Gaia--Min drøm blir til virkelighet
Sett i lys av noen misformulerte innrømmelser omkring egen utilstrekkelighet som følge av manglende erfaring innen high end anlegg, som senere ble strøket, vil jeg gjøre følgende konstateringer:
Gaia-systemet`s spredningskontroll er vellykket i den forstand at det spiller svært godt i min stue, på tross av at det ikke er foretatt akustiske hjelpetiltak i rommet. I den forstand er systemet vellykket i forhold til målsetting. Det betyr likevel ikke at man kan konkludere med at noen akustiske tiltak i rommet ikke vil kunne bidra til enda bedre lydpresisjon. Kort og godt fordi det er uprøvd. Vi vil foreta mer egnede rommålinger på et senere tidspunkt, som hjelp i en slik evaluering.
Slik Gaia er satt opp hos meg, vil det kunne provosere de som mener kilden er et av de viktigste elementer i et anlegg. Dette spesielt dersom de samme mener at kilden må koste over et bestemt nivå for å oppnå slik kvalitet. Veil. pris for mitt anlegg er ca 710 000kr. Av den totalpris utgjør kilden ca 3000 kr + ext. strømforsyning og ReadyNas harddisk. Jeg tror forklaringen på at jeg er fornøyd med lydkvaliteten, er at Squeezeboxen kobles digitalt, med låst volumkontroll, til DEQX. DEQX er antagelig ganske immun overfor jitter i denne sammenheng. Dermed brukes Squeezebox som et rent drivverk, samtidig som eventuelle svakheter, også i en slik sammenheng, utlignes av kvaliteten og justeringsmulighetene i DEQX.
Høyttalerkablene er "hjemmelaget". Dimensjon og material har i den sammenheng vært retningsgivende.
De er kort og godt designet som en del av helheten.
Gaia representerer også en form for test av hvor langt man kan nå med klasse D som kraftkilde. I den sammenheng kan jeg kun konstatere at lydkvaliteten er svært god, etter mine personlige preferanser, i systemet. Om det er PÅ TROSS AV eller PÅ GRUNN AV klasse D, kan ikke jeg personlig svare på. Jeg antar at det har vært en fordel at konstruktøren av høyttalerne også er konstruktøren bak forsterkerne. Dermed bør optimal tilpasning kunne skje.
Det er bevist at den lydkvalitet som i dag forefinnes, er mulig med klasse D. Det er dog ikke motbevist at andre forsterkere hadde gitt enda bedre kvalitet. Jeg har selv for lite erfaringsgrunnlsag til å konkludere. Det er dermed svært interessant å få lyttebesøk og påfølgende tilbakemeldinger fra personer som selv har bygget opp anlegg med mer tradisjonell (og kostbar) forsterkerteknologi. Det samme gjelder også for de som selv har satset større del av sine totalbeløp på sin kilde.
For de som møter Gaia uten fordommer og med et åpent sinn, bør det være interessant lytting i vente. Gaia representerer en mulig vei i retning mot nirvana, men er på ingen måte den eneste!
Gaia tiltaler neppe den audiofile som synes stadige utskiftinger og tweaking er en vesentlig del av hobbyen. Systemet passer kanskje best for den som ønsker et skreddersydd system for sitt spesifikke rom. Dette fordi systemet tunes i det aktuelle rom som en del av leveransen.
Samtidig er det et faktum at systemet gir enorme justeringsmuligheter relatert til personlge preferanser gjennom DEQX. Jeg føler personlig at der andre justerer via kabelbytter, vibrasjonskontroll og stadige komponentbytter, får jeg en tilsvarende eller bedre effekt via justeringsmulighetene i DEQX. Kanskje er det også slik at eventuelle svakheter i i komponentvalgene mine, kompenseres gjennom justeringsmulighetene i DEQX?
Det er også konkrete planer for en test av ytterligere justeringsmuligheter ved bruk av en spesiell matriseprosessor, samt noen justeringer av filter til bakdiskant. Dette er spennende saker som jeg kommer tilbake til.