Politikk, religion og samfunn Fremtidens energi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    784
    Om jeg er en av "et par stykker" så kan Norge sikkert på ett eller annet tidspunkt har kjernekraft. Men det er vanskelig å se noen grunn til å stille seg fremst i køen for å finne ut hvordan man skal gjøre det på en noenlunde effektiv og forutsigbar måte, det har andre langt bedre forutsetninger for og motiver for å drive med. I Norge brukes i ikke ubetydelig grad ideen om hvor enkelt det er med disse SMR som begrunnelse for at det ikke trengs f.eks vindkraft - som altså kan bygges ut lønnsomt, raskt og helt uten subsidier og med svært lav prosjektrisiko, i alle fall så lenge man holder seg på land.

Norge har mye regulerbar fornybar kraft og dermed blant de aller beste forutsetning for å ha en betydelig mengde ikke-regulerbar fornybar i miksen. Noe vi for øvrig allerede har, masse norsk vannkraft er heller ikke regulerbar da den produserer med det vannet som til enhver tid renner i ymse elver.
    Bare en kommentar til elvekraft og at den ikke er regulerbar.
    Nei, den kan ikke reguleres opp og ned på minuttet slik man kan med magasinkraftverk, men elvekraftverkene ligger typisk nederst i vassdragene og bruker vannet som magasinverkene tidligere har brukt. De vil derfor, med dagers forsinkelse, følge vannforbruket i magasinverkene og har dermed f.eks. stor produksjon vinterstid når det trengs som mest. Men småkraftverk kan jo bare kjøres etter været.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.586
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ganske mange aktører som er i gang med SMR-prosjekter allerede så vidt jeg vet altså med å utvikle design som kan funke som tiltenkt. Hva eventuelt en norsk rolle skulle være i noe slikt har i alle fall jeg store problemer med å se. Det er vel ingen i Norge som kan noe særlig om å designe, bygge og drive reaktorer på 3-400MW.
    Ser at I_L har sluppet opp for argumenter og må begå personangrep for å komme videre i sin "diskurs". Good luck with that!

Nei, vi har ingen erfaring med reaktorer på selv 300-400MW. Jeep II på Kjeller hadde termisk effekt på 2MW, og Haldenreaktoren 25MW. Som vi vet ble det begått adskillig forskningsjuks i Halden og det å rydde opp etter landets fire bittesmå reaktorer er estimert å ville koste 20 milliarder kroner (minst).

Merk at det vil ta minst en generasjon å foreta denne oppryddingen.

For den som ønsker en liten kikk på mellomlagringsutfordringene for landets fire bittesmå forskningsreaktorer, er dette et nyttig dokument. Merk, dette er ikke oppryddingskostnaden, men antatt pris for et mellomlager. Utvalgets ryddige beskrivelse av oppgaven kan kanskje gi et lite spark i retning realisme blant dem som føler det så sårt at slikt blir påpekt at de må gå etter mannen, og ikke ballen? @I_L

PDF

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Utvalgets ryddige beskrivelse av oppgaven kan kanskje gi et lite spark i retning realisme blant dem som føler det så sårt at slikt blir påpekt at de må gå etter mannen, og ikke ballen? @I_L
    Tror du misforstår hvis du tenker at jeg ”går etter mannen“ for å score poenger eller få gjennomslag i en diskusjon om kjernekraft, da jeg har få til ingen formeninger om temaet og/eller hva som er fornuftig å gjøre i så henseende. Mitt poeng er mer å illustrere det jeg ser på som en åpenbar kommunikasjonsbrist, gitt at intensjonen er å få oppslutning om en mobilisering i klimakampen. Folk har en tendens til å være mer lydhøre om de føler at de snakkes med enn at de snakkes til, spesielt fra noen som ellers ublygt gir inntrykk av å føre og ha ført en livsstil som er langt mer privilegert enn noe de selv kan drømme om. Sånn sett tenker jeg at det er beslektet med kommunikasjonsproblemene Støre har som leder for arbeiderbevegelsen.

At man skal snu klimakampen med atomkraft anser jeg som et luftslott.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.586
    Torget vurderinger
    2
    Tror du misforstår hvis du tenker at jeg ”går etter mannen“ for å score poenger eller få gjennomslag i en diskusjon om kjernekraft, da jeg har få til ingen formeninger om temaet og/eller hva som er fornuftig å gjøre i så henseende. Mitt poeng er mer å illustrere det jeg ser på som en åpenbar kommunikasjonsbrist, gitt at intensjonen er å få oppslutning om en mobilisering i klimakampen. Folk har en tendens til å være mer lydhøre om de føler at de snakkes med enn at de snakkes til, spesielt fra noen som ellers ublygt gir inntrykk av å føre og ha ført en livsstil som er langt mer privilegert enn noe de selv kan drømme om. Sånn sett tenker jeg at det er beslektet med kommunikasjonsproblemene Støre har som leder for arbeiderbevegelsen.

At man skal snu klimakampen med atomkraft anser jeg som et luftslott.
    Min livsstil, som du mener mange kan drømme om, er nok et fantasiprodukt av ditt hode, fordi du ønsker å finne noe å angripe. At min kone og jeg tar kloke valg når det gjelder det lille vi har å rutte med er noe annet, at vi tar dristige valg når vi veksler inn en bolig midt i smørøyet i Oslo for en gård i skogen i Sverige fortjener en annen kommentar.

Mobilisering i klimakampen mener jeg å ha markert er temmelig vanskelig, kanskje umulig. Som nevnt her inne flere ganger, av meg, mener jeg at man har tenkt å forbrenne hvert molekyl hydrokarboner man er i stand til å pumpe eller få opp, fra alle mulige slags dyp og steder. Norges regjeringer (uavhengig av fløy) arbeider med planer om utvinning forbi 2070. Og om Norge har slike planer ...
    Når du skal vurdere hva jeg måtte mene, skal du begynne der. Det er gitt at vi kommer til å rase forbi enhver forstandig terskel for CO2-andel i atmosfæren.

Hva du gjør er opp til deg og helt uavhengig av hva jeg måtte mene eller ønske eller påstå. Og det er ikke min oppgave å finne ut av hvordan du kan overbevises, det er opp til deg, gitt kjensgjerningene du står overfor.
    Det som er viktig er å skape tilstrekkelig beredskap, nå som vi har blåst forbi sperringene der det var skiltet STOPP -- FARLIG VEI. IKKE KJØR FORBI DETTE PUNKTET. Bilen kommer til å ende opp nede i kløften man ble advart om.

Vi kan spole tilbake fem år, til 2018, og dette innlegget fra meg, dersom du er i tvil om hvor jeg befinner meg. Og jeg linker til boken som er grunnlaget for hva jeg skrev da:

Fem år tilbake i tid, en grei gjennomgang av hva jeg måtte mene om dette.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Jeg trenger ikke overbevises om at vi allerede er forbi punktet hvor klimaendringer som blir store og irreversible på mange tusen år er dømt til å skje, den erkjennelsen gjorde jeg for flere år siden. Og ei heller trenger jeg overbevises om at den norske petrostaten ikke kommer til å gjøre noe som monner for å snu denne utviklingen; olje har blitt Norges kollektive heroin. Men det er lite som tilsier at store systemforandringer er mulig å få til på noen annen måte enn politisk. Så å kritisere allmuens ikke-bærekraftige livsvalg er ikke bare lavthengende frukt, det er også trolig uten hensikt. Og ditto å oppfordre til doomsday-prepping og installasjon av solcellepaneler på taket. For det eneste som kan tenkes å nytte er politisk systemendring, og da er det ved valgurnene dette må skje.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Min livsstil, som du mener mange kan drømme om, er nok et fantasiprodukt av ditt hode, fordi du ønsker å finne noe å angripe.
    Hvor mange land har du vært i? 100? 150? Det er et godt utgangspunkt for å skrive reiseskildringer, men et veldig dårlig utgangspunkt for å moralisere over at Ola Nordmanns årlige sydentur ødelegger planeten. Og spesielt hvis tanken er å få Ola Nordmann med på at forandringer må til.

Men for all del, jeg hverken vil eller kan sette meg selv på noen høy hest. Jeg ble faktisk oppgradert til Eurobonus Silver i ett år før de bumpa meg tilbake til Basic, og jeg er veldig innforstått med at jeg bare det ene året (eller året før) bidro til mer klimautslipp enn en nyfødt verdensborger kan tillate seg i løpet av hele sitt liv, dersom klimaregnskapet hens skal være i nærheten av bærekraftig. Så å fremstille meg som noe slags forbilde er nok omtrent det dummeste jeg kan gjøre.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.586
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange land har du vært i? 100? 150? Det er et godt utgangspunkt for å skrive reiseskildringer, men et veldig dårlig utgangspunkt for å moralisere over at Ola Nordmanns årlige sydentur ødelegger planeten. Og spesielt hvis tanken er å få Ola Nordmann med på at forandringer må til.

Men for all del, jeg hverken vil eller kan sette meg selv på noen høy hest. Jeg ble faktisk oppgradert til Eurobonus Silver i ett år før de bumpa meg tilbake til Basic, og jeg er veldig innforstått med at jeg bare det ene året (eller året før) bidro til mer klimautslipp enn en nyfødt verdensborger kan tillate seg i løpet av hele sitt liv, dersom klimaregnskapet hens skal være i nærheten av bærekraftig. Så å fremstille meg som noe slags forbilde er nok omtrent det dummeste jeg kan gjøre.
    Tviler på at du finner moralisering over nordmenns sydenturer fra meg. At nordmenn flyr mye til utlandet er en kjensgjerning. Som Bjørneboe sa det: Norge er et utmerket land å fly til utlandet fra.

Men om jeg skal forstå deg rett, og la oss begynne med et enkelt eksempel:

Tidligere adferd desavuerer all senere adferdsendring og betinger munnkurv i forhold til det man har endret adferd fra?

Traurige tider for mangt, med andre ord? Kan umulig være gjennomtenkt.

Jens Ulltveit Moe slo seg opp som olje- og gasstrader. Det har han sluttet med. Kapitalen han la seg opp investerte han i fornybar energi og klimaklokt, dessverre for ham så tidlig at investeringene ikke ga ønsket utbytte. Men til tross for sin fortid som stortrader i fossilt har han ikke nølt med å kjøre tungt på behovet for livsstilsendringer, og kursendring for hele landet. Han har gått så langt som å gå inn i sentralstyret til MDG, og finansierer ulike klimarettede tiltak. Samtidig er hans personlige karbonavtrykk, tidligere og nå, betydelig.

Ville du sagt at hans fortid som trader i fossilt fullstendig parkerer hva han oppfordrer til nå?

Et godt råd kan være uavhengig av avsenderens status både i fortid og nåtid. Har man godt av å slutte å røyke kan det være greit å få det rådet selv av en storrøykende og overvektig fastlege, for eksempel.

Du mener mer om meg enn om saken, syns jeg - og jeg må smile litt over dine påstander.

Joda, jeg ble yrkesaktiv midt i The Great Acceleration. Jeg arbeidet med markedsføring og har en del karbonutslipp på samvittigheten.
    Samtidig er jeg trygg i min overbevisning om at jeg hoppet av tidligere enn de fleste og at jeg har ofret enormt i tapt kapital og materielle goder, fordi jeg hoppet av slik jeg gjorde. Jeg takket en gang nei til den høyeste lønns- og bonuspakken som er tilbudt noen innen skandinavisk markedsføring, fordi jeg ikke ville være med lenger, og det gjorde jeg for tyve år siden.
    Før det takket jeg også nei til Pandion-kortet jeg fikk, med et brev jeg sendte til ham som da var sjef for SAS. Da de innførte Pandion fikk man nemlig et brev fra Jan Stenberg, som gratulerte og påpekte at du var blant dem som fløy absolutt aller mest med SAS. Jeg svarte at jeg takket for varselet om at jeg fløy for mye og at jeg ville gjøre hva jeg kunne for å redusere frekvensen. Noe jeg også gjorde.

Jeg forsøker nå å unngå å fly i det hele tatt, men i fjor måtte jeg ta en tur, for å hente min mors urne.

Det er mulig det er nyttigere å forsøke å diskutere sak.

Her får du litt klipp og lim fra noe jeg skrev i 2015, som det kan være greit å ha "in mente". Fra det etterfølgende kan det være nyttig å få med seg denne tanken: jeg syns det er for mange som har satt seg ned for å vente, og tror de vil bli reddet av forsynet:

“Desperate Journeys, Abandoned Souls”.
    Boken “Desperate reiser, forlatte sjeler” handler om mennesker som av ulike grunner er havnet “in extremis”, helt på kanten av overlevelsesbetingelser. Den forteller om overlevelsesstrategier etter skipsforlis, katastrofer og ekspedisjoner i vanskeligheter, fra 1500-tallet og frem til nyere tid.

Det som går igjen, i de ulike fortellingene, er at betingelsene for overlevelse var best om de forliste hadde et realistisk grep på utfordringen. Kanskje hadde de bare det de sto og gikk i, men de områdde seg, vurderte hva de hadde av muligheter, la en plan med utgangspunkt i disse - og reddet seg. Det kunne ta lang tid og kreve store oppofrelser og lidelser, men ved å ta inn over seg omfanget av utfordringene, økte de også overlevelsessjansene.

Andre, som ikke fulgte eller forstod behovet for en slik strategi, reagerte med avmakt og apati, og døde gjerne der de var strandet; noen ganger uten en gang å ha tent et bål, selv om de hadde det som skulle til. Mange forventet at forsynet ville redde dem, eller at andre ville komme til unnsetning. Dermed satte de seg til å vente på redningsmenn som aldri kom.

Peter Wessel Zapffe skriver om slike blokkeringer i “Om det tragiske”. Han kaller det metafysiske handlingslammelser og mener de inntreffer når det går opp for oss at vi er kastet inn i en for oss hittil ukjent virkelighet, som vi vegrer oss for å akseptere:

Mennesket i biologisk miljø reagerer paa lignende maate; er man aldeles uten midler til at bedømme situationen, sætter man sig ende ned og negter at røre sig … To danske damer med “fjeld-angst” skrek høit ved den blotte berøring.

De danske vandrerne var uforberedte på norsk fjellnatur, og reagerte med handlingslammelse og skrekk. Jeg har selv opplevd hvor vanskelig det er å få folk til å forlate oppmerkede stier i fjellet og begi seg inn i “ukjent land”. De røde T’ene malt på steiner og små varder langs stien - disse tjener som sivilisasjonstegn - som et signal om at det er trygt, selv om du aldri har vært her før. En oppfordring om å forlate det illusorisk trygge vekker angst og usikkerhet, og man stritter imot. Utlendinger uten erfaring med vårt fjellandskap reagerer med vantro når naive nordmenn trekker dem med til fjells. “Are you trying to kill me?” ble jeg spurt engang, av en amerikaner som trodde jeg hadde gått fra vettet, da jeg pekte ut hvor jeg hadde tenkt å legge turen.

Det har vært bred aksept om alvoret i kommende ressurs- og klimautfordringer siden tidlig 1970-tall. At vi er kommet til kort med effektiv innsats, skyldes at vi har undervurdert frykten for å gå inn i det ukjente. Vi tviholder på det kjente, det vi tror er trygt. Vi sitter og venter på å bli reddet.

Hentet herfra:https://www.harvestmagazine.no/artikkel/fornybarsamfunnet-den-storste-ekspedisjonen

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Det kommer jo an på hvor mye det er å diskutere, siden jeg tror at vi egentlig er atskillig enigere i sak enn det du har inntrykk av. Men jeg synes du tidvis har en måte å kommunisere dine synspunkter på som fremstår som mer arrogante enn de er formålstjenlige. For det trenger ikke være en nedsmelting i synapsene som ligger til grunn for at noen fremfører andre synspunkter og tar andre valg enn dine, i hvert fall ikke hver gang. Men ok, kjernekraft er et fantasiprodukt fremmet av kyniske lobbyister og vettløse groupies, case closed.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men du skjønner at selv ditt "meget begrensede" konsum/CO2 utslipp er langt høyere enn hva som er bærekraftig for planeten - og at du er en like stor del av problemet som det jeg er (og alle andre).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.586
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer jo an på hvor mye det er å diskutere, siden jeg tror at vi egentlig er atskillig enigere i sak enn det du har inntrykk av. Men jeg synes du tidvis har en måte å kommunisere dine synspunkter på som fremstår som mer arrogante enn de er formålstjenlige. For det trenger ikke være en nedsmelting i synapsene som ligger til grunn for at noen fremfører andre synspunkter og tar andre valg enn dine, i hvert fall ikke hver gang.

Men ok, kjernekraft er et fantasiprodukt fremmet av kyniske lobbyister og vettløse groupies, case closed.
    Det har jeg aldri skrevet, tvert om, og det er dette jeg reagerer på. Jeg tillegges meninger jeg ikke har, fordi jeg tillater meg å påpeke at utfordringene er store. Slik sett er muligens denne diskusjonen gavnlig. Det finnes ingen gråsone mellom løsninger innen bruk av energi til oppfyllelse av et mål. Vi kan sløse med energi, vi kan anvende den sparsommelig, vi kan bruke energien målrettet til kritiske oppgaver, vi kan ta for gitt at den alltid vil være der også til trivielle formål. Men energitilgang er en målbar konstant (hele verdens tilgang, forbruk og reservoarer måles meget effektivt).
    Tråden heter "Fremtidens energi" og ønsket er å diskutere denne. Vi lever i et samfunn der spennet går fra "tut og kjør" til "nedvekst", og dette reflekteres i ulike grader av politisk oppslutning. I tillegg bor nordmenn i et olje- og gassproduserende land, som har stort økonomisk utbytte av fortsatt olje- og gassproduksjon. Politisk er det en målsetning å erstatte fossil energi med ikke-fossil energi, men toneangivende norske politiske partier på begge fløyer melder "Ja takk, begge deler", uten å egentlig gjøre en overbevisende innsats i overgangen til ikke-fossil energi.

Det er en grunn til at dagens hjertebarn, kjernekraft, ikke har fått stor utbredelse. Det er utrolig krevende, dyrt og vanskelig. Kjernekraftlobbyen har omfavnet p.t. fiktive løsninger som skal få bukt med årsakene til at private investorer har trukket seg fra videre satsing på kjernekraft. Disse fiktive løsningene skal imøtekomme innvendingene som er oppstått, fordi problemene man har slitt med innen sektoren vil bli borte.

Selv er jeg overbevist om at kjernekraft vil bli brukt, men at det vil ta tid å få nok effekt fra utbygging av slike til at de vil monne i forhold til klimaendringene. Dessverre forsøker lobbyen å bruke kamp mot klimaendringene som argument for frislipp når det gjelder både statlige midler og nasjonal/internasjonal deregulering av sektoren, det burde den ikke gjøre. Antallet reaktorer som trengs er enormt og vi har brukt opp tidsrommet vi ville trengt for at de skal monne mot konsekvensene av økte CO2-utslipp.
    Dette er gjennomforsket og utredet og krystallklart, til tross for den hjemlige kampen mellom tilhengerne til Norsk Kjernekraft AS og den etablerte kraftindustrien. Og vi vet at dersom målet er å få på plass mer effekt, kjapt, så er ikke kjernekraft svaret.
    Og vi vet at det ikke finnes tilstrekkelige private midler til at en nødvendig kjernekraftsatsing kan skje med slike, siden avkastningen vil være for lav.

Dersom Sunniva Rose m.fl. ønsker seg et kjernekraftverk å holde på med, delvis eller helt statsfinansiert, er det helt i orden for meg, men de bør la være å bruke vikarierende argumenter for å få dette på plass, det vil ikke være "en klimaløsning".

Det er godt mulig at jeg på 1990-tallet ville tatt oppgaven med å få på plass kommunikasjonen for Norsk Kjernekraft AS. Da ville jeg sørget for at den var bedre enn hva jeg ser på nettsidene deres (og det ville, i det minste, vært foretatt korrektur).

Nå vet vi bedre enn hva vi trodde på 1990-tallet, når det gjelder utfordringene til kjernekraften og mulighetene i alternativene.

Skjermbilde 2024-01-12 kl. 10.44.13.png

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Ting går som alltid på skinner

IMG_2532.png

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    I følge artikkellen over er riktig nok fryktelig mye av disse ekstra kostnadene knyttet til kraftig prisøkning på "civil engineering", erller bygg om man vil og akkurat det er ikke unikt for dette prosjektet forsåvidt. Me det illustrere også et av problemene med gigantprosjekter det tar 10-15 år å bygge (pluss tiden før til prosjektering, sikkert et lass med utredninger og studier osv) Byggingen startet i 2017 mens selve prosjektet ser ut til å ha startet i 2008 eller deromkring.

Om vi tar Europas store atomkraftland - Frankrike så er de langt fleste reaktorene der bygget i løet av et relaiivt begrenset tidsrom fra slutten av 70-tallet og gjennom 80-tallet. Det er snart 25 år siden de to siste ble satt i drift. Den gang da må man anta at ekspertisen i atomkraftverkbyggebransjen var noe mer omfattende enn nå og at man muligens slapp å finne opp en eller annen variant av hjulet helt på nytt hver eneste gang, noe man skulle regne med gjorde det hele noe mer smooth enn f.eks dette i UK og det som ble bygget i Finland.

Det som ser ut til å være det største atomkraftverket i Frankrike - Cattenom - består av fire reaktorer bygget mellom 1979 og 1992 og hver av de ser ut til å ha tatt ca 8 år å bygge. Det er på 5200MWe mot 3200MWe for det som er under bygging i England.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    784
    Denne er fin, hvis du kan sette av en drøy time:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.872
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det at ingen i Norge "kan noe" om et tema synes jeg er klein kontraprenør & husmannsånd.
    Hva visste vi om oljeboring for 50 år siden? Hva kan vi idag? Det betinger jo ikke full stagnasjon.
    Fortidens uvitenhet og slendrian mht lagring og langtidsplan kan jo brukes positivt som læring og utvikling, ikke argument for " dette nytter jo ikke"
    Vindkraft er bare en ulykke, havvind hvor riggene må taues inn med tungoljedrevene båter for vedlikehold av utslitte glassfiberblad, 1000 liter gearolje etc.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er merkelig hvordan hastverket mot 2030 har kortsluttet debatten om ny kraftproduksjon - «fordi vi ikke får til noe innen 2030 så må vi legge alt på is ...». Det enkle regnestykket er at Norge grovt regnet bør mer enn dobble strømproduksjonen (muligens tredobble) for å kunne bli «karbonnøytral». Ca halvparten av innelands energibruk er fra fossile kilder: https://snl.no/energimiks Det er selvøflgelig også spørsmål om hvilke fossile kilder i hvilke prosesser som ev ikke kan erstattes eller der erstatningene kanskje pt. er uforholdsmessig dyr (syntetisk drivstoff), og energieffektiviteten ved en erstatning - elektrifisering. I tilegg kommer økt energi/strøm behov til nye ting som batteriproduksjon, datasentre, karbonfangst mm.

mvh
    KJ

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt sleggeregning på denne:

Frankrikes nye gigantreaktor kostet mer enn 150 milliarder kroner – E24

Hvis man bruker et avkastningskrav på 5% så koster investeringen 7,5 MRD/år.
    Med 1650MW installert og 95% produksjon - så produseres det 13,73 mrd kWh/årlig

Det gir en kapitalkost på 55 øre per kWh.

Så skriver NVE De variable kostnadene for kjernekraftverk er i hovedsak kostander til brensel og avfallshåndtering. Vi har benyttet samme brenselkostnad som Energiforsk legger til grunn i Sverige, 4 øre/kWh. For avfallshåndtering har vi lagt til grunn 6 øre/kWh, noe høyere enn det som legges til grunn av Energiforsk. Dette gjør vi fordi Sverige kan dele den totale kostnaden for etablering av sin avfallshåndtering på flere kjernekraftverk, mens Norge til å begynne med sannsynligvis vil ha færre reaktorer å dele denne kostnaden på.

Så dette "katastrofeprosjektet" gir vel strøm med en kostpris på ca 70 øre/kWh.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.586
    Torget vurderinger
    2
    Katastrofe?

Ble bare 12 år forsinket og kostet kun fire ganger mer enn opprinnelig estimert. Det er vel gjengs for kjernereaktorer?

Og de såkalte kostnadene for avfallshåndtering gjelder naturligvis kun for midlertidig lagring, og ikke for langtidslagring, for de kostnadene skal jo felleskassen ta, en gang, kanskje, får man håpe.

Syns dette ser helt greit ut jeg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Katastrofe?

Ble bare 12 år forsinket og kostet kun fire ganger mer enn opprinnelig estimert. Det er vel gjengs for kjernereaktorer?

Og de såkalte kostnadene for avfallshåndtering gjelder naturligvis kun for midlertidig lagring, og ikke for langtidslagring, for de kostnadene skal jo felleskassen ta, en gang, kanskje, får man håpe.

Syns dette ser helt greit ut jeg.
    Men det er fortsatt billig kraft til tross for overskridelser og forsinkelser. Hva er kostnadene på offshore vind for tiden? Og hvor mye har man da lagt inn for resirkulering av blader og mikroplast i havet?

Avfallsproblematikken lar seg også løse ganske greit - kostnaden er estimert til 6 øre/kWh - her kan jo det offentlige legge på en avgift på 10 øre/kWh - så kan de også ta ansvaret for oppbevaring.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn