Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gaia--Min drøm blir til virkelighet

theStig skrev:
    Jeg tror/håper/ønsker at ytelsen til dette systemet vil stoppe kjeften på alle som har lagt ICE forsterkere for hat. ;D
    Akkurat...

Grattis BD :)

/jan

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim

Hiver meg på. Grattis! Dersom det låter noe i nærheten av hva det ser ut til tror jeg du er en lykkelig mann for tiden. :) Synes Snikker'n fortjener honnør også for å dra dette prosjektet i havn! Med entusiasme, tålmodighet og en bra dose kløkt (og en dæsj kapital) så er det mye som kan utrettes, selv med med få folk. Hva er ca. prislapp for dette systemet forøvrig?

Mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Hei!
    Jeg kan gratulere deg/dere i denne tråden også jeg. ;D
    Må bare si meg enig i at den nye fargen på "horna" virkelig ble et løft.
    Kan virkelig bildene på veggen bak bare bli hengende, uten ulyder ::), eller drukner de ;) (eventuelle ulyder)
    Mvh.KW

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0

Vakker og ukonvensjonell, men funksjonell form på disse to instrumentene! Gratulerer - spesielt med at du tok sjansen på å være den som finansierte utviklingen. Skal bli spennende å lese rapportene fra ulike lytte-sessions.

Et fint rituale venter: etter hver runde med musikk, før du går i seng, så skal du rundt i stua og rette på bilder, skyve bøker tilbake i bokhyllene og sjekke at UV-filteret på utsiden av stuevinduet ikke har skalet av ... ;D

K

kbwh

Gjest

Jeg nominerer dette til årets bilde i norsk Hifi:

Klipp håret og få deg en ordentlig jobb, Snickers. ;D

T

theStig

Gjest

Er luftgitarist et yrke? hehe

Neida, stå på! Få folk til å innse at skoesker drevet av 1/2 W forsterkere ikke er greia. Big is beautiful!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    1

Back_Door skrev:
    For meg har året som har gått medført mye frustrasjon som følge av stadige forsinkelser i prosjektet. Flere ganger vurderte jeg å trekke meg ut. Dagens resultat er derfor så utrolig kjærkomment! Jeg tok en stor risko, men har nå til fulle fått bekreftet at min magefølelse var riktig.
    Gratulerer med storslott system, og velkommen i "tungvektsklubben" Back_Door. Det koster både penger og mot å gå nye veier, men smaker desto bedre når resultatet blir vellykket!

T

theStig

Gjest

Ja, velkommen i "vi med over 500 kg steroanlegg klubben" !

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94

Valentino skrev:

Tiltredes! ;D

Mvh
    Sniff

Klipp håret og få deg en ordentlig jobb, Snickers. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820

Resultatet ser ut til å være hårreisende. ;D

P

Parelius

Gjest

Valentino skrev:

Mer enn formler i den kroppen der!

Gratulerer til Isen og Bakdøra.

olav_larsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Antall liker
    84

Back_Door skrev:
    Etter over et års utvikling, er omsider Gaia i ferd med å bli virkelighet i min stue!

Den kulemagen, fungerer den som bassfelle? :)

Hilsen,
    Olav

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2

Gratulerer! Godt at ikke alle pessimistene i den tidligere tråden din fikk rett.
    Høyttalerene så meget bra ut, og de spiller vel enda bedre..
    Men det må de vel nesten gjøre til den prisen. ;)

B

Back_Door

Gjest

prnesse skrev:
    Gratulerer! Godt at ikke alle pessimistene i den tidligere tråden din fikk rett.
    Jo, jeg er glad for at jeg neglisjerte både pessimister og håndhevere av janteloven underveis.. ;)
    (Håper at alle pessimistene også er glad for at de ikke fikk rett..)

Nytter igjen anledningen til å takke for alle positive kommentarer og gratulasjoner!

U

utgatt60135

Gjest

prnesse skrev:
    Men det vet jo bare noen få ennå. At de ble en virkelighet står jo egentlig bare på kapital at de trøkker ekstremt med mye dynamikk er vel ingen overraskelser. Det jeg lurer på er hvordan soundtage har blitt. Dybde og ultrapresise plasseringer med mye "luft" rundt instrumenter. Til denne prisen må jo alt overgåes normal high-end. Hvordan spiller de en klassisk konsert (hvis det er innenfor din musikksmak)?

Det jeg er litt skeptisk til er såpass "rimelig" elektronikk til så ekstremt dyre høyttalere. Hvis dere har lykkes på første forsøk så er det jo bare å ta av seg hatten :).

Gratulerer med det vågale prosjektet!

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag

Gratulerer med endelig ferdigstilt system! Kuuleste høyttalerne jeg har sett på lenge! 8)

Håper du fortsatt er fornøyd etter lengre tids lytting når nyhetens interesse har lagt seg.

Et spørsmål til Snickers:
    Blir et tvillingsystem til dette å få høre offentlig (messe e.l) i nærmeste framtid? Hadde vært fryktelig spennende med en prøvelytt!

Ellers hyggelig å se noen av pessimistene blant gratulantene (meg inkludert). Ingen skam å snu.;)

B

Back_Door

Gjest

Lyngen skrev:
    prnesse skrev:
    Men det vet jo bare noen få ennå. At de ble en virkelighet står jo egentlig bare på kapital at de trøkker ekstremt med mye dynamikk er vel ingen overraskelser. Det jeg lurer på er hvordan soundtage har blitt. Dybde og ultrapresise plasseringer med mye "luft" rundt instrumenter. Til denne prisen må jo alt overgåes normal high-end. Hvordan spiller de en klassisk konsert (hvis det er innenfor din musikksmak)?

Det jeg er litt skeptisk til er såpass "rimelig" elektronikk til så ekstremt dyre høyttalere. Hvis dere har lykkes på første forsøk så er det jo bare å ta av seg hatten :).

Gratulerer med det vågale prosjektet!
    Takk!

Kan forsikre deg om at min målsetting har først og fremst vært at jeg selv skal bli fornøyd. Forventer ikke at alle andre mener det samme som meg.
    Lyden av dette systemet overgår alt jeg noen gang har hørt. Da må det samtidig nevnes at jeg nok ikke er blant de som har hørt mest. ;) Lyden er fullt og helt i samsvar med mine målsettinger for prosjektet. Her er luft, plassering , dynamikk osv på et nivå som jeg tidligere bare har drømt om. Jeg spiller alt fra klassisk til jazz og blues.
    Når bakdiskantene er på plass om en ukes tid, forventer jeg enda bedre tredimensjonalitet i lydbildet også.
    Elektronikken som driver det hele koster ca 97000kr. Det inkluderer en ReadyNas harddisk for lagring.
    I dette prosjektet kan man kanskje se at det finnes flere veier til Rom? Jeg har alltid ment at det viktigste i et anlegg er forholdet høyttaler og rom. Dernest kommer kraft og korrekt matching. Husk at disse høyttalere er fra grunnen av matchet optimalt i forhold til det forsterkeriet krever for å yte maksimalt. De får dermed det beste ut av klasse D.Her ligger kanskje den største overraskelsen for mange skeptikere?
    Når man optimaliserer de faktorer som gir størst effekt, blir marginale forskjeller relatert til f.eks. kilde og kabler mindre betydningsfulle.
    Jeg har flere ganger observert at dyre komponenter gir dårlig uttelling i aktuelle lytterom. Det var for å unngå slike feller at prinsippene bak Gaia ble en realitet.

K

kbwh

Gjest

Praktfullt innlegg, Back_Door. Kudos!

(Selv kommer jeg ikke til mitt lille anlegg i kveld. Fruen har "Champagneklubb".)

P

Parelius

Gjest

Ha ha. Er du forvist ut i åkerlandskapet?

K

kbwh

Gjest

Det var ikke så ille. Laptop, Sennheisere og Beethovens op. 127 i VPI-baren på kjøkkenet. Laget rakfisken på forhånd, og serverte kaffe avec etterhvert. "Greia i taket" ble kommentert, og fruen svarte "-Det er en akustikkasse". De andre kvinnene (i et tverrsnitt av former og fasonger, deilige alle) hjalp til med å få "spikret" ennå en vågal lampe, denne over spisebordet i stuen. Alt i alt en vellykket aften.

Back_Door! Hvordan går det med ørene!?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.068
    Sted
    Holmestrand

Håndverk etc ser helt prima ut.
    Dette må vel kunne kalles STORT! Antagelig på alle måter.

Tror det er på tide å innføre en ny faktor:
    WHF - Wife Hostility Factor

Her trengs det en urimelig forståelses kone, fortrinnsvis hørselshemmet.

B

Back_Door

Gjest

Valentino skrev:
    Man behøver ikke spille høyt bare fordi man KAN spille høyt.. ;)
    Men det skal samtidig innrømmes at jeg ikke føler behov for ekstern romperister..

Det rare med anlegg som dette, er at man faktisk kan spille mye høyere uten at det føles vondt i ørene.

S

slowmotion

Gjest

Gratulerer, Back_Door!

Fint at du snart er i mål og at du er fornøyd!

;)

K

kbwh

Gjest

Back_Door skrev:
    Valentino skrev:
    Man behøver ikke spille høyt bare fordi man KAN spille høyt.. ;)
    Men det skal samtidig innrømmes at jeg ikke føler behov for ekstern romperister..

Det rare med anlegg som dette, er at man faktisk kan spille mye høyere uten at det føles vondt i ørene.
    Tanken på å være i stand til å spille Mahlersymfonier på realistisk nivå er både spennende og skremmende.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2

Forresten, var det Enslaved "isen" digget tidligere i tråden? ;D

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest

Det er kun forbindelsen mellom harddisk og Squeezebox som er trådløs..

Praktisk kobling :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2

Må bare gratulere. Flotte bokser. De spiller vel musikk ?

B

Back_Door

Gjest

rolfozzy skrev:
    Takk skal du ha!
    Det er jo ikke lange veien for deg å teste selv..?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2

Back_Door skrev:
    rolfozzy skrev:
    Takk skal du ha!
    Det er jo ikke lange veien for deg å teste selv..?
    Tar gjerne en tur i løpet av avspaseringa jeg.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.674
    Sted
    Østfold

JENO skrev:
    Et spørsmål til Snickers:
    Blir et tvillingsystem til dette å få høre offentlig (messe e.l) i nærmeste framtid? Hadde vært fryktelig spennende med en prøvelytt!
    Ja, det er planen, men jeg innser jo også etter å komme direkte fra messe i Trondheim at det er et stort prosjekt bare å stille opp disse høyttalerne. Med alle designelementer på plass vil vi være nødt til å leie rommet vi skal spille i minst 1 ekstra dag før selve riggedagen.

B

Back_Door

Gjest

Denne info burde kanskje vært med i åpningsinnlegget. Limer uansett her inn hva "konstruktøren" selv skrev i en tilsvarende tråd på AVforum:

Sitat:

Ett par høyttalere inneholder:
    2x22mm alu dome bakdiskant
    2x20mm soft dome hoveddiskant
    4x50mm soft dome øvre mellomtone
    4x12cm magnesium nedre mellomtone
    4x22cm magnesium midbass
    8x40cm alu subwoofere
    6x1,2kW effektforsterkere
    1x digitalt delefilter, høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, preamp og DAC.

20mm domen, de to 50mm domene og de to 12cm domene sitter i en spesialdesignet støpt glassfiberkonstruksjon som kontrollerer spredningen fullstendig ved hjelp av waveguide/horn ned til omkring 370Hz. Under dette tar de to 20cm bassene over. Disse sitter også i et spredningskontrollerende waveguide/horn formet etter samme prinsipp som glassfiberhornene. Midbassene har, med sitt horn på 1,7kvm kontroll på spredningen helt ned til 100Hz.

Under dette tar 15-tommerne over. Disse styres digitalt til noe vi kaller hybrid dipol. Dette er en metode for å styre spredningen/retningen på lyden ut av høyttaleren ved lave frekvenser. I tillegg har disse en kapasitet på 30,6 liter (til sammenlikning har en typisk høyttaler med 2x10" med "normalt god slaglengde" en kapasitet på 1-1,5 liter) og tåler til sammen ca 25,6kW.

Driverne er utvalgt etter helt spesielle kriterier. For eksempel får ikke 12cm-erne lov til å jobbe over 1500Hz, mens domediskanten får ikke lov til å jobbe under 6kHz. Alt for å holde både over og underharmonisk forvrengning på et uhørt lavt nivå, for å holde transientkapasiteten på et nivå som gjør at alle elementene sjelden jobber over 1/10 av sin effektkapasitet, og for å gi fullstendig kontroll på spredningsmønsteret hele veien rundt høyttalerne. Testene jeg har gjort viser at vi bør klare omkring 138dB i nedre mellomtone. I det oppsettet som nå er satt opp ligger forøvrig nedre grensefrekvens på omkring 12Hz før systemet ruller av.

En høyttaler veier drøye 300kg, er ca 204cm høy, 65cm dyp og 85cm bred.

Sitat slutt

Sitat:

Spredningsmønster ja, selve problemet består i dette:
    En innspilling er i 95% av tilfellene uten naturlig akustikk og derved kun 2-dimensjonal, altså kun amplitude og tid. Når en høyttaler gjengir lyd konverterer den de 2 dimensjonene til 2^3 dimensjoner, altså de 2 dimensjonene konverterers til 2 dimensjoner i høyde, 2 dimensjoner i bredde og 2 dimensjoner i dybde.

Det finnes ikke noen fasit på akkurat hvordan et spredningsmønster skal se ut. Elektrostater har smalt spredningsmønster forover og bakover, noe som medfører en viss rompåvirkning fra bakvegg og et begrenset sweetspot. Normalspredende høyttalere sin måte å "fore" det 3 dimensjonale rommet er mer eller mindre ekstremt ulinear. Akustikken vi får tilbake fra rommet bærer preg av kraftig overskudd ved enkeltfrekvenser mens det er tilsvarende underskudd ved andre frekvenser.

Første bud er å jevne ut spredningsmønsteret. Ingen store overganger i spredningsn, og spesielt viktig, ingen raske shift i spredningen. Så er det valget om hvordan spredningsmønsteret skal se ut i praksis. En rundstråler ville også vært uniform i sin måte å spre på, men da utgjør selve klangen en prosentvis mye større del av opplevelsen. Dette begrenser opplevelsen av dynamikk men gir en "sfære" av lyd i hele rommet og sweetspot blir mindre viktig.

Gaia har ekstremt uniform spredning ut til +/-45 grader, mens den er rimelig jevn til +/- 90 grader, men da noe dempet. Ved +/-120 grader er lyden fra høyttalerne kraftig dempet. Det vil si at i området bak høyttalerne, en av de største bidragsyterne til rommets akustikk, er nærmest ikke eksisterende. På den måten reduseres også utklingningstiden i rommet med den følge at man hører mye bedre hva som skjer i opptaket.

Den akustikken som faktisk er der er også så uniform at den oppleves positiv så behovet for over hodet å tune rommet er nesten fraværende.

Videre er måten akustikken påvirkes delt inn i 3 kategrier i denne konstruksjonen. Under 100Hz jobber høyttaleren med rommet da bølgelengden er så stor at vi ikke skiller mellom akustikk og direktelyd men bare opplever hele greia som en "enhet". Frekvenspunktet 100Hz følger av delefrekvensen og det faktum at der opphører midbasshornets bidrag til å retningsbestemme lyden i stor grad.

Fra 100Hz og opp til omkring 6-12kHz (justerbart ift rom) har vi en naturlig demping av høye frekvenser som følge av rommet og luften. For å få til en naturlig opplevelse av lyden er det da viktig at direktelyden er tilstrekkelig dempet mens bakdiskanten skal bidra med et "diffusfelt". Vi er nemlig sensitive både for diskanter med for mye nivå, men også for mangel på diffusfelt oppover i diskanten. Dette er noe av grunnen til at det er så forp*** vanskelig å få en fremmoverrettet diskant alene til å spille perfekt.

Sitat slutt

custin

Medlem
    Ble medlem
    12.05.2007
    Antall liker
    14

Herlig tråd. Gratulerer med det råeste jeg noengang har sett. Er det noen mulighet for at det blir laget en litt nedskalert versjon av Gaia? ::)

B

Back_Door

Gjest

Jurassic skrev:
    så gay'a ;D
    Fy skamme seg 8)

Gaia
    Fra Wikipedia:

Gaia (eller Ge) er jorden og en gudinne i ett og er opphav til alt. Blant hennes barn er Uranos (himmelen), Okeanos (havstrømmen) og Pontos (havet). Hun er også synsk og fungerte som orakel i Delfi før Zevs sønn Apollon tok over.

Med sin sønn Uranos fikk Gaia titanene, kyklopene og de hundrearmede

B

Back_Door

Gjest

custin skrev:
    Herlig tråd. Gratulerer med det råeste jeg noengang har sett. Er det noen mulighet for at det blir laget en litt nedskalert versjon av Gaia? ::)
    Midgard Audio har spennende planer på gang. Det blir dog, etter hva jeg har forstått, kun en versjon av Gaia.
    Er du interessert, retter du spørsmål direkte til selskapet.

O

omholt

Gjest

Dette med mindre spredningsmønster er interessant. I en vanlig stue er det vel ingen tvil om det er en god løsning. Det jeg derimot lurer på er om det også er veien å gå i et godt akustisk behandlet rom?

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4

Det er ingen mening i å kverulere, her er det bare å ta av seg hatten for både eier og konstruktør.

jogrind

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.02.2005
    Antall liker
    0

Utrolig stilig.... :eek: er bare litt misunnelig... vil ha vil ha... :p kan tenke meg det låter bra det der ja.. har jo litt av lydbildet til snickers-is hjemme hos meg også, og er veldig fornøyd med det.. har aldri digget så mye musikk som nå... Så har en "liten" følelse av at dette må låte utrolig bra..

Må bare GRATULERE deg Back-door.. ja snickers-is også..

Mvh Johnny

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn