Frp og landbrukspolitikk....

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Det kommer bare av at han feirer så hardt den 7/8 hvert år. Hvorfor vet jeg ikke, men frigjøringsdagen er 8/5.  ;D
Selvfølgelig for minske risikoen for å bli far 8/5 ;D Jeg tror nok Affa er en mann som tenker på alt, planlegger ned til minste detalj.
Nesten alltid.
Av og til.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
50x50m2 blir en hælvetes mange kubikkmeter havre det ja ! ;D

Jeg er da ingen dagdriver! :eek: Venter bare på at det hele skal bli en selvstendig samisk stat ! Da får jeg nemlig skattefri lønn som norsk bistandsekspert, ansatt i NORAD ! ;D
Prisverdig plan :)

Vil bare påpeke følgende:
50 x 50m2 = 2500m2
50m x 50m = 2500m2
50m x 50m2 = 2500m3

K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg hadde en gang en venninne som hadde gebursdag 9. april...
De slet litt når det kom til flagging i den familien og... ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Når det gjelder sysselsetting og trygd så er det desverre sånn at for de fleste bønder her i landet så hadde det vært billigere å bare gitt bonden lønna han har for å drive dank enn at han driver med gårdsdrift.

Det er forøvrig ikke snakk om å legge ned jordbruket, men å drive mer effektivt, og med større enheter. Produksjonen kan opprettholdes med halvparten av arbeidskraften. I tillegg har vi overproduksjon av en god del varer.

At norske landbruksvarer er bedre enn resten av verden er en myte. Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder å bruke kjemikalier i jordbruket.
Nå sier de jo at lediggang er roten til alt vondt, så du må jo tenke på hvor fryktelig frustrerende det må bli å ha en gjeng med bønder som driver dank gående rundt i nabolaget da.. ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
En kollega av meg som er tamil har en sønn som er født 11/9 Han hadde ikke på radio eller TV før han flagget for sønnen 11/9  2001.
Ooooops  :eek:
Fort gjort å feile litt ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
En kollega av meg som er tamil har en sønn som er født 11/9 Han hadde ikke på radio eller TV før han flagget for sønnen 11/9  2001.
Ooooops  :eek:
Fort gjort å feile litt ;D
Jeg klarer ikke helt å se "feilen"
Eller har Islam eget flagg?
Forøvrig visiterte jeg Sri Lanka i -84, og fikk inntrykk av at det var mere Budda og hinduisme det gikk i..
men det kan vel ha vært noen gærninger der også som jeg slapp å møte  :D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Jeg klarer ikke helt å se "feilen"
Eller har Islam eget flagg?
Forøvrig visiterte jeg Sri Lanka i -84, og fikk inntrykk av at det var mere Budda og hinduisme det gikk i..
men det kan vel ha vært noen gærninger der også som jeg slapp å møte  :D
Kanskje ikke så lurt å heise flagget den dagen. Særlig ikke for en mørkhudet familie.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.153
Torget vurderinger
0
Prisverdig plan :)

Vil bare påpeke følgende:
50 x 50m2 = 2500m2
50m x 50m = 2500m2
50m x 50m2 = 2500m3

K
Oops !
Slik går det når man "hopper til konklusjoner" for å oversette litt "nynorsk".

Kunne selvsagt ha lagt ut om forventet avling pr kvadratmeter, men i ærlighetens navn må jeg inrømme at jeg overså den lille finurligheten og feiltolket Affa. Beklager gamle kriger du mente altså 50 stk åkrer a 50m2. Men på den annen side Affa, gjør det noen stor forskjell om det drives inneffektivt i småklatter istedetfor rasjonellt i store "eininger" ( tror det er den korekte betgnelsen ) problemet er da likefullt at det fortsatt ligger snø her oppe nå når det snart et midt i mai. Og snøbyger og frost er påregnelig til St. Hans.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kanskje ikke så lurt å heise flagget den dagen. Særlig ikke for en mørkhudet familie.
Det var det med å skjære alle over en kam da... er man mørk i huden, så er man Islamist!
Føler du sterk samhørighet med nazister, syvende adventister ol? For de er jo i hovedsak hvite
... nå har jeg jo antatt at du er hvit, siden det norske skriftspråket ditt virker plettfritt (og, enn så lenge, er folk flest i Norge hvite..)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hvor i all verden har du det fra??
Etter hva jeg har forstått er Norge blant de siste som ikke har salmonella i dagligvarehandelen
Kvaliteten og kvalitetskontrollen er viktig innad i Norge, derfor skal også kvaliteten være bra her.
Noen "fuck-ups" er vel ikke til å unngå (Gilde's greatest), men det ble jo raskt avslørt og gjort noe med.
Likevel er det fortærende å kjøpe seg en lekker oksestek, og så komme hjem og finne ut at det er ku

