommer til å gå med Kina, er et åpent spørsmål. Problemet med demokrati, er at du ikke kan ha bare litt. Før eller siden får du hele pakka i trynet.
Er det ikke mer eller mindre sånn det har gått med alle forsøkene på kommunisme?
Stort sett, i likhet med alle andre totalitære ideologier. Men Kina har vært totalitært lenge før kommunistene overtok. Og når ting faller sammen, har ikke altid folk det særlig bra. Spør irakerne om livet før og etter Saddam. Det betyr ikke at Saddam ikke var en grusom drittsekk, men livet er ikke alltid et spørsmål om enten/eller.
Totalitære styrer er nok generelt sett ikke noe å trakte etter, nei.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.843
Antall liker
10.311
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Smorte24 skrev:
Trodde denne prisen het fredsprisen og ikke menneskerettighetsprisen.

Å gi prisen til en som gjør delvis opprør mot regimet er helt feil etter min mening, det er vel motsatt av fred er det ikke?

Neste år kan vi gi den til Taliban som gjør opprør i Afghanistan.

Kanskje på tide å få en ny Nobel pris som heter menneskerettighetsprisen og la fredsprisen være fredpris.
Fred for en hver pris altså?
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
I fjor utvidet man jo fredsbegrepet til å inkludere CO2. Det var vel lenger off topic enn årets.
Den mest off topic var hun som fikk for treplanting for å hjelpe til med å stoppe Saharas ville vekst. Sahara vokser ikke.
 
S

Smorte24

Gjest
erato skrev:
Smorte24 skrev:
Trodde denne prisen het fredsprisen og ikke menneskerettighetsprisen.

Å gi prisen til en som gjør delvis opprør mot regimet er helt feil etter min mening, det er vel motsatt av fred er det ikke?

Neste år kan vi gi den til Taliban som gjør opprør i Afghanistan.

Kanskje på tide å få en ny Nobel pris som heter menneskerettighetsprisen og la fredsprisen være fredpris.
Fred for en hver pris altså?
Ja nesten, organisasjoner og mennesker som hjelper andre burde også ha en mulighet til å få prisen.

Denne mannen sier sannheten: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kina/artikkel.php?artid=10025253
 
S

Smorte24

Gjest
BT skrev:
I fjor utvidet man jo fredsbegrepet til å inkludere CO2. Det var vel lenger off topic enn årets.
he he, ja sant dette,som jeg sa la fredsprisen være fredsprisen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dersom man setter som hovedkriterium at mottaker skal være en dissident så er det en hel rekke å velge i. Også i Kina.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_dissidents

Selv har jeg ikke skjønt mer av prisen enn at jeg fortsatt ikke skjønner hva som er verdig en fredspris her, men det har jo vært refrenget her i huset helt siden Jagland begynte å dele ut disse prisene. Fyren gjør vel ikke stort annet enn hva demokratiforkjempere verden over gjør? Som folk i Norge og Europa har gjort for århundrer siden? Jeg klarer ikke helt å ta fredsprisen på alvor lengre jeg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Smorte24 skrev:
Trodde denne prisen het fredsprisen og ikke menneskerettighetsprisen.

Å gi prisen til en som gjør delvis opprør mot regimet er helt feil etter min mening, det er vel motsatt av fred er det ikke?

Neste år kan vi gi den til Taliban som gjør opprør i Afghanistan.

Kanskje på tide å få en ny Nobel pris som heter menneskerettighetsprisen og la fredsprisen være fredpris.
Fred for en hver pris altså?
... et passende soundtrack (?):


ift Imperiets oprinnelige intensjon er det nå kanskje med et litt annet politisk fortegn ... ?

mvh
KJ
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Dersom man setter som hovedkriterium at mottaker skal være en dissident så er det en hel rekke å velge i. Også i Kina.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_dissidents

Selv har jeg ikke skjønt mer av prisen enn at jeg fortsatt ikke skjønner hva som er verdig en fredspris her, men det har jo vært refrenget her i huset helt siden Jagland begynte å dele ut disse prisene. Fyren gjør vel ikke stort annet enn hva demokratiforkjempere verden over gjør? Som folk i Norge og Europa har gjort for århundrer siden? Jeg klarer ikke helt å ta fredsprisen på alvor lengre jeg.
Navnet kan vel etterhvert byttes til Jaglands Herderspris.

En kinesisk oppvigler er vel like bra som noe annet. Prisen har jo tidligere gått til krigspresidenter, terroristledere og psykopatiske religiøse sadister. :-\
 
S

Supertramp

Gjest
toref skrev:
En modig og riktig tildeling. Og Jagland har bidratt til at prisen igjen har fått verdi. Hurra!

Mvh
Har du feber (les: nedkjølt kropp)? 36,9? ??? ??? ???
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dehnot; det er akkurat det man sitter med en følelse av. Og det er vel et diskusjonsspørsmål hvorvidt det er en heder å få heder fra en av Norges dummeste politikere gjennom tidene (noe som igjen selvsagt er åpent for diskusjon).
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Utifra hva man leser, så er det få i Kina som har hørt om Liu Xiaobo og hans skriverier. Først og fremst noen intelektuelle kretser i Kina og så utlandet. Derfor vanskelig å forstå at han har til dags dato utrettet noe stort for fred.

Jeg skjønner heller ikke tanker bak fredsprisen lengre. Det virker som man bruker det som et middel for å prøve å skape fred og bedre tilstander rundt omkring. Har dog vanskelig å forstå at dette er veien for å forbedre menneskerettighetene i Kina.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Dehnot; det er akkurat det man sitter med en følelse av. Og det er vel et diskusjonsspørsmål hvorvidt det er en heder å få heder fra en av Norges dummeste politikere gjennom tidene (noe som igjen selvsagt er åpent for diskusjon).
Jagland er slett ikke dum. Han er strategisk og langsiktig og er en mann med vyer og planer som bør ikke undervurderes selv om han kan fremstå litt eiendommelig til tider. Hvis man ser fjordsårets pris som en måte å involvere USAs president personlig, så blir de følgende tildelinger desto mer kraftfulle, for bordet fanger. Jeg velger å se disse to tildelingene i sammenheng. Kina og USA er i strid for tiden, og det er en viktig strategisk og global strid. Nå er det valuta og handel som dominerer, USA sliter og vil innføre sanksjoner mot Kina, Kina sliter ikke og kjøper seg for tiden innflytelse rundt i verden. Spesielt i Europa. Hellas, Spania og Island er eksempler på dette.

Den beste måten å svekke dette nye kinesiske imperium er å la angripe det innenfra. Støtte til dissidenter er en klassisk måte å destabilisere et land på. Velkjent metode fra den kalde krigens dager.

Så dette er på mange måter en ny pris til USA og en snubletråd til Kina.

Jagland spiller således et høyt og interessant spill nå. Xiaobo i seg selv er uinteressant.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.461
Antall liker
11.394
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er nok en viktig nyhet internasjonalt sett.
Sakset direkte fra cnn.com
 

Vedlegg

Topp Bunn