Fronthøyttalere som leverer 20 hz flatt???

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Finnes det en transmisjonslinje høyttaler som kan levere voldsomme lydtrykk av dypbass, eller er høyt max SPL noe man bytter bort mot dyp bassrespons i et slikt system?
Og er det noen som lager noen som har bra design også, ikke bare noen kasser i Cherry farge?
Hva med 18 tommers fulltone...

Det her skreller huden av skallen din...

Hehehehe

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Synes denne virket litt grym:

Egglestone Works "The Ivy"

Technical Specifications
Frequency Response: 13Hz to well beyond 24kHz

Nominal Impedance: 5 Ohms

Sensitivity: 87dB

Amplifier Requirements: 100 - 1000 Watts

Bass Units: Nine 12" woofers loaded in three parallel chambers.

Mid Units: Twelve 6" polypropylene, double-magnet driver, with a 3" voice coil diameter.

Treble Units: Two 1" cloth domes stacked back to front.

Height: 1930mm

Width: 457mm (back) / 381mm (front)

Depth: 914mm

Weight Each: 358kg

Price: £61,240.00ex. VAT (UK Tax)
£71,957.00inc. VAT @ 17.5%

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Her er forøvrig samme A.O.S I fetere design.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Jeg ser du fortsetter å predikere lav bassrespons på 801.

Stereophile`s måling av 801 viser minus 10 db ved 20 hz.
Ikke særlig imponerende!
Sjekk selv her:
http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/506/index7.html

Hei Slinger, har sett litt nærmere på sakene.

Målingene på PSB høyttalerne er imponerende, og de vil sansynligvis levere meget bra bassrespons i selv store rom samt flat 20 hz respons i mange rom. De basser mye som du selv sier, og kan hende kan det fort bli for mye bass i mange rom. Det er jo grunnen til at du solgte dine.
801 derimot leveres med en liten passiv eq boks som øker bassresponsen langt nede, har man et rom med mye bass-støtte bruker man den ikke, har man et rom som ikke gir bass støtte bruker man den og vil oppnå ganske nøyaktig samme type dypbass respons som på PSB høyttalerne du hadde.

Testen i Stereophile er gjort uten dette eq filteret, og såkalt "anechoic response" (tilsvarer vel å måle midt ute på en diger parkeringsplass, ingen bass-støtte/refleksjoner) Derfor en annen kurve på 801.

Synes det er feil av deg å kritisere så veldig på forumet, for meg virker det som du ikke har i nærheten nok erfaring til å være så krass. Du burde heller være interessert i å finne ut nye ting, hva med å besøke Flageborg for en skikkelig demo av 801? Kanskje du ville lære noe?
jeg har vært der og kan love deg det er imponerende :D

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Du er utrolig,Balleklorin.
Først slenger du ut teite kommentarer om meg som person,deretter klager du på at jeg tar til motmæle?

Her er endel av de:
:hva er det du babler om?
:Kom med noe som måler 20 hz  flatt i virkeligheten din lille kranglefant.  
:Eller vær stille.
:Uff for en tone du har.  
Går det an å holde en bedre tone? Hvis du gjør det så blir jeg med å holde tråden ren for dritt, OK?
: for meg virker det som du ikke har i nærheten nok erfaring til å være så krass.

Synes du at dine kommentarer var saklige og begrunnet i diskusjonen?
Og så lenge personer går til angrep på meg,og ikke holder seg til saken,da blir jeg krass.

Dette var hovedinnlegget til Flagerborg:
Matcher noen B&W 801 Matrix Series II ?  

Svaret mitt er:
Ja,Psb Stratus Gold. (i henhold til Stereophiles målinger)

Og Flagerborg avfeide dette med at Psb ikke var en referanse,av alle ting ;D  

Vel Psb har fortsatt bedre bassnivå ved 20 hz,he he he.

Hvor gammel er du Balleklorin?

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Har idag fronthøyttalere som "kun" leverer 27 hz ved -2 dB, i praksis blir det 25 hz flatt i mitt rom.

men jeg vet det mangler litt bunn og kunne tenkt meg noe som går 5 hz dypere, dvs. at de bør være spesifisert minimum 20 hz -3 dB eller lavere for å gi meg det jeg mangler

Noen som har gode forslag?

NB, de må også kunne spille meget høyt lydtrykk i bassen, pose å sekk så og si, både dypt og høyt.
Har du høytt. som kjører 25hz flatt, da har du ikke bruk for noe annet, hvis det ikke låter helt rævvvva............

