W
wurst
Gjest
Det gjøres da jevnlig, spesielt om våren! Det merkes på lukten!Hva med å spre bullshit på jordene,
|
Det gjøres da jevnlig, spesielt om våren! Det merkes på lukten!Hva med å spre bullshit på jordene,
Nå har jeg kun kjennskap til kornproduksjon, men der er det slik at det er to tilskudd som er de viktigste. Arealetilskudd - noe du får dersom du greier å dyrke jorden (altså så lenge den ikke ligger brakk). Også får man også jordbearbeidingstilskudd dersom man ikke høstpløyer. Ingen har noe med kvaliteten på produktet å gjøre. Derimot hadde pristilskudd gjort det mer lønnsomt å maksimere produksjonen.Dette er faktisk feil. Bøndene får betalt etter kvaliteten på det de leverer.
Når det gjelder det med å stimulere til større bruk, så er det to forhold som spiller inn.
For det første er det maks kvoter på hvor mye hver enkelt får produsere når det gjelder kjøtt, egg og melk. Grunnet overproduksjon.
Det andre er at små gårdsbruk ikke er levedyktige i dag, til det er økonomien for dårlig. De siste 20 årene har det blitt lagt ned ca 40-50000 gårdsbruk i Norge. Det er et rimelig bra snitt av nedlagte gårdsbruk hver eneste dag året rundt.
Markedet regulerer seg altså seg selv også i landbruket. Selv om det for mange ikke går fort nok.
Og et innlegg om hamstring og stygg fetter føyer seg pent inn i rekken av smarte innlegg...Ja her var det mye smarte innlegg. Nå når FRP får regjering ved neste valg får vi fylle opp bodene våre med hermetikk og havregryn. Det blir veldig interessant å se hva den gjengen med tullinger som finner på. hørte et innlegg på radioen i midten av Marg fra en FRP er , han ville ha bilde av bonden og kua på pakken med kjøttdeig!?Jeg har en fetter som er bonde , og som er så stygg som f... , hvis det hadde vært bilde av han på pakken så hadde han ikke fått solgt et gramm med kjøttdeig. Trodde det var en 1.April spøk.
KildeRettsliggjøring innebærer at domstoler og andre rettsorganer får økende betydning på bekostning av folkevalgt myndighet, og at skillet mellom lovgivning og lovanvendelse blir visket ut.
Gjennom EØS-avtalen er det lagt stramme bånd på norske myndigheters lovgivningsmyndighet. Norge er bundet av EUs regelverk og rettsfortolkninger på en rekke sentrale samfunnsområder. Norske myndigheter møter lovbarrierer på stadig nye områder. Menneskerettskonvensjoner er inkorporert som del av norsk lov, med den følge at internasjonale rettsinstanser i praksis har øverste tolkningsmyndighet overfor regler og prinsipper som stadig får bredere anvendelse.
Juridiske kategorier blir viktigere i politisk interessekamp, samtidig som den rettslige arena blir sterkere politisert. Gjennom markedsretting, fristilling og privatisering blir områder som tidligere var offentlig styrt overlatt til markedsaktører. Nye kontrollorganer og statlige tilsyn overvåker de generelle spillereglene som politiske myndigheter har trukket opp, enten nasjonalt eller internasjonalt. Ekspertorganer som sentralbankene får større autonomi i utformingen av tiltak som skal skjermes mot løpende folkevalgt innflytelse. Her ligger de politiske institusjonenes retrett.
Du glemte å nevne kulturlandskapstilskudd.Nå har jeg kun kjennskap til kornproduksjon, men der er det slik at det er to tilskudd som er de viktigste. Arealetilskudd - noe du får dersom du greier å dyrke jorden (altså så lenge den ikke ligger brakk). Også får man også jordbearbeidingstilskudd dersom man ikke høstpløyer. Ingen har noe med kvaliteten på produktet å gjøre. Derimot hadde pristilskudd gjort det mer lønnsomt å maksimere produksjonen.
Mvh
OMF
MvhDu glemte å nevne kulturlandskapstilskudd.Nei, det er dette jeg mente med arealtilskuddet, men det heter som du sier Kulturlandskapstilskudd
Tilskuddene er ikke knyttet opp mot kvalitet, det stemmer. Men bønda har også inntekter på salg av det de produserer, og her er det blant annet for kjøtt og melk differensierte priser avhengig av kvalitet. På kornoppgjør trekkes det i hovedsak for høyt vanninnhold, men det har jo mindre med kvalitet og gjøre.På korn er det først og fremst om det er matkvalitet (proteininnhold i hvete), renhet (altså lite innslag av andre kornsorter), utseende (til feks havregryn) som avgjør prisen. Korreksjon for vanninnhold er i hovedsak et vekttrekk pga av vannet og at man trekker fra kostnadene ved å tørke det. Det har lite med kvaliteten å gjøre. Problemet er at ingen av tilskuddene gir insentiver til å produsere bedre varer
Ellers så er man desverre prisgitt de naturgitte forholdene for hva man kan produsere hvor i Norge.
Du dyrker ikke gulerøtter på blåleire eller i fjellura.
Der passer det best med sau eller geit.
Man kan ikke bare legge om produksjonen i en hvilken som helst retning ut fra egne ønsker. Derfor blir det heller til å legge ned enn å legge om....
Ser liksom ikkje heilt noko poeng med å bu her i landet ut frå din synsvinkel....det måtte då einaste vere for å kunne hauste sin del av oljefondet etter kvart....La oss si at norge har verdens jordbruksprodukter, og at de er billige nok.
Gir det tilhengerne av norsk landbrukspolitikk rett til å nekte oss andre å gjøre det irrasjonelle valget å kjøpe svensk kjøtt? Gir det dem rett til å legge hindringer i veien i form av toll?
Knut
Som foretrekker red delicious foran hardanger-epler og slutter å spise epler under den norske eple-høstingen-
Vil du godta at alle må kjøre Ford? Et merke jeans?Ser liksom ikkje heilt noko poeng med å bu her i landet ut frå din synsvinkel....det måtte då einaste vere for å kunne hauste sin del av oljefondet etter kvart....
Hele det norske avgiftssystemet er laget nettopp i den hensikt å nekte andre å gjøre (det sittende politikere til enhver tid definerer som) irrasjonelle valg. Biler, bensin, alkohol - you name it. Du har ikke avvist dette prinsippet i andre sammenhenger?Gir det tilhengerne av norsk landbrukspolitikk rett til å nekte oss andre å gjøre det irrasjonelle valget å kjøpe svensk kjøtt? Gir det dem rett til å legge hindringer i veien i form av toll?
Den persolege fridomen eg set pris på, når utover forbrukarfridomen til å velje mellom mange sortar klede, bilar, eller for den saks skuld dopapir. Då er almannaretten viktigare, tykkjer eg....1. Vil du godta at alle må kjøre Ford? Et merke jeans?
2. Hvorfor skulle det ikke være noe poeng å bo i landet bare fordi jeg er uenig i politikken i et felt? Det finnes da vel ikke et eneste land i verden hvor jeg er enig med absolutt alt??
-k
Eksisterande jordbrukspolitikk har inspirert mange bønder. Til å slutte med jordbruk, flytte til byen, og dermed auke presset på bustadar og arbeidsplassar der. Dessutan endre arbeidsplassen sin frå produksjon til service. Dei færraste i dette landet (bortsett frå oljefolket, dei i oppdrettsnæringa, ørlite industri, og - skrekk og gru - bønder og fiskarar, driv med direkte verdiskaping...Når bøndene har levd på trygd siden krigen er det et fåtall som har blitt inspirert til å legge om til økologisk produksjon:
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2077501.ece
Irrasjonelle val er nettopp irrasjonelle. Kor irrasjonelle val er vi som samfunn tente med at einskildindivida driv med?Hele det norske avgiftssystemet er laget nettopp i den hensikt å nekte andre å gjøre (det sittende politikere til enhver tid definerer som) irrasjonelle valg. Biler, bensin, alkohol - you name it. Du har ikke avvist dette prinsippet i andre sammenhenger?
1. Vi bør vel ikkje rekne med at off-topicen vi held på med avspeglar den mest reflekterte politiske nytenkinga?1. Og et innlegg om hamstring og stygg fetter føyer seg pent inn i rekken av smarte innlegg...
2. Det er absolutt ingen grunn til å tro at infrastrukturen kommer til å falle sammen med FRP i regjering. Mye av den politiske makten ligger etterhvert andre steder enn i regjeringen.
Kilde
K
Ja, dette er berre topp!Du glemte å nevne kulturlandskapstilskudd.![]()
Når det gjelder eplene kan vi være enige.Gir det tilhengerne av norsk landbrukspolitikk rett til å nekte oss andre å gjøre det irrasjonelle valget å kjøpe svensk kjøtt? Gir det dem rett til å legge hindringer i veien i form av toll?
Knut
Som foretrekker red delicious foran hardanger-epler og slutter å spise epler under den norske eple-høstingen-
Dette er en ganske vanlig feiloppfatning. Tolker deg dithen at det kun er de som produserer noe som kan selges for utenlandsk valuta som driver med verdiskapning. Dette er feil. Det er riktignok lettere og verdsette den produksjonen som kan selges for en fast pris, men skjermet sektor skaper da også verdier.Dei færraste i dette landet (bortsett frå oljefolket, dei i oppdrettsnæringa, ørlite industri, og - skrekk og gru - bønder og fiskarar, driv med direkte verdiskaping...
Enig i det. Jeg synes bare det var litt rart å kritisere tråden for å være "usmart", for så å dra inn f.eks "stygg fetter".1. Vi bør vel ikkje rekne med at off-topicen vi held på med avspeglar den mest reflekterte politiske nytenkinga?
Nå er vi vel inne på grunnleggende forskjeller mellom høyre- og venstrepolitikk, og litt utenfor trådens intensjoner, som vanlig2. Vel, Rom vart ikkje bygd på ein dag, men brann på ei natt....
Med eit stortingsval der Høgre, FrP og Venstre har faktisk fleirtal, og slår seg saman om ein felles, "liberalistisk" (kva no dette ordet måtte komme til å tyde etterkvart), er det mykje som kan fjernast på fire år.
(...)
Overførbart til landbrukspolitikken? Skal vi ha bønder i Noreg? Kor mange?
Å produsere mat i en verden der millioner av mennesker dør av sult bør være et prisverdig tiltak ovenfor samfunnet..."Spørsmålet blir kanksje, ikke spør hva samfunnet kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for samfunnet?"
Sult er ikke et produksjonsproblem, men pengeproblem og da er trolig bedre å ikke subsidiere matproduksjon i et land der knapt ugress gror og som har overproduksjon, og heller kjøpe varer fra land som sårt trenger pengene og har gode naturgitte fordeler for matvareproduksjon.Å produsere mat i en verden der millioner av mennesker dør av sult bør være et prisverdig tiltak ovenfor samfunnet...
Forklar det for befolkningen i Sudan, eller et annet land med hungersnød grunnet tørke.Sult er ikke et produksjonsproblem, men pengeproblem og da er trolig bedre å ikke subsidiere matproduksjon i et land der knapt ugress gror og som har overproduksjon, og heller kjøpe varer fra land som sårt trenger pengene og har gode naturgitte fordeler for matvareproduksjon.
Mvh
OMF
Ja du kan sette ting i perspektiv altså!?! Hvilken interesse har de av en forklaring på hvorfor økt mattilgang i Norge ikke automatisk fører til mer mat for dem? Det dumpes allerede mye mat til de matproduserende ulandene, som utkonkurrerer matproduksjonen der, og inn på vårt marked slipper ulandene ikke. Hjelper det å øke mengden mat som dumpes til uland, de har uansett ikke midler å handle for, selv om prisen reduseres med noen få %.Forklar det for befolkningen i Sudan, eller et annet land med hungersnød grunnet tørke.
1. Akkurat! Og dei underliggjande dogmer om kvifor det er fornuftig å avvikle/vedlikehalde distrikta...Enig i det. Jeg synes bare det var litt rart å kritisere tråden for å være "usmart", for så å dra inn f.eks "stygg fetter".
1. Nå er vi vel inne på grunnleggende forskjeller mellom høyre- og venstrepolitikk, og litt utenfor trådens intensjoner, som vanligOm antallet kommuner skal opprettholdes, eller om opprettholdelse av distriktsbosetning er et mål uansett "pris" er vel en annen debatt som ikke er avgjort.
2. Så "Rom brant på en dag", og dette ser du i direkte sammenheng med en evt. kommende regjering bestående av Frp, H og V?
3. Det er vel ingen som sier at støtten til distriktene skal legges ned, selv om antall bønder reduseres?
4. På den annen side, Norge prøver jo så godt det går å befeste sin posisjon som annerledes- og utenfor-landet.
5. Med deler av en venstreregjering som prøver å utpeke vår største allierte som fienden, opprettholder usolidariske tollbarrierer og ønsker å holde seg uten for EU så må vi kanskje være litt mer alvorlige ift å kunne være selvberget etterhvert?
K
Eit fordelingsproblem, heilt klart.Sult er ikke et produksjonsproblem, men pengeproblem og da er trolig bedre å ikke subsidiere matproduksjon i et land der knapt ugress gror og som har overproduksjon, og heller kjøpe varer fra land som sårt trenger pengene og har gode naturgitte fordeler for matvareproduksjon.
Mvh
OMF
2. Du må gjerne komme med eksempler og dokumentasjon på dette, slik at det går ann å diskutere. Er egentlig litt usikker på hva du prater om, hva går fort å bli kvitt? Jeg mener det er rom for å effektivisere landbruket og støtten. Med et effektivisert landbruk kan dette risikere å bli konkurransedyktig når vi før eller senere blir tvunget til å redusere tollmurene. Det er lov å være litt fremsynt og tilpasse seg antatte markedsendringer. En reformasjon av landbruksstøtten trenger ikke bety tomme bygder.1. Akkurat! Og dei underliggjande dogmer om kvifor det er fornuftig å avvikle/vedlikehalde distrikta...
2. Ja, ut frå ein del av verdigrunnlaget som kjem fram gjennom desse partia sine partiprogram, men også gjennom utøvande politikarar sine utsegner.
Det går utruleg fort å verte kvitt noko sånt. Og så er prosessane ganske irreversible.. Etterpå kan vi berre angre (eller evt. vere fornøgde)
3. Vi har ein del døme på korleis "moderne" utkantar vert sjåande ut av utmagringspolitikk etter kvart.
4. Er ikkje dette berre nokre flosklar som brukast av slike som ikkje har noko konstruktivt alternativ?
5. Er vi ikkje sjølvberga, må andre berge oss, noko dei gjer når prisen er den rette - og vi er i stand til å kunne betale denne.
Her ser jeg en gryende raddis og naturromantiker! Velkommen i klubben!Nå kommer vel jeg noe sent inn i denne debatten, og har strengt tatt bare skumlest innleggene, men jeg gir min fulle støtte til de som ønsker å opprettholde norsk landbrukspolitikk.
I dag kan vi selvsagt importere det meste av det vi trenger, og sånn sett kan vi vel slutte å produsere selv, men hva gjør vi den dagen det eventuelt oppstår en alvorlig krise, som f.eks en krig, man kan jo aldri vite, og ting ser endel annereldes ut? Det er ikke bare å pløye opp igjen en parkeringsplass og sette poteter, landskapet er i ferd med å gro alvorlig til og det vil kreves enorme ressurser for å rydde land til dyrking av mat om dette skulle bli nødvendig.
Bare på noen få år er det voldsomt hvor det har grodd til mange steder, ikke svir man lenger på samme måte som før, og dukker det nå opp en etterlengtet skogbrann så skal jo den slukkes fortere enn svint...
Og sauene som tidligere gjorde en kjempeinnsats for å holde nede veksten er i ferd med å forsvinne mer og mer, det er nesten ingenting å tjene på å ha sauer.
Når det er sagt er det faktisk blitt sånn endel steder at bøndene slår seg sammen, bygger felles store og effektive fjøs, deler på ansvaret og avløser hverandre, og klarer på denne måten å drive mer effektivt, hvis de våger å satse på dette.
Norge er et land med spredt bosetting, ulendt terreng, og kortere somre enn mange andre land som aldri vil kunne konkurrere på effektivitet og pris, men jeg synes det er viktig å opprettholde dette, vi kan ikke alle bo i store byer, vi vil faktisk heller ikke alle bo i store byer, jeg har prøvd begge deler og vil si at livet på landet på mange måter helt klart er å foretrekke.
Og for å ta med dyrenes trivsel så er dette for meg og et viktig punkt, dyr som får tilbringe tid ute og ikke stuet sammen tett i tett i et fjøs har et bedre liv og om dette koster litt, så synes jeg det er verdt det.
Ikke at jeg skal blande meg inn i Honkeys kurtise, men hvilken motsetning er det mellom islamskepsis og fokus på dyrs rettigheter?Spennende motsetninger i deg, gitt! Geiter er ålreite dyr så lenge de ikke vender seg og stanger mot Mekka!
Dessuten er du bønnhørt; vestlandet brenner!
Honkey
Her ser jeg en gryende raddis og naturromantiker! Velkommen i klubben!Spennende motsetninger i deg, gitt! Geiter er ålreite dyr så lenge de ikke vender seg og stanger mot Mekka!
Dessuten er du bønnhørt; vestlandet brenner!
Honkey
Når det gjelder sysselsetting og trygd så er det desverre sånn at for de fleste bønder her i landet så hadde det vært billigere å bare gitt bonden lønna han har for å drive dank enn at han driver med gårdsdrift.Punkter til debatt:
Samfunnsnytte:- Landbruk bidrar til mer sysselsetting, spesielt i distriktene hvor dette er viktig.
- Hvis landbruksstøtten avvikles vil vi bare måtte fø de samme bøndene via trygdesystemet
- I tilfelle krise/krig er vi helt avhengig av nasjonalt jordbruk
- Verden går inn i en matkrise, hvor de som ikke er selvforsynte vil sulte
- Jordbruk bevarer landskapet/historien vår
Individuelt:- Norske jordbruksvarer er egentlig billige i forhold til inntekten vår
- Norsk landbruk har bedre varer, og er bedre for helse og miljø.
Det kommer bare av at han feirer så hardt den 7/8 hvert år. Hvorfor vet jeg ikke, men frigjøringsdagen er 8/5. ;DAffa har sikkert hatt vondt i hodet den 8/8 hvert år siden 1945
50x50m2 blir en hælvetes mange kubikkmeter havre det ja ! ;D......................................sauepuling og tresking av 50x50 m2 havre med statssubsidier.
..........uten at det bor 50000 trygdede dagdrivere der oppe.