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.756
Det var det med å skjære alle over en kam da... er man mørk i huden, så er man Islamist!
Føler du sterk samhørighet med nazister, syvende adventister ol? For de er jo i hovedsak hvite
... nå har jeg jo antatt at du er hvit, siden det norske skriftspråket ditt virker plettfritt (og, enn så lenge, er folk flest i Norge hvite..)
Du vet hva som skjedde den dagen? I dagene som fulgte var det nok å være solbrent for å bli stemplet som muslim.

W

wurst

Gjest
Etter hva jeg har forstått er Norge blant de siste som ikke har salmonella i dagligvarehandelen
Til gjengjeld har vi andre ting, som du vet!

Kvaliteten og kvalitetskontrollen er viktig innad i Norge, derfor skal også kvaliteten være bra her.
Jeg har ikke noe inntrykk av at det er verre i andre land vi kan sammenligne oss med.

Noen "fuck-ups" er vel ikke til å unngå (Gilde's greatest), men det ble jo raskt avslørt og gjort noe med.
Det gjenstår fortsatt å se!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.423
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bostedsmønster som var fornuftige for hundre år siden er ikke nødvendigvis det i dag. Det kan selv et barn forstå. Bonderomantikk og forherligelse av landsbygda er som hentet ut av partiprogrammet til Dr Gobbels. Matvareproduksjon må ikke blandes sammen med forskrudde ønsker om sauepuling og tresking av 50x50 m2 havre med statssubsidier.

Det mest fornuftige som er foretatt i Norge i distriktspolitisk sammenheng siden svartedauden er nedbrenningen av Finnmark. Terboven gjorde oss en tjeneste, men tok vi hintet? Neida søpla ble bygget opp igjen. ”Igjen” er egentlig sterkt ord. Lapper, gamles tullinger og møkkete unger bodde i morkne båter, skur og gammer i Finnmark før krigen. Væreiernes tid hadde allerede vært forbi i 30 år da brenningen skjedde. Den kommer heller aldri tilbake. Oljerikdom og fisk kan utmerket hentes opp uten at det bor 50000 trygdede dagdrivere der oppe.

Reis en byste av Gauleiter Terboven og hugg inn ”Du hadde rett”. Evakuer befolkningen og sett fyr på det hele igjen.
...så kan oppdretts- og offshorenæringane basere seg på folk som bur i hovudstaden (eller i Spania, når berre spanjolane har lært seg norsk), og få store frådrag i skatten + øydemarkstillegg når dei umakar seg til å reise til utkanten for å halde verdiskaping og hjula i gang.
Det var vel slik romarane hadde det frå ca 370 og framover.....

A

Affa

Gjest
50x50m2 blir en hælvetes mange kubikkmeter havre det ja !  ;D

Jeg er da ingen dagdriver!  :eek:  Venter bare på at det hele skal bli en selvstendig samisk stat ! Da får jeg nemlig skattefri lønn som norsk bistandsekspert, ansatt i NORAD !  ;D
Selvsagt ikke! Du er et fyrtårn som ikke kaster skygge der oppe hos lappene.NORAD? Du mener vel NATO.

A

Affa

Gjest
...så kan oppdretts- og offshorenæringane basere seg på folk som bur i hovudstaden (eller i Spania, når berre spanjolane har lært seg norsk), og få store frådrag i skatten + øydemarkstillegg når dei umakar seg til å reise til utkanten for å halde verdiskaping og hjula i gang.
Det var vel slik romarane hadde det frå ca 370 og framover.....
Faktisk. Det finnes ingen med realfagskompetanse utover fingertelling i det høye nord.

K

knutinh

Gjest
Hvor i all verden har du det fra??
Jeg prøvde å starte en debatt på diskuterbare punkter, men folk er mer interessert i å snakke bull. Ikke så rart gitt at dette er OT menmen...

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Lurer på hva FrP har tenkt å sette alle de ledige bøndene til. Bygge 4 felts motorveier over land og strand?

A

Affa

Gjest
Lurer på hva FrP har tenkt å sette alle de ledige bøndene til. Bygge 4 felts motorveier over land og strand?
Det faktum at det blir slutt på å arve arbeidsplass burde ikke skremme noen. Klart at høyhus og biltrafikk kan virke skremmende på innavlpregede bygdeoriginaler, men med litt sosial oppfølging går nok dette bra.

Så jævlig som bøndene synes det er å være bonde i dag burde de jo juble over mulighetene for annet arbeide.

K

knutinh

Gjest
Jeg kan ikke svare for dem.

For min del er det flere uløste samfunnsproblemer, og generell mangel på arbeidskraft i privat næringsliv. Jeg tror i motsetning til mange, at bøndene er ganske flinke folk som kan "brukes" til mye mer produktivt enn å motta "saue-trygd".

mvh
Knut

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Her står æ i eit digert fjøs, det gjer mæ både sur og bøs
Æ spring og æ dætt så kuskiten skvett
Oppi båsa og brett, nei det e vel besett
Æ kan bli både lut og lei tå mjøl og hælm og timotei
Og all den svett og den skit og forbannade drit
Koffer skull æ kommå hit?

Kjære industri, kom og gjør mæ fri
Fra all bekymmer med kuskit og med fjøs
na-na-na-na-na-....... Kuskit og fjøs

Æ står fra morran og te kveld og vaske jur og rompestell
På hu Dagros og Fagros og Lina og Stina
Og Tina og Mina og dem som har sina
Så æ bli full tå lort og hår, og handa full tå blemmer og sår
Æ harke og spøtte og sparke og døtte
Men det e itjnå som nøtte i år

I går så skull æ melk ei ko som ailler klare stå i ro
Da æ bøye mæ ned så sparke a te
Rett i eit kne, det helvetes fe
Så gummislang og melkekopp låg tvinna rundt min arme kropp
Æ regristrert berre sus te æ vakna bardus
På Porcelen Sykehus

Men det som e aller verst med det herre, e det at det bli stadig verre og verre
Staten syg sæ feit og dryg
Regjeringa lyg mens a blunke så blyg
Og samvirkeorganisasjonan e blitt te forargels for folk og for fe
Det sentraliseres og det legges ned
Ja, det bli ailler slut med det!

(fritt etter Vømmøl spelmannslag)
De hadde det visst ikke stort bedre på 70-tallet heller...
Men det spørs om folket her forstår verdalsdialekt...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det faktum at det blir slutt på å arve arbeidsplass burde ikke skremme noen. Klart at høyhus og biltrafikk kan virke skremmende på innavlpregede bygdeoriginaler, men med litt sosial oppfølging går nok dette bra.

Så jævlig som bøndene synes det er å være bonde i dag burde de jo juble over mulighetene for annet arbeide.
;D

Tror ikke det virker skremmende, det er bare overhodet ikke forlokkende.
Bare de ikke ender opp på sofaen med konfektesken da...lett for...
Burde lære de å spise gress, så slår man to fluer i en smekk, vi sender de til fjells for å holde veksten nede...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Bare de ikke tar meg seg alle traktorene inn til byen...

K

kbwh

Gjest
Ta en tur til kinoplassen på Bryne en lørdagskveld, BT! Bryne er om ikke midt i byen iallefall å regne som et forsted til Oljebyen.

Jeg bor selv midt i Norges største kornåker. De som driver gård her omkring kunne godt tenkt seg ennå større bruk. Det er artig å høre for en som synes at deler av knutinhs argumentasjon her har noe for seg (men vi er nok enda mer på linje i hifi-politiske spørsmål).

Nuvel.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Slike undersøkelser (hvor mange timer man må jobbe for å tjene opp til xx) gir ingen mening fordi de forutsetter at alle tjener like mye. Det er relativt få som tjener akkurat 165 kroner pr. time og for de som ikke gjør det har den ingen relevans. Det er klekkende likegyldig for meg hvor lenge én som tjener kr. 165,- pr time må jobbe for å kjøpe en ukes matrasjon.

K

knutinh

Gjest
Jeg bor selv midt i Norges største kornåker. De som driver gård her omkring kunne godt tenkt seg ennå større bruk. Det er artig å høre for en som synes at deler av knutinhs argumentasjon her har noe for seg (men vi er nok enda mer på linje i hifi-politiske spørsmål).

Nuvel.
Det er jo galskap å nekte folk å være produktive. Hvis produktivitet går på tvers av andre ønsker (miljø, dyrevern, etc) så bør man jo stille krav til de aktuelle tingene.

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Slike undersøkelser (hvor mange timer man må jobbe for å tjene opp til xx) gir ingen mening fordi de forutsetter at alle tjener like mye. Det er relativt få som tjener akkurat 165 kroner pr. time og for de som ikke gjør det har den ingen relevans. Det er klekkende likegyldig for meg hvor lenge én som tjener kr. 165,- pr time må jobbe for å kjøpe en ukes matrasjon.
Nei, det er ikke meningsløst, ettersom det er et mål på gjennomsnittlig levestadard. En utfordring er selvsagt vårt samfunns økende forskjeller, som gjør slike gjennomsnittsmålinger mindre treffsikre.
Derimot er det meningsløst å si at "i Kina er alt så billig!", dersom det er billig bare for oss og ikke for de som bor der.

Honkey

K

knutinh

Gjest
Nei, det er ikke meningsløst, ettersom det er et mål på gjennomsnittlig levestadard. En utfordring er selvsagt vårt samfunns økende forskjeller, som gjør slike gjennomsnittsmålinger mindre treffsikre.
Derimot er det meningsløst å si at "i Kina er alt så billig!", dersom det er billig bare for oss og ikke for de som bor der.

Honkey
Det man egentlig vil fram til er vel en parameter som beskriver det virkelige histogrammet over folks inntekt, og relatere dette til kostnad for endel ting.

Forskjellige samfunn og forskjellige ideologier viser stor variasjon i hvordan de tolker slike kurver.

-k

K

knutinh

Gjest
Min mening:
Å relatere inntekt til prisen for forskjellige jordbruksvarer kan ha en viss relevans når folket klager over at det er for dyrt å kjøpe melk til minstemann.

Men de har overhodet ingen relevans når det gjelder om landbruk i sin nåværende form er rasjonelt for landet.

Vi kjøper da ikke spiker og skjorter lagd i norge bare fordi de ville ha kostet lite i forhold til inntekt? Vi kjøper dem lagd i Kina fordi de har bedre forutsetninger for å lage varer billig. Vi fokuserer heller på å lage varer som vi har gode forutsetninger for. Har vi noen gang sett et folkeopprop om at Norge snarest må sponse norsk skjorte-industri med millioner, og/eller opprette tollbarrierer mot kina fordi kinesiske skjorter har mindre holdbarhet? Selvfølgelig ikke, fordi det er idioti, på samme måte som å klamre seg til et ineffektivt norsk landbruk er ineffektivt.

Hva med å la de bøndene som har arbeidskapasitet, pågangsmot og land til å være effektive fikk lov til det?? Og så kunne resten gjøre en jobb som faktisk er produktiv for samfunnet, i stedet for å syte seg til sysselsettings-penger?

-k

K

knutinh

Gjest
Noen som leste artikkelen om landbrukspolitikk i sist Nemo? Vann til mølla... :)

-k

Topp Bunn