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Har du høytt. som kjører 25hz flatt, da har du ikke bruk for noe annet, hvis det ikke låter helt rævvvva............
Kan hende du har rett, jeg digger lyden i disse!!

Jeg har prøvd å finne noe jeg liker bedre i 10 år, men mislykket prosjekt så langt. Men det er gøy å prøve!

mvh
Dag

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Du er utrolig,Balleklorin.
Først slenger du ut teite kommentarer om meg som person,deretter klager du på at jeg tar til motmæle?

Her er endel av de:
:hva er det du babler om?
:Kom med noe som måler 20 hz  flatt i virkeligheten din lille kranglefant.  
:Eller vær stille.
:Uff for en tone du har.  
Går det an å holde en bedre tone? Hvis du gjør det så blir jeg med å holde tråden ren for dritt, OK?
: for meg virker det som du ikke har i nærheten nok erfaring til å være så krass.

Synes du at dine kommentarer var saklige og begrunnet i diskusjonen?
Og så lenge personer går til angrep på meg,og ikke holder seg til saken,da blir jeg krass.

Dette var hovedinnlegget til Flagerborg:
Matcher noen B&W 801 Matrix Series II ?  

Svaret mitt er:
Ja,Psb Stratus Gold. (i henhold til Stereophiles målinger)

Og Flagerborg avfeide dette med at Psb ikke var en referanse,av alle ting ;D  

Vel Psb har fortsatt bedre bassnivå ved 20 hz,he he he.

Hvor gammel er du Balleklorin?
Har svart i 801 tråden, tror du liker svaret ;)

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Ser du har MC352, har du hatt den lenge? Kan du si noe om hva du synes om den?

mvh
Dag

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Finnes det en transmisjonslinje høyttaler som kan levere voldsomme lydtrykk av dypbass, eller er høyt max SPL noe man bytter bort mot dyp bassrespons i et slikt system?
Og er det noen som lager noen som har bra design også, ikke bare noen kasser i Cherry farge?
Sjekk www.innersound.net. Noko av det mest velukka eg har vore bort i.
No har eg berre gamleutgåva, og dei går ikkje djupare enn 24 Hz (!), noko eg finn fullt musikalsk tilfredsstillande. Til heimekinoavspeling av Pearl Harbour og sånt kunne det nok vore eit poeng å få tak i prototypa til Roger Sanders. Då eg besøkte han, hadde han elektrostatar i tak/golvhøgd, medan han hadde laga ein Hartley 24" i tranmisjonslinjekabinett....
Det ein slik høgtalar ikkje spelar av bass, vil du ikkje ynskje deg.
Roger har no kvitta seg med firmaet, og eg har ikkje kontakt med han...veit ingenting meir om Hartleyane

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hvis tekniske data er det som teller, må jo disse gå av med pokalen ...............
AUDIO PHYSIC Kronos

Frekvensområde: 7 Hz - 40 kHz (-3dB)

mvh

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Von Schweikert VR4genIII og 4SE leverer jordskjelv.I tillegg kan de levere punchy mid/øvre bass,som jeg mener er mye mye viktigere enn både 20,30 og 40 hertz.
Og i området mellom ca 80-250 hertz låter de fleste hifihøytalere som en vits,mye på grunn av de prøver på det umulige og nå lavest mulig i frekvens.
Vil du ha jordskjelv så er vel en sub det beste,men faktisk er bassdelen i VR4 den beste "sub" jeg ha vert borti.Den har definisjon og nyanser hele veien ned,den står ikke kun og buldrer og blåser slik enkelte subber gjør.

Mvh
Rune

C

century

Gjest
Omen RA 18:12 går flatt til 25 hz og da snakker vi lineal.
Denne går for å være litt av en dynamikkmester.

Bassmellomtone: 12" Fane DX12HE koaksial med D150 kompresjondriver som diskant.
Bassen er 18" Fane Colossus 18B600. The holy shit er styrt fra DSP.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Er det noen her som har en bra link til beskrivelse av transmission line høytalere?
jeg skal nemmelig låne og teste et par TDL reference transmission line høytalere av broren min, og jeg liker å vite litt om hva jeg faktisk hører på ;)
store saker: 1180 x 558 x 540. 140kg par
frekvens respons: 16hz - 35khz
de har noen år på seg, men kan da være morsomt å prøve=)...selv om forsterkerne ikke holder mål :p

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Er det noen her som har en bra link til beskrivelse av transmission line høytalere?
jeg skal nemmelig låne og teste et par TDL reference transmission line høytalere av broren min, og jeg liker å vite litt om hva jeg faktisk hører på ;)
de har noen år på seg, men kan da være morsomt å prøve=)...selv om forsterkerne ikke holder mål :p
Hei
Se KEF BAILEY tråden ,der er det en del linker bl.a til TDL
OBS: en MÅ ha strømsterke forsterkere til disse

Mvh Jan I

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Ser dette rett ut?

mvh

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Ser dette rett ut?

mvh
jepp det er de..:) har nå hentet dem:D...blir morro..dog ikke med mine forsterkere.. men skal bare teste litt, kanskje jeg kjøper dem om jeg liker dem...billig ;) KJøper jeg dem trenger jeg forslag til kraftverk... det vil si kkraftverk til prisen av det jeg får for det jeg har nå+mellomlegg. Rundt 20k ca, gjerne brukt.
hvor fant du bildet zemtex? finner ikke så mye om disse på nettet...

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
hvor fant du bildet zemtex? finner ikke så mye om disse på nettet...
Markerte teksten TDL reference i Firefox, høyreklikk Søk etter <<TDL reference>> på internett, får så treffene på google, så velges bildesøk, og der kom bl.a det bildet opp :)

PS; Firefox RUUULZ! 8)

mvh Kai

PS#2; Trenger du power til en overkommelig pris, så se etter en brukt Dp forsterker... Er du heldig får du en DPA 6.5 til en bra pris. Den leverer(!) power...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Et bilde til:

Bruker selv LC audios The End forsterkere til mine baileys. Disse synes jeg er en god match til B139 erne
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei shaunv
Har du fått testet ut TDLene og hva er foreløpig konklusjon?
Mvh Jan I

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
holder på og tester nå..de er ikke vært i bruk på 3 år så de trenger litt innspilling... men for å komme med noe: forløping konklusjon:
JEG TRENGER EN KRAFTIGERE forsterker! DVS: jeg spiller ikke veldig høyt før diskanten blir slitsom og bassen vrenger seg..kom ikke som en stor overaskelse akkurat :p også skjønner jeg meg ikke helt på basselementene, virker ikke som om noen spiller likt. Vet kke om det er fakta, men på begge høytalerne så spiller hver av de 2 bassene forskjellig frekvenser virker det som. Den ene bassen "lever" mye mer enn de 3andre.dvs går mye ut og inn og skaper "dyp dyp" bass. Dette kan neppe være helt riktig. Men jeg tror heller at den er riktig, enn de som ikke beveger seg så mye. Får bare la dem spille og se om de livner litt igjen. Har blitt mye bedre allerede, etter bare kort tid spilling. Ta gjerne imot innspill om noen har noe å si. Kan det hende at delefilteret trenger en service?

J-V S

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Det står i spesifikasjonene du postet at det er en fire-veis konstruksjon delt ved blant annet 200 hz, så kanskje det ene basselementet spiller bare under 200 hz..?

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Det står i spesifikasjonene du postet at det er en fire-veis konstruksjon delt ved blant annet 200 hz, så kanskje det ene basselementet spiller bare under 200 hz..?
akkurat det er jeg ganske så sikker på, for det er ikke tilfeldig at det i begge høytalerne er slik at de spiller forskjellig frekvenser, men det at bare en av de bassene som skal levere dype frekvenser spiller noe særlig tyder på noe annet. kan kanskje være noe galt i delefilteret, ikke vet jeg. Kan også være forsterkerne.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Høytalerne har nå stått og spilt i noen timer.
Oppdatering:
Lyden har helt klart blitt MYE bedre. Men jeg sitter og irriterer meg over forsterkerene mine.. ::) absolutt ikke lagd for tung drevne høytalere...hadde vært kjempe fint og få testet et aldri så lite kraftverk på dem. Kjenner ingen jeg kan låne det av, så er litt lost for øyeblikket.
Vet ikke hvor lang tid høytalere bruker på å spille seg inn etter en så lang pause ??? har sikkert mye godt i vente:D Men først må jeg få testa med ordentlig forsterker.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
nå har jeg testet den berykta stina låta også.. må si at det var merkelig etter ca 3.40..da dirra det i hele kroppen, men jeg hørte ikke noe ;D musikk følelse uten og høre noe eller hva man kaller det..;P

J-V S

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.378
Torget vurderinger
0
Du har nok en liten antydning til etterslep i de høytalerne..........for effekten begynner på 3:25.

Det er kanskje sånn det oppleves når "bassen" ikke er kjapp nok ?

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Du har nok en liten antydning til etterslep i de høytalerne..........for effekten begynner på 3:25.

Det er kanskje sånn det oppleves når "bassen" ikke er kjapp nok ?
det var sånn sirka gjetting bare på tiden..måtte jo løpe til pcn og skrive.. ;) så nå at det starter på 3.25, var ikke så nøye i stad, for det er ikke tiden som var poenget, men følelsen. kan da ikke være så bra for elementene...

J-V S

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.378
Torget vurderinger
0
Er det DU eller elementene som bestemmer? Kos deg med den låta.........på repeat.......resten av kvelden, så finner du ut av hvor bra høytalerne OG effekt-trinnet egentlig er.....på kortest mulig tid.

Ellers bør du gi lydanlegget en dose med 20Hz på 87dB i minst 30 minutter.........3 ganger pr. dag i 10 dager...........ja, jeg skulle vært "doktor".

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Er det DU eller elementene som bestemmer? Kos deg med den låta.........på repeat.......resten av kvelden, så finner du ut av hvor bra høytalerne OG effekt-trinnet egentlig er.....på kortest mulig tid.

Ellers bør du gi lydanlegget en dose med 20Hz på 87dB i minst 30 minutter.........3 ganger pr. dag i 10 dager...........ja, jeg skulle vært "doktor".
hehe...virker som om du kan ditt og det med bassen ja;)
hvis du har lest lenger opp i tråden så ser du kanskje det med effekttrinnet...jeg må minst ha det dobbelte, kanskje det tredobbelte av hva jeg har til rådighet...skulle vært morro og få lånt noe, blir litt feil å selge det jeg har for å få testet høytalere jeg bare låner og evt kan få kjøpt kjempe billig om jeg vil ha dem.

J-V S

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Leser tråden med smil og undring.

Er det nødvendigvis slik at en høyttaler som spiller til 20Hz er bedre enn en som spiller til 24Hz?
Jeg vil jo tro det er måten det spilles på som er avgjørende?
Og så tror jeg opplevelsen av BASS finnes andre steder i de deilige frekvensene som lager musikken vår.

Sting-låta ja!
Kan ikke si at jeg hører NOE der nei.
Det er en slags "urolig luft" følelse mens det pågår.

Visste ikke om det skjedde mye med elementene før jeg slo på lyset.  :eek:
Element-gymnastikk så sent på kvelden!!!

Hvis dette er så lavt at man ikke hører det, hva er er da man hører på høyttalere som gjengir dette med fullt nivå?
Dirrende luft? Dirrende vegger?

Mvh
Rolf

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Jahh, hvordan oppleves kjærlighet ? Det vet man når det rammer i trynet.

Nei, det kan jo virke forskjellig fra system til system og fra rom til rom, men har du sett SVS reklamen hvor ting og saker detter ned fra sofabordet vet du. Man hører kanskje ikke så mye, men man føler det på kroppen.
Jeg har forresten hørt jordskjelv, det lød som en diger lastebil kjørte forbi på veien 100 meter borte, luret litt på hvad det var siden der på øya vi bodde ikke fandtes så store lastebiler. Det viste sig dagen etter det var et jordskjelv 60 km ute i havet...

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Sting! Hvilken Sting-låt er det snakk om?
Må få prøvd dette hos meg.
Det fikser mageproblemer eller:) :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg bor ca 100meter fra en ganske traffikert vei, og vet hvordan en tung lastebil på lavt gir høres ut. For et par uker siden hørte jeg også en lyd/rystelse som minnet om dette, men som varte mye lenger og var ganske kraftig. Fikk senere vite at det hadde vært et mindre skjelv noen mil unna.

Det er ihvertfall interessant hvordan kroppen definitivt oppfatter rystelser som er under 20Hz taktilt, og ikke gjennom ørene. Det forklarer også hvordan hodetelefoner ikke evner å formidle slike rystelser. Øret oppfatter det rett og slett ikke. For å oppfatte dette må vibrasjonene formidles taktilt på kroppen.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
"Sting, Still Be Love In the World, “A Thousand Years (Nitin Sawhney Mix),” Don’t start off too loud, comes in @ ~0:58, extremely low bass @ 3:25. This is an unusual sonic palette and not a common recording, even though the original song is."

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Jeg var med på jordskjelv i fjor I Taiwan, 5,7 målte det og det var voldsomme greier.

Sting låta på høyt volum minner om den opplevelsen dersom du har et anlegg som kan levere store kvanta sub-bass.

Topp Bunn