Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gaia--Min drøm blir til virkelighet

- Moderator modus on -

Noen innlegg er slettet og andre litt editert for å få tråden inn på rett spor igjen. Håper det er greit...

- Moderator modus off -

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.357
    Sted
    Østfold

Nå har du vel kansje heller ikke sammenliknet disse PSU-ene etter at du fikk opp Gaia?

B

Back_Door

Gjest

Snickers-is skrev:
    Nå har du vel kansje heller ikke sammenliknet disse PSU-ene etter at du fikk opp Gaia?
    Det har du faktisk helt rett i. Gaia bør jo ha bedre forutsetning for å avdekke forskjeller, enn mitt gamle anlegg.
    Samtidg innbilte jeg meg at den gamle ab forsterkeren var mer følsom for støy enn Oberon?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.357
    Sted
    Østfold

Jeg forventer nok ikke de store forskjellene, men jeg så du refererte til PSRR i forsterkerne (og for den saks skyld i DAC/pre), men sammen med de tingene har du vel aldri kjørt den originale PSU-en.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola

Hadde uansett vært interessant å lese om...men skjønner hvis du ikke gidder Karma :)

O.
    Snickers-is skrev:
    Jeg forventer nok ikke de store forskjellene, men jeg så du refererte til PSRR i forsterkerne (og for den saks skyld i DAC/pre), men sammen med de tingene har du vel aldri kjørt den originale PSU-en.

B

Back_Door

Gjest

Dog skrev:
    Hadde uansett vært interessant å lese om...men skjønner hvis du ikke gidder Karma :)

O.
    Snickers-is skrev:
    Jeg lover å gi deg en tilbakemelding, om jeg bare finner den gamle "veggvorten".

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Jeg har akkurat skaffet meg en SB3, så om du ikke finner din "veggvorte", Karma så kan jeg jo ta med min bortom en dag dersom det behøves. ;)

Ellers tror jeg at dersom det er forskjell på strømforsyningene til SB3, så er den forskjellen mer hørbar for dem som benytter den analoge utgangen enn dem som benytter den digitale. På Gaia går vel signalet nettopp digitalt til DEQX-en, eller hva?

B

Back_Door

Gjest

Viktig poeng roffe!
    Det er m.a.o. ikke sikkert at en test i mitt oppsett har relevans for Dog.
    Du må uansett gjerne ta deg en tur. Du har jo ikke fått med deg resultatet av de siste justeringer.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola

Den har i høyeste grad relevans for meg, da jeg kjører SB3 inn i en Musical Fidelity X-DACv8 med digital coax.

Så det jeg lurer på er jo nettopp om forbedring av psu har noe å si for SB3 som transport..jeg tviler vel litt, men hadde vært
    artig å høre om det slo ut på noen parametre.

Edit: tusen takk forresten!

O.
    Karma skrev:
    Viktig poeng roffe!
    Du må uansett gjerne ta deg en tur. Du har jo ikke fått med deg resultatet av de siste justeringer.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.357
    Sted
    Østfold

Husk at dersom strømforsyningen påvirker digitalstrømmen vil DAC-ens følsomhet for avvik i digitalstrømmen også spille inn, altså det trenger på ingen måte å slå likt ut på to ulike DAC-er.

B

Back_Door

Gjest

Sett i lys av noen misformulerte innrømmelser omkring egen utilstrekkelighet som følge av manglende erfaring innen high end anlegg, som senere ble strøket, vil jeg gjøre følgende konstateringer:

Gaia-systemet`s spredningskontroll er vellykket i den forstand at det spiller svært godt i min stue, på tross av at det ikke er foretatt akustiske hjelpetiltak i rommet. I den forstand er systemet vellykket i forhold til målsetting. Det betyr likevel ikke at man kan konkludere med at noen akustiske tiltak i rommet ikke vil kunne bidra til enda bedre lydpresisjon. Kort og godt fordi det er uprøvd. Vi vil foreta mer egnede rommålinger på et senere tidspunkt, som hjelp i en slik evaluering.

Slik Gaia er satt opp hos meg, vil det kunne provosere de som mener kilden er et av de viktigste elementer i et anlegg. Dette spesielt dersom de samme mener at kilden må koste over et bestemt nivå for å oppnå slik kvalitet. Veil. pris for mitt anlegg er ca 710 000kr. Av den totalpris utgjør kilden ca 3000 kr + ext. strømforsyning og ReadyNas harddisk. Jeg tror forklaringen på at jeg er fornøyd med lydkvaliteten, er at Squeezeboxen kobles digitalt, med låst volumkontroll, til DEQX. DEQX er antagelig ganske immun overfor jitter i denne sammenheng. Dermed brukes Squeezebox som et rent drivverk, samtidig som eventuelle svakheter, også i en slik sammenheng, utlignes av kvaliteten og justeringsmulighetene i DEQX.

Høyttalerkablene er "hjemmelaget". Dimensjon og material har i den sammenheng vært retningsgivende.
    De er kort og godt designet som en del av helheten.

Gaia representerer også en form for test av hvor langt man kan nå med klasse D som kraftkilde. I den sammenheng kan jeg kun konstatere at lydkvaliteten er svært god, etter mine personlige preferanser, i systemet. Om det er PÅ TROSS AV eller PÅ GRUNN AV klasse D, kan ikke jeg personlig svare på. Jeg antar at det har vært en fordel at konstruktøren av høyttalerne også er konstruktøren bak forsterkerne. Dermed bør optimal tilpasning kunne skje.
    Det er bevist at den lydkvalitet som i dag forefinnes, er mulig med klasse D. Det er dog ikke motbevist at andre forsterkere hadde gitt enda bedre kvalitet. Jeg har selv for lite erfaringsgrunnlsag til å konkludere. Det er dermed svært interessant å få lyttebesøk og påfølgende tilbakemeldinger fra personer som selv har bygget opp anlegg med mer tradisjonell (og kostbar) forsterkerteknologi. Det samme gjelder også for de som selv har satset større del av sine totalbeløp på sin kilde.
    For de som møter Gaia uten fordommer og med et åpent sinn, bør det være interessant lytting i vente. Gaia representerer en mulig vei i retning mot nirvana, men er på ingen måte den eneste!
    Gaia tiltaler neppe den audiofile som synes stadige utskiftinger og tweaking er en vesentlig del av hobbyen. Systemet passer kanskje best for den som ønsker et skreddersydd system for sitt spesifikke rom. Dette fordi systemet tunes i det aktuelle rom som en del av leveransen.
    Samtidig er det et faktum at systemet gir enorme justeringsmuligheter relatert til personlge preferanser gjennom DEQX. Jeg føler personlig at der andre justerer via kabelbytter, vibrasjonskontroll og stadige komponentbytter, får jeg en tilsvarende eller bedre effekt via justeringsmulighetene i DEQX. Kanskje er det også slik at eventuelle svakheter i i komponentvalgene mine, kompenseres gjennom justeringsmulighetene i DEQX?
    Det er også konkrete planer for en test av ytterligere justeringsmuligheter ved bruk av en spesiell matriseprosessor, samt noen justeringer av filter til bakdiskant. Dette er spennende saker som jeg kommer tilbake til.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2

Jeg synes rett og slett tanken bak Gaia er genial. Fokuserer minst på komponenter med tvilsom effekt og maksimer innsatsen der effekten er udiskutabel. Håper jeg får muligheten til å lytte til dette systemet på en messe etterhvert! :)

B

Back_Door

Gjest

Greven skrev:
    Jeg synes rett og slett tanken bak Gaia er genial. Fokuserer minst på komponenter med tvilsom effekt og maksimer innsatsen der effekten er udiskutabel. Håper jeg får muligheten til å lytte til dette systemet på en messe etterhvert! :)
    Genialiteten forutsetter vel at man har definert det "tvilsomme" og det "udiskutable" riktig? I den sammenheng skal i hvert fall ikke jeg være for stor i kjeften..Selve tanken på å designe et anlegg fra grunnen av, basert på vektlegging av det "udiskutable" mer enn det "tvilsomme", er i seg selv uansett genial. Får man det til, vil man kunne spare seg for mye frustrasjon, tid og penger.
    Jeg bygger en stor del av min overbevisning på en form for logikk, og i mindre grad på erfaring relatert til prøv og feil. Teknisk kunnskap er også mangelvare hos meg i denne sammenheng.Dermed er jeg selvsagt sårbar og mer prisgitt "konstruktørens" kunnskap. Jeg er, som følge av dette, også fullstendig klar over at jeg til en viss grad ikke er klar over hvor bra Gaia EGENTLIG er, i forhold til mulige alternativer. Nå har jeg heldigvis ingen konkret målsetting om "verdens beste". Så lenge man har et anlegg som gir den nytelse man drømte om, bør man vel være ganske fornøyd?
    Det er faktisk en sak jeg savner fra mitt gamle anlegg. Mange som kom til meg i den tiden, kom for å digge musikk sammen med meg, og ikke bare for å evaluere lyd. Men det er vel prisen for å menge seg med de "audiofile".. ;D

Det jeg gjerne vil få frem i mine siste innlegg, er at min begeistring for mitt system må vurderes i forhold til mitt eget personlige ståsted. Det ville vært idiotisk om jeg nå skulle gå ut og fortelle de som har drevet med dette i en mannsalder, hvor skapet skal stå. (dette til de som har "lest" meg som en litt for kjepphøy amatør... ;))

B

Back_Door

Gjest

Dog skrev:
    Den har i høyeste grad relevans for meg, da jeg kjører SB3 inn i en Musical Fidelity X-DACv8 med digital coax.

Så det jeg lurer på er jo nettopp om forbedring av psu har noe å si for SB3 som transport..jeg tviler vel litt, men hadde vært
    artig å høre om det slo ut på noen parametre.

Edit: tusen takk forresten!

O.
    Karma skrev:
    Viktig poeng roffe!
    Har funnet den gamle veggvorten og tatt noen få tester. Det blir litt tungvint, da skifte av psu fører til litt for lang stans i musikken. Dermed får man ikke like effektiv test, som der man klarer mer raske skifter. Jeg må innrømme at så langt har jeg ikke klart å høre forskjell. Dermed er nok den externe psu kanskje den minst både målbare og hørbare forbedring i mitt oppsett.. ;)
    Dette betyr dog ikke at ikke andre kan oppleve noe annet i andre kombinasjoner med denne psu.
    (Uansett så SER det jo mer proft ut da! ;D)

K

kbwh

Gjest

De siste postene viser en av de store fordelene et system som Gaia har: DSP-algoritmer blir bedre og lettere tilgjengelige, og oppgraderinger av anlegget kan gjøres i software heller enn disse evinnelige boks- og ledningsbyttene.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Karma skrev:
    Har funnet den gamle veggvorten og tatt noen få tester. Det blir litt tungvint, da skifte av psu fører til litt for lang stans i musikken. Dermed får man ikke like effektiv test, som der man klarer mer raske skifter. Jeg må innrømme at så langt har jeg ikke klart å høre forskjell. Dermed er nok den externe psu kanskje den minst både målbare og hørbare forbedring i mitt oppsett.. ;)
    Dette betyr dog ikke at ikke andre kan oppleve noe annet i andre kombinasjoner med denne psu.
    Dette stemmer godt med mine erfaringer fra et år tilbake. Testet både med et par lineære strømforsyninger og batteri som alternativ til den originale veggvorta, og fant ikke noen forskjeller verdt å bemerke. Dette var ved bruk av de analoge utgangene på SB3.

Vet jo at andre har rapportert hørbare forskjeller, mulig deres øvrige komponenter er mer følsømme for switchestøy enn mine.

Det er vel også verdt å merke seg at de interne switchede strømforsyningene som forsyner bl.a. displayet også lager støy, slik at man ikke blir kvitt all støy selv om man har en perfekt ekstern strømforsyning.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11

Veggen skrev:
    Karma skrev:
    Dette stemmer godt med mine erfaringer fra et år tilbake. Testet både med et par lineære strømforsyninger og batteri som alternativ til den originale veggvorta, og fant ikke noen forskjeller verdt å bemerke. Dette var ved bruk av de analoge utgangene på SB3.

Vet jo at andre har rapportert hørbare forskjeller, mulig deres øvrige komponenter er mer følsømme for switchestøy enn mine.

Det er vel også verdt å merke seg at de interne switchede strømforsyningene som forsyner bl.a. displayet også lager støy, slik at man ikke blir kvitt all støy selv om man har en perfekt ekstern strømforsyning.
    Trodde det var selve displayet som støyet, og at et litt uheldig kretskortutlegg gjorde de analoge kretsløpene litt for følsomme. En skjerm mellom kretskortet og displayet kurerer problemet, som forøvrig bare er aktuelt ved bruk av SB3's analoge utganger.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Rhesus skrev:
    Trodde det var selve displayet som støyet, og at et litt uheldig kretskortutlegg gjorde de analoge kretsløpene litt for følsomme. En skjerm mellom kretskortet og displayet kurerer problemet, som forøvrig bare er aktuelt ved bruk av SB3's analoge utganger.
    Det har du helt rett i. Displayet lager støy i analogutgangen på SB3, dette høres enkelt i høyre kanal hvis du skrur opp volumet litt. Ved å dempe/skru av displayet hører man lett at denne støyen endrer seg. Venstre kanal derimot er stille og fin så det kan sikkert fikses med skjerming.
    Men switchestøyen jeg snakket om er visstnok i RF området og kan muligens påvirke følsomme komponenter sies det. Jeg har ikke erfart det selv.

K

kbwh

Gjest

Ser ikke bort fra at det er denne svitsjestøyen som har gjort at RoDa/Rotta/JaDa/JauDå/Rolf Da! mener at SB3 er et svakt "drivverk".

Det låter ikke grått hos Karma iallefall!

K

kbwh

Gjest

Aluminum, Snickers, aluminum! Det er jo et amerikansk produkt, må vite!

Det er kommet såpass mange tilbakemeldinger om den lille boksens egnethet som lyddataformidler at jeg fint kunne kjøpe en selv, uhørt i mitt eget oppsett.

Jeg kunne likt å få en kort gjennomgang av hva som har skjedd med Gaia siden jeg hørte dem, men det hører muligens ikke til i denne tråden.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.357
    Sted
    Østfold

Det skal vel uansett gjøres et par eksperimenter på dem i nær fremtid så vi kan kanskje vente til det er prøvd?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Jeg synes ihvertfall at SB3 foret med samvittighetsfullt rippede flac-filer fra en nettserver ikke viker tilbake for noe drivverk jeg har hørt så lenge man kjører digitalt til en ekstern DAC.

K

kbwh

Gjest

Det kommer tilsvarende meldinger fra Løten også nå.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Karma skrev:
    En liten kommentar til denne:

For meg så er en proff løsning den enkleste/minste/billigste løsningen som fullgodt gjør jobben den er tiltenkt. Siden vi begge har konkludert med at veggvorta gjør det i våre oppsett, så betyr vel det at denne fancy PSU'en er mest til pynt. Greit det, men altså ikke særlig profft. ;)

K

kbwh

Gjest

Det er forskjell på proft og "proft".

Nå kom jeg i tanker om den strømforsyningen som kom med grammofonen min, gitt.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola

Da dropper jeg strømforsyning - bruker jo ikke de analoge utgangene uansett.
    Takk for at du tok deg bryet Karma!

Etter å ha blitt venner med alle innstillinger i denne lille boksen og Squeezecenter så er jeg etterhvert imponert over alt sammen :)
    Fra å være usikker på om det var smart å kvitte meg med cdspiller er jeg nå helt overbevist over det fortreffelige i denne løsningen.
    Men jeg venter med spenning på at markedet for høykvalitetsalternativer(som vil konkurrere med Linns to spillere) skal boome - her vil det skje mye!

O.

B

Back_Door

Gjest

Snickers-is skrev:
    Ja den finnes jo både i sort og i grå...
    Det var vel ikke særlig voksent sagt..? (Hvaaa, sitter jeg i glasshus?? Jeg har jo nettopp gått ut av mitt glasshus.. ??? ;D)

B

Back_Door

Gjest

Veggen skrev:
    Karma skrev:
    En liten kommentar til denne:

For meg så er en proff løsning den enkleste/minste/billigste løsningen som fullgodt gjør jobben den er tiltenkt. Siden vi begge har konkludert med at veggvorta gjør det i våre oppsett, så betyr vel det at denne fancy PSU'en er mest til pynt. Greit det, men altså ikke særlig profft. ;)
    De aller fleste som stikker hodet inn i min stue, oppfatter denne boksen som en proff del av et high end anlegg. (Det er jo ikke alle som vet det samme som oss? 8) ;D)

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Aha, så det viktigste for deg er hvordan andre oppfatter anlegget.

Ok, da gjør vel boksen jobben sin da.

For meg ser den ut som en overdimensjonert overpriset hifitulling dings som vitner om en eier som har vondt for å skille virkelig lydkvalitet fra placeboeffekter.

;D ;D ;D

B

Back_Door

Gjest

Veggen skrev:
    Aha, så det viktigste for deg er hvordan andre oppfatter anlegget.

Ok, da gjør vel boksen jobben sin da.

For meg ser den ut som en overdimensjonert overpriset hifitulling dings som vitner om en eier som har vondt for å skille virkelig lydkvalitet fra placeboeffekter.

;D ;D ;D
    Krrrmt:

"Ironi
    Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier en ting, men mener noe annet."

For øvrig har jeg en målsetting om å skrive på en slik måte at dette vedlegget ikke er nødvendig, de få gangene det er relevant. Dette for å understreke at det meste på denne tråden er alvorlig ment.

;D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Hrrrmpff:
    Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Sarkasme er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting. Det brukes ofte på en humoristisk eller ironisk måte og uttrykkes gjennom stemmens intonasjoner så som å overvektlegge det aktuelle utsagn eller enkelte ord og framføres ofte med et nedlatende kroppspråk.

;D

B

Back_Door

Gjest

Min forståelse av hva du skriver, tjener stort på at jeg har truffet deg i virkeligheten. ;D

Når tar du deg en tur forresten?

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Valentino skrev:
    Ser ikke bort fra at det er denne svitsjestøyen som har gjort at RoDa/Rotta/JaDa/JauDå/Rolf Da! mener at SB3 er et svakt "drivverk".

Det låter ikke grått hos Karma iallefall!
    Har ikke hørt skvisern som analog lydgiver, kun digitalt drivverk.
    Derfor ikke relevant å nevne denne støyen som en årsak. Men hyggelig at du hadde et snev av tiltro og ikke bare ropte placebo. :)
    Sier ikke at det låter grått hos Karma jeg.
    Jeg sier at skvisern ikke har noe å gjøre i et hifianlegg slik som jeg hørte den hjemme hos meg.

Det var med output til fixed og Welborne strømforsyning.

Skriker og skråler for døve ører her, er klar over det.
    Men den låter dårligere enn mitt Sony drivverk, så får folket avvise dette for å sikre nattesøvn.
    Fair nok for meg.

Ville sjekke ut denne for å kjøpe selv, men valgte å droppe det basert på lytting.

Betjeningsmessig er den helt utrolig!!

R

B

Back_Door

Gjest

Den eneste naturlige forklaring jeg kan se, må være DEQX sin evne til å justere/korrigere bort de svakheter som Squeezebox eventuelt har som drivverk. Følsomheten som den innebygde dac i DEQX har overfor jitter, er også relevant i sammenhengen. Dette viser i hvert fall betydningen av matching og hvordan komponenter i en kjede kan påvirke hverandres ytelser både positivt og negativt. Det viser samtidig noe av problematikken i våre diskusjoner på dette forum. Man må være varsom med å overføre en "sannhet" fra eget oppsett til andre, som da kanskje har kombinasjoner i sine oppsett som på en annen måte kamuflerer eller får frem kvaliteter.

K

kbwh

Gjest

Den eneste forklaringen jeg får til å henge på greip mhp. RoDas dårlige erfaring med SB3 som drivverk er at den ble brukt i et anlegg som hadde komponent(er) som var følsomt/følsomme for svitsjestøy.

For å gjøre det klart: Du skriker og skråler ikke for døve ører, RoDa.

A

Ari Gold

Gjest

DEQX.

uttales det DEKS eller D Q X ?

fett anlegg btw...

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker