For ikke å snakke om 11 Spit'er med Merlin-motorer i luftkamp over Duxford. ;DLyden av P51 Mustang i lav høyde over stripa er den beste musikk for meg .1780 hp nesten fri eksos...
Vi snakker altså om lystbåter som virkelig parkerer offshore-båter.
.....Og etterhvert en lisens-produsert versjon med ett noe forsterket veivhus (dette ble en svakhet på merlin etterhvert som effekten økte), .....hmm...kommer ikke på navnet på den amerikanske produsenten av disse motorene, men lurer på om det ikke var Allison :-[Merlin sitter i mustangen også.
BalticThor:
Er det en Hydrolift 23 kat? din?
Ja, det tenkte jeg ikke på nei. Over 160 knop er jo i grunnen ikke så fort når jeg tenker etter ;DMen det er jo fordi offshorebåtene går under en klasse.
Motorbegrensninger og slikt.
.....Og etterhvert en lisens-produsert versjon med ett noe forsterket veivhus (dette ble en svakhet på merlin etterhvert som effekten økte), .....hmm...kommer ikke på navnet på den amerikanske produsenten av disse motorene, men lurer på om det ikke var Allison :-[
edit: det var Allison
Det ble jo stadig ønske om mer effekt i spit`n og mosquito, og det ble derfor laget en rekke versjoner rundt grunn-konseptet Merlin.Jeg tror at Spitfire også hadde Griffin - motorer, med noe høyere ytelse enn Merlin, og en noe grommere lyd.
I Duxford var 3 av de 11 Spit'ene utstyrt med en slik, og de var langt raskere enn de med Merlin motorer.
Jeg har lyden av et 20-tall forskjellige flytyper
på CD, og setter den på i lystige lag, så gjestene tror at nå har det klikka for'n.
De var sikkert like gode på sitt vis, men det er et interessant poeng at de hadde betydelig større slagvolum og høyere vekt uten at de ytte mer effekt. på den måten var Merlin og Griffon mer "formel 1" enn de tyske på den tiden. Merlin hadde også ord på seg for å være ubeskriveliig tolerant overfor lang tids uttak av max effekt, noe så å si alle andre motorer slet med (og til dels sliter med enda).Daimler Benz og Junkers Jumo motorene i Ta152 var minst like gode. Radialmotoren fra BMW i FW190 var også fantastisk. 109 var vanskelig da den måtte ha full trottel under landing, med smalt hjulsett krevde det trenede piloter. Bortsett fra dette var flyet bedre enn Spitfire. Med FW190 ble overlegenheten total.
PS allerede tidlig under krigen fløy tyske jet arado med trykkabin og katapultsete utenfor rekkevidden for noe britisk jagerfly (mhp fart og høyde).
Manglene muligheter for fremstilling av avanserte legeringer gjorde at det var umulig for de tyske produsentene å bygge en motor like lett som RR.De var sikkert like gode på sitt vis, men det er et interessant poeng at de hadde betydelig større slagvolum og høyere vekt uten at de ytte mer effekt. på den måten var Merlin og Griffon mer "formel 1" enn de tyske på den tiden. Merlin hadde også ord på seg for å være ubeskriveliig tolerant overfor lang tids uttak av max effekt, noe så å si alle andre motorer slet med (og til dels sliter med enda).
Og selvsagt er det rett at på utviklingen av jet og fremtidsrettede løsninger var tyskerne klart foran røpla. Fro øvrig ble jet-prisnsippet første gang beskrevet av en nordmann med etternavnet Elling tidlig på 30-tallet, om jeg husker sånn nogelunne korrekt.
Honkey
Honkey
Ikke helt galt, men jaggu var han tidligere ute enn -30 tallet.Fro øvrig ble jet-prisnsippet første gang beskrevet av en nordmann med etternavnet Elling tidlig på 30-tallet, om jeg husker sånn nogelunne korrekt.
Honkey
De spanske CASA 109 brukte da Rolls Royce motorer. Det var gamle Willy selv som anbefalte det det motorbyttet etter at 1000 års riket hadde tapt og Daimler Bentz ikke lenger kunne levere motorer til Spania. At Me109 med RR motor ikke er like elegant får man vel prøve å tilgi !edit: ja da Affa...det er/var god lyd i deres lille venn og.... er det ikke 109 den heter ? den eneste jeg har vært borti av disse var en som var bygd i Spania. :
Det er jo fristende å tippe på en RR Merlin, men mangler den et par bærelager?Hvilken motor er dette?
Hehe..det er jo ikje lite som mangler her,det er tæret vækk hele lagerholderen og blokkstykket som holder den ja.. ;D Kan presisere at det er foran og bak den rammelagerholderen som mangler lager,for de som ikke så det umiddelbart..Det er jo fristende å tippe på en RR Merlin, men mangler den et par bærelager?