Frp og landbrukspolitikk....

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
takk!
Hvis den er prima vare så trenger den da vel ikke toll som beskyttelse?
Glimrende. Så vi skal subsidiere all næring som ikke er konkuransedyktig, og pengene skal vi ta i beskatning av alle bedrifter som faktisk er konkuransedyktige?

Eller kanskje vi burde prise oss lykkelige for at det blir dyrere å transportere vare på bil slik at det ypperlige jernbanenettet kan bli tatt i bruk igjen?

Norsk transportnæring har vel stort sett like vilkår mhp utgifter, og de som kjøper tjenestene deres er jo de som vil måtte betale når drivstoffprisene går opp.

Utenlandske aktører er helt greit så lenge de følger spillereglene. De som kommer med sommerdekk på glatte og ikke overholder hvilebetingelsene følger ikke spillereglene og burde vises ut med størst mulig bøtelegging av eier og om så er norsk kjøper av tjenestene deres...

-k
Ang transport næring, så er det stort etterslep, lange kontrakter, store muligheter for å gå til grunne, ikke bare høye oljepriser , men også useriøse konkurrenter å kjempe mot, kunden som stort sett sparer, det er ikke høyde for slike svingninger vi nylig har sett, ihvertfall ikke for de seriøse, som har faste priser å forholde seg til.

Jernbanenettet må utbygges, oppgraderes kraftig, en typisk ting det kunne vært brukt oljefondspenger på.

Jeg sier ikke all næring, jeg tror de fleste vet at norsk landbruk ikke er konkurransedyktig mot EU varer, uten at de støttes, spørsmålet er om vi vil ha et landbruk, eller om vi vil importere alt sammen, med norske produkter som en ekstra dyr delikatesse, eventuelt en skikkelig stordrift, der matvarekvaliteten også i norge, synker ned på eu nivå.

K

knutinh

Gjest
Ang transport næring, så er det stort etterslep, lange kontrakter, store muligheter for å gå til grunne, ikke bare høye oljepriser , men også useriøse konkurrenter å kjempe mot, kunden som stort sett sparer, det er ikke høyde for slike svingninger vi nylig har sett, ihvertfall ikke for de seriøse, som har faste priser å forholde seg til.

Jernbanenettet må utbygges, oppgraderes kraftig, en typisk ting det kunne vært brukt oljefondspenger på.

Jeg sier ikke all næring, jeg tror de fleste vet at norsk landbruk ikke er konkurransedyktig mot EU varer, uten at de støttes, spørsmålet er om vi vil ha et landbruk, eller om vi vil importere alt sammen, med norske produkter som en ekstra dyr delikatesse, eventuelt en skikkelig stordrift, der matvarekvaliteten også i norge, synker ned på eu nivå.
Jeg vil ikke ha jordbruk i sin nåværende form. Hvis jordbruk i norge er viktig for forbrukerne, eller hvis de mener at kvaliteten er best, så mener jeg at de skal få stemme med pengeboken som i alt annet.

Hva om 50% av jordbruksarealet kunne produsere like mye som i dag med halvparten så mange årsverk? Og hvis deler av resten av arealet kunne brukes til "nisjeproduksjon". Det ville frigjøre gårdbrukere til en masse tjenester som trengs i samfunnet. Prisene ville gå opp. Og de som ønsker det ville få nisjeprodukter (til høy pris).

Det er scenarioet jeg ser for meg med åpning av grensene. Færre ville jobbe i jordbruket på godt og ondt. Men produksjonen ville være mye mer stabil fordi melk bl.a. ikke takler transport så bra. Ingen fagfelt bør være sysselsettingstiltak. Det er ikke sunt for økonomien. Hvis vi skal ha sysselsettingstiltak så er det da mye bedre å betale folk for å jobbe i gamlehjem, rydde på veien, være leksehjelp eller andre ting som har en sosial profil?

Å sette to mann til å gjøre en manns jobb er gammel-sosialistisk tiltak som jeg hadde håpet vi var kommet forbi.

-k

K

knutinh

Gjest
Naturlig nok, siden bønder er tettere knyttet til jobben enn andre arbeidstakere, siden gården gjerne ses på som et livsverk.
Et godt poeng.

Staten må være klar og forutsigbar på hva den planlegger med landbruket. Hvis planen er at alle gårder med produksjon under x liter melk / y kg kjøtt / z tonn korn normalt ikke skal være lønnsomme 25-30 år fram i tid, så har folk mulighet til å planlegge karriere og arv på en verdig måte.

Jeg kjenner bønder som jobber helsa av seg for 20,- timen for å holde på gården familien har hatt i generasjoner, og kanskje fremdeles må jobbe ved siden av. Det er trist. Men jeg ser det ikke som mitt eller statens mål å drive med kunstig åndedrett heller. Jeg kunne ha drevet et veldig suksessrikt teknologifirma hvis jeg bare trengte å generere 20,- pr time for utviklerne og staten sponset resten!

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Et godt poeng.

Staten må være klar og forutsigbar på hva den planlegger med landbruket. Hvis planen er at alle gårder med produksjon under x liter melk / y kg kjøtt / z tonn korn normalt ikke skal være lønnsomme 25-30 år fram i tid, så har folk mulighet til å planlegge karriere og arv på en verdig måte.

Jeg kjenner bønder som jobber helsa av seg for 20,- timen for å holde på gården familien har hatt i generasjoner, og kanskje fremdeles må jobbe ved siden av. Det er trist. Men jeg ser det ikke som mitt eller statens mål å drive med kunstig åndedrett heller. Jeg kunne ha drevet et veldig suksessrikt teknologifirma hvis jeg bare trengte å generere 20,- pr time for utviklerne og staten sponset resten!

-k

Du kunne finne på noe lovende greier, en ny gassutvinningsteknologi, lagringsteknologi, egentlig hva som helst, du trengte ingenting utover en lovende plan, så kunne du få med deg investorer og samarbeide om å få skuta på børs, selge når det er på topp, bli rik.

Er ikke akkurat nødvendig med staten. har du driv, er du smart, og jobber hardt, og tar en risiko kan du lykkes. Til å med uten å skape verdier.

Det er slik, at de fleste tar heller et sannsynlig tap, fremfor en sannsynlig gevist.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Jeg vil ikke ha jordbruk i sin nåværende form. Hvis jordbruk i norge er viktig for forbrukerne, eller hvis de mener at kvaliteten er best, så mener jeg at de skal få stemme med pengeboken som i alt annet.

Hva om 50% av jordbruksarealet kunne produsere like mye som i dag med halvparten så mange årsverk? Og hvis deler av resten av arealet kunne brukes til "nisjeproduksjon". Det ville frigjøre gårdbrukere til en masse tjenester som trengs i samfunnet. Prisene ville gå opp. Og de som ønsker det ville få nisjeprodukter (til høy pris).
Det er ikke lenger noe som heter jordbruk i sin nåværende form. I dag har vi halvparten så mange gårdsbruk som for noen få tiår siden. Og daglig rasjonaliseres det bort nye gårdsbruk.
Spørsmålet er hva slags distriksnorge vi vil ha. Et avfolket lik det svenske? Eller et med levende bygder?
Rasjonalisering i landbruket gir også større transportavstander, som er en ulempe for dyr og produkter som skal håndteres.

Husk også på at hver bonde i Norge gir jobb til 2-3 personer i andre næringer som har landbruket som kunde/levrandør.

Når det gjelder produksjon, så er det overproduksjon av de fleste matvarer i Norge inkl melk. Markedet må altså reguleres for at det skal være balanse i det.

Alt i alt syns jeg ikke vi skal klage på de overføringene som er til landbruket. Det er vel anvendte penger.

Og Frp??
Landbrukspolitikk er noe de har null peiling på, (i likhet med så mange andre områder) og det er bare til å be aftenbønn hver kveld om at de aldri vil komme til makta i dette landet. ::)

K

knutinh

Gjest
Det er ikke lenger noe som heter jordbruk i sin nåværende form. I dag har vi halvparten så mange gårdsbruk som for noen få tiår siden. Og daglig rasjonaliseres det bort nye gårdsbruk.
Bra! De bøndene vi har skal ha mulighet til å leve av dette. Jeg unner dem et fungerende marked og fornøyde kunder.

Spørsmålet er hva slags distriksnorge vi vil ha. Et avfolket lik det svenske? Eller et med levende bygder?
Landbruk er et separat spørsmål fra avfolkning i bygdene. Hvis målet er å holde folk i distriktene så våger jeg påstanden at andre arbeidsplasser koster langt mindre å "sponse" enn jordbruk. Hva er poenget med å betale folk for å selge varm kakao i sahara eller ispinner på nordpolen??

Rasjonalisering i landbruket gir også større transportavstander, som er en ulempe for dyr og produkter som skal håndteres.
Vel og bra. Innfør da regelverk på hvor langt levende dyr kan fraktes. La de som kan produkter bekymre seg over varetransport, ikke regjering eller opinionen.

Husk også på at hver bonde i Norge gir jobb til 2-3 personer i andre næringer som har landbruket som kunde/levrandør.
På grensen til stupiditet. Alle som jobber krever råvarer, og disse kommer fra leverandører.

Jordbruk er ikke lønnsomt og folk valfarter til Sverige for å få de varene de vil ha. Dvs folk ser ikke at norsk mat har den kvaliteten og/eller prisen som de ønsker seg. Vi kan sponse norske arbeidsplasser til himmels, men noen må betale gildet...

Når det gjelder produksjon, så er det overproduksjon av de fleste matvarer i Norge inkl melk. Markedet må altså reguleres for at det skal være balanse i det.
Hvorfor ikke like gjerne la staten sørge for biler og hus til oss også, å får vi orden på ting sånn som i Sovjet?

Alt i alt syns jeg ikke vi skal klage på de overføringene som er til landbruket. Det er vel anvendte penger.
Der er vi altså uenige

-k

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Norske forbrukarar er berre opptekne av to ting:
- Er det billeg, på tilbod?
- Er datoen utgått (i så fall skal eg ha det gratis)
Smak, kvalitet og andre eigenskapar til produkta, er for det meste uinteressanne. Sjå berre kor få som eigentleg har brukbare hifianlegg....

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
På grensen til stupiditet. Alle som jobber krever råvarer, og disse kommer fra leverandører.
-k
Du forutsetter da at alle arbeidsløse bønder får seg annen jobb som også vil skape infrastruktur på bygda.
Jeg tror ikke at det er sånn.
jeg tror ikke at 25000 bønder, mange i passe høy alder får seg ny jobb ute i distriktene bare ved å gå på Aetat.

Så istedet for å gi dem 100.000 kr i produksjonstilskudd og la dem holde driften igang med alt det fører med seg av omsetning og inntekter til stat og kommune, så er det bedre at de får 150.000 i trygd og ligger på sofaen?

Sorry. Men jeg ser ikke poenget med det. Mulig jeg er stupid...

N

nb

Gjest
Du forutsetter da at alle arbeidsløse bønder får seg annen jobb som også vil skape infrastruktur på bygda.
jeg tror ikke at 25000 bønder, mange i passe høy alder får seg ny jobb ute i distriktene bare ved å gå på Aetat.

Så istedet for å gi dem 100.000 kr i produksjonstilskudd og la dem holde driften igang med alt det fører med seg av omsetning og inntekter til stat og kommune, så er det bedre at de får 150.000 i trygd og ligger på sofaen?

Du glemmer den andre, og viktigste delen av regnestykket. De resterende 4.3 millioner nordmennene betaler for mye og får for dårlige varer, alt etter om man foretrekker lav pris eller høy kvalitet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
Kanskje litt smalspora tenking her?
Skal ein ha VERKELEG billeg mat, bør ein flytte til eit u-land, og ta med seg rikdomsoverskot herifrå...
Er det rimeleg at vi med så høg gjennomsnittsinntekt skal betale endå mindre for maten? Kvaliteten vert sjølvsagt dårlegare, når alle skal konkurrere på pris.
Norske råvarer er trauste, men eigentleg gode. Her har vore lite satsing på finare produkt.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Bare se på fiaskoen Lidl, jeg tar det som et symbol på hvor glade vi er i produktene våre.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Bare se på fiaskoen Lidl, jeg tar det som et symbol på hvor glade vi er i produktene våre.
Dette minner meg om en annen tråd:

"Lidl og andre unødvendigheter"

K

knutinh

Gjest
Norske forbrukarar er berre opptekne av to ting:
- Er det billeg, på tilbod?
- Er datoen utgått (i så fall skal eg ha det gratis)
Smak, kvalitet og andre eigenskapar til produkta, er for det meste uinteressanne. Sjå berre kor få som eigentleg har brukbare hifianlegg....
Kanskje. Men skal vi la dem kjøpe et møkka-anlegg fra elkjøp til 1395,- på elkjøp eller skal staten tvinge dem til å kjøpe kvalitet?

Det er enkelt å rynke på nesa over folks mangel på smak, men faktum er at folk prioriterer forskjellig hvis de får sjansen. Jeg kjøper parmaskinke jevnlig, men også svensk bacon når jeg får sjansen. HVa gjør det meg til?

-k

K

knutinh

Gjest
Kanskje litt smalspora tenking her?
Skal ein ha VERKELEG billeg mat, bør ein flytte til eit u-land, og ta med seg rikdomsoverskot herifrå...
Er det rimeleg at vi med så høg gjennomsnittsinntekt skal betale endå mindre for maten? Kvaliteten vert sjølvsagt dårlegare, når alle skal konkurrere på pris.
Norske råvarer er trauste, men eigentleg gode. Her har vore lite satsing på finare produkt.
Det som du (og flere andre) tilsynelatende ikke får med seg her:

Jeg diskuterer ikke OM norsk mat er bedre eller for dyr. Jeg diskuterer hvorvidt JEG er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv, eller om Åslaug Haga vet hva som er best for meg.

-k

K

knutinh

Gjest

Du svarte på et annet punkt enn det du quotet?

Uansett. Alle arbeidsløse bønder vil ikke få seg jobb, men noen vil nok det. Vi må uansett ha et system som unngår personlige tragedier hvis mulig.

Men snudd på hodet så kan man si det du sier om all nedleggelse av arbeidsplasser. Jeg er for at Norske skog skal få legge ned absolutt så mye de måtte ønske. Selvfølgelig. Hvis jeg starter en grunderbedrift, så må jo jeg få ansette det antall personer jeg trenger? Og hvis butikken går dårlig så må jeg skjære ned (innenfor de rammer arbeidsmiljøloven setter). Skal staten bare spytte inn penger for å "slippe å betale ut trygd"? Jeg synes det er en upraktisk holdning.

-k

W

wurst

Gjest
Bøndene har levd på trygd alt for lenge. Det har tatt fra dem all kreativitet og initiativ når det gjelder å finne nye nisjer og løsninger. Det er klart at land der småproduksjon og -omsetning er tillatt har bedre varer enn vi med vårt tungrodde og ineffektive landbrukssamvirke som ikke lar maten komme fram til forbruker før den er moden for søppeldynga. Etterhvert ser vi resultatene av den politikken som har vært ført av tidligere tiders politikere:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2077490.ece

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2077501.ece

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Tror det er urett å skyte på bonden, vi som forbrukere får ta vår skjerv også. Knuts stadige maling om at Haga eller andre politikere skal bestemme menyen i det knutske hjem er tøvete. Du kjøper akkurat hva du vil, Knut!
Som forbruker er nordmannen slik Arve hevdet: ute etter å betale minst mulig, vi glemmer at det norske lønns og prisnivået er slik at vi betaler %-vis mindre enn så å si alle andre land for maten. Dessuten sitter det en enslig mor i kassa på Rema som skal ha muligheter til å fø opp ungene også. Pendelen er i ferd med å gå for langt. Solidaritet burde vi ta oss råd til, både overfor kassadama og bonden.

honkey

K

knutinh

Gjest
Tror det er urett å skyte på bonden, vi som forbrukere får ta vår skjerv også. Knuts stadige maling om at Haga eller andre politikere skal bestemme menyen i det knutske hjem er tøvete. Du kjøper akkurat hva du vil, Knut!
Som forbruker er nordmannen slik Arve hevdet: ute etter å betale minst mulig, vi glemmer at det norske lønns og prisnivået er slik at vi betaler %-vis mindre enn så å si alle andre land for maten. Dessuten sitter det en enslig mor i kassa på Rema som skal ha muligheter til å fø opp ungene også. Pendelen er i ferd med å gå for langt. Solidaritet burde vi ta oss råd til, både overfor kassadama og bonden.

honkey
Hvorfor har du ikke solidaritet med alle andre bedrifter da?? Mange teknologer jobber 12 timers dager for å levere gode produkter. Jeg regner med at du som solidarisk nå går over til å bruke opera web-browser, norsk elektronikk etc uansett pris. For disse må jo også jobbe i det kostbare norske miljøet, og du vil vel ikke være usolidarisk og kjøpe konkuranter lagd i lavkostland?

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hvorfor har du ikke solidaritet med alle andre bedrifter da?? Mange teknologer jobber 12 timers dager for å levere gode produkter. Jeg regner med at du som solidarisk nå går over til å bruke opera web-browser, norsk elektronikk etc uansett pris. For disse må jo også jobbe i det kostbare norske miljøet, og du vil vel ikke være usolidarisk og kjøpe konkuranter lagd i lavkostland?

-k
Bevares, når fikk du oversikt over hvem jeg er solidarisk med? Og sammenligne databransjen med jordbruket blir dessuten for overfladisk, det ene er et rent kunnskapsbasert felt, det andre er noe betydelig videre. Jeg tror nok mye av meningsforskjellene ligger i om vi skal se på jordbruk som en hvilken som helst næring eller om vi skal se på det som et betydelig bredere spørsmål. Jeg heller mot det sistnevnte. Jeg liker ikke kyniske innfallsvinkler til alt og alle.

Honkey
(PS: Vi har ofte en tendens til å rakke ned på norsk hi-fi, og vil liksom ikke tro at den kan være like god som det beste fra utlandet. Jo, jeg har norsk hifi! :) )

K

knutinh

Gjest
Bonden er ikke problemet. Landbrukspolitikken er problemet. Jeg har ingen problem med bønder.

Åslaug krever flere hundre kroner av meg for at jeg skal få spise parma-skinke når jeg vil ha det foran Gildes variant. Er ikke det å bestemme menyen min?

-k

O

OldBoy

Gjest
Bonden er ikke problemet. Landbrukspolitikken er problemet. Jeg har ingen problem med bønder.
Alle "politikker", også landbrukspolitikken, bygger på opplevde realiteter. Vi har lett for å glemme at bare for litt over hundre år siden utvandret fortsatt mennesker fra Norge, ikke for å søke lykken og realisere seg selv, men av ren nød og sult. To verdenskriger i forrige århundre ga også erfaringer som tilsa at det ikke bare var å ta en Harry-tur til Sverige for å kjøpe billig bacon.

Så kan vi gjerne diskutere hvor hensiktsmessige slike "politikker" er i vår moderne tid, og hvor lang tid det skal ta å forandre dem.

Men her, som ellers, gjelder nok loven om de tre T'er: Ting Tar Tid.

W

wurst

Gjest
Den norske landbrukspolitikken har i hvert fall ført til at jeg som innbygger i "verdens rikeste land" skammer meg når jeg er i utlandet - det være seg Sverige, Polen eller andre land - og ser det utbudet av varer som der finnes i diskene eller på markedene. Det er noe annet enn hva vi finner i ostedisken på den nærmeste Joker-butikk! men vi er jo annerledeslandet på dette området også.

K

knutinh

Gjest
Så kan vi gjerne diskutere hvor hensiktsmessige slike "politikker" er i vår moderne tid, og hvor lang tid det skal ta å forandre dem.

Men her, som ellers, gjelder nok loven om de tre T'er: Ting Tar Tid.
Akkurat det vi gjør, diskuterer. Jeg har ingen illusjoner om at ting skal forandre seg over natta. Det viktige er å bli bevisst hva vi ønsker oss, og så styre politikk og politikere ut fra dette.

Jeg har ikke noe stort behov for billigst mulig bacon og syns debatten handler seg for mye om det. Men det irriterer meg at det er så mye viktigere å beskytte bønder og forfattere enn andre fine yrkesgrupper som fiskere, hifi-produsenter og sånne som meg :)

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hvor mange innbyggere skal Joker-butikken serve? 750? Hvor mange bor i Warzawa? Nord-europas største kjøpesenter ligger i Warzawa, det er meningsløst å tro at utvalget hos Joker skal minne om kjøttdisken der.
Angående proteksjonisme på mat, dette pågår så lenge WTO og EU tillater det. Bonden i Norge er uansett ute på en reise med ukjent mål.
Norsk proteksjonisme er stort sett betydelig mindre enn det vi kan se i enkelte andre land. Og får vi til noe bra og billig blilr vi forsøkt sablet ned! (Laks / EU)

Honkey

W

wurst

Gjest
Hvor mange innbyggere skal Joker-butikken serve? 750? Hvor mange bor i Warzawa? Nord-europas største kjøpesenter ligger i Warzawa, det er meningsløst å tro at utvalget hos Joker skal minne om kjøttdisken der.
Dette gjelder ikke bare Joker-butikken i Oladalen. Hvor mange matbutikker med tilsvarende utvalg som i Warzawa finner du f.eks. i Oslo? Noen få.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Dette gjelder ikke bare Joker-butikken i Oladalen. Hvor mange matbutikker med tilsvarende utvalg som i Warzawa finner du f.eks. i Oslo? Noen få.
Warszawa med forsteder er ca 5 ganger så stor som Oslo, ca 1/2 Norges befolkning. Polen er et typisk flatt jordbruksland.
Og hvor mange butikker med topp utvalg finner vi? Ikke vet jeg! :)

Honkey

K

knutinh

Gjest
Warszawa med forsteder er ca 5 ganger så stor som Oslo, ca 1/2 Norges befolkning. Polen er et typisk flatt jordbruksland.
Og hvor mange butikker med topp utvalg finner vi? Ikke vet jeg! :)

Honkey
Vi finner butikker med topp utvalg 3-4 km inn i sverige i byer som har akkurat nok innbyggere til å drive butikkene...

-k

W

wurst

Gjest
Så et så å si enerådende landbrukssamvirke og stor grad av vernetoll har altså ingenting å si for utvalget av matvarer i Norge? I vårt lokale samvirkelag har de ikke kjøttvarer fra andre enn Gilde, man skal ikke lenger enn til Rema 1000 før man finner i hvert fall ett alternativ - mye billigere og bedre også forresten.

O

OldBoy

Gjest
Akkurat det vi gjør, diskuterer. Jeg har ingen illusjoner om at ting skal forandre seg over natta. Det viktige er å bli bevisst hva vi ønsker oss, og så styre politikk og politikere ut fra dette.
Alltid hyggelig å diskutere med deg!

Jeg prøver, som et utgangspunkt, å forstå de historiske forutsetningene for jordbrukspolitikken. Og konstaterer at det ikke er så altfor lenge siden, i et historisk perspektiv, at matforsyning var et stort problem. Jeg sier ikke at historien gjentar seg, men lignende tilstander kan kanskje tenkes å oppstå.

Videre har jeg prøvd å sammenligne jordbruk, som jeg ikke har noe greie på, med annen næringsvirksomhet, som jeg har litt greie på. En møbelprodusent kan flytte sin produksjon til Kina eller Baltikum. En skipsreder kan med en liten flyttemelding etablere hele sin virksomhet i London eller på Bermuda. Bonden er bofast.

I min videre utbrodering vil jeg ta opp skillet mellom "mekaniske" og "organiske" prosesser. Industriporduksjon er i sin natur "mekanisk". Putter man dobbelt så mye råstoff inn i en prosess, kommer det dobbelt så mye ferdigvarer ut i den andre enden. Dobbelt så mange lastebiler kan transportere dobbelt så mye gods. Jordbruksproduksjon er i sin natur "organisk". Dobbelt så mye gjødsel på åkeren kan ta knekken på hele avlingen. Dobbelt så mye vann likeså. Kornet bruker den tiden det skal på å modnes, uansett hvor fort man løper rundt og ser på.

Bonden er på mange måter fanget i midten. På visse områder er produktiviteten hans avhengig av hvor fort han jobber. Som når vi teller opp antall mål han kan pløye eller høste pr. time eller pr. dag. Samtidig er han prisgitt vær, vind og fundamentale prosesser i plante- og dyreceller, hvor han har lite å bidra med.

Et siste forhold som jeg bør tillegges en viss vekt i jordbrukspolitikken, er at mat må alle ha. Hver dag. I motsetning til møbler og denslags, som vi godt kan unnvære i krigs- og krisetider. Jeg regner med at dette også er en faktor som samfunnsplanleggerne trekker inn i sine vurderinger. Ikke det at vi nødvendigvis får noen slike kriser, men det ville jo ha vært ille hvis ingen hadde tenkt på saken.

S

slowmotion

Gjest
Har ikke giddet å lese hele tråden,
så skulle sikkert hold kjeft,
men likevel:
Jeg bor på landet, og er glad det er mange bønder rundt meg.
Huset mitt er omgitt av åker og eng, og jeg ser sola fra tidlig om morran til langt på kveld. Så derfor: gi nå de stakkers bøndene det de trenger for å holde det gående. Det er uansett mye billigere enn å fø på alle
de statsstøttede underskudds-industribedriftene vi har så mange av her i landet.
Det koster penger det.

Ha en kjempegod helg!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0

Åslaug krever flere hundre kroner av meg for at jeg skal få spise parma-skinke når jeg vil ha det foran Gildes variant. Er ikke det å bestemme menyen min?

-k
Korleis det? Når ymse varekjeder tek seg skamlaust betalt? Kor stor er importavgifta på skinke? Ser at ymse Parma kostar om lag det same som Gilde sin vellagra variant til ca 60 kr/hektoet...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Torget vurderinger
0
Vi finner butikker med topp utvalg 3-4 km inn i sverige i byer som har akkurat nok innbyggere til å drive butikkene...

-k
...som baserer handelen på ein kronekurs som er så fordelaktig at nordmenn reiser dit.

Ta ein tur på landsbygda, og sjå kor stort vareutval nærbutikken har, uansett land.

K

knutinh

Gjest
Korleis det? Når ymse varekjeder tek seg skamlaust betalt? Kor stor er importavgifta på skinke? Ser at ymse Parma kostar om lag det same som Gilde sin vellagra variant til ca 60 kr/hektoet...
Tuller du med meg nå? Hva varekjedene tar i avanse har da absolutt ingenting å gjøre med spørsmålet!

Benekter du at skinke er tollbelagt? Vanlig gilde birkebeinerskinke koster vel 300,- kiloen eller noe sånt. I følge artikkelen google fant fo meg betalte vi 120,- kiloen i AVGIFTER for å beskytte gildeskinka?

Jeg ser ingen annen grunn enn at norske bønder lager fo dårlige varer til for dyre priser. Ikke kom med regla om at det er så dyrt å lage noe i norge etc etc. De fleste av oss jobber i firma som må konkurere med andre om grøten. De som ikke kan lage bedre ELLER billigere varer enn konkurentene forsvinner. Romantiske bygde-forskjønnende snille mennesker må gjerne få glorifisere gamle dager, men hvis norge ikke skal levere noe som har verdi for andre, så er vi i sannhet redusert til en oljepumpende banan-republikk.

Publisert: 05. nov. 2003, 06:00
http://www.bt.no/forbruker/mat/article60804.ece
"Tollmur til 9,5 milliardar
Åsebø og kundane hans må truleg innstille seg på å leve med ein tollsats på 121,12 kroner per kilo spansk og italiensk beinfri skinke ei god stund enno.

Den gjeldande WTO-avtalen reduserte tollsatsen med 15 - 20 prosent for dei viktigaste norsk jordbruksvarer, men framleis er norske jordbruksprodukt verna mot konkurranse frå utlandet av høge tollmurar. Skjermingsstøtte vert det kalla på statsbudsjett-språk. 9,5 milliardar kroner er prisen på denne skjermingsstøtta etter dei siste utrekninga frå Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD)."

K

knutinh

Gjest
...som baserer handelen på ein kronekurs som er så fordelaktig at nordmenn reiser dit.

Ta ein tur på landsbygda, og sjå kor stort vareutval nærbutikken har, uansett land.
Og på at nordmenn flest prioriterer forskjellig fra senterpartiet...

Utvalget i en bygdebutikk i Hellas er uansett ikke relevant for det jeg prøver å få frem.

Folk er forskjellige. Noen vil ha parma-skinke, noen vil ha billig bacon. Norsk landbruk er ikke i stand til å tilfredsstille disse behovene. Beviser? Hvor mange svensker reiser inn til norge for å kjøpe mat?

Ved å si at jeg er for dum til å ta vare på meg selv, forsvarer åslaug haga og andre tilhengere av norsk landbrukspolitikk en fremgangsmåte som er uproduktiv og som ødelegger framtiden for norsk jordbruk. Kjemp gjerne mot vindmøller. Øs ut oljemilliarder på dårlige dyre varer. Men så lenge nordmenn reisertil sverige forå fylle frysern og ingen kommer til norge så er det dømt til å mislykkes på sikt.

-k

W

wurst

Gjest
For å komme tilbake til landbrukssamvirket: Jeg vil tro at norske bønder leverer jevnt over gode råvarer, men at foredlings- og distribusjonsapparatet på grunn av tilnærmet monopol, sentralisering og svært negativ innsstilling til alle slags spede forsøk på konkurranse bidrar til gamle og dyre produkter før de når fram til forbrukeren. Dette har jo vist seg gang på gang. Detaljhandelen gjennom de store og enerådende matvarekjedene har ytterligere fremmet denne utviklingen samtidig som utvalget er blitt veldig begrenset og ensporet, de har jo også i perioder vært direkte bestukket for å skvise ut konkurrerende leverandører.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Har skummet første del av tråden, ogføler jeg må ytre meg etter noen pils.

Oljepris og transportkostnader. Hvordan i alle dager skal dette være et problem...?

En ny dobling av oljeprisen, vil jo ikke gi katastrofale utslag på bensinprisen - kanskje 50% økning. For folk flest vil jo brenstoffutgiftene bli lavere hvis de går over til en mindre og yere bil som bruker 0,5l/mil istedenfor dagens 0,8-1,0l/mil.

Det fine med markedsøkonomien er jo nettopp at når oljeprisen og mangelen på olje kommer så vil det skje flere ting. Andre energikilder vil bli mer attraktive - vannkraft, vindkraft, solkrafti, kjernekraft vil erstatte en del av oljeforbruket. Det vil bli høyere energipriser - oe som vil gjøre det mer effektiv med energisparing. Stigende oljepris vil også gjøre mange ikke lønnsomme oljefelter lønnsomme - altså oljerservene vil øke. Med andre ord - slutten på oljeepoken er ingenting å frykte.

Norsk landbruk. Her er det mye å ta tak i:

Mye av norsk landbruksstøtte er distriktpolitikk - ønsker vi en landsbygd med småbruk, garder, dyr og mangfold - så må dette subsidieres.

Den norske bonden er neppe mer profesjonell enn andre, heller tvert i mot. Mange bønder har ikke høyere utdannelse innen faget sitt, og det er også liten resultatorientering. Man gjør som man alltid har gjort.

Subsidiene slik de foreligger i dag er først og fremst distriktspolitkk - man belønner ikke gode produkter, eller stimulerer til større og profesjonelle bønder. dette er feil - en stor del av subsidiene går til hobbybønder.

Norsk landbruk har i det store og hele et konkurransefortrinn. Økologiske varer - dette bør de videreutvikle og dette er også en området hvor betalingsviljen står i stil med norske produksjonskostnader. Vi kan, og bør, ikke konkurrere med amerikanske hvetepriser eller danske kjøttpriser.

Mvh
OMF

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Subsidiene slik de foreligger i dag er først og fremst distriktspolitkk - man belønner ikke gode produkter, eller stimulerer til større og profesjonelle bønder. dette er feil - en stor del av subsidiene går til hobbybønder.
Dette er faktisk feil. Bøndene får betalt etter kvaliteten på det de leverer.
Når det gjelder det med å stimulere til større bruk, så er det to forhold som spiller inn.
For det første er det maks kvoter på hvor mye hver enkelt får produsere når det gjelder kjøtt, egg og melk. Grunnet overproduksjon.
Det andre er at små gårdsbruk ikke er levedyktige i dag, til det er økonomien for dårlig. De siste 20 årene har det blitt lagt ned ca 40-50000 gårdsbruk i Norge. Det er et rimelig bra snitt av nedlagte gårdsbruk hver eneste dag året rundt.
Markedet regulerer seg altså seg selv også i landbruket. Selv om det for mange ikke går fort nok.

Topp Bunn