Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Gaia--Min drøm blir til virkelighet

Valentino skrev:
    Anekdotisk: Min første innskytelse var å dra lyttestolen fram bortimot en meter! Snickers ba oss flytte den tilbake til utgangspunktet. Man kan visstnok ikke ha Sonus faber-øretelefoner som referanse for alle stereoanlegg i hele verden...
    1 -1 altså :D
    (theStig var vel førstemann hos OMF og så kom Snickers og pyntet på det etterpå. Nå vice versa)

Angående det anekdotiske: Flyttet du da frem til type 'likesidet trekant' eller ville du lengre frem?

Spennende med justeringene, ikke minst det faktum at det ER justeringsmuligheter.
    Tror jeg må en tur til Karma snart jeg også. :)

Karma: Føles det bedre etter de Løtenske justeringer på lørdag, eller var det bedre (i dine ører selvfølgelig) før?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

Takk for et hyggelig besøk Karma!

Like etter vi ankom kom også konstruktøren, vi fikk en kort beskrivelse av systemet, som kan sies å være imponerende! Her er det masse nytenkning og avenserte løsninger.

Så ble det servert forsyninger fra øverste hylle mens Valentino hadde første seanse, det man umiddelbart legger merke til er at lyden i rommet er bra. Hos meg suger lyden balle utenfor sweetspot, men hos Karma lyder det godt stort sett overalt. :)

Etter at de to andre hadde fått klort seg fast i sweetspot, var det min tur.
    Jeg åpnet med ei låt jeg ettervært kjenner godt fra CD'n
    Orchestre National De Jazz
    Close To Heaven: A Tribute To Led Zeppelin.
    Her er det spor nr to som gjelder: The Rain Song
    Her merket jeg meg at lydbildet er slik jeg liker det, men tonaliteten i anlegget var forskjellig.

På nevnte trommesolo fra Dave Weckl som forøvrig er spor 11 på Synergi-plata merket jeg meg at det er området tam'ene, spesielt gølvstam'n som ikke låter likt som hos meg. Hva som er riktig går vel kun på preferanser, men dette er det som er forskjellig.

Mark Knopfler låt som det skulle, med litt bredere vokal enn jeg er vant til.

Alt i alt låt dette veldig godt, det er igjen litt fintjuning, men dette driver Snickersen med.

Takk for et meget hyggelig besøk, og hyggelig vertskap.

Mvh

PK

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0

pks skrev:
    Jeg åpnet med ei låt jeg ettervært kjenner godt fra CD'n
    Orchestre National De Jazz
    Close To Heaven: A Tribute To Led Zeppelin.
    Her er det spor nr to som gjelder: The Rain Song
    Her merket jeg meg at lydbildet er slik jeg liker det, men tonaliteten i anlegget var forskjellig.
    Godt valg - meget avslørende spor. På dårlige anlegg har bassen en tendens til å grøte igjen, mens det faktisk er en god del detaljer i den. Grøter det igjen så går det ut over vibrafonklangen så det holder.

K

kbwh

Gjest

RoDa skrev:
    Valentino skrev:
    Anekdotisk: Min første innskytelse var å dra lyttestolen fram bortimot en meter! Snickers ba oss flytte den tilbake til utgangspunktet. Man kan visstnok ikke ha Sonus faber-øretelefoner som referanse for alle stereoanlegg i hele verden...
    (theStig var vel førstemann hos OMF og så kom Snickers og pyntet på det etterpå. Nå vice versa)

Flyttet du da frem til type 'likesidet trekant' eller ville du lengre frem?
    Det er tydelig for meg at Snickers er lydhør for folk som har annet referansemateriale enn ham selv og Karma. Det var han som skrudde på lørdag, ikke theStig.

Normalposisjonen hos Karma er litt spissere enn en likesidet trekant. For oss flatbygdinger er det fryktelig smalt, hehe. Instinktivt gjorde jeg den litt buttere enn likesidet. Det finnes ingen standard eller fasit for dette. "Alt" er egentlig lov.

@pks: At jeg kunne glemme ONdJ. Det kuttet er råtøft.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

Valentino skrev:
    RoDa skrev:
    Valentino skrev:

Flyttet du da frem til type 'likesidet trekant' eller ville du lengre frem?
    Det er tydelig for meg at Snickers er lydhør for folk som har annet referansemateriale enn ham selv og Karma. Det var han som skrudde på lørdag, ikke theStig.

Normalposisjonen hos Karma er litt spissere enn en likesidet trekant. For oss flatbygdinger er det fryktelig smalt, hehe. Instinktivt gjorde jeg den litt buttere enn likesidet. Det finnes ingen standard eller fasit for dette. "Alt" er egentlig lov.

@pks: At jeg kunne glemme ONdJ. Det kuttet er råtøft.
    Du har da glømt enda fler:
    Solveig Slettahjell - Good Rain, spor fire: Colour Lullabye
    Dave Weckl - Master Plan, spor 1: Tower Of Inspiration

Begge disse låt også bra.

Pk

K

kbwh

Gjest

Men jeg husker at vi IKKE spilte Gråtass: Livet på gården på vei oppover.

O

omholt

Gjest

Hvordan låt det sammenlignet med theStigs anlegg? Kom igjen, kår en vinner! 8)

B

Back_Door

Gjest

omholt skrev:
    Hvordan låt det sammenlignet med theStigs anlegg? Kom igjen, kår en vinner! 8)
    Jeg synes ikke at vi skal bruke dette besøket i en slik hensikt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Karma, hva synes du selv etter at gutta fra bygda hadde vært å foreslått justeringer...Ble det store endringer ??

Sammenligne disse to systemene er vel bortimot håpløst så lenge TheStig sitt system befinner seg i et rom som er bygd for høytalerne, mens jeg oppfatter ditt oppsett som motsatt på mange måter... :)

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

HCS skrev:
    Karma, hva synes du selv etter at gutta fra bygda hadde vært å foreslått justeringer...Ble det store endringer ??

Sammenligne disse to systemene er vel bortimot håpløst så lenge TheStig sitt system befinner seg i et rom som er bygd for høytalerne, mens jeg oppfatter ditt oppsett som motsatt på mange måter... :)
    Det er rimelig motsatt, men prinsippet fungerte utrolig godt!

PK

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

pks skrev:
    HCS skrev:

Det er rimelig motsatt, men prinsippet fungerte utrolig godt!

PK
    Hva er motsatt ? Sier du at Karma har et spesial bygd rom ???? For det er det ,såvidt jeg vet, fortsatt Stig som har... Men nå har jo ikke jeg vært hos Stig så mye da 8)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Jeg har ikke hørt theStigs anlegg, men det slår meg også at med to så vesensforskjellige utgangspunkt (det ene laget for nærfeltlytting i et svært akustikkmodifisert rom, det andre laget for normallytting i et hverdagsrom) så må resultatene også bli temmelig forskjellige. TheStigs tilnærming tror jeg vil gi en nærmest enestående presisjon i lydbildet, siden man så til de grader har kontroll med rommets refleksjoner og sitter i nærfelt. Gaia tror jeg er nærmest enestående på måten lydenergien fordeles i rommet slik at klangbalansen bevares overalt, noe som også gjør at utklingingsenergien også er frekvensmessig temmelig uniform, men jeg vil jo tro at bidraget fra romakustikken uansett vil påvirke presisjonen i lydbildet noe, som et noe mindre presist men muligens større lydbilde.

Felles for begge anleggene er jo en fokus på spredningskontroll, og jeg innbiller meg at begge anleggene er meget tilfredstillende i forhold til eiernes behov. Dermed blir det også litt snodig å kåre en "vinner". På dette nivået snakker vi om anlegg som på alle måter fintunes for det enkelte rommet og til eiernes preferanser. Begge anleggene er vel således vinnere i forhold til eierglede, vil jeg tro. :)

K

kbwh

Gjest

TheStigs er et reinspikka egoistanlegg. Karmas er ikke det. Det er muligens det minst egoistinnrettede stereoanlegget jeg har hørt.

Uten bakdiskantene ville nok Gaia "manglet luft", akkurat som Gjallarhorn 418.

Jeg antar at de kan spille omtrent like drithøyt.

Gjallarhorn 418 hadde IKKE glidd inn i Karmas stue. Det ville Fru Karma sørget for.

B

Back_Door

Gjest

Jeg takker theStig, pks og Valentino for et hyggelig besøk!

Tilbakemeldingene både under lytting og nå her i ettertid, var og er svært gode og nyttige.
    Det viste seg fort at lytting/vurdering bør skje i den posisjon som anlegget er tunet fra.
    Jeg satte stor pris på anerkjennelsen vi fikk med tanke på spredningskontroll. Spesielt verdifull blir den anerkjennelsen fra en person som theStig, som har betydelig kompetanse på området!
    Vi hadde nok hovedsakelig tunet anlegget til annen musikk enn det som var preferansen til Valentino og theStig. Det fantastiske dog med et oppsett som dette, er de store muligheter man har til å tune seg frem til den klangbalanse man selv ønsker. Her viser DEQX sitt store potensiale!
    Vi tok kritikken seriøst og tunet i den retning vi ble anbefalt. Dette var i mine ører også til det bedre. Jeg fikk rippet plata med de dype orgeltoner fra theStig før gjestene dro. Dette brukte vi så ut over kvelden til å justere dypbassen. Det viste seg nemlig at denne var "glemt" i den tidligere tuning med tanke på at den skal føles i lytteposisjon. Resultatet var til slutt besnærende!
    Jeg har nå lyden som var presentert først ved besøket i preset 1, og lyden som er tunet på bakgrunn av vurderingene fra gjestene i preset 2. Det er faktisk en betydelig forskjell til det bedre! :D

B

Back_Door

Gjest

Jeg har forresten nå endelig fått rack på plass!
    Har også fått lagt opp egen kurs. Det er lagt opp to 6 mm2 kabler til effektsidene og en 2,5 mm2 til pre og kilde. Alt går til samme 16 amp sikring.

Her er et oversiktsbilde:

O

omholt

Gjest

Wow! Dette var utrolig lekkert.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Gratulerer, Karma! Racket var virkelig prikken over i-en. :) Kunne vært moro å tatt en tur innom igjen ved en senere anledning, siden det åpenbart har skjedd ytterligere finjusteringer til det bedre.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5

Dette er meget lekkert Karma! Stilfullt og voldsomt SAMTIDIG...
    Med bakgrunn i de siste sidene i denne tråden, virker det sånn på meg at det andre må kjøpe kabler, evt bytte kabler for å gjøre (påvirke lydkarakter), gjøres her med et tastetrykk :|

B

Back_Door

Gjest

roffe skrev:
    Gratulerer, Karma! Racket var virkelig prikken over i-en. :) Kunne vært moro å tatt en tur innom igjen ved en senere anledning, siden det åpenbart har skjedd ytterligere finjusteringer til det bedre.
    Takk!
    Det er bare å slå på tråden. ;)

B

Back_Door

Gjest

zemtex skrev:
    Med bakgrunn i de siste sidene i denne tråden, virker det sånn på meg at det andre må kjøpe kabler, evt bytte kabler for å gjøre (påvirke lydkarakter), gjøres her med et tastetrykk :|
    Takk!

Du har ellers forstått et viktig poeng. ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Karma skrev:
    zemtex skrev:
    Takk!

Såså, pirke nå ikke i det vepsebolet da....... ;)
    (Plutselig har du 88 sider med kabelkrangel i tråden din...)

B

Back_Door

Gjest

RoDa skrev:
    Karma skrev:
    zemtex skrev:
    Takk!

Såså, pirke nå ikke i det vepsebolet da....... ;)
    (Plutselig har du 88 sider med kabelkrangel i tråden din...)
    Du har helt rett!
    Spørsmål om kabler vil heretter ikke bli besvart. ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Karma skrev:
    Dette brukte vi så ut over kvelden til å justere dypbassen. Det viste seg nemlig at denne var "glemt" i den tidligere tuning med tanke på at den skal føles i lytteposisjon. Resultatet var til slutt besnærende!
    Jeg har nå lyden som var presentert først ved besøket i preset 1, og lyden som er tunet på bakgrunn av vurderingene fra gjestene i preset 2. Det er faktisk en betydelig forskjell til det bedre! :D
    Dette høres nesten litt merkelig ut.
    Hvordan kan man glemme dypbassen, når dette er et oppsett som justeres inn ved hjelp av målinger?
    Jeg regner med det er et mål å ha korrekt frekvensgang 'fra DC til lys' og at dette vises tydelig på skjermen mens DEQX justeres?
    Eller er det så at man nå, ved hjelp av ørene, har justert seg vekk fra linjalrett og inn på noe som subjektivt oppfattes som bedre/riktigere?
    Gjerne noen bilder av grafene for preset 1 og 2.

Glemte å skryte av bildet tidligere i dag, det ser flott ut hos deg!
    Behagelig, pent møblert og koselig til tross for 'monsterne' som gjør utrolig lite av seg. :)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Jeg kan vel skrive under på at bassen ikke var glemt. Men ulikt referansemateriale gjør at når man tuner etter opplevelser og preferanser så fokuserer man på ulike deler av frekvensområdet. Akustisk er det få instrumenter som når ned til subbassområdet, og sånn sett er orgelpiper nesten det eneste som fungerer hvis man skal korrelere slikt til live-referanser fra akustiske instrumenter.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3

RoDa skrev:
    Karma skrev:
    Dette brukte vi så ut over kvelden til å justere dypbassen. Det viste seg nemlig at denne var "glemt" i den tidligere tuning med tanke på at den skal føles i lytteposisjon. Resultatet var til slutt besnærende!
    Hvordan kan man glemme dypbassen, når dette er et oppsett som justeres inn ved hjelp av målinger?
    Jeg regner med det er et mål å ha korrekt frekvensgang 'fra DC til lys' og at dette vises tydelig på skjermen mens DEQX justeres?
    Eller er det så at man nå, ved hjelp av ørene, har justert seg vekk fra linjalrett og inn på noe som subjektivt oppfattes som bedre/riktigere?

Behagelig, pent møblert og koselig til tross for 'monsterne' som gjør utrolig lite av seg. :)
    Det var den virkelig dype bassen, type 22 Hz og ned. Denne var tydelig bak i rommet, men ikke slik den skulle i lytteposisjon (det var kun et spor thaStig hadde som avslørte dette). Padal-orgel som visstnok gikk ned mot 16Hz.

Man kommer ikke i mål kun ved hjelp av målinger, men gjør jobben tusenvis av ganger lettere. Øret skal til slutt bestemme hva som fungerer best, på på deqx kan man raskt bytte mellom forskjellige presets (meget hendig) som gjør lyttejobben lettere.

theStig legger vanligvis inn en stigning fra 100 Hz og ned som er ca 10 dB høyere ved 20 Hz.

Pk

B

Back_Door

Gjest

RoDa skrev:
    Karma skrev:

Takk for ros!
    "Glemme" var kanskje et uheldig ordvalg. Poenget er at vi hadde hatt spesiell fokus på det mer vanlige og hørbare frekvensområdet i bassen på noen utvalgte innspillinger. Justeringer foregår etter en kombinasjon av måling og deretter lytting.Det er ikke slik at man foretar noen raske målinger, justerer og så vips er man fornøyd. ;) Man bruker målinger som et nyttig verktøy og ledetråd. Deretter brukes det tid på lytting, gjerne over lengre tid. Vi har flere ganger foretatt justeringer, som der og da oppfattes som en forbedring. I løpet av lengre tids lytting på forskjellig musikk, har vi så oppdaget at et område likevel ikke var optimalt. Problemet er at ikke hvem som helst har grunnlag til selv å justere på denne boksen. Jeg har dermed ikke de grafer du ber om her hos meg nå. De ligger i pc-en til Kviserud.
    For øvrig har både roffe og pks gode og relevante kommentarer.

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Takk for gode svar gutter.
    Det gleder et synsehjerte å høre at fintrimmingen pågår over lengre tid, og ved bruk av ørene. :)

Fortsatt hell og lykke med ditt ambisiøse prosjekt!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold

Re: RoDa

Spørsmålet du stiller har egentlig ikke et så enkelt svar som du etterspør.

Prosessen før Stigs orgelplate:
    For å sette opp hybrid dipolsystemet jobbet vi med 2 stk DEQX. Den ene stod kun som en måleenhet for å måle alle bassene samlet. Vi kjørte høyre og venstre kanal hver for seg og summerte dem til slutt. For korrelasjonen mellom bakre og fremre basser kjørte vi omkring 65 ulike målinger. Metodikken førte til at ved riktig korrelasjon fikk vi en positiv synergi fra 50Hz og opp sammenliknet med å kjøre alle bassene parallelt. Under 50Hz så disse kurvene temmelig identiske ut. Vi EQ-et da frekvensgangen i bassen slik at det var temmelig flatt til 20Hz.

Oppdagelsen:
    Stig Eriks pedalbass ble ganske fysisk i nærheten av høyttalerne. Den var også ganske fysisk bakerst i rommet. Imidlertid faset den seg ut i lytteposisjon. Dette kom ikke frem på målingene med kort gating siden dette skjer i tidsdomenet. Siden vi ikke hadde benyttet tilsvarende bass under testingen hadde vi heller ikke oppfattet dette fenomenet tidligere.

Løsningen:
    Avrullingen i bassen mot lave frekvenser kan gjøres med ulike Q-verdier. Ved å kjøre en serie målinger med ulik Q på de to bassene kom vi frem til et samspill som fikk bassen i sweetspot til å fungere bra i tidsdomenet i 20Hz-området også. Basstrykket ved disse frekvensene er nå omtrent det samme bak i rommet som i sweetspot både på impulsbass og på orgelbass.

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Steike! Ikke akkurat plug & play nei. 8)
    Moro at prosjektet du snakket om da jeg traff Roffe og deg på Arken 2004 nå står materialisert på plass. :)

B

break_out

Gjest

Noen ordentlige mastodonter disse høytalerne, men fine å se på er de.
    Kan saktens leses som om de låter passe bra også ;)

supersubb

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2007
    Antall liker
    0

Hei!
    Dette må vel kalles for tung HIFI, solide saker dette ja!
    8)

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2

Jeg ble nødt til å ringe fra telefonkiosk i forbindelse med snøkaoset på Gardermoen og da slo det meg hvor designideen til høyttalerne er hentet fra... ;) Minner veldig om de øyene til telenor med fire telefoner og krumme buer for full kontroll over spredningskarakteristikken... ;D ;D

Ligner kanskje ikke like mye i virkeligheten...? ;)

B

Back_Door

Gjest

Greven skrev:
    Jeg ble nødt til å ringe fra telefonkiosk i forbindelse med snøkaoset på Gardermoen og da slo det meg hvor designideen til høyttalerne er hentet fra... ;) Minner veldig om de øyene til telenor med fire telefoner og krumme buer for full kontroll over spredningskarakteristikken... ;D ;D

Ligner kanskje ikke like mye i virkeligheten...? ;)
    Jeg er i grunnen mest imponert over at du kunne komme til å tenke på Gaia i en sådan stund! ;D

Kan ellers forsikre om at jeg ikke er sponset av Telenor. ;D

B

Back_Door

Gjest

Noen bilder av det som var skjult bak venstre høyttaler på siste oversiktsbilde. Dette er en mindre utgave av Atacama som inneholder forsterkerne til høyre høyttaler. Spikes og spikes-sko er enda ikke på plass på denne.

Her ser vi strømopplegget for anlegget. To 6 mm2 kabler med 4 kontakter på hver side til effekt, og en 2,5 mm2 med 4 kontakter til pre og kilde i midten.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

Flott karma i dette rommet Karma 8) Dette er lekkert

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola

Jeg satser på å møte deg her jeg Karma, og vil gjerne høre hva du opplevde som lydmessige forbedringer når du fikk denne:

Verd sine dollar?

O.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94

Du har nok lært mer i løpet av utviklingen av Gaia enn det de fleste får med seg i løpet av et tiår eller to. HVor mange er det som får anledning til å jobbe så tett med sin systemutvikler og konkret følge prosessen fra ide til ferdig produkt? Rekk opp hånden, skal vi se... en, en, nei. Det var ikke mange. Voksenopplæring er dyrt, men av og til funker det ;)

Mvh
    Sniff

B

Back_Door

Gjest

Dog skrev:
    Jeg satser på å møte deg her jeg Karma, og vil gjerne høre hva du opplevde som lydmessige forbedringer når du fikk denne:

Verd sine dollar?

O.
    Det faktisk vanskelig å felle noen dom. Jeg har ikke fått testet på en slik måte at det lar seg gjøre å svitsje raskt mellom de to strømforsyninger. På godt norsk: Jeg er i tvil om det FAKTISK ble bedre. Jeg gjorde egentlig oppgraderingen for å "være på den sikre siden". Problemet med den gamle strømforsyningen kunne like gjerne være den støy den kunne generere som forstyrrelse for andre komponenter i kjeden. Nå har jeg samtidig forstått det slik, at strømforsyningen i mine klasse D forsterkere skal være rimelig immun mot slik form for nettstøy. Dermed kan det uansett godt tenkes at du i ditt oppsett vil merke tydeligere forbedring enn det jeg personlig har gjort.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola

Det var synd - mye enklere når folk sier; det er som natt og dag! Svart blir svartere etc(for å sitere den glade professor) :D
    Jeg er fristet til å droppe det og heller vente på en høykvalitetspiller...jeg har tid.
    Takk for tilbakemelding uansett!

O.
    Karma skrev:
    Dog skrev:

Verd sine dollar?

O.
    Det faktisk vanskelig å felle noen dom. Jeg har ikke fått testet på en slik måte at det lar seg gjøre å svitsje raskt mellom de to strømforsyninger. På godt norsk: Jeg er i tvil om det FAKTISK ble bedre. Jeg gjorde egentlig oppgraderingen for å "være på den sikre siden". Problemet med den gamle strømforsyningen kunne like gjerne være den støy den kunne generere som forstyrrelse for andre komponenter i kjeden. Nå har jeg samtidig forstått det slik, at strømforsyningen i mine klasse D forsterkere skal være rimelig immun mot slik form for nettstøy. Dermed kan det uansett godt tenkes at du i ditt oppsett vil merke tydeligere forbedring enn det jeg personlig har gjort.

O

omholt

Gjest

Det viktigste Karma er du er fornøyd med anlegget. Jeg tror veien du har valgt er til etterfølgelse. Jeg kan heller ikke si jeg har hørt så mange high-end anlegg, men jeg mener jeg vet hva som er de viktigste parametrene for godlyd alikevel. Foruten gode høyttalere, er det etter min mening at lydbildet sitter og er fri fra skavanker/artifakter. Det har jeg tro man får til med enten akustiske tiltak eller veien som du har valgt med kontrollert spredningsmønster og lydkorreksjon (eller selvfølgelig en kombinasjon).

Jeg tror du har tatt en snarvei og gått rett på det som det er viktigste. Du har også mulighet til og enkelt oppgradere anlegget med eventuelt bedre DACer som måtte komme i fremtiden eller bedre lydkorreksjon. Du kan tweake lydsignaturen som gjør at skifte av elektronikk egentlig har veldig lite og si, så sant det ikke dukker noe som klart bedre på andre områder. Helt klart en vei som andre også burde vurdere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn