Frp og landbrukspolitikk....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Den menige frp`er ser ut til å være vanlige mennesker, kjenner mange, kjernefolk mange av de, men ledelsen ser i dette tilfellet i alle fall ut til å være i utakt med sine velgere. For ordens skyld, driver selv et gårdsbruk.

http://www.nationen.no/nyheter/article2075426.ece
Slike undersøkelser ender som oftest opp med den konklusjonen oppdragsgiveren ønsker. Nasjonen er vel neppe nøytral i dette spørsmålet, og ønsker nok å sverte Frp så mye som mulig.

K

knutinh

Gjest
Men mat skal de ha?
Verden flommer over av mat. Vi er opphengt i at sysselsettingen i jordbruket skal være konstant, og dermed at produktiviteten ikke skal gå opp sånn som den gjør i alle andre fagfelt. Produktive, nyskapende og driftige bønder blir faktisk nektet å frigjøre seg fra resten...

-k

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg klarer ikke å la være å tenke på den dagen oljen vår er oppbrukt. Da stiger transpotutgifter dramatisk. Hvis vi da har greid å ødelegge all dyrkbar mark sliter vi skikkelig med å skaffe oss mat...
Men det er vel barna våre som må ta den bøygen, så derfor gidder vi ikke bry oss?

K

knutinh

Gjest
Jeg klarer ikke å la være å tenke på den dagen oljen vår er oppbrukt. Da stiger transpotutgifter dramatisk. Hvis vi da har greid å ødelegge all dyrkbar mark sliter vi skikkelig med å skaffe oss mat...
Men det er vel barna våre som må ta den bøygen, så derfor gidder vi ikke bry oss?
Er det noen grunn til at transportutgifter stiger mer dramatisk for norge enn andre land med sammenlignbar geografi/demograi? Deler av USA, Australia, Sverige...

For å snu argumentasjonen din:

Jeg klarer ikke å la være å tenke på den dagen oljen vår er oppbrukt. Da stiger transportutgifter dramatisk. Hvis vi da har greid å bygge ned all tungindustri og produksjon sliter vi skikkelig med å skaffe oss hus, medisiner, stort sett alt...

K

knutinh

Gjest
gjerne gratis ;D
Hvorfor ikke? Hva er så magisk med landbruk sammenlignet med biler, medisin, musikk, klær? Vi trenger/ønsker varen, vi vil ha best mulig kvalitet og best mulig pris. Jeg fatter ikke hvorfor norsk landbruk hevder at de har verdens beste varer til en overkommelig pris, men samtidig har så dårlig selvtillit at de i følge egne krav ikke tåler fair konkuranse fra resten av verden.

Hva om de som jobber i andre bransjer skulle kreve tollbarrierer og sponsing som det landbruket har? Så kan vi alle hente ut 400,- timen for å produsere varer som absolutt ingen vil ha, og dekke inn mellomlegget med oljepenger. Hurra.

-k

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det noen grunn til at transportutgifter stiger mer dramatisk for norge enn andre land med sammenlignbar geografi/demograi? Deler av USA, Australia, Sverige...

For å snu argumentasjonen din:

Jeg klarer ikke å la være å tenke på den dagen oljen vår er oppbrukt. Da stiger transportutgifter dramatisk. Hvis vi da har greid å bygge ned all tungindustri og produksjon sliter vi skikkelig med å skaffe oss hus, medisiner, stort sett alt...
Det er ingen grunn til at transpotutgifter stiger mer i Norge enn andre land, men det hjelper jo ikke oss hvis vi ikke får tak i mat. At andre også har ødelagt jordbruket sitt er jo like dumt for dem i så tilfelle.
Tungindustri forsøpler og forgifter på grunn av at det koster penger å drive miljøvennlig. Sur nedbør og bequereller fra Tsjernobyl har vi relativt nye erfaring med her i landet, er det så vanskelig å forstå at forurensing kommer til å ta knekken på uhorvelig mange mennesker i nær fremtid?
Uten mat blir fort behovet for større hus og mere medisiner ganske uvesentlig.

K

knutinh

Gjest
Det er ingen grunn til at transpotutgifter stiger mer i Norge enn andre land, men det hjelper jo ikke oss hvis vi ikke får tak i mat. At andre også har ødelagt jordbruket sitt er jo like dumt for dem i så tilfelle.
Tungindustri forsøpler og forgifter på grunn av at det koster penger å drive miljøvennlig. Sur nedbør og bequereller fra Tsjernobyl har vi relativt nye erfaring med her i landet, er det så vanskelig å forstå at forurensing kommer til å ta knekken på uhorvelig mange mennesker i nær fremtid?
Uten mat blir fort behovet for større hus og mere medisiner ganske uvesentlig.
Og derfor er det rasjonelt at norsk landbruk nekter norske jordbrukere å produsere det de, utstyr og land er kapabel til?

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Dette med landbruk i Norge er politikk pr definisjon, for vi vil aldri kunne konkurrere med verdens største land (Utlandet) på pris og kapasitet. Derfor må vi ta noen upopulære avgjørelser. Enten påkoste vårt eget landbruk ved subsidier, og dette har gode grunner som:
Vi har lite sykdommer grunnet mye natur, god plass, og godt klima (strenge vintre begrenser sykdomsspredning)
Vi har få problemer med uren mat
Bakteriefloraen er tilpasset norske mager
Vi har i forhold til industrijorbruket et meget humant dyrehold
Vi benytter jordbruket som distriktspolitikk og bosetningspolitikk

Eller vi kan legge ned hele dritten fordi:
Vi får billigere og mer gourmetfokusert mat fra Utlandet
Vi gidder ikke betale for å holde folk i kunstig jobb på bygda
Vi kan bruke pengene til å bedre infrastruktur og industri i tettsteder og byer
Eventuelt kan vi bygge opp en solidaritetsstruktur ved å handle mat hovedsakelig fra jordbruk i typisk U-land.

Dette å legge ned jordbruket vil ha store konsekvenser for hva Norge er. Vi må velge, og ta kostandene, enten valget blir det ene eller det andre.

Honkey

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Og derfor er det rasjonelt at norsk landbruk nekter norske jordbrukere å produsere det de, utstyr og land er kapabel til?

-k
Gjør norsk landbruk det?
Fremskrittspartiet vil bygge annet enn jordbruk på jordbruksland, det er vel problemet?
Når jordbrukslandet er forurenset og asfaltert er det vanskelig å få grønnsaker til å vokse der, da har hverken dyra som vi spiser eller de som spiser dyras mat noe å fylle vommen med.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Når jordbrukslandet er forurenset og asfaltert er det vanskelig å få grønnsaker til å vokse der, da har hverken dyra som vi spiser eller de som spiser dyras mat noe å fylle vommen med.
Et veldig trist scenario dette, hvem er de som spiser dyras mat forresten, det burde de aldri slippe unna med:)

Jeg tror dette er en vel dyster spådom. Om vi skulle få et akutt behov for å dyrke maten selv er det ikke en umulig prosess å gjøre en parkeringsplass om til dyrkbar mark. Vi er i det heletatt ganske teknologisk avanserte og greier å fremstille/komponere fin matjord med fordelaktig næringsinnhold.

Jeg er enig med knutinh også her, utrolig nok :)

Landbruket må omstille seg på samme måte som alle andre næringer, selv om de har sterk politisk påvirkningsevne gjennom SP. Det hadde vært interessant å se utledning av hva man kunne oppnådd ved alternativ bruk av subsidiene.

Knut

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg er helt på linje med FrP i jordbruk =)
Da får vi snu rollene her da. Personlig er jeg ingen tilhenger av dagens distriktsstøtte, men hvis man legger ned jordbruket vil vi få en trasig fauna. Det blir utmark over alt. Slik jeg ser det er den landskapspreserverende rolle til landbruket viktigere enn den matvareproduserende.

Men...alltid et men: dagens distriktsstøtte er håpløst gammeldags og ineffektiv. Jordbruket burde industrialiseres, med enheter så store at man kan leve av produksjonen. Å drive bittesmå gårdsbruk selvstendig har ingen hensikt. Jeg ville avviklet bo- og driveplikten, avviklet odelsretten og industrialisert landbruket. Videre ville jeg hatt en innovasjons- og næringsbasert distriktsstøtte som hadde stimulert til fornyelse og utbygging av moderne, konkurransekraftig næringsliv. I dagens IT-verden kan man fint drive bedrift på landet og allikevel tilby et konkurransedyktig produkt.

Det største problemet er at landbrukskommunene styres av bonderomantikere fra SP og AP med 60% kommunestyreflertall og en virkelighetsoppfatning som har vært uendret siden 1945.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Da får vi snu rollene her da. Personlig er jeg ingen tilhenger av dagens distriktsstøtte, men hvis man legger ned jordbruket vil vi få en trasig fauna. Det blir utmark over alt. Slik jeg ser det er den landskapspreserverende rolle til landbruket viktigere enn den matvareproduserende.

Men...alltid et men: dagens distriktsstøtte er håpløst gammeldags og ineffektiv. Jordbruket burde industrialiseres, med enheter så store at man kan leve av produksjonen. Å drive bittesmå gårdsbruk selvstendig har ingen hensikt. Jeg ville avviklet bo- og driveplikten, avviklet odelsretten og industrialisert landbruket. Videre ville jeg hatt en innovasjons- og næringsbasert distriktsstøtte som hadde stimulert til fornyelse og utbygging av moderne, konkurransekraftig næringsliv. I dagens IT-verden kan man fint drive bedrift på landet og allikevel tilby et konkurransedyktig produkt.

Det største problemet er at landbrukskommunene styres av bonderomantikere fra SP og AP med 60% kommunestyreflertall og en virkelighetsoppfatning som har vært uendret siden 1945.
Men du glemmer tydeligvis fullstendig at jordbruk også er bosetning, personlig frihet etc. Den variant vi har over temaet i Norge er ren politikk, og Norge slik vi kjenner det går på en kraftig endring i bosetningsmønsteret med den beskrevne modellen.
Er det slik vi vil ha det?

honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Hvis hovedpoenget med landbruksstøtten er å preservere landskapet og opprettholde frihet til å velge hvor man vil bosette seg bør den få nytt navn!

Litt mindre flåsete sagt; det er i aller høyeste grad på tide å revurdere hensikten med landbruksstøtten, kanskje definere den på nytt og utbetale støtten basert på mer moderne/relevante kriterier.

Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hvis hovedpoenget med landbruksstøtten er å preservere landskapet og opprettholde frihet til å velge hvor man vil bosette seg bør den få nytt navn!

Litt mindre flåsete sagt; det er i aller høyeste grad på tide å revurdere hensikten med landbruksstøtten, kanskje definere den på nytt og utbetale støtten basert på mer moderne/relevante kriterier.

Knut
Det er da ingen hemmelighet at landbruksstøtten er en støtte av bred karakter. Landbruksstøtte er en støtte til å bruke landet. Det er et meget dekkende begrep. Fjerner man støtten til bruk av landet, slutter man å bruke landet. Det blir liggende tomt. Er det et sånt Norge vi ønsker oss i framtiden, eller vil vi betale for god mat fra norske småbruk?

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Det er da ingen hemmelighet at landbruksstøtten er en støtte av bred karakter. Landbruksstøtte er en støtte til å bruke landet. Det er et meget dekkende begrep.
Jeg på litt gyngende grunn nå, og orker ikke sette meg inn i hvordan subsidiene utmåles. Poenget mitt mer en idé om at støtten til matproduksjon burde løsrives fra støtten til å opprettholde bosettelse. Slik at antall sauer og kuer (eller kyr for de som er inne i terminologien ¨,) ikke er utslagsgivende for beløpet som brukes til å opprettholde bosettelse. Ved å skille disse to kan man reformere støtten til matproduksjon og opprettholde "bostøtten".

K

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Norske bønder klarer ikke lage gode produkter. Jordbruksstøtten gjør at bøndene totalt har mistet respekten for kundene. Vi er lei av dårlige poteter, seige biffer, smakløse tomater og bløt salat. Hygienen er også under en hver kritikk (kfr. Gilde). Såkalt "trygg, norsk" mat er en vits. Jordbrukssamvirket er en skam. Sats på uavhengige og kvalitetsbevisste produsenter. Ned med Tine og Gilde!

K

knutinh

Gjest
Nå er vi inne på pragmatisme (se annen tråd).

Landbruksstøtten har flere argumenter som sammen smøres sammen til at vi "ikke har noe valg".

-Opprettholde spredt bosetning
-Bedre produkter
-Bedre husdyrhold/sykdom
-Intern produksjon i tilfelle krise/krig

Dette er greit nok, men hver av delmålene kan plukkes fra hverandre.

Hva om vi kan opprettholde spredt bosetning med andre tiltak som koster mindre for samfunnet og gir samme resultat? Jeg tenker da på sponsing av transport og infrastruktur (bredbånd f.eks), redusert arbeidsgiveravgift etc. Hva om vi lar forskjellige næringer konkurere om å produsere flest distriktsarbeidsplasser til minst samfunnskostnad istedetfor å anta at jordbruk er eneste løsning?

Bedre produkter? Hah. Norske forbrukere kjøper parma-skinke til 600,- kiloen hvorav 300,- er straffetoll for å beskytte vår eget dårlige jordbruk. Hvis våre jordbrukere måtte konkurere på like vilkår tror jeg derimot at produktene hadde blitt konkuransedyktige.

Bedre husdyrhold og sykdomsfare blir stadig fremholdt som sannheter uten at jeg automatisk godtar dem. Siste års hendelser har vel ikke styrket troen på at norsk jordbruk er perfekt. Men merking og branding er absolutt lov. Hvis kjøttet er merket med "produsert i norge", "tilfredstiller dyreholdsnormen", "økologisk" ihht standardiserte normer så er jeg og andre med meg faktisk villig til å betale betydelig mer! Jeg argumenterer for fritt valg, ikke for å kjøpe billigste, dårligste vare.

Siste argument jeg vil snakke om er krise/krig. Det er reelt. Her er det rett og slett en vurdering fra min side om at sjansen for krig er så liten at det ikke er verdt innsatsen. Vi er i verste fall i stand til å overleve på fisk og lagre ganske lenge, og hvis ikke vil mangelen på medisiner, klær, nær sagt alt som er flytte til lavkostland vel så prekær som matmangel.

mvh
Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Norske bønder klarer ikke lage gode produkter.  Jordbruksstøtten gjør at bøndene totalt har mistet respekten for kundene.   Vi er lei av dårlige poteter, seige biffer, smakløse tomater og bløt salat.  Hygienen er også under en hver kritikk (kfr. Gilde).  Såkalt "trygg, norsk" mat er en vits.  Jordbrukssamvirket er en skam.  Sats på uavhengige og kvalitetsbevisste produsenter.  Ned med Tine og Gilde!
Dette opplever jeg som det rene sludder; selvsagt er ikke Norge eller norske bønder verre eller bedre enn bønder fra "Utlandet". Kjøp bacon i Sverige, det er en vits, kyllingfilet likeså. Spekemat i Norge er like god som spekemat fra Østerrike, Italia og Spania. Potetene er meget gode. Har slev dyrket poteter til husbruk i mange år med biodynamiske midler, de norske potetene er i all hovedsak like bra. Utenlandske poteter er ikke bedre på noen måte. De norske tomatene er minst like gode som de nederlandske.
Jeg deler kort sagt ikke din oppfatning av det norske landbruk.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nå er vi inne på pragmatisme (se annen tråd).

Landbruksstøtten har flere argumenter som sammen smøres sammen til at vi "ikke har noe valg".

-Opprettholde spredt bosetning
-Bedre produkter
-Bedre husdyrhold/sykdom
-Intern produksjon i tilfelle krise/krig

Dette er greit nok, men hver av delmålene kan plukkes fra hverandre.

Hva om vi kan opprettholde spredt bosetning med andre tiltak som koster mindre for samfunnet og gir samme resultat? Jeg tenker da på sponsing av transport og infrastruktur (bredbånd f.eks), redusert arbeidsgiveravgift etc. Hva om vi lar forskjellige næringer konkurere om å produsere flest distriktsarbeidsplasser til minst samfunnskostnad istedetfor å anta at jordbruk er eneste løsning?

Bedre produkter? Hah. Norske forbrukere kjøper parma-skinke til 600,- kiloen hvorav 300,- er straffetoll for å beskytte vår eget dårlige jordbruk. Hvis våre jordbrukere måtte konkurere på like vilkår tror jeg derimot at produktene hadde blitt konkuransedyktige.

Bedre husdyrhold og sykdomsfare blir stadig fremholdt som sannheter uten at jeg automatisk godtar dem. Siste års hendelser har vel ikke styrket troen på at norsk jordbruk er perfekt. Men merking og branding er absolutt lov. Hvis kjøttet er merket med "produsert i norge", "tilfredstiller dyreholdsnormen", "økologisk" ihht standardiserte normer så er jeg og andre med meg faktisk villig til å betale betydelig mer! Jeg argumenterer for fritt valg, ikke for å kjøpe billigste, dårligste vare.

Siste argument jeg vil snakke om er krise/krig. Det er reelt. Her er det rett og slett en vurdering fra min side om at sjansen for krig er så liten at det ikke er verdt innsatsen. Vi er i verste fall i stand til å overleve på fisk og lagre ganske lenge, og hvis ikke vil mangelen på medisiner, klær, nær sagt alt som er flytte til lavkostland vel så prekær som matmangel.

mvh
Knut
Jordbruk er selvsagt ikke den eneste løsningen. Man kunne tenke seg å betale folk for å stelle i hagen også, sikkert. Men den generelle kunnskap om gårdsdrift, den generelle infrastruktur som har utviklet seg gjennom århundrene, alle spin-off arbeidsplassene... Er vi villig til å betale for en relativt drastisk strukturendirng? Og hvorfor er det så viktig å "drepe" bonden?

Honkey

K

knutinh

Gjest
Jordbruk er selvsagt ikke den eneste løsningen. Man kunne tenke seg å betale folk for å stelle i hagen også, sikkert. Men den generelle kunnskap om gårdsdrift, den generelle infrastruktur som har utviklet seg gjennom århundrene, alle spin-off arbeidsplassene... Er vi villig til å betale for en relativt drastisk strukturendirng? Og hvorfor er det så viktig å "drepe" bonden?

Honkey
Jeg håper da virkelig at ingen skal "drepe" bonden. Det ideelle hadde vært om jordbruket fikk en opptur av fri konkuranse. Kanskje de fikk innpass i flere markeder i utlandet. Ikke med verdens billigste melk eller kjøtt, men med nisjeprodukter som gir mening:
-Jarlsberg-ost
-Fenalår fra fjellbruk på vestlandet
-økologisk og miljøvennlig

Selv har jeg jobbet i gilde og betaler gjerne mer for gilde bacon enn endel lavpriskonkurenter. Men det er MITT valg, ingen senterpartipolitiker skal komme og fortelle meg hva smaken min er. Skal du??

Alle andre mennesker må "betale" for strukturendring. Ingeniører jobber som lærere når det er lite jobber. Lærere begynner å jobbe i industrien hvis lønna er for dårlig. Bare bøndene tviholder på pre-1945-tilstander.

-k

K

knutinh

Gjest
Dette opplever jeg som det rene sludder; selvsagt er ikke Norge eller norske bønder verre eller bedre enn bønder fra "Utlandet". Kjøp bacon i Sverige, det er en vits, kyllingfilet likeså. Spekemat i Norge er like god som spekemat fra Østerrike, Italia og Spania. Potetene er meget gode. Har slev dyrket poteter til husbruk i mange år med biodynamiske midler, de norske potetene er i all hovedsak like bra. Utenlandske poteter er ikke bedre på noen måte. De norske tomatene er minst like gode som de nederlandske.
Jeg deler kort sagt ikke din oppfatning av det norske landbruk.

Honkey
Så du inntar den elitistiske holdningen at norsk bacon smaker bedre for din gane enn svensk, derfor skal du tvinge norske forbrukere til å kjøpe som deg. Fin kommunisme :) Selv om nordmennene står i lange køer for å rømme norge og handle i sverige så vet du best for dem?

Markedet og befolkningen har talt. De vil ha billig bacon. Jeg og du kan gjerne være enige eller uenige med dem. Men alle krampetrekninger landbruket måtte ha kan ikke overbevise folk om noe annet. Hvis norsk jordbruk hadde den minste selvtillit så ville de ha åpnet markedet i trygg forvissning om at gitt et fritt valg så velger nordmenn norsk kjøtt siden det er best.

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Så du inntar den elitistiske holdningen at norsk bacon smaker bedre for din gane enn svensk, derfor skal du tvinge norske forbrukere til å kjøpe som deg. Fin kommunisme :) Selv om nordmennene står i lange køer for å rømme norge og handle i sverige så vet du best for dem?

Markedet og befolkningen har talt. De vil ha billig bacon. Jeg og du kan gjerne være enige eller uenige med dem. Men alle krampetrekninger landbruket måtte ha kan ikke overbevise folk om noe annet. Hvis norsk jordbruk hadde den minste selvtillit så ville de ha åpnet markedet i trygg forvissning om at gitt et fritt valg så velger nordmenn norsk kjøtt siden det er best.

-k
Smaken har jeg ikke uttalt meg om. Stek svensk billigbacon kontra bacon fra Fjordland (Rema) til 99,- pr kilo og se hva som blir igjen. Gjør det samme med kyllingfilet fra Svinesund og Prior.
Trekk dine egne konklusjoner, det er ikke min oppgave. Har ingen elitistiske ideer om norsk landbruk, men har heller ikke det mostatte etter å ha laget mat basert på opphav både her og der.

Honkey

K

knutinh

Gjest
Smaken har jeg ikke uttalt meg om. Stek svensk billigbacon kontra bacon fra Fjordland (Rema) til 99,- pr kilo og se hva som blir igjen. Gjør det samme med kyllingfilet fra Svinesund og Prior.
Trekk dine egne konklusjoner, det er ikke min oppgave. Har ingen elitistiske ideer om norsk landbruk, men har heller ikke det mostatte etter å ha laget mat basert på opphav både her og der.

Honkey
Poenget mitt er at det er ingen grunn til å trekke konklusjoner for forbrukerne. De bør får gjøre hva de vil. Noen kjøper parmaskinke til 600,- pr kilo, andre svensk bacon til 10,- pr pakke. Folk har forskjellige behov og forskjellig råd. Norsk landbrukspolitikk leder til et system hvor vi prøver å være billige i et land som ikke har forutsetningene for det, geografisk eller kostnadsmessig. Dermed får vi varer som er dårligere enn de kunne ha vært, priser om er høyere enn utlandet uansett, og null variasjon.

På samme måte som i debatten om bok-avtale er jeg en hissig forkjemper for at forbrukerne vet sitt eget beste og ingen lobby-organisasjon eller velmenende politiker skal snevre inn disse valgene noe mer enn høyst nødvendig.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Den menige frp`er ser ut til å være vanlige mennesker, kjenner mange, kjernefolk mange av de, men ledelsen ser i dette tilfellet i alle fall ut til å være i utakt med sine velgere. For ordens skyld, driver selv et gårdsbruk.

http://www.nationen.no/nyheter/article2075426.ece

Jeg syns det er et stort poeng at vi skal være selvforsynte, og subsidier til en bonde, som egentlig verken er konkurransedyktig, eller klarer å drive lønnsomt, ser jeg på som naturlig, det er billigere enn å ha samme bonden gående på trygd, dessuten mange bonder, driver med andre ting ved siden av..
Skal alt bli lønnsom stordrift, hormoner, usunne forhold for dyra, osv osv, bare for at vi skal få billigere mat, og spare skattekroner, er jeg ikke sikker på om det funker i praksis, alle de som mister jobbene sine, skal jo også ha noe å leve av.

Litt det samme fenomenet er i forhold til uføretrygd, det er billigere for staten og subsidiere spesielt tilrettelagte arbeidsplasser for folk med ulike problemer (som å gi arbeidsgiver bonus med lavere skatt, og dekke noe lønn), enn å betale ut uføretrygd.

At de rikeste er mest imot, overasker meg ikke, de føler vel at de har jobbet og slitt hardt, og er samtidig mest grådige.

En annen faktor er naturligvis at vi må ha et landbruk her i landet, forsøke å være selvforsynte, dagen da det er en fordel, kan være like om hjørnet eller langt unna, men den kan komme.

K

knutinh

Gjest
Jeg syns det er et stort poeng at vi skal være selvforsynte, og subsidier til en bonde, som egentlig verken er konkurransedyktig, eller klarer å drive lønnsomt, ser jeg på som naturlig, det er billigere enn å ha samme bonden gående på trygd, dessuten mange bonder, driver med andre ting ved siden av..
Skal alt bli lønnsom stordrift, hormoner, usunne forhold for dyra, osv osv, bare for at vi skal få billigere mat, og spare skattekroner, er jeg ikke sikker på om det funker i praksis, alle de som mister jobbene sine, skal jo også ha noe å leve av.
Hvorfor stoppe der, hvorfor ikke gi støtte til alle bedrifter som taper penger så er vi sikre på å aldri miste arbeidsplasser??
Litt det samme fenomenet er i forhold til uføretrygd, det er billigere for staten og subsidiere spesielt tilrettelagte arbeidsplasser for folk med ulike problemer (som å gi arbeidsgiver bonus med lavere skatt, og dekke noe lønn), enn å betale ut  uføretrygd.
Det kan det sikkert være, og i de tilfeller hvor man få folk ut i arbeid, gi de en meningsfylt tilværelse OG spare penger er det vel ingen tvil om at det er en god løsning.

At de rikeste er mest imot, overasker meg ikke, de føler vel at de har jobbet og slitt hardt, og er samtidig mest grådige.
De jeg kjenner som er mest positiv til norsk landbrukspolitikk sitter i normalt godt betalte jobber.
En annen faktor er naturligvis at vi må ha et landbruk her i landet, forsøke å være selvforsynte, dagen da det er en fordel, kan være like om hjørnet eller langt unna, men den kan komme.
Jeg ser ikke at det er selvsagt. Er det selvsagt at vi er selvforynt med medisiner? Er du forberedt på å gi Astra Zeneca noen milliarder ekstra for at de skal produsere kinin eller pensillin i norge?

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

Honkey
Jeg dreiv med intens vekt trening en  periode, og var da  storkonsument av kylling fileter..

Konklusjonen er som følger: Svensk kyllingfilet er reneste broilerkjøttet, enorme fileter, saftig, og minner mer om kjøtt fra større dyr..Det er helt greit som kjøtt , men jeg vil ikke kalle det kyllingkjøtt..Minner om kjøtt fra gris.

De norske, fint tett kjøtt, ikke like saftig, men mye bedre smak, det smaker kylling, kvaliteten er en annen verden sammenlignet med EU kjøttet fra svinesund...

Det svenske baconet, har jeg ingenting imot, men kyllingen er ingenting å skryte av..Jeg tror det er hormonene kyllingene får, som øker volumet på fibrene inni kjøttet, som senker den opplevde kvaliteten av kjøttet, hvis det ikke er genmanipulasjon. Hadde de klart og beholde fiberstørrelsen, og heller øke antallet fibre, tror jeg den opplevde kvaliteten av kyllingen kunne vært den samme, selv om kjøttfiletene var større, men det er altså ikke tilfellet idag, idag er det kvantitet fremfor kvalitet.

O

OldBoy

Gjest
Landbruket må omstille seg på samme måte som alle andre næringer, selv om de har sterk politisk påvirkningsevne gjennom SP.
Vel, andre næringer har i mange tilfelle løst dette ved å flytte produksjonen sin til lavkostland, eller å slutte helt med produksjon og bare drive med import fra slike land.

Hvis bøndene skulle gjøre det på samme måten, kan vi i hvert slutte å snakke om norsk mat. Det er mulig at det er helt greit, men det får jo visse konsekvenser.

Problemet med jordbruket i Norge er, såvidt jeg kan se, ikke at bøndene jobber sakte, men at det vokser sakte. Mens man i mange land kan høste både to og tre ganger pr. år, rekker vi knapt å få vår ene avling i hus før vinteren kommer. I tillegg er ikke jordsmonnet allverden. Det er ikke lett å finne på lure ting som løser dette.

K

knutinh

Gjest
Problemet med jordbruket i Norge er, såvidt jeg kan se, ikke at bøndene jobber sakte, men at det vokser sakte. Mens man i mange land kan høste både to og tre ganger pr. år, rekker vi knapt å få vår ene avling i hus før vinteren kommer. I tillegg er ikke jordsmonnet allverden. Det er ikke lett å finne på lure ting som løser dette.
Problemet med jordbruket er ikke vokstraten for plantevekst, men mentaliteten vi bruker. Hvor tror du Telenor, Elkem m.fl hadde vært om diskusjonen i styret kun hadde vært "hvordan beholder vi antall arbeidsplasser, lokasjoner og forandrer minst mulig"?

Svaret er at de hadde vært konkurs eller overtatt av utenlandske investorer som kunne drive butikk. Alle argumentene jeg nevnte i en tidligere post er greie nok. Oppretthold bosetting etc. Men det kan løses på måter som oppfordrer til rasjonell drift, istedetfor det motsatte. Redusert skatt i distriktene er f.eks en utmerket måte å oppfordre arbeidstakere (og dermed arbeidsgivere) til å holde seg utenfor oslo-gryta. Det fine er at den ikke prioriterer en yrkesgruppe foran en annen.

Vi må jobbe MED forutsetningene vi har i Norge, ikke bruke oljepenger til å late som om de ikke er der...

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Problemet med jordbruket er ikke vokstraten for plantevekst, men mentaliteten vi bruker. Hvor tror du Telenor, Elkem m.fl hadde vært om diskusjonen i styret kun hadde vært "hvordan beholder vi antall arbeidsplasser, lokasjoner og forandrer minst mulig"?

-k

Relaterer ikke helt til det du skriver over.
Men jeg vet søren ikke hva som er værst, at  staten driver noe, tjener penger, somler, og er lite effektive, men at det i det minste skapes arbeidsplasser og penger til andre statlige foretak..

Eller at private styrer og driver effektivt, med høyere priser til sluttbruker (all erfaring viser at privatisering og manglende reguleringer medfører at ting blir dyrere, stikk i strid med intensjonen, bare se på kraftpriser for å ta et eksempel) med færre arbeidsplasser, og at du har  kapital eiere, som tar rett i sin lomme og til sin forlystelse, de pengene staten kanskje ville somlet bortpå andre ting, eller ikke fått inn på grunn av manlende effektivitet.

De private er flinke til å få ned sine utgifter, og øke sine inntekter, men å la det komme forbrukerne til gode, er de ikke så flinke til, det eneste de er lojale mot er sine aksjonærer, som på kraft, det er i dems intresse å selge så mye til utlandet, at prisene driver seg høyt opp her hjemme..De selger ikke mindre til utlandet, for å holde lavere priser  her hjemme..Ingen idealisme å spore i det private nei.

Jeg kan godt forestille meg om at reguleringer osv, ble fjernet med argumenter om at ting skulle bli billigere, som det alltid hevdes når ting skal privatiseres, men blir det billigere etter min mening i et komplett sosialt økonomisk perspektiv? Nei.

K

knutinh

Gjest
Relaterer ikke helt til det du skriver over.
Men jeg vet søren ikke hva som er værst, at  staten driver noe, tjener penger, somler, og er lite effektive, men at det i det minste skapes arbeidsplasser og penger til andre statlige foretak..

Eller at private styrer og driver effektivt, med høyere priser til sluttbruker (all erfaring viser at privatisering og manglende reguleringer medfører at ting blir dyrere, stikk i strid med intensjonen, bare se på kraftpriser for å ta et eksempel) med færre arbeidsplasser, og at du har  kapital eiere, som tar rett i sin lomme og til sin forlystelse, de pengene staten kanskje ville somlet bortpå andre ting, eller ikke fått inn på grunn av manlende effektivitet.

De private er flinke til å få ned sine utgifter, og øke sine inntekter, men å la det komme forbrukerne til gode, er de ikke så flinke til, som på kraft, det er i dems intresse å selge så mye til utlandet, at prisene driver seg høyt opp her..
Hvis du vil forvandle all aktivitet i norge til statsdrevet så anbefaler jeg en tur ned til Cuba for å se litt på produktivitet...

Hensikten med privat næringsliv er ikke å gi bort billige priser til folk flest. Hensikten er å drive så rasjonelt som mulig slik at kostnadene blir minimum, for så å selge så dyrt som mulig. MEN gitt et fritt marked kan man ikke bli for grådige, for da kommer en konkurent som underpriser deg.

Noen markeder trenger regulering fordi naturlig konkuranse er vanskelig, og noen markeder blir ikke mer produktive av private aktører. I slike tilfeller synes jeg det er helt greit med statlig eierskap, jeg rir ikke kjepp-hester.

Poenget er at norske forbrukere ikke er fornøyd med varen landbruket leverer. Jeg ble mildt sagt overrasket over undersøkelsen som sa at 80% av oss vill opprettholde subsidiene, så du kan si jeg ble lettet da jeg så at den var bestillt av en part i diskusjonen...

Parma-skinke er bedre enn gilde sin. Svensk bacon er billigere enn norsk bacon. I begge tilfeller kan ikke norsk landbruk levere. Kan noen gi meg en god, rasjonell grunn til hvorfor du/Åslaug Haga eller andre skal nekte meg disse to varene, når jeg får lov å kjøpe møbler på ikea som er dårligere og billigere enn ekornes sine?? Jeg diskuterer ikke pris eller kvalitet så ikke bomb meg med det. Jeg etterspør en prinsippiell diskusjon på hvorfor andre implisitt sier "knutinh, du er for dum til å bestemme hva du skal spise i dag, så det bestemmer åslaug for deg"...

-k

O

omholt

Gjest
Stopp av subsidier til det norske landbruket vil være den beste u-hjelpen vi kan gi.

N

nb

Gjest
Stopp av subsidier til det norske landbruket vil være den beste u-hjelpen vi kan gi.
For å sitere en av mine økonomiforelesere: Å være for store landbrukssubsidier og ønske å hjelpe u-land ut av fattigdom er to gjensidig utelukkende standpunkter.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hvis du vil forvandle all aktivitet i norge til statsdrevet så anbefaler jeg en tur ned til Cuba for å se litt på produktivitet...

Hensikten med privat næringsliv er ikke å gi bort billige priser til folk flest. Hensikten er å drive så rasjonelt som mulig slik at kostnadene blir minimum, for så å selge så dyrt som mulig. MEN gitt et fritt marked kan man ikke bli for grådige, for da kommer en konkurent som underpriser deg.

Noen markeder trenger regulering fordi naturlig konkuranse er vanskelig, og noen markeder blir ikke mer produktive av private aktører. I slike tilfeller synes jeg det er helt greit med statlig eierskap, jeg rir ikke kjepp-hester.

Poenget er at norske forbrukere ikke er fornøyd med varen landbruket leverer. Jeg ble mildt sagt overrasket over undersøkelsen som sa at 80% av oss vill opprettholde subsidiene, så du kan si jeg ble lettet da jeg så at den var bestillt av en part i diskusjonen...

Parma-skinke er bedre enn gilde sin. Svensk bacon er billigere enn norsk bacon. I begge tilfeller kan ikke norsk landbruk levere. Kan noen gi meg en god, rasjonell grunn til hvorfor du/Åslaug Haga eller andre skal nekte meg disse to varene, når jeg får lov å kjøpe møbler på ikea som er dårligere og billigere enn ekornes sine?? Jeg diskuterer ikke pris eller kvalitet så ikke bomb meg med det. Jeg etterspør en prinsippiell diskusjon på hvorfor andre implisitt sier "knutinh, du er for dum til å bestemme hva du skal spise i dag, så det bestemmer åslaug for deg"...

-k
Du kan godt få kjøpe Eu kjøttet ditt, men jeg mener da at avgiftene bør være av et såpass kaliber at det beskytter norsk landbruk, vi har mye utenlandsk mat, tunfisk er bare toppen av isfjellet. Den norske maten vi har, er prima vare.

Ekornes trenger ingen møbelavgifter,de trenger heller en lavere kronekurs, mesteparten av det de selger går til utlandet uansett, jeg syns ikke at vi skal begynne å gi ekstra skatt på plastma skjermer, eller biler fordi vi kan finne på å starte produksjon her hjemme, det handler mer å værne om det vi har (som norske arbeidere i byggekraften som bør værnes mot arbeidskraft til dumping priser), bare se for deg nedturen for norske firma i byggebransen når boomen er over, og konkurransen mot dumping priser kunne blitt igjen om de ikke hadde fått beskyttelse..Eller problemene i transport bransjen nå, som oppstår når du har den høye oljeprisen vi har, de har ikke rom for slike svingninger, lastebiler burde vært subsidiert med billig diesel. Og det burde vært gjort vanskeligere for utenlanske sjåfører med farlige lastebiler på norske veier.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Utfordringen her er at vi kunne opprettholdt jordbruksproduksjonen på dagens nivå med halvparten av arbeidskraften. FrP synes tilsynelatende det er bedre å hoppe i det, enn å krype i det, som de øvrige partier vil, med unntak av Sp, som helst skulle doblet antall bønder. Denne problemstillingen rammer de fleste bransjer, og i de konkurranseutsatte skjer slike endringer raskt, i offentlig sektor skjer det bare når høyre får regjere, og i jordbruket går det treeegt. Naturlig nok, siden bønder er tettere knyttet til jobben enn andre arbeidstakere, siden gården gjerne ses på som et livsverk.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Er du forberedt på å gi Astra Zeneca noen milliarder ekstra for at de skal produsere kinin eller pensillin i norge?

-k
Personlig hater jeg legemiddelindustrien, de er en typisk industri som burde vært tatt hardere i nakken både i forhold til hva de forsket på, hvilke priser de kunne ta, osv..

K

knutinh

Gjest
Du kan godt få kjøpe Eu kjøttet ditt,
takk!
men jeg mener da at avgiftene bør være av et såpass kaliber at det beskytter norsk landbruk, vi har mye utenlandsk mat, tunfisk er bare toppen av isfjellet. Den norske maten vi har, er prima vare.
Hvis den er prima vare så trenger den da vel ikke toll som beskyttelse?
Ekornes trenger ingen møbelavgifter,de trenger heller en lavere kronekurs, mesteparten av det de selger går til utlandet uansett, jeg syns ikke at vi skal begynne å gi ekstra skatt på plastma skjermer, eller biler fordi vi kan finne på å starte produksjon her hjemme, det handler mer å værne om det vi har (som norske arbeidere i byggekraften som bør værnes mot arbeidskraft til dumping priser), bare se for deg nedturen for norske firma i byggebransen når boomen er over, og konkurransen mot dumping priser kunne blitt igjen om de ikke hadde fått beskyttelse..
Glimrende. Så vi skal subsidiere all næring som ikke er konkuransedyktig, og pengene skal vi ta i beskatning av alle bedrifter som faktisk er konkuransedyktige?

Eller problemene i transport bransjen nå, som oppstår når du har den høye oljeprisen vi har, de har ikke rom for slike svingninger, lastebiler burde vært subsidiert med billig diesel. Og det burde vært gjort vanskeligere for utenlanske sjåfører med farlige lastebiler på norske veier.
Eller kanskje vi burde prise oss lykkelige for at det blir dyrere å transportere vare på bil slik at det ypperlige jernbanenettet kan bli tatt i bruk igjen?

Norsk transportnæring har vel stort sett like vilkår mhp utgifter, og de som kjøper tjenestene deres er jo de som vil måtte betale når drivstoffprisene går opp.

Utenlandske aktører er helt greit så lenge de følger spillereglene. De som kommer med sommerdekk på glatte og ikke overholder hvilebetingelsene følger ikke spillereglene og burde vises ut med størst mulig bøtelegging av eier og om så er norsk kjøper av tjenestene deres...

-k

Topp Bunn