Garasjen blir lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Da sitter du rolig på henda og finner er med erfaring fra lytterom og studioakustikk til å hjelpe
    Utgangspunktet er jo knall, så dette er bare en liten prosess
    Lykke til!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Av nysgjerrighet. Hva gjorde at du bygget taket på denne måten? Estetikk eller p.g.a. ytre mål?
    Det skaper akustiske problemer.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Kan det ha seg slik at dersom en er "vant" med ett rom der lytteposisjon er beheftet med romresonanser
    og nå får ett rom der en nesten uansett,der en normalt vil plassere lytteposisjon,blir nesten helt fri
    for slike peaker,vil synes at det blir bassfattig,mens sannheten er at rommet har nær optimale mål,
    og en da unngår dette.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.820
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du får inn mer møbler, platehyller, bilder etc. Så tror jeg det vil komme seg. Slik det står nå er det nok litt vel nakent.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Av nysgjerrighet. Hva gjorde at du bygget taket på denne måten? Estetikk eller p.g.a. ytre mål?
    Taket var sånn, det er bare etterisolert og platet med dobbel gips

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mye fett utstyr, generøst areal/volum og dedikert for musikkopplevelser. Mye som taler for at dette kan bli et snadder rom. Dog: Hvis det ikke fungerer, må steiner snus for å få frem potensialet. Eller som ordtaket heter: "Kill your darlings".

Hva som må gjøres vet nok andre bedre enn meg. Ser likevel for meg at ting blir enklere om du konsentrerer deg om en dedikert anleggsvegg og lytteposisjon. Likeså skulle det ikke forundre meg om du kunne fått et bedre utgangspunkt om noe av takhøyden ble ofret til fordel for en kombinasjon av absorbent og diffusor. Men som sagt: Dette er det andre som kan mer om enn meg. Potensialet ligger likevel der for et godt rom.:)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Kan det ha seg slik at dersom en er "vant" med ett rom der lytteposisjon er beheftet med romresonanser
    og nå får ett rom der en nesten uansett,der en normalt vil plassere lytteposisjon,blir nesten helt fri
    for slike peaker,vil synes at det blir bassfattig,mens sannheten er at rommet har nær optimale mål,
    og en da unngår dette.
    At Svein nok er vant til og liker noe ulinneær respons kan nok være, jeg liker heller ikke en snorrett respons. Men dette er ikke utfordringen her. Jeg har hørt 3 oppsett i dette rommet. 801D plassert med god avstand til alle vegger, en høyttaler som normalt er ganske basstunge manglet både punch og dypbass var helt fraværende. JBL Everest plassert helt ute i hjørnene hadde noe trøkk men ingen dypbass. Bastanis med 8x18» suber manglet også det meste selv om elementa pumpet avgårde :( En total skygge av hva jeg har hørt fra de tidligere.

Og det er dette som er snodig, uansett hvor en gikk i rommet var det lite med bass, ikke som normalt at bass samlet seg i hjørnene eller andre steder. Det som virket til å fungere best var det vi ikke fikk prøvd særlig, plassere høyttalere på smaleste veggen, det var det som hørtes mest lovende ut med tanke på bassrespons.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    og en da unngår dette.
    At Svein nok er vant til og liker noe ulinneær respons kan nok være, jeg liker heller ikke en snorrett respons. Men dette er ikke utfordringen her. Jeg har hørt 3 oppsett i dette rommet. 801D plassert med god avstand til alle vegger, en høyttaler som normalt er ganske basstunge manglet både punch og dypbass var helt fraværende. JBL Everest plassert helt ute i hjørnene hadde noe trøkk men ingen dypbass. Bastanis med 8x18» suber manglet også det meste selv om elementa pumpet avgårde :( En total skygge av hva jeg har hørt fra de tidligere.

Og det er dette som er snodig, uansett hvor en gikk i rommet var det lite med bass, ikke som normalt at bass samlet seg i hjørnene eller andre steder. Det som virket til å fungere best var det vi ikke fikk prøvd særlig, plassere høyttalere på smaleste veggen, det var det som hørtes mest lovende ut med tanke på bassrespons.
    Dette har jeg testet senere, samme skjer da

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Selv om det krever litt jobb kunne det vært lurt å prøvd med kun et høyttaler oppsett i rommet. Da får du i alle fall utelukket om det er dette som er problemet. Dette koster jo heller ingen ting.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er selvfølgelig et alternativ, men dette har stått sammen tidligere uten å skape noe problemer av noe slag

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Kan du forklare hvordan det skaper problemer Orso?
    Jeg tenker selv at det hvelvede taket bryter opprefleksjoner, men kanskje også en viss akustisk forsterkning av reflektert lyd?

Har en bitteliten kirke her på gården (rommer 40 mann fullpakket) med et mildt hvelvet tak og ganske fascinerende å snakke/synge under hvelvingen når den er tom
    Er nesten som å høre seg selv i hodetelefoner
    334_381_624540540302993.jpg

Men det er vel ikke så påfallende hos deg Svein?

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nei, men det er selvfølgelig litt gjenklang å spore :)

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Hvis du får passet påskrevet av en med god kjennskap til småromsakustikk vedrørende det hvelvede taket, er det konstruksjonsmessig teknisk mulig å henge en enorm flåte som som absorbent i hvelvingen? Lys kan du eventuelt felle inn i flåten.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Ett eller annet sted må jo bassen bli av og siden det tydligvis ikke er på gulvnivå tenker jeg kanskje i taket og isåfall kanskje en bassfelle i taket kunne vært en mulig løsning. En måling sv bassrepons høyt oppe vil kanskje avslørt om det er noe som er verdt å prøve!?

Ellers ville jeg nok vurdert å konsentrere meg om kun spille en retning og dermed kun ha en lytteposisjon og heller ha fleksibilitet på bytte av høytalere og forsterkere. Det har du jo allerede godt på veg siden det meste allerede står på hjul.

Noe alla dette:
    39CA48C1-07EA-42DB-8961-ED68FBFFD092.jpeg

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    B5FC6936-BEB1-4DB4-A202-C327FCECE2D7.jpg

Denne løsningen for sidevegg er jo å få kjøpt her hjemme, men ville det hjulpet noe?
    Når det gjelder hjul og flytting av utstyr og høyttalere kan det selvfølgelig være en løsning å spille fra kun en side, men ikke i utgangspunktet ønskelig

t.h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 525963

Denne løsningen for sidevegg er jo å få kjøpt her hjemme, men ville det hjulpet noe?
    Når det gjelder hjul og flytting av utstyr og høyttalere kan det selvfølgelig være en løsning å spille fra kun en side, men ikke i utgangspunktet ønskelig
    Hvorfor gjøre dette til guessing game mtp hva som kan hjelpe, når årsaken er ukjent?
    Du har et definert problem/utfordring, neste fornuftige punkt på listen blir da å finne årsak. Dernest tiltak.

* Utfordring
    * Årsak
    * Tiltak

Få på banen noen som har inngående kunnskap om akustikk og måling, som kan hjelpe deg med å definere årsak og gi innspill på tiltak.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Den Karmøysaken kunne godt bli det nye Slukoteket!! Rå beliggenhet og ved hjelp av en mill eller to kunne det blitt beboelig! :D:D:D

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ingen som vil til Karmøy frivillig :)
    Det er en flott plass det der, campingplass så her kan alle pasientene feriere å dyrke hobbyen i fred :)

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 525963

Hvorfor gjøre dette til guessing game mtp hva som kan hjelpe, når årsaken er ukjent?
    Du har et definert problem/utfordring, neste fornuftige punkt på listen blir da å finne årsak. Dernest tiltak.

* Utfordring
    * Årsak
    * Tiltak

Få på banen noen som har inngående kunnskap om akustikk og måling, som kan hjelpe deg med å definere årsak og gi innspill på tiltak.
    Det er på gang med målinger, men regner ikke med at alle her inne er enige om hva som er det riktige tiltaket etterpå, men vi får se. Blir nok en ordning på det også, må spare litt penger for å få råd til disse tiltakene som må gjøres når den tid kommer

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Målinger er fint det, men de forteller ikke nødvendigvis hva som er problemet. En måling vil sannsynligvis bare bekrefte det du hører - nemlig at det er store og brede dipper i bassområdet.

Jeg synes taket stikker seg veldig ut som en sannsynlig troublemaker. Jeg ville gjort som Johoo nevner: Bygget en nedsenket flåte/"himling" og brukt volumet ovenfor til absorbent + 2D diffusor. Rett og slett bare ta taket så godt som mulig ut av det totale akustiske regnestykket siden du faktisk har muligheten.

t.h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Det er på gang med målinger, men regner ikke med at alle her inne er enige om hva som er det riktige tiltaket etterpå
    Når årsak er deffinert vil du nok oppleve at det er mer konsensus i rådene. Nå er det guessing game.
    Hvor årsak kan være alt fra polaritet (lite sansynlig gitt flere oppsett) til byggtekniske årsaker.

t.h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville gjort som Johoo nevner: Bygget en nedsenket flåte/"himling" og brukt volumet ovenfor til absorbent + 2D diffusor. Rett og slett bare ta taket så godt som mulig ut av det totale akustiske regnestykket siden du faktisk har muligheten.
    Om det er her bassen tar veien/ blir kanselert. Hvordan vil det hjelpe vedkommende med mer bass i lyttepossisjon om den absorberes i taket ovenfor flåten? Se her: https://www.whatsbestforum.com/threads/suck-out-fixed-i-think.18116/

Gitt at det er takets utforming som er årsak, kan det tenkes at å fore ned taket i sin helhet vil eliminere problemet.

Duet Audio i Bergen hadde suck out i bassen grunnet høyde forskjell på taket i lytterommet. Halve rommet hadde normal høyde og resterende var vel 40-60 cm høyere. Dette var i de gamle lokalene og kun et problem i deler av LF området, ikke hele.

Sist redigert:

t.h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Den Karmøysaken kunne godt bli det nye Slukoteket!! Rå beliggenhet og ved hjelp av en mill eller to kunne det blitt beboelig! :D:D:D
    Trenger et par klasse A for å holde varmen der ;)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, å senke hele taket uten å tenke på absorbsjon er muligens en annen vei. Normalt løses suckouts fra tak ved å ha flere basselementer i vertikalaksen som spiller i det gitte problemområdet. Så det er et alternativ og kanskje mer forutsigbar rute. Det er det skrånende taket som er vrient å håndtere vil jeg tro. Antar at slike vinkler suger bredere og mindre forutsigbart.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Det er de 4350 som ødelegger lyden fin, ut med de!

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.612
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har du flere STORE systemer i samme rom? Da kan det være at de basselementene som er inaktive roter det til for deg. Har opplevd noe sånt tidligere.
    På enkelt elementer kan man kortslutt mellom + og - for å "stiver opp" elementene elektrisk (spolen motsetter seg bevegelse). Men jeg er litt mer usikker på effekten av dette når flere elementene er koblet gjennom et passivt filter. BR porten vil fortsatt tillate lydbølger komme inn og ut av kabinettene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    Best å gjøre som i # 349

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Takker for fin opplevelse av nybygget og dets innhold.

Måling stemmer rimelig bra med kalkulator.
    Manglende bass synes jeg ikke det var.
    Rotet lydbilde ble betydelig bedre med et enkelt grep.
    Få inn møbler,fortrinnsvis stoff møbler,ikke skinn,vinylsamling etc.
    Start med demping av første refleksjon som første tiltak og ta videre tiltak deretter.

Rommål 6.9m x 5.8m x 2.4m (og 3.5m),er gode dimensjoner ser det ut til.

hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

RA 1.jpg

Ra Svein2.jpg

FR2.jpg

Ser vel ikke noe særlig bra ut

FR raw2 Svein.jpg

Sååå galt er vel ikke dette.

RTA Svein.jpg

Noe å ta tak i her

Waterfall Svein..jpg

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Så konklusjonen er at duc må få seg nye preferanser :D

Hva oppsett ble spillt på i hvilke retning?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn