Fronthøyttalere som leverer 20 hz flatt???

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Haha.. Har faktisk hørt de, og det var ittno under 50 Hz.
Hvor hørte du dem?

De spiller faktisk meget dypt, garantert under 25 hz i de fleste rom.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Virker på meg som om "balleklorin" er opptatt av dypbass.
Det finnes høyttalere som har mer slam i mellombassen,men de går nødvendigvis ikke ned til 20 Hz. Jeg har selv hatt en par Wilson Witt, og maken til "turbobass" skal man lete lenge etter. Det perfekte valg hvis man ønsker punch i bassen !  Men de gikk ikke like dypt som mine XP, og de er ikke like homogene og nøytrale. Wilson Witt er en type høyttaler som "favoriserer" visse inspillinger og kommer dårligere ut på mye annet.

XP har mindre "imponator" effekt, men jeg opplever den som mye mer riktig, og "ærlig" på alle typer innspillinger.
Man må ofte velge mellom forskjellige egenskaper i høyttalere som favoriserer forskjellige innspillinger.

Derfor har jeg 2 anlegg, prøver å sette dem opp slik at alt kan spilles optimalt på et av anleggene.

Men for å være ærlig så vil jeg ha både slam og 20 hz i stua, DA blir jeg fornøyd. Kappaene er der nesten, de har slam og 25 hz respons. Så det er ikke sikkert jeg klarer å erstatte dem så lett. Tonalt passer de stua mi og mine ører meget godt.
Men skulle ønske jeg fant noe enda bedre selvfølgelig:)
Har prøvd mange ganger, har nå mitt tredje par Kappa for å si det sånn.

Men det er gøy å prøve!

drar nok til Ski og hører på XP snart.

T

theStig

Gjest
Hvor hørte du dem?
De spiller faktisk meget dypt, garantert under 25 hz i de fleste rom.
Hørte de hos en fyr i Elverum. Husker ikke navnet nå, det er en stund siden. Masse dyrt Audio Research utstyr var det der også. I hvertfall låt det ikke spesielt imponerende synes jeg. I det oppsettet, og i det aktuelle rommet, var det lite eller ingenting under 50 Hz.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Hørte de hos en fyr i Elverum. Husker ikke navnet nå, det er en stund siden. Masse dyrt Audio Research utstyr var det der også. I hvertfall låt det ikke spesielt imponerende synes jeg. I det oppsettet, og i det aktuelle rommet, var det lite eller ingenting under 50 Hz.
å trist å ha så fine høyttalere i et så dårlig rom, tragisk!

T

theStig

Gjest
Ja, det var vel ikke noe optimalt oppsett nei.... synd det.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Litt OT : Jan_I, hører, eller føler du den 19 hz fra Sting sangen på dine Bailey ?
Jeg hører ikke mye fra RSPM´erne men bassenheten jobber jo som bare det....
Mine målinger tyder jo på jeg har masse output ved 20 hz, men den sangens bass må forsvinne et sted hen....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Gjengen esse.

Jeg har bare en ting å si om dyp lyd i ett problematisk rom...

Buggtussel Tegmentum. (ca 2000$)

Hvis ikke denne subben får bassen ned i 20-16hz... så må du
ha deg ett annet rom, så enkelt er det med den saken.

12 tommer bass by the way og tranmisjonslinje laddad.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Litt OT : Jan_I, hører, eller føler du den 19 hz fra Sting sangen på dine Bailey ?
Mine målinger tyder jo på jeg har masse output ved 20 hz, men den sangens bass må forsvinne et sted hen....
Det skal ikke masse, men ekstremt mye output ved 20Hz til for at du skal høre det.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1

Man bør føle kraftig trykk/jordskjelv på litt nivå med denne sangen dersom anlegget kan levere godt nivå på  20 hz.
Jeg har testet flere steder hvor frontene ikke går så dypt, og da beveger membranene seg mye men ingen lyd/trykk i rommet. Slik er det også med mine Kappaer.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Gjengen esse.

Jeg har bare en ting å si om dyp lyd i ett problematisk rom...

Buggtussel Tegmentum.

Hvis ikke denne subben får bassen ned i 20-16hz... så må du
ha deg ett annet rom, så enkelt er det med den saken.

12 tommer bass by the way og tranmisjonslinje laddad.
Hei, mye fine subber men det er nettopp det denne tråden ikke handler om :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Joa, var mer myntet på han med de svære Tannoyene det vettu, med fattige 50hz i rommet sitt.
Denne suben vil fixe det kan man si.

Bare navnet vettu Buggtussel Tegmentum får en jo til å assosiere krinkelkrokevner av ja, uante proposjoner.

På en måte...

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Hei,

en SVS PB10 til 5000 leverer også 18 hz flatt ;)

KULT NAVN PÅ DEN SUBBEN! pris?

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Mye dyre forslag her som av økonomiske årsaker ikke er så aktuelle. Og mye stygt, er nødt til å ta seg ut litt også. Plassen min er begrenset så størrelsen begrenser også utvalget. (tenker da på bredde)

Med disse rammebetingelsene var det ikke mye som kom opp som interessante alternativer.

Montana XP må sjekkes ut.

Jeg kommer til å teste Legacy Focus 20/20 ved anledning, og se om de leverer bedre og dypere enn Kappaene.

Revel Ultima Salon er noe jeg har siklet på lenge, og de vil nok levere varene, fantastisk bass i disse.

Ellers ble det foreslått mye som ikke kommer dypt nok, men takk uansett.

Subløsninger er uaktuelt, har det allerede og pga plassbegrensninger er store fronter løsningen, samt at rommet mitt også fungerer desidert best på den måten.

Takk for alle innspill, lyd er gøy ;D

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
0
Ja, mine B&W801 - og bekreftelse på dette kan du se i diagrammet under. Hvorfor kan ikke flere dokumentere egenskapene til sine "full-frekvente" høytalere ?
Som dere sikkert OGSÅ vil legge merke til, så er et par av kurvene med SUB, bare for sammenligningen sin del...............

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Hei,

en SVS PB10 til 5000 leverer også 18 hz flatt ;)

KULT NAVN PÅ DEN SUBBEN! pris?

Mja fra 2000$ tror jeg.
Her er en test på den http://www.stereotimes.com/speak051403.shtm

Siden til Buggtussel er nede akkurat nå, så her er vel det
som kan få vites om denne nå.

En ganske ukjent sub, for ikke å snakke om firma.
Men transmisjonlinje subber er det IKKE mange av på dusinet.

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Er det ikke noen høyttalere som leveres med 18 tommer da?, Det og en monster av effektforsterker.

Kan du ikke løse problemet rett og slett med mere forsterkerkraft da? Høyttalere høres jo ut som de går dypere da?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
0
tweakMan: Hvorfor gidder du ikke å lese alt du linker til? Så du slipper å servere så mye svada i denne tråden.........

Her er fakta fra Buggtussel's president fra linken din: "............ and nothing usable below a very strong 20hz"

SVS PB10 SUB gjør en bedre jobb ! og den koster bare ca. kr. 5000,-

Mine B&W 801 gjør alene en like bra jobb som Buggtussel...............og de er litt dyrere.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Ble det mer futt i Daliene da med Bryston nuclear amplification?

(Dumt spørmål...) :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
tweakMan: Hvorfor gidder du ikke å lese alt du linker til? Så du slipper å servere så mye svada i denne tråden.........

Her er fakta fra Buggtussel's president fra linken din: "............ and nothing usable below a very strong 20hz"

Mine B&W 801 gjør alene en like bra jobb som Buggtussel...............og de er litt dyrere.

Les litt videre..

"The Tegmentum had the very same beguiling lack of room pressurization effect only the Dunlavy SC IVa has had in my room. This is not to say it lacked extension, the Tegmentum has very strong output to 16hz, thank you very much, and it also possessed sternum-rattling concussive punch when called for. It is the strangely addictive "flow by you" concert hall bass rather than the "pressurize the room" sensation that has me so enamored with the Tegmentum."

Ipso facto...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Det er akkurat denne, "bassen bare er der uten "dobling" som er ren 20hz i ett rom.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

Du burde kanskje lese mer også? Tweakman er vel en av de med mest erfaring og kunnskap om ikke like kjente merker. Og, du er UTROLIG glad i spesifikasjoner så du uttaler deg om noe du aldri har sett eller hørt. Hva sier du til de som ikke har hørt SVS og likevel uttaler seg om merket? Her påstår du at PB10 gjør en bedre jobb. Da spør jeg: På hvilket grunnlag påstår du dette?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Ble det mer futt i Daliene da med Bryston nuclear amplification?

(Dumt spørmål...) :)
Åja, ny verden. Classe er rett og slett et dårlig kjøp sammen lignet. Det som jeg liker er at det spiller med stram autoritær dypp bass på lave volum. Da er jo ikke romressonanser så store heller :)

Har klart og bånne Ms5 2 ganger nå :) Må være forsiktig så jeg ikke blir spiddet av elementa!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Tøft.
Jeg er og av oppfattningen at "du kan aldri få nok watt"
Og jeg er fullstendig bassgal selv!
Jeg lytter jo på headset med en sub i rommet...
Me gots to feel the pressure...

S

stikken

Gjest
Hei !!
Liker ikke så godt Sting, men hvilken låt refereres det til?.
Vh
S

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Er det ikke noen høyttalere som leveres med 18 tommer da?, Det og en monster av effektforsterker.

Kan du ikke løse problemet rett og slett med mere forsterkerkraft da? Høyttalere høres jo ut som de går dypere da?
Legacy Signature III skal etter sigende ha Respons ned til 13hz...!!! (trur eg)
Det høres litt dypt ut spør du meg, men hvis noen fra Maxwell hifi kan bekrefte dette, så får vi jo det plussa.

Tipper du må koble opp en illsint osama på terminalene for å få de til å "synke så dypt" men men!

Stemmer dette, så er det jo utrolig... !!!

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1

mer effekt gir mer kontroll og headroom, men ikke dypere bass.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Legacy Signature III skal etter sigende ha Respons ned til 13hz...!!! (trur eg)
Det høres litt dypt ut spør du meg, men hvis noen fra Maxwell hifi kan bekrefte dette, så får vi jo det plussa.

Tipper du må koble opp en illsint osama på terminalene for å få de til å "synke så dypt" men men!

Stemmer dette, så er det jo utrolig... !!!
Ifølge Stereophile sine målinger virker det som Legacy sine spesifikasjoner er meget optimistiske, siden Fokus 20/20 er spesifisert så lavt som 16 hz -2 dB mens målingene viser kraftig avrulling rundt 28 hz samt at de mener du i rom vil få god respons ned til kun 25 hz.

Min ene bror har Signature III, og så lavt som 13 hz spiller de ikke.
men de spiller kjempebra !!!

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Du burde kanskje lese mer også? Tweakman er vel en av de med mest erfaring og kunnskap om ikke like kjente merker. Og, du er UTROLIG glad i spesifikasjoner så du uttaler deg om noe du aldri har sett eller hørt. Hva sier du til de som ikke har hørt SVS og likevel uttaler seg om merket? Her påstår du at PB10 gjør en bedre jobb. Da spør jeg: På hvilket grunnlag påstår du dette?
Uff nå ble denne koselige tråden så ugrei, dette passer bedre på AVforum, der orker jeg knapt se lenger pga krangling og ufinheter.
Kan vi ikke være venner da :p

Og Viking, oppsettet ditt spiller bare SYKT bra !!!
Og Flageborg, det gjør ditt anlegg også ;D ;D ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Såpass! Og det sier du som er glad i bass altså!
Lovende!

Skal ikke legge skjul på at når jeg får meg større kryinn enn det jeg har nå, så er det inn med store kæsser igjen!
Må holde seg oppdatert vettu!

Er de laidback eller frampå?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Synes det er greit jeg at man girer seg opp. Viser at man bryr seg.
Aktuelle test er jo 3 år gammel da... Leste den da jeg.
Og idag.
Men å vite alt om subber, det gjør jeg IKKE!!!

Imponerende kurver Flagerborg! Bassoptimalisering er ett must. Jeg hater bad bass selv.

Min bor hadde noen skranglekasser av noen infinity SM ett eller annet med 15 tommere.

Etter at jeg bygde de om så låt de sinnsvakt fint!
Men det var jobb, det skal jeg love!
Galningen drev dem med ett 300w Mark levinson trinn...
Jeg vet, man kan bli gal av mindre...
Tror dere jeg var uenig i kjøpet av de høyttalerne? JA!

Sant å si så ble det så bra bass i dem at min bror måtte selge dem (faktisk) Husverten ble gæærn av at de pompa ut sinnsvak klar bass selv på veldig lave volum.
Men jeg har ikke en kurve som bevis. De låt bra de, til SM-155 (152?) å være vel og merke...

Jada, la oss være venner! :)

T

theStig

Gjest
Denne leverer flatt til 20 Hz.

Griffin model 1, pris 34.000$/par. Vekt rundt 400 kg/stk.
18" bass, 2x8" Excel mellomtoner, 6" bånd-tweeter.... ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg venta på'n.
Hadde jeg hatt råd...

Må man drive disse med mer enn 2 kanaler?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
0
.............Kan vi ikke være venner da :p
Ok, senker stridsøksen for en liten periode..........skal ut å brenne et f........, så er jeg plutselig tilbake  ;D

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Har idag fronthøyttalere som "kun" leverer 27 hz ved -2 dB, i praksis blir det 25 hz flatt i mitt rom.

men jeg vet det mangler litt bunn og kunne tenkt meg noe som går 5 hz dypere, dvs. at de bør være spesifisert minimum 20 hz -3 dB eller lavere for å gi meg det jeg mangler

Noen som har gode forslag?

NB, de må også kunne spille meget høyt lydtrykk i bassen, pose å sekk så og si, både dypt og høyt.
Forsjellen mellom 20 hz og 25hz kan du nesten ikke høre forsjell på. Prøv å kople til en tonegenerator så blir du overrasket hva 20 Hz egentlig er. Membranen står bare å blafrer. En anne ting er at verken musikk eller rominformasjon inneholder så lave toner , unntatt el.synt.o.l.
Den laveste tonen på en 5 strengers kontrabass går bare ned til ca 47 hz og på et stort flygel ca 42 hz. Mange store høytalersystemer kan gå ned til 18-20Hz, men mangler etter min mening allikevel autoritet og fasthet i det viktigste bassområdet, nemlig 40-50hz.

up

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
0
balleklorin: Da er jeg tilbake, og klar. Måtte også lese gjennom tråden fra start...........

Det er litt synd, med så "avsporende" tilbakemeldinger, når du stiller et spørsmål som absolutt er direkte praktisk og aktuellt.

Du vil ha fronthøytalere som kan LEVERE 20Hz på strak arm, og så langt er det (omtrent)INGEN som med egne målinger kan vise dette. Men du har fått mange intet-sigende tips med teoretiske henvisninger som betyr............ubetydelig mye.

Alle produsenter av høytalere oppgir tekniske spesifikasjoner på sine produkter, og alle tester verden rundt, viser at det meste er ren, skjær "ønsketenkning" - TEORI - UTOPI for noen. En lyd er vel ikke "komplett" før man setter sammen BÅDE høytaleren OG rommet de skal spille i...........nemlig ditt. Og det er utfordringen med stor K.
Og det er nok her skoen trykker........ROMMET !

T

theStig

Gjest
Jeg venta på'n.
Hadde jeg hatt råd...
Må man drive disse med mer enn 2 kanaler?
Ja. minst 4 kanaler, helst 6. Det er to muligheter for deling på de, og det er enten passivt mellomtone/diskant og aktivt mot bassen, eller man kan gå for 3-veis full-aktivt.

Oppsett i rommet og innjustering av responsen til det aktuelle rommet er faktisk inkludert i prisen. Sånn sett er 34.000$ billig.

T

theStig

Gjest
Den laveste tonen på en 5 strengers kontrabass går bare ned til ca 47 hz og på et stort flygel ca 42 hz. Mange store høytalersystemer kan gå ned til 18-20Hz, men mangler etter min mening allikevel autoritet og fasthet  i det viktigste bassområdet, nemlig 40-50hz.
up
Jeg tillater meg å være uenig.

Laveste tone på et flygel er en A, som har en frekvens på 27,5 Hz. En 5-strengs bass er normalt stemt til H, og denne har en frekvens på 29,8 Hz.

Ellers synes jeg det største problemet for mange høyttalere er mangel på nivå i det viktige 100-200 Hz området. Det er HER "trøkket", fylden og varmen i lyden ligger. Man kan ha så mye dypbass man bare vil, men er dette område for tamt, så låter det pinglete uansett.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hehe, det var da et perverst bassbehov du har da ;)
Njah...

Å forlange skikkelig bassgjengivelse ned til 20Hz er egentlig ikke mer perverst enn å forlange diskantgjengivelse opp til 20kHz. Begge deler representerer alment aksepterte grenser for menneskelig hørsel (selv om man taktilt visstnok kan oppfatte både lavere og høyere frekvenser enn dette).

Å si at man skal akseptere at det stopper nedad på 29Hz istedenfor 20Hz er det samme som å si at man ikke trenger diskant som strekker seg lenger opp enn 15kHz.

Selvsagt er det dyrere å få flat bass helt ned til 20Hz enn det er å få flat diskant opp til 20kHz. Men det har lite med å være pervers å gjøre å ønske seg et komplett frekvensspekter i begge retninger.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Uff nå ble denne koselige tråden så ugrei, dette passer bedre på AVforum, der orker jeg knapt se lenger pga krangling og ufinheter.
Kan vi ikke være venner da :p

Og Viking, oppsettet ditt spiller bare SYKT bra !!!
Og Flageborg, det gjør ditt anlegg også ;D ;D ;D
Ikke noe negatrivt ment her, kun en bemerkning ang. å si at et produkt er bedre enn et annet uten å ha hørt det, vet hva som ville skjedd om noen hadde sagt til Flageborg at en sub KNUSER SVS uten å ha hørt SVS ;)
Oppsettet er nå fintunet og innspilt og spiller ringer rundt det du hørte ;D Venter måleutstyr fra Svanå hvilken dag som helst nå og jeg skal ha spesiallagde diffusorer både på siderefleksjon og strålingen bakover fra statene. Målingene kommer til å diktere hva jeg skal gjøre i bassen.
I taket skal jeg ha dempeplater ;D

Topp Bunn