Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Back_Door

Gjest
    Gaia--Min drøm blir til virkelighet

Her ser vi hvordan løsningen ble for å få lagt kablene forbi døråpningen. Utført av "konstruktøren".
    Gaia er en TOTALløsning ;)

Bakrammene som skjuler to 15" basser + bakdiskant er nå endelig på plass:

En oversikt. Nå er det stort sett bare racket som mangler. Det skal være på vei fra England.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550

Du har pinadø samme teppe foran høyttalerne som jeg har foran mine i loftsstua! ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

Utrolig lekkert K :)
    Gratulerer for ente gang.

/jan

B

Back_Door

Gjest

Bx skrev:
    Du har pinadø samme teppe foran høyttalerne som jeg har foran mine i loftsstua! ;D ;D
    Morsomt!
    Et sånt teppe stiger i verdi med alderen. ;)
    Har litt sans for de litt mer varige verdier. Slik sett, håper jeg teppet passer til Gaia.. ;D

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0

Hvordan ble lyden etter bakdiskantene kom på plass?

Mvh
    Terje

B

Back_Door

Gjest

argh skrev:
    Hvordan ble lyden etter bakdiskantene kom på plass?

Mvh
    Terje
    Det er vanskelig å forklare. Lydbildet er nå mye mer preget av total harmoni. Perspektivet er også bedre. I tillegg til bakdiskanter, ble det også foretatt en svært viktig korrigering. Jeg kom hjem til dette nye lydbildet på tirsdag, etter 14 dager offshore. Jeg nyter hvert sekund foran disse skupturene! ;D

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1

ooo, pent!

O

OivindJ

Gjest

custin skrev:
    Herlig tråd. Gratulerer med det råeste jeg noengang har sett. Er det noen mulighet for at det blir laget en litt nedskalert versjon av Gaia? ::)
    Hmm; 1,15cm høy, samme mellomtone elementer litt tettere plassert, litt mindre og litt færre bass elementer, valgfrihet med tanke på forsterkere, .... Høres jo ut som "gull" da..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.247
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

Uten tvil spesielle disse høyttalerne - og store. Låter sikkert meget bra også, sikkert flere en meg som kunne ha lyst til å hørt på dem en gang.

Gratulerer så mye..

K

kbwh

Gjest

Ser at det ikke står helt symmetrisk plassert hos deg heller, Karma.

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0

Valentino skrev:
    That's because of the back-door.

B

Back_Door

Gjest

Valentino skrev:
    Symmetri har mindre betydning hos meg.
    Dette er en del av fordelen med de prinsipper anlegget bygger på. Spredningskontroll i kombinasjon med DEQX. ;)

Vinklingen på høyttalerne i forhold til bakveggen, fører til at reflektert lyd ikke treffer sweetspot.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

;D ;D ;D

Å du syke søte ...

Dette ser jo nå så innihel..... rått ut.

Håper det spiller som det ser ut.

Gratulerer.

MVH Johnny

O

omholt

Gjest

Kommer du til å eksperiementere med akustiske tiltak fremover?

B

Back_Door

Gjest

Takker for alle positive kommentarer og gratulasjoner!

B

Back_Door

Gjest

omholt skrev:
    Kommer du til å eksperiementere med akustiske tiltak fremover?
    Jeg føler ikke noe behov for det.
    Slik sett har Gaia nådd sin målsetting!

B

Back_Door

Gjest

Man streber mot high-end.. ;D

L

Ludo

Gjest

Det der ser ut til å være både high-end og tall-end ;) De er rett og slett helt vulgære med positivt fortegn ;D ;D

K

kbwh

Gjest

Karma skrev:
    Valentino skrev:
    Dette er en del av fordelen med de prinsipper anlegget bygger på. Spredningskontroll i kombinasjon med DEQX. ;)

Vinklingen på høyttalerne i forhold til bakveggen, fører til at reflektert lyd ikke treffer sweetspot.
    Vi kunne starte klubb, Karma. Oss med brukbar lyd til tross for usymmetrisk plassering-klubben!

B

Back_Door

Gjest

Ludo skrev:
    Det der ser ut til å være både high-end og tall-end ;) De er rett og slett helt vulgære med positivt fortegn ;D ;D
    Det er unektelig litt komisk å se ansiktsuttrykket til "normale" mennesker (ikke audiofile altså..) når de kommer inn i stuen og får se disse beista. ;)

B

Back_Door

Gjest

Valentino skrev:
    Karma skrev:
    Valentino skrev:

Vi kunne starte klubb, Karma. Oss med brukbar lyd til tross for usymmetrisk plassering-klubben!
    Hva skal vi kalle den da? Mafia support? ;D

Psyklisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1

Klubben for de "skeive" ;D

B

Back_Door

Gjest

Psyklisten skrev:
    Klubben for de "skeive" ;D
    Den der kan misforstås du.. 8)

Men om du mener klubben som dyrker skeive skiver i et usymmetrisk fellesskap,da.. ;D

Psyklisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1

He-he, det blir liksom en litt mer mystisk klubb hvis det kan missforstås ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Fy søren jeg er er skuffet... Jeg kom hjem sent i går natt etter besøk hos verdens eneste Gaia-oppsett, og i dag skulle jeg lytte til mitt eget anlegg... og det mangler et naturlig bassfundament i den nederste oktaven, det mangler dynamiske reserver, det mangler trykk og klangbalansen er helt feil.

Sånn er det altså når man har hørt et anlegg som er så til de grader bedre på alle punkter (kanskje med unntak av praktisk størrelse ved flytting) enn eget anlegg. I omtrent 3 timer satt jeg i sweet spot hos den gjestfrie Gaia-eier og lyttet gjennom medbragt musikk. Og sjelden har jeg hørt et anlegg som så godt får fram alt som bor i et opptak, uansett sjanger. Jeg var skuffet over enkelte innspillinger, men da bare fordi jeg hadde håpet at det skulle bo mer i akkurat den innspillingen enn det gjorde. Ingen innspillinger låt dårligere enn jeg noengang hadde hørt dem før, og mange innspillinger følte jeg at jeg ikke hadde fått hørt ordentlig før nå. Det ble en lyttesession med en masse brede glis over hvor hinsides ytelsene i Gaia er i forhold til det man har hørt tidligere. Det låt aldri anstrengt, klangbalansen er ... vel... balansert, detaljering og romfølelse er helt enorm og helheten er komplett og uten sømmer (noe som er imponerende fra det som vel er en 5-veis høyttaler). Men utseendemessig er det umulig å ignorere at Gaia fyller mesteparten av synsfeltet, så det er først når man lukker øynene at man faktisk oppdager at lydbildet ikke inneholder høyttalerne, men kun musikken som kommer fra dem, og som man oppdager inneholder mer enn man var klar over.

Synd at jeg ikke hadde lenger tid (for lyttetretthet meldte seg aldri, til tross for øredøvende lydtrykk på musikk som egnet seg til denslags), og i dag hadde jeg en time hjemme mens kona var ute med ungene. Og for å gjenta meg selv: Jeg er skuffet, for når man har hørt noe som er så bra som Gaia, så merker man at forskjellen ned til ytelsene i eget anlegg er så formidable. Heldigvis har vi mennesker tilpasningsevne og relativt dårlig lydmessig hukommelse, så eget anlegg vil nok heve seg i bevisstheten igjen...håper jeg. ;)

Igjen, takk til hyggelig vertskap. Jeg håper jeg får sjansen til å komme tilbake igjen, for det er flere innspillinger jeg gjerne skulle hørt hva som bor i.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Jeg har vært å hørt theStig sine svære beist i det en kan kalle VELDIG nærfelt. Hvordan satt du når du vurderte og hørte på Gaia Roffe ? Bare litt nyskjerrig. :)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

HCS skrev:
    Jeg har vært å hørt theStig sine svære beist i det en kan kalle VELDIG nærfelt. Hvordan satt du når du vurderte og hørte på Gaia Roffe ? Bare litt nyskjerrig. :)
    Vel, jeg hadde ikke målebånd, men som man kan se av bildene i denne tråden så er det vel omtrent 3-4 meter mellom diskantene i Gaia, og sweetspot-stolen var vel plassert omtrent i en likesidet trekant i forhold til dette, altså rundt 3-4 meter unna. Rommet er udempet hvis man ser bort fra naturlig møblering, og det er derfor enorme forskjeller mellom filosofien bak oppsettet til theStig og Gaia-oppsettet. Jeg er temmelig sikker på at de to anleggene har lydmessige forskjeller og at ingen av oppsettene er "best" på alle punkter.

Når dette er sagt, så føler jeg ikke at jeg har "vurdert" Gaia. Jeg vil heller si at jeg har fått et overveldende førsteinntrykk som ga mersmak. Jeg tror jeg må venne meg mer til høyttalerne (altså høre dem flere ganger enn disse tre timene) før jeg kan si at jeg er i stand til å gi en relativt nøktern vurdering av Gaia-systemet. Akkurat nå er inntrykket litt for overveldende.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold

Sånn rett fra hukommelsen så lurer jeg på om vi var i området rundt 3,3 meter når vi satte opp det hele. Karma snakket om at stolen muligens ikke stod eksakt der den hadde stått tidligere, men vi er nok i området mellom 3 og 3,5 meter vil jeg tro. Avstanden mellom høyttalerne er omtrent tilsvarende lytteavstanden.

B

Back_Door

Gjest

Takk for besøk og tilbakemelding roffe!
    Du er hjertelig velkommen tilbake når det passer! Jeg oppfatter deg som svært saklig. Samtidig oppfattet jeg ditt besøk som et besøk der intensjonen var å gi en ærlig og konstruktiv vurdering på godt og vondt. Derfor setter jeg stor pris dine kommentarer!
    Jeg har selv begrenset erfaring innen high-end anlegg. Noen ganger lurer jeg derfor på om jeg EGENTLIG selv vet hvor bra Gaia er..Uansett har jeg hatt mange store opplevelser i min lyttestol, og angrer ikke et sekund på at jeg ble med på dette! ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Spennende!
    Håper å kunne svinge innom en tur før solen står høyest på himmelen.
    Det burde la seg gjøre.
    Moro at du koser deg og er fornøyd med investeringen. :)

B

Back_Door

Gjest

RoDa skrev:
    Spennende!
    Håper å kunne svinge innom en tur før solen står høyest på himmelen.
    Det burde la seg gjøre.
    Moro at du koser deg og er fornøyd med investeringen. :)
    Du skal være hjertelig velkommen! ;)
    Her er implisert en del tanker og prinsipper som burde fange interesse hos en fagmann!

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø

Grattis med kremanlegg..
    Med så mye forsterkerkraft så må det jo bli en masse dynamikk!
    I hovedsak i fra nedre mellomtone og nedover...
    Men, hvordan er det oppover?
    Noen sammenlikninger?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Dynamikken er enorm i hele frekvensregisteret. La meg si det slik: Ørets smerteterskel kicker inn før man hører antydning til forvrengning i mellomtone og diskant. Vi spilte "Rage Against the Machine" til det var skadelig høyt og tendens til vondt i et par minutter. Det var da ingen tilsløring av musikken, for å si det slik. Det er farlig å ha slike høyttalere, for er man ikke disiplinert med volumkontrollen så kneler ørene før utstyret viser tegn til å svikte...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Hei

Roffe...kan du si litt om hva du kom hjem til...?

Og det begynner for meg å bli klart at dynamikk, headroom, bassrespons og fravær av forvrengning er noe Gaia klarer med letthet..., men hvordan er det med oppløsning, presisjon i lydbidlet, holografi, nærhet, intimitet, ro osv...?

Mvh
    OMF

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.629
    Torget vurderinger
    2

Jeg har vært på Akropolis, Colloseum,Keopspyramiden,London Bridge, Operahuset i Sydney. Sett de hengende hager i Babylon. Seilt opp til Saigon i 1970, med granater hvinende over båten. Har opplevd litt av hvert.

Her i Halden har vi også attraksjoner. Fredriksten Festning er en. Nå kan det virke som det har kommet en til.

Jeg har vært og hørt på disse monumentene som er snekra sammen i indre Østfold.

Imponerende er vel ordet som er nærmest.

Lyden? Wall of sound med bra holografi. Jeg hadde bare med meg en cd. Totta 5 (Turneen). Det andre som ble spilt var stort sett ukjent for meg.
    Men Totta. Det er en plate som utmerker seg med god lyd, og enda bedre musikk.
    Intim og med nærhet.
    Når jeg spiller åpningskuttet på den hjemme, er det som Totta sitter på en stol foran bandet og synger veldig nærme.
    Når jeg hørte dette på Gaia, var det som Totta reiste seg opp, og gikk litt bak bandet og sang.
    Men det var bra, veldig bra.

P.S. Problem med lyden hjemme, har jeg selv ikke nå. ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

OMF skrev:
    Hei

Roffe...kan du si litt om hva du kom hjem til...?

Og det begynner for meg å bli klart at dynamikk, headroom, bassrespons og fravær av forvrengning er noe Gaia klarer med letthet..., men hvordan er det med oppløsning, presisjon i lydbidlet, holografi, nærhet, intimitet, ro osv...?

Mvh
    OMF
    Hjemme hos meg er lydkjeden en Marantz DV6001 DVD/SACD-spiller (denne har en etter min smak for lys klangsignatur som bidrar mye til det manglende fundamentet), en Arcam AVR300 surroundreceiver som er noe av det beste jeg har hørt når det gjelder surroundreceivere i stereo, siden den i prinsippet fungerer 100% som en analog pre i stereomodus, og er nøytral og fin. Videre kjører jeg Midgard Audio Oberon 6.1 blokker som driver BEL mkI høyttalere.

Oppsettet mitt er ikke så verst (selv om Marantz-spillerens inntog tiltet klangbalansen i litt feil retning). Det blir jo likevel utklassing i favør av Gaia. BEL-ene strekker seg fint ned til under 35Hz, de spiller dynamisk nok og utforvrengt opp til drøyt 100dB (målt fra lytteposisjon). De har en god detaljering, og jeg har opplevd både holografi, bredde i lydbildet og at høyttalerne "forsvinner" i lydbildet med disse. Men de er kresne på sweet spot (bare et par cm feil plassering av hodet i forhold til høyttalerne, så faller lydbildet sammen).

BEL skal oppgraderes med mkII-delefiltre og en ambiencediskant, noe som vil gi en mer luftig klang, og fjerning av en litt slitsom pukkel i øvre mellomtone. Jeg skal også bygge en DIY rørpreamp over BO-preamp-lesten som Jane her på forumet har frontet og som det er egen byggetråd på. Den lyse klangsignaturen fra spilleren kan ved rett valg av rør motvirkes her.

Men dette handler om Gaia, og jeg vil vel si at oppløsning, presisjon i lydbidlet, holografi, nærhet, intimitet, ro også er egenskaper Gaia mestrer. I løpet av de 3 timene jeg hadde til rådighet så startet jeg med rolig jazz (tenk Solveig Slettahjell, Ahmad Jamal m.fl), og bygget oss opp til større lydtrykk via Bo Kaspers Orkester og funky blues til de større og mer dynamiske orkesterverkene og råtassrock som Rage Against the Machine og Rammstein. Både vokal og piano hadde definitivt en realisme, nærhet, ro og tilstedeværelse som jeg ikke kan si jeg har hørt bedre noe sted. Jeg diskuterte litt rundt om det var nok brystkassefundament på mannsvokal, og vi justerte bittelitt på dette underveis på DEQX. Det er mulig at man kan oppleve en følelse av nitidig presisjon som er bedre i rom der alle romrefleksjoner er under full kontroll, eller fra små og dyre stativhøyttalere. Men jeg ser ingen grunn til at Gaia ikke skal kunne få hjelp til å bli fantastiske også på det punktet hvis man tar romdemping i bruk.

Det som står klart for meg er at Gaia er for dem som spiller mye forskjellig musikk. Spiller man bare kammerjazz og bulgarsk folkefele så finnes det sikkert nisjeprodukter som yter bedre på dette. Men skal man ha en altetende allrounder som også mestrer realistisk lydtrykk fra subbassfrekvenser og opp uansett innspilling, så kjenner jeg faktisk ikke til mange oppsett som matcher Gaia. Det var også spennende hvordan klangbalansen var i behold uansett hvor man var i rommet. Gaias kontrollerte spredning i hele frekvensområdet gjorde nettopp at man faktisk ikke behøvde å sitte i sweet spot for å nyte musikken, selv om opplevelsen av presisjon og holografi selvfølgelig var best der.

Var opplevelsen bare lykkerus hele tiden? Nei, det var den ikke, og grunnen var at en del innspillinger jeg hadde håpet på mer av faktisk skuffet. Men så er det jo slik at enkelte innspillinger faktisk ikke inneholder mer enn man hører i et vanlig stereoanlegg. Men Gaia hentet ihvertfall potensialet ut av alle innspillingene, så får det heller være at enkelte innspillinger har mindre potensial enn man håper på...

B

Back_Door

Gjest

Takker for nyttige og gode tilbakemeldinger!
    Minner samtidig om at fordelen med Gaia kontra anlegg av mindre dimensjoner, først og fremst kommer frem i musikk som krever de aktuelle ytelser.
    Gaia er ikke nødvendigvis bedre enn et "normalt" anlegg på rolig visesang. Det skal dog selvsagt heller ikke være noe dårligere.. ;)
    Spiller man musikk som går fra den dypeste dal til den høyeste topp, da får man frem det virkelige potensial. ;D
    Mitt gamle anlegg var drevet av en forsterker på 2 X 120 W. Der orket jeg ikke å skru høyere enn ca 1/3 før det ble direkte vondt etter kort tid. Med Gaia kan jeg spille på full guffe uten ubehag.Men det er da samtidig fort gjort å skade hørselen..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Hva slags demping har du foretatt av rommet ditt ? Og hvordan avlaster du "beista" ifra gulvet? :D. Regner med at å lempe de opp på et par spikes ikke er helt tanken ???

Og ja, de ble meget grasiøse... :)

B

Back_Door

Gjest

HCS skrev:
    Hva slags demping har du foretatt av rommet ditt ? Og hvordan avlaster du "beista" ifra gulvet? :D. Regner med at å lempe de opp på et par spikes ikke er helt tanken ???

Og ja, de ble meget grasiøse... :)
    Har ingen form for demping i rommet. Et av systemets fremste mål, er å kontrollere spredningen slik at det spiller på lag med rommet uten behov for hjelp av akustiske tiltak. Dette oppnås ved dipol-hybrid, bakdiskant, glass-og trevanger, waveguides og DEQX.
    Det skal være en form for avdemping inne i bunn av kassen. Mellom gulv og høyttaler er det filt.

K

kbwh

Gjest

theStig, pks og jeg var hos Karma en tur på lørdag, og det var veldig hyggelig. Vi ble traktert på aller beste måte.
    Snickers-Is hadde vært og lekt med EQ kvelden før, og jaggu fikk vi ikke hilst, pratet, vitset, og satt ham i arbeid igjen også!

I Karmas stue framtrer Gaia langt mindre framtredende enn de faktiske dimensjoner skulle tilsi. Det er ikke fordi stuen er spesielt stor, men fordi Snickers er en flink formgiver.

Vi spilte ikke skithøyt. Jeg brukte mitt eget referansenivå, som for klassisk musikk gir et peaklydtrykk på ca. 100dB.
    Diskanten er en slik glatt ikkediskant som man ikke tenker noe på. Her er intet pift i toppen. Perfekt.
    Mellomtonen hadde både jeg og theStig innsigelser mot. Det har ikke blitt brukt særlig mye klassiske koropptak i voicingen av høyttalerne så langt, kunne Snickers fortelle. Før vi reiste var mellomtonen blitt glattere.
    I øvre bass ble det også justert noe, samt i subbassen. Det var en orgelpedal som ikke frambrakte den nødtørftige blafring i buksebeina til theStig, og da tok Snickers fram laptopen igjen.

Anekdotisk: Min første innskytelse var å dra lyttestolen fram bortimot en meter! Snickers ba oss flytte den tilbake til utgangspunktet. Man kan visstnok ikke ha Sonus faber-øretelefoner som referanse for alle stereoanlegg i hele verden...

Spredningskontrollen som har gitt høyttalerne formen fungerer virkelig godt. Den tonale homogeniteten er tilstede mens man går framover mot og mellom høyttalerne, og i det man passerer glassplatene, oppfattes lyden kun som refleksjoner fra den andre enden av rommet. Imponerende.
    Når man sitter i vinkelsofaen bak i rommet henger også lyden i hop. Dette er ikke noe egoistanlegg.

Hva slags musikk spilte vi?
    Haydns Årstidene med René Jacobs, Brahms' Liebesliederwalzer med Gardiner, LvBs "Måneskinn"sonate med Pollini, "Running too deep" med Keith Richards, Bachs Magnificat med Gardiner, Faurés Requiem på en Telarcplate, Handels Messias med Gardiner, "Comfortably numb" med Pink Floyd, "Money for nothing" med Dire Straits, et solobatterikutt med Dave Weckl, "Mack the Knife" med Louis Armstrong, Tsjaikovskijs 1812-overtyre med Ormandy (Sony), og på forespørsel et par kutt med Back Door, som jeg ikke klarer å beskrive mer nøyaktig enn jazzrockfunkjumpblues!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn