Gammeldagse sikringer vs. automatsikringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Klangmodul

    IMG_20190805_102214.jpg


    Her er det klangmodul sikring 52 mm forgyldt. Satte det selv op.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det ser ikke ut til at uansett hvor mye formalkompetanse det skal være her inne så begriper de
    ikke sammenhengen med støy fra last og hvor den aller helst skal.

    Det handler overhode ikke om hvor mye en last trekker av strøm og spenningsfallet over en sikring,
    men om returstrømmene,støystrømmene og nettimpedans.

    De fremste som forsker på dette tenker returstrømmer og nettimpedans og resonanser,
    altså "den første meter" sett fra lasten mot kilden som er den trafoen til netteier som en er tilsluttet.

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

    Selv i proffstudio verden tenker de på slikt vis.

    Power systems for critical audio installations - REFLEXION-ARTS

    Simple good practice, engineering and an understanding of the true system requirements can result in a safe, well behaved clean audio system that sits as a good neighbour on the power network.

    In all cases and in every aspect our friend is a low impedance source. [Source being at the local point of equipment power line connection, not just the utility company’s transformer]. Fortunately for us the output of a power distributor’s step-down transformer is usually clean and has a very low impedance.

    The average electrician is usually only trained and disciplined in supplying power to average appliances, much of what they do on a day to day basis does not apply to high power or critical audio systems. It is imperative that in their day to day work they follow the standard basic rules if only to absolve themselves of any liabilities. It is important that we understand that the usual requirement for cable choice in standard installations is operating temperature and the calculated constant load end of line voltage drop. This is balanced against profit from the job and the smallest acceptable cable section is most often applied to that circuit. There is no consideration by the electrician of the ability of the supply line to conduct interference back to source, pick up interference, or in many cases for the demands of unusual dynamic peak loads.

    The currents, once filtered are not very high and are generally assumed to be easily filtered out, but this assumption is based on a good low impedance return path being available.

    If the power supply is not of adequately low supply impedance we can get these currents failing to be adequately conducted (filtered) out and beginning to remain present in the lines, equipment chassis, or in the supply output. In the case of such units it is critical that a good low impedance power line is supplied if we are to avoid high frequency interference.



    Og slik tenker netteier


    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-25.html


    Det utstyr som lager støy gjør det (hovedsakelig) i form av at de trekken en forvrengt strøm. De slipper igjennom/ trekker strøm i bare deler av «sinusbølgen». Sett fra disse støykildene (ulineære belastninger) blir dette å betrakte som en ulineær strømkilde. En strømkilde «presser» forvrengt strøm tilbake mot forsynende nett. Så det at vi henger på en ulineær last i form av f.eks. en PC, frekvensstyrt motor o.l. medfører at vi tilnærmet «presser» en tilsvarende ulineær strøm mot nettet.
    Den ulineære strømmen vi presser mot nettet, ser impedansen i nettet. Sett fra en abonnent, vil den første impedansen av betydning være kiosktransformatoren. Jo større transformatoren er, jo mindre er impedansen og jo lettere er det å «presse» tilbake den «forurensede» strømmen. Det som egentlig skjer, er at når den «forurensede» strømmen møter impedansen til matende nett, så gir det forurensede strømmen et «forurenset» spenningsfall som igjen forvrenger spenningen i matepunktet. Alle abonnentene tilknyttet samme kiosktransformator (samme nätstation) opplever omtrentlig den samme forvrengningen av matespenningen.
    Dersom nettimpedansen inneholder induktanser og kapasitanser (og det gjør den alltid), så kan også resonansfrekvenser i nettimpedansen sammenfalle med en av støyfrekvensene og vi får ytterligere forsterkning (det er dette vi ser i Hellandsbygd).
    Sannsynligheten for å få stygg spenning avtar som regel med lav nettimpedans (stor transformator). Men dette gjelder bare den siden som forurenset strøm kommer fra. I Hellandsbygd har vi (antatt) lite forurenset støy fra abonnentene. Slik støy er det smelteverket som lager. Har vi derimot mye forurenset strøm som trykkes mot nettet (fra abonnent mot nätstation) så er det, som sagt, en fordel at impedansen i matende nett er liten. Vi sier at nettet er «stivt» eller vi kan også si at nettet har stor kortslutningsytelse. Disse begrepene betyr i prinsippet alle at impedansen er lav og det er lett å kvitte seg med den forvrengte strømmen uten at dette gir forurenset spenning og problemer for naboene.


    Selv de som lager nettfiltre EMC filtre som Schaffner etc. tenker slik,
    og hvor de er fullstendig klarover at lav nettimpedans gir negativt sluttresultat.

    Schaffner emc filter

    Vis vedlegget 549225

    ONfilter

    Vis vedlegget 549226



    Dette sier også Ncom.EMC filtre er ett lotteri,ofte ingen virkning eller også en forverring.

    Så det at der ikke finnes noen teknisk forklaring på støy,nettimpedans og den første meter
    (som sikring er en del av) er BS.


    Tar en det helt ut kan sluttresultatet bli som her,se Ref.level.


    Automatsikring

    Vis vedlegget 549227

    Så vi vi det helt ut og da blir det slik,selv på en kurs som allerede har lav nettimpedans.

    Vis vedlegget 549228


    Med en kurs med "høy" nettimpedans,ca. 0,9 ohm.
    Mye returstøy fra stereo som gjør at det blir mange harmoniske som ikke holder forskrift.

    Vis vedlegget 549229


    Det kan se slik ut også,her fra dedikert 16A kurs.
    Her er det mange strømmer som skal i retur,og det er ikke snakk om A,men mA,
    og da kan sikringer og "den første meter" bety en del.




    Hos meg virker det som om preamp og kilde påvirkes mest sammen med Hypex forsterker til sub,
    ikke fordi Hypex er feilkonstruert eller defekt,men fordi den har lovpålagt emc filter som
    helt etter boken forsterker støy som ligger i område supraharmonics,
    dvs der dagens forskrift slutter å gjelde,2500 Hz og opp til 150kHz der EMC forskriften begynner
    å gjelde.


    Mannen til høyre,min saksbehandler i en klagesak gav meg ikke beskjed om å bytte tilbake
    til automatsikring når vi diskuterte sikringer.
    Her settes Elspec nettanalysator og en Hioki transient recorder opp hos meg

    Vis vedlegget 549230
    '
    Vis vedlegget 549233

    Vis vedlegget 549234
    Slår du ikke inn åpne dører nå? Jeg ser ingen som på noen som helst måte viser at de ikke har forstått ohms lov i denne tråden, formalkompetent eller ei. Personlig har jeg kun argumentert for sikkerhet og at den for min del alltid går foran eventuelle støyproblemer og eventuelle lydmessige positive konsekvenser av dette. Jeg har også lov til å bruke UZ-elementer hjemme, men jeg vil ikke ha det. Jeg har heller ingen støyproblemer fra nettet og nettimpedansen er så lav som praktisk mulig. Praktisk mulig betyr her kortest mulig vei fra utvendig fordelerskap med kabel med godt tverrsnitt samt egne kurser med 4mm2 tverrsnitt som er det største Elko-kontaktene har plass til og kursopplegg forlagt korteste vei som er praktisk mulig. Videre virker ikke Luxman-utstyr å være spesielt følsomt for støy heller.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.013
    Sted
    Kongsberg
    Ymir: I dokumentet fra studioinstallatøren er det i hovedsak beskrevet at et kraftig musikkanlegg bør ha lav impedanse på nettet. Det er jo forståelig med forsterkere i 50kW-klassen. Det er gode råd, men for oss vanlig dødelige vil nok det beste vi kan gjøre være å installere en egen kurs fra sikringsskapet til Hi-Fi alteret. Det blir liksom litt drastisk å grave egen 16mm^2 kabel til trafokiosken.

    Angående din aversjon mot filtrering bet jeg merke i et utsagn fra samme artikkel:
    The majority of well-designed equipment these days already has such filtering inside, so often the use of such devices is futile
    Han mener altså at godt designede apparater bør ha filtering.

    Det sammenfaller godt med mine erfaringer. Det er imidlertid viktig at filtreringen er tilpasset hvert enkelt apparat, og tilfeldig filtrering på utsiden med diverse remedier er som han sier som regel "futile"
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ymir: I dokumentet fra studioinstallatøren er det i hovedsak beskrevet at et kraftig musikkanlegg bør ha lav impedanse på nettet. Det er jo forståelig med forsterkere i 50kW-klassen. Det er gode råd, men for oss vanlig dødelige vil nok det beste vi kan gjøre være å installere en egen kurs fra sikringsskapet til Hi-Fi alteret. Det blir liksom litt drastisk å grave egen 16mm^2 kabel til trafokiosken.

    Angående din aversjon mot filtrering bet jeg merke i et utsagn fra samme artikkel:
    The majority of well-designed equipment these days already has such filtering inside, so often the use of such devices is futile
    Han mener altså at godt designede apparater bør ha filtering.

    Det sammenfaller godt med mine erfaringer. Det er imidlertid viktig at filtreringen er tilpasset hvert enkelt apparat, og tilfeldig filtrering på utsiden med diverse remedier er som han sier som regel "futile"
    Der kommer faktisk 10 mm ind i lejligheden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ymir: I dokumentet fra studioinstallatøren er det i hovedsak beskrevet at et kraftig musikkanlegg bør ha lav impedanse på nettet. Det er jo forståelig med forsterkere i 50kW-klassen. Det er gode råd, men for oss vanlig dødelige vil nok det beste vi kan gjøre være å installere en egen kurs fra sikringsskapet til Hi-Fi alteret. Det blir liksom litt drastisk å grave egen 16mm^2 kabel til trafokiosken.

    Angående din aversjon mot filtrering bet jeg merke i et utsagn fra samme artikkel:
    The majority of well-designed equipment these days already has such filtering inside, so often the use of such devices is futile
    Han mener altså at godt designede apparater bør ha filtering.

    Det sammenfaller godt med mine erfaringer. Det er imidlertid viktig at filtreringen er tilpasset hvert enkelt apparat, og tilfeldig filtrering på utsiden med diverse remedier er som han sier som regel "futile"

    Og der mener han utstyr med SMPS,og da er det påbud med filtre.

    Og for egen del,sånn ca. 200 m +200mm2 ? aluminium,
    ca 100 m 90mm2 kobber og ca 30 m 16mm kobber.


    Og som netteier sier,mesteparten av harmoniske som brytes her skyldes eget utstyr.
    Hovedårsak,"høy" nettimpedans på den gamle kursen.

    den værste.jpg




    Og når en snakker om nettimpedans og sikringer,og en gjør noe med det,
    og får slike målinger som her.Vel da har en ikke åpnet for økt støy utenfra,
    men latt støyen fra eget utstyr få fritt løp til nett-trafoen.
    Og hoppet bukk over støyen fra egen installasjon.


    Normal opplegg fra egen 16A kurs med ca 1m 4mm kabel til sikring.

    rta 03.10.16 ams (2).jpg


    Så hopper vi bukk og er så nær nett-trafoen som mulig.
    Da viser dette hvor mye støy det er i egen installasjon,
    Og jeg har ikke noe mer støyende utstyr i heimen enn folk flest.

    rta 03.10.16 sms (2).jpg



    Og jeg har IKKE aversjon mot nettfiltre,bruker Schaffner filtre i både Preamp og dac.
    Siden jeg har søkt lavest mulig impedans og vet av erfaring at filtre øker støyen,
    helt etter boken pga den lave nettimpedansen jeg har,og fremdeles har ikke optimal lyd.
    Vel,da får en tenke litt praktisk.
    Inn med noen mindre støydempingstrafoer for å øke impedansen og dermed få
    litt jevnere forhold med bruk av Schaffner filtrene,etter innspill fra netteier.
    Og mine Schaffner filtre har bedre virkning ved de lavere frekvenser og ikke den sedvanlige
    kraftige forsterkning av lavfrekvent støy.Noe annet enn enkelt kjapt anbefaler,
    tydelig vis pga manglende kunnskap og forståelse.
    Ta en kikk i Schaffner katalogen og studer filter karakteristikkene før en kommer med anbefalinger.

    Og filtreringen skal ikke tilpasses apparatet,men etter Ncom og netteier mening
    tilpasses kildeimpedansen,altså trafoen til netteier.
    Det er der Hypex og andre bommer.
    Men Hypex konstruksjoner er sikker feilkonstruert de også.

    Nei,dette har "målemafiaen" flagget så høyt at de aldri kommer til å snu,
    fordi det slår beina under BS argumentasjonen om feilkonstruerte og defekt utstyr
    som har versert i mange år.

    "bare" å øke kapasitansen på ladelytter?
    Vel har en NAD,en Yamaha og har hatt en god del annet utstyr,alt har reagert likt.
    Nåværende preamp har 400 000 uF,og bytter jeg til NAD eller Yamaha pre out,
    ingen forskjell,ei heller og effekt forsterker delen brukes i forskjellige kombinasjoner.

    Her er det noe "målemafiaen" ikke forstår.
    Er det ikke slik hos meg må det være slik hos alle andre.

    Forventningsbias?

    Ingen virkning av filtre hos 4 av 6 deltakere

    Det de ikke vet/visste er emc filtres sensitivitet ang. nettimpedansen
    og der filtre gav en positiv respons var hos de to med høyest nettimpedans.

    https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette var interessant, selv om jeg ikke forstod ett kvidder (nei, jeg er ikke sarkastisk).

    Har jeg hørt feil hvis jeg sier at det finnes 16A sikringer med ferrit i (dobbel ferritkjerne, om jeg ikke husker feil). Har sånt betyding? Jeg skal få montert egen kurs til anlegget likevel så da kan vel sånt bare implementeres? Ferrit har vel ingen negative effekt på strømmen, selv om den ikke nødvedigvis har en positiv effekt heller. Og det koster jo ganske lite.

    /Tony, strømanalfabet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ymir: I dokumentet fra studioinstallatøren er det i hovedsak beskrevet at et kraftig musikkanlegg bør ha lav impedanse på nettet. Det er jo forståelig med forsterkere i 50kW-klassen. Det er gode råd, men for oss vanlig dødelige vil nok det beste vi kan gjøre være å installere en egen kurs fra sikringsskapet til Hi-Fi alteret. Det blir liksom litt drastisk å grave egen 16mm^2 kabel til trafokiosken.

    Angående din aversjon mot filtrering bet jeg merke i et utsagn fra samme artikkel:
    The majority of well-designed equipment these days already has such filtering inside, so often the use of such devices is futile
    Han mener altså at godt designede apparater bør ha filtering.

    Det sammenfaller godt med mine erfaringer. Det er imidlertid viktig at filtreringen er tilpasset hvert enkelt apparat, og tilfeldig filtrering på utsiden med diverse remedier er som han sier som regel "futile"

    Og der mener han utstyr med SMPS,og da er det påbud med filtre.

    Og for egen del,sånn ca. 200 m +200mm2 ? aluminium,
    ca 100 m 90mm2 kobber og ca 30 m 16mm kobber.


    Og som netteier sier,mesteparten av harmoniske som brytes her skyldes eget utstyr.
    Hovedårsak,"høy" nettimpedans på den gamle kursen.

    Vis vedlegget 549241


    Og når en snakker om nettimpedans og sikringer,og en gjør noe med det,
    og får slike målinger som her.Vel da har en ikke åpnet for økt støy utenfra,
    men latt støyen fra eget utstyr få fritt løp til nett-trafoen.
    Og hoppet bukk over støyen fra egen installasjon.


    Normal opplegg fra egen 16A kurs med ca 1m 4mm kabel til sikring.

    Vis vedlegget 549242

    Så hopper vi bukk og er så nær nett-trafoen som mulig.
    Da viser dette hvor mye støy det er i egen installasjon,
    Og jeg har ikke noe mer støyende utstyr i heimen enn folk flest.

    Vis vedlegget 549243


    Og jeg har IKKE aversjon mot nettfiltre,bruker Schaffner filtre i både Preamp og dac.
    Siden jeg har søkt lavest mulig impedans og vet av erfaring at filtre øker støyen,
    helt etter boken pga den lave nettimpedansen jeg har,og fremdeles har ikke optimal lyd.
    Vel,da får en tenke litt praktisk.
    Inn med noen mindre støydempingstrafoer for å øke impedansen og dermed få
    litt jevnere forhold med bruk av Schaffner filtrene,etter innspill fra netteier.
    Og mine Schaffner filtre har bedre virkning ved de lavere frekvenser og ikke den sedvanlige
    kraftige forsterkning av lavfrekvent støy.Noe annet enn enkelt kjapt anbefaler,
    tydelig vis pga manglende kunnskap og forståelse.
    Ta en kikk i Schaffner katalogen og studer filter karakteristikkene før en kommer med anbefalinger.

    Og filtreringen skal ikke tilpasses apparatet,men etter Ncom og netteier mening
    tilpasses kildeimpedansen,altså trafoen til netteier.
    Det er der Hypex og andre bommer.
    Men Hypex konstruksjoner er sikker feilkonstruert de også.

    Nei,dette har "målemafiaen" flagget så høyt at de aldri kommer til å snu,
    fordi det slår beina under BS argumentasjonen om feilkonstruerte og defekt utstyr
    som har versert i mange år.

    "bare" å øke kapasitansen på ladelytter?
    Vel har en NAD,en Yamaha og har hatt en god del annet utstyr,alt har reagert likt.
    Nåværende preamp har 400 000 uF,og bytter jeg til NAD eller Yamaha pre out,
    ingen forskjell,ei heller og effekt forsterker delen brukes i forskjellige kombinasjoner.

    Her er det noe "målemafiaen" ikke forstår.
    Er det ikke slik hos meg må det være slik hos alle andre.

    Forventningsbias?

    Ingen virkning av filtre hos 4 av 6 deltakere

    Det de ikke vet/visste er emc filtres sensitivitet ang. nettimpedansen
    og der filtre gav en positiv respons var hos de to med høyest nettimpedans.

    https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/
    Bra! Det er nok ikke mange som har eller som har jobbet med denne problemstillingen i særlig grad av naturlige årsaker.

    Kablene er sikkert 240Al og 95Cu uten at det betyr så mye. Bor selv ca 100m fra trafo med 240 Al til fordelerskap (ca 150m kabel?) og 20m 3x16 Cu derfra. Har ikke registrert spesielt mye støy på nettet i boligstrøket jeg bor. Sikkerheten inngår jeg aldri kompromisser med. Det er vel derfor vi har brannalarmsentral med 16 detektorer også.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.013
    Sted
    Kongsberg
    Ymir. Du skriver: Nei,dette har "målemafiaen" flagget så høyt at de aldri kommer til å snu.

    Jeg anser meg selv som en del av "målemafiaen" og lurer nå på hva det er "målemafiaen" har flagget så høyt?

    Vi er jo hjertens enige om at strømnettet er fullt av støy. Det kommer noen ganger fra eget hus og da kan man relativt enkelt gjøre noe med det.
    * Egen kurs fra sikringsskap med lav impedanse til trafokiosk.
    * Dempe støyen der den oppstår. (Eller fjerne støykilder som billige Kina SMPS etc.)

    Verre er det når støyen oppstår utenfor eget hjem slik du var utsatt for. Da må man kontakte e-verket og utføre målinger og hvis man er "heldig" er det over grenseverdiene slik at de må gjøre noe med det. Er det under grenseverdiene til e-verket kan det allikevel være såpass at man må gjøre tiltak hjemme. Slik som i artikkelen du linket til så måtte de i ett tilfelle bygge en egen batteridrevet UPS kraftig nok til å drive anlegget. Vanlige UPS'er har ikke nok kapasitet, selv om det finnes vel noen dyrere typer beregnet på audio som sikkert fungerer.

    Filtre er også en løsning som du også bruker ser det ut til. Der er vi altså også enige. Du må jo også være enig i at SMPS utstyr MÅ ha filtre på power supply for å ikke sende ut dritt på nettet?
    Det ser ikke ut til at du er enig i at filtre må tilpasses apparatet, men det skjønner jeg ikke logikken bak. En 1000W forsterker trenger et helt annet filter enn en 1W forforsterker!
    Og ja, vi er helt klar over at filtre har forskjellige karakteristikker og at man i verste fall kan lage resonanser i filtre som gir negativ effekt (forsterkning). Filtre må lages slik at dette unngås og kildeimpedansen må da være kjent. Men hvor mye variere kildeimpedansen på nettet? Her har ikke jeg noe fasitsvar, men hos meg er det godt under 1 ohm.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ymir. Du skriver: Nei,dette har "målemafiaen" flagget så høyt at de aldri kommer til å snu.

    Jeg anser meg selv som en del av "målemafiaen" og lurer nå på hva det er "målemafiaen" har flagget så høyt?

    Vi er jo hjertens enige om at strømnettet er fullt av støy. Det kommer noen ganger fra eget hus og da kan man relativt enkelt gjøre noe med det.
    * Egen kurs fra sikringsskap med lav impedanse til trafokiosk.
    * Dempe støyen der den oppstår. (Eller fjerne støykilder som billige Kina SMPS etc.)

    Verre er det når støyen oppstår utenfor eget hjem slik du var utsatt for. Da må man kontakte e-verket og utføre målinger og hvis man er "heldig" er det over grenseverdiene slik at de må gjøre noe med det. Er det under grenseverdiene til e-verket kan det allikevel være såpass at man må gjøre tiltak hjemme. Slik som i artikkelen du linket til så måtte de i ett tilfelle bygge en egen batteridrevet UPS kraftig nok til å drive anlegget. Vanlige UPS'er har ikke nok kapasitet, selv om det finnes vel noen dyrere typer beregnet på audio som sikkert fungerer.

    Filtre er også en løsning som du også bruker ser det ut til. Der er vi altså også enige. Du må jo også være enig i at SMPS utstyr MÅ ha filtre på power supply for å ikke sende ut dritt på nettet?
    Det ser ikke ut til at du er enig i at filtre må tilpasses apparatet, men det skjønner jeg ikke logikken bak. En 1000W forsterker trenger et helt annet filter enn en 1W forforsterker!
    Og ja, vi er helt klar over at filtre har forskjellige karakteristikker og at man i verste fall kan lage resonanser i filtre som gir negativ effekt (forsterkning). Filtre må lages slik at dette unngås og kildeimpedansen må da være kjent. Men hvor mye variere kildeimpedansen på nettet? Her har ikke jeg noe fasitsvar, men hos meg er det godt under 1 ohm.

    1:
    Blir elektronikken påvirket av nettstøy er den feilkonstruert eller defekt.
    For hos meg låter det klin likt uansett,og nettfiltre bruker jeg ikke hevdes det,
    selv om noe annet er sant.
    Det er flagget så høyt at det er ingen vei tilbake,
    heller ikke for de uten kunnskap som bare følger lederen.

    2:

    Støyen er ikke bare "noen ganger fra eget hus",men oftest.

    Min kurs har en nettimpedans på ca. 0.3 ohm og det er ikke godt nok.
    Nettfiltre forsterker den støyen.

    Den gamle kursen hadde en nettimpedans på 0.9 ohm og der dempet nettfiltre støyen.

    Med nettimpedans mellom disse to verdiene er virkning av nettfiltre fraværende,
    like ens hører en liten eller ingen forandringer ved bytte av nettkabler.
    Hvordan den hørbare påvirkning av nettkabler er på "høy" nettimpedans har jeg ikke
    noen erfaring med.

    Så hvordan håndtere støy en ikke blir kvitt med den lave nettimpedansen en har strevet etter?


    3:
    Her var både NVE,Sintef og netteier svært aktive i klageprosessen.
    Overskridelsene på enkelt harmoniske var overskredet og
    netteier var i gang med dimensjonering og bestilling av filter
    til en halv million.Det var jeg som avblåste den handlingen.
    Problemene,kilden til støyen forsvant av seg selv,
    og vi er rimelig sikre på hva som var kilde,
    noe kraftprodusenten innrømmet helt sikker ved en glipp.

    Denne ble litt ubevist utbedret ved å spandre ny kurs med smeltesikring

    den værste.jpg


    Og den er ikke målt slik prosedyren i forskriften tilsier,nærmest hovedsikring,men i stikkontakt
    til stereoen.Men en lærte noe av det.Eget utstyr støyer,til liks med mye annet i heimen.

    Netteier vil aldri utbedre noe i en abonnent`s installasjon.


    4:
    SMPS er i følge EMC direktivet pålagt filtrering.
    MEN,med dagens støybilde med s.k. supraharmonics sammen med lav nettimpedans
    vil dette påvirke elektronikken,selv Hypex.Det er nettfilterets natur.


    Eks,samme filter fra Schaffner men med forskjellig ampere
    Kurve A og B er ved standard måleprosedyre,50 Ohm.
    Men som ONfilter sier,du finner ikke en slik nettimpedans noen steder
    Mer realistisk er de to andre kurvene,som viser kraftig forsterkning i området
    for supraharmonics,som det enda ikke er forskrift for enda,men det er på gang.


    sch (2).jpg



    Kildeimpedans slik jeg måler den,og som ikke er helt korrekt,
    måler bare R verdien og da blir det helt til generator,
    men gir allikevel en god pekepinn på hvor i leia impedansen ligger.

    Hos meg på den nye kursen rett i underkant av 0,3 Ohm.
    Hos deltakerne her https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/ er det hørbar virkning av nettfiltre hos de to med høyest nettimpedans,
    rundt 1 Ohm.De fire andre høres det ingen virkning,hverken positiv eller negativ.

    Skulle en kommet litt lenger i denne diskusjonen burde de interesserte målt nettimpedansen sin.
    Eksakt hvor grensene går vil sikker variere både mht støyforhold samt L og C verdiene.


    Ang punkt 3

    vilkårlig valgt (2).jpg


    Vel,Statnett har investert ca 6 milliarder her nå nylig(er ikke ferdig),
    og min saksbehandler hos netteier fikk i tillegg til målinger av sentralnettet,
    ordnet omkoblinger slik at de resonansproblemene på både 66kV og nedover i område sør-vest ble sterkt redusert.Jeg har da fått til noe.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Denne problemstillingen har jeg vært igjennom noen ganger før.🙄
    Har til og med giddet å lytte til forskjellige sikringer.
    Dette inkluderer sk.hifisikringer.
    Mitt førstevalg ble General Electric med egen jordfeilbryter.
    Kursen var da på 16 Amp. og type C.(treeg sikring)😄
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vis vedlegget 549236

    Her er det klangmodul sikring 52 mm forgyldt. Satte det selv op.
    Er dette montert rett på veggen?
    Nej de sidder på skinne som er på væggen.
    Er det for å øke brannrisikoen ved feil? Hvorfor ikke montere det forskriftsmessig i kapsling?
    Det ville hverken gøre fra eller til. Bare en tynd plasticæske rundt om. Sådan var det monteret da jeg flyttede ind i lejligheden for snart 20 år siden.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Nej de sidder på skinne som er på væggen.
    Er det for å øke brannrisikoen ved feil? Hvorfor ikke montere det forskriftsmessig i kapsling?
    Det ville hverken gøre fra eller til. Bare en tynd plasticæske rundt om. Sådan var det monteret da jeg flyttede ind i lejligheden for snart 20 år siden.
    Bruk stålskap. Det du har er galskap. Anlegget er ditt ansvar uansett hva du har kjøpt.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, men ikke åpent. Hvis egen brannsikkerhet betyr noe velger man stål.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg spørger en ven som er elektriker. Plasticcoveret skal være på. Nu er det bare mig som bor her og ingen børn. Men ved flytning må jeg bringe det iorden.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg husker, da jeg havde mit ejet firma og lagde fliser. Kunden havde automatisk sikring, og hver gang jeg satte vinkelsliberen til, så slog sikringen fra. Så efter mange forsøg fik jeg i stedet for strøm fra kundens nabo. Så var der ikke problemer.
    Bruker du C- type sikkring 16A vil ikke sikkring utløse ved bruk av vinkelkutter men ved bruk av B-type løser den ut. C-type er en treg sikkring som tålet høyere startstrøm enn B- type.
    Hej. Det er nogle år siden, og det var ikke hos mig, men et sted jeg lagde fliser i en indkørsel. Jeg fik bare at vide, at det var automatsikringer. Og det kan ikke være godt for lyden, hvis der ikke an trækkes nok strøm kortvarigt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg husker, da jeg havde mit ejet firma og lagde fliser. Kunden havde automatisk sikring, og hver gang jeg satte vinkelsliberen til, så slog sikringen fra. Så efter mange forsøg fik jeg i stedet for strøm fra kundens nabo. Så var der ikke problemer.
    Bruker du C- type sikkring 16A vil ikke sikkring utløse ved bruk av vinkelkutter men ved bruk av B-type løser den ut. C-type er en treg sikkring som tålet høyere startstrøm enn B- type.
    Hej. Det er nogle år siden, og det var ikke hos mig, men et sted jeg lagde fliser i en indkørsel. Jeg fik bare at vide, at det var automatsikringer. Og det kan ikke være godt for lyden, hvis der ikke an trækkes nok strøm kortvarigt.
    Er du seriøs?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg hved ikke hvor meget det betyder. Men synes det kanskje er en pointe ved spidsstrømme. Imidlertid synes jeg strømforsyningen i poweramplifier burde kunne klare det problem. Hvis den er dimensioneret rigtig. Sven har 132.000 uf og 2 x 84 vdc. Dette i hver mono. Så jeg vil mene at det er en helgardering. At automatsikring så kan have andre påvirkninger er en anden sag. Jeg mener jeg har fået bedre lyd med Klangmodul og skærmet 5.5 kvadrat kabel.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Automatsikringer finner i minst 3 karakteristikker her i landet. De tåler kortvarig spisslast på 5x, 10x og 15-20x nominell strøm. Normalt bør 10x (C) velges.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Automatsikringer finner i minst 3 karakteristikker her i landet. De tåler kortvarig spisslast på 5x, 10x og 15-20x nominell strøm. Normalt bør 10x (C) velges.
    Du skal ha en ganske hissig rigg i stua for å ta en 16C for å si det slik. Da er det heller en dårlig konstruert innretning som slås på og startstrømmen som knekker den.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Automatsikringer finner i minst 3 karakteristikker her i landet. De tåler kortvarig spisslast på 5x, 10x og 15-20x nominell strøm. Normalt bør 10x (C) velges.
    Du skal ha en ganske hissig rigg i stua for å ta en 16C for å si det slik. Da er det heller en dårlig konstruert innretning som slås på og startstrømmen som knekker den.
    Og hvorfor er ett effekttinn,fordi den er uten softstart en dårlig konstruksjon?
    Er vel en del som mener softstart ikke drar lyden i positiv retning.
    Har en 2000VA uten softstart så trenger en minst 16A c
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    C er vel å anse som standard i dag, koster det samme som B og gir sjelden problem med momentanutløsning av vernet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg husker, da jeg havde mit ejet firma og lagde fliser. Kunden havde automatisk sikring, og hver gang jeg satte vinkelsliberen til, så slog sikringen fra. Så efter mange forsøg fik jeg i stedet for strøm fra kundens nabo. Så var der ikke problemer.
    Bruker du C- type sikkring 16A vil ikke sikkring utløse ved bruk av vinkelkutter men ved bruk av B-type løser den ut. C-type er en treg sikkring som tålet høyere startstrøm enn B- type.
    Hej. Det er nogle år siden, og det var ikke hos mig, men et sted jeg lagde fliser i en indkørsel. Jeg fik bare at vide, at det var automatsikringer. Og det kan ikke være godt for lyden, hvis der ikke an trækkes nok strøm kortvarigt.
    Er du seriøs?
    Naturligvis er jeg seriøs.

    Hvis en vinkelsliber kan få en automatsikring til at slå fra, så vil jeg da mene, at det ikke er det bedste valg. At man så kan måske løse problemet med en C-type vil da være godt.

    Jeg kan forestille mig, at et målerskab, der er udrustet med automatsikringer contra porselænssikringer, vil lyde forskelligt. Hvad der er bedst ved jeg ikke.

    Jeg har for år tilbage, præsteret at lytte forskel på tre forskellige sikringer. En 10 amp, en 13 amp og en 16 amp. Hvilket jeg ikke hade ventet, men frem og tilbage, viste det samme igen og igen. Det var en meget lille forskel.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Automatsikringer finner i minst 3 karakteristikker her i landet. De tåler kortvarig spisslast på 5x, 10x og 15-20x nominell strøm. Normalt bør 10x (C) velges.
    Du skal ha en ganske hissig rigg i stua for å ta en 16C for å si det slik. Da er det heller en dårlig konstruert innretning som slås på og startstrømmen som knekker den.
    Og hvorfor er ett effekttinn,fordi den er uten softstart en dårlig konstruksjon?
    Er vel en del som mener softstart ikke drar lyden i positiv retning.
    Har en 2000VA uten softstart så trenger en minst 16A c
    Har tidligere konstateret bedre lyd ved at placere softstart udenfor forstærkeren.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kontaktresistansen er vel uansett ca 100mohm og dempningen liten
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ja plastic er ok. Men vi har HFI relæer som cutter alt hvis der går fejlstrømme. Det er ikke det samme som sikringer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Man tager en 16A automatsikring, something, og parallelkobler så en 32-ish ampere bryter med HQ kontaktmateriale og forbinder det hele med 16-ish mm2 fortinnet fintrådet ledning.
    Under avspilling/lytting legger man inn/ut 32A bryteren og forsøker å avgjøre om det er noen forskjell om en kun benytter 16A automaten eller full pakke, aka smeltesikring. som en og kan legge inn i en 3. parallellkrets...

    16A automaten kan selvsagt ut/innkobles etter behov ila prosessen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange tror mye om alt som har med HiFi å gjøre.... men en B-sikring løser stort sett ut på det meste utenom lyspærer og småapparater. Selv for kjøkken anbefales ofte C-type pga mikrobølgeovner, store mixere og evt annet med motor eller transformator...... Vinkelslipere hører definitivt ikke hjemme på en B-kurs, heller ikke de fleste høytrykksspylere til husbruk....... Jordfeilvern er en helt annen sak - skal være 30mA for alt som har med personvern og gjøre...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Har en 16A D og testet med en belastning på 5300watt i noen minutter uten at den slo ut. Skal vel tåle tre ganger merkestrøm i ti sekunder. 1,8 ganger merkestrøm i et minutt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn