Gjestemedlem skrev:
vredensgnag skrev:
Slubbert skrev:
^ Ikke noe å si på det, men verneplikt er fortsatt slaveri. Hvorvidt (eller i hvilken grad) man frivillig verves til garden vet jeg ikke.
Kan du ta det bryet med å forklare hvordan verneplikt er slaveri?
Det siste man vel bør gjøre med slaver er å gi dem våpenopplæring og gi dem skarp ammunisjon. Men ta ballen derfra og opplys meg.
En vernepliktig har vel i praksis samme status som en straffange. Man er kommandert til ulønnet tvangsarbeid, og straffes om man ikke lystrer ordre. At det finnes smutthull og at det ikke praktiseres helt drakonisk endrer ikke sakens kjerne.
Det er ikke slaveri, men det har mange fellestrekk. Man er statens eiendom i denne tiden.
Her vil jeg argumentere imot, fordi det du skriver (og Slubbert antyder) ser på verneplikten adskilt fra samfunnsdeltakelsen.
Erfaring har dessverre vist at samfunn har behov for et stående forsvar, og at det klokeste er å bruke testosteronstappa og kroppsfriske ungdommer til oppgaven.
Dermed har man definert inn at en plikt som følger av det å dra fordel av samfunnets evne til å beskytte deg og dine og ditt, er at du på et tidspunkt i livet må være villig til å yte ditt, før den plikten overføres til noen som er yngre enn deg.
Dette er ikke slaveri, men en samfunnsoppgave. Den må ivaretas, og når man reserverer seg mot den, så bestrider man også det samfunnets eksistensgrunnlag - samtidig som man vedgår at man snylter på samfunnets goder uten å være villig til å stille opp for det, om nødvendig.
Dette er langt fra slaveri, straffangepraksis, utkommandering, tvangsarbeid eller dine andre termer. Det er en del av det å være borger.
De kloke grekerne brukte mye tankekraft på å definere denne oppgaven - dens nødvendighet, berettigelse og funksjon. Og når den tilsidesettes eller bagatelliseres, så forsvinner også en vesentlig del av det limet som holder samfunn samlet.
I andre tråder her inne har jeg spurt om akkurat det: hva består det limet av som definerer konturene av Norge? Slubbert mener disse er arkaiske og unødvendige, du mener de er påtvungne og ikke utløpne av borgerdåd.
Mye mat for et hode.