Garden, er DET eliten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Husker fra Forsvaret, tidelig/midt 80tall, de som kom etter "oss", kunne ikke ta vaktrunden alene, de måtte være 2...
    Ser ut til at "utviklingen" har fortsatt...

Arne K

S

Slubbert

Gjest
    Vel, en tjueåring som vil risikere eller ofre livet for en søttiåring han ikke kjenner kan vel ikke omtales som annet enn dum.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde iallfall ikke risikert livet mitt for 100 kroner dagen.

V

vredensgnag

Gjest
    Så eden man har avgitt er uten betydning? Og grunnlovsparagrafen som pålegger deg å risikere livet ditt for landet, uansett borgerstilling, er også helt uvesentlig?

Spennende.

Men kanskje også tett til virkeligheten.

Da Sovjetunionen tok turen innom Tsjekkoslovakia ble det beredskapsmobilisert, med det resultat at et forbausende stort antall norske befal kastet seg i bilene sine og stakk over grensen til Sverige.

§ 109.
    Enhver Statens Borger er i Almindelighed lige forpligtet, i en vis Tid at værne om sit Fædreland, uden Hensyn til Fødsel eller Formue.
    Denne Grundsætnings Anvendelse, og de Indskrænkninger den bør undergaa, bestemmes ved Lov.

S

Slubbert

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Så eden man har avgitt er uten betydning? Og grunnlovsparagrafen som pålegger deg å risikere livet ditt for landet, uansett borgerstilling, er også helt uvesentlig?
    Arkaisk middelaldersk svada. Det verste er at man ikke velger det, det er verneplikt, statsorganisert slaveri, hvor man i prinsippet må være slave i ett år eller kastes i fengsel. Det er en uhyrlighet i moderne tid. "Landet ditt" er bare en administrativ region med grenser tegnet opp av noen politikere for hundrevis av år siden, streker på et kart som i seg selv ikke har noen verdi eller relevans. Enkeltmenneskets rettigheter er det eneste som har noen betydning, å oppheve "fredreland" til en entitet over mennesket blir bare å finne på et substitutt for gud.

V

vredensgnag

Gjest
    Enkle og grunne og ugjennomtenkte holdninger, slubbert. Slikt som utløper fra en som aldri har erkjent den identitet som oppstår gjennom fellesskapet, og som i stedet har forelsket seg i sin egen navle.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.438
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Foruroligende at sikkerheten rundt prinsessens gemal ikke er god nok. Dårlig valuta for skattepengene, dette. :mad:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Husker en gang alarmen gikk midt på natten da jeg var inne til førstegangstjenesten. Folk tok med seg soveposen og la seg og sov på andre siden av gjerdet. Dette var ikke garden, vel og merke.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    vredensgnag skrev:
    Da Sovjetunionen tok turen innom Tsjekkoslovakia ble det beredskapsmobilisert, med det resultat at et forbausende stort antall norske befal kastet seg i bilene sine og stakk over grensen til Sverige.
    Det som er mindre kjent med den historien er at Sovjet også sendte en tilsynelatende full angrepsstyrke mot norskegrensa, så det fra norsk side så ut som at vi ville bli angrepet. Det var heldigvis bare en øvelse, og de stoppet rett før grensa, men det forutså jo ikke desertørene.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.368
    Torget vurderinger
    4
    Skulle ikke gardistene være eliten ?Kanskje ikke så rart Forsvaret ønsket å frata Garden ansvaret for vakthold og sikring av kongehuset. Gjemme seg på dass og under senga ?! Drittungene skulle vær stilt for riksrett.

Når det er sagt så har tidlige forsvarssjef Sverre Disen mye rett i at dagens system med verneplikt er utdatert ift. den virkelighet og de utfordringer man har i dag:

– Å jobbe i Forsvaret betyr å være villig til å ofre livet for en eller annen sak. Før 1989 var det i tilfelle landet var truet. Nå er det annerledes. Du siterer i boken din en av soldatene i Telemark bataljon på oppdrag i Afghanistan, som sa at «ingenting her nede er verdt å dø for, bortsett fra mannen ved siden av deg», altså medsoldaten. Snart ti år etter at vi innledet det militære toktet i Afghanistan, og med en slik motivasjon, er det ikke da på tide å trekke de norske soldatene hjem?
    – Den motivasjonen er det ikke noe galt med. Og i en operasjon som går ut på å stabilisere et land med så dårlige forutsetninger som Afghanistan, er ikke ti år lang tid. Vi skal bygge opp et samfunn som er noenlunde velfungerende.

– Er ikke det et sivilt oppdrag, ikke militært?

– Jo, men den militære oppgaven er å lage et sikkerhetsnett som gjør at opprørsbevegelsen ikke greier å ødelegge det som er den egentlige, offensive hensikt, nemlig å bygge opp en fungerende forvaltning og å skape økonomisk utvikling.

– Men er denne jobben verdt å dø for?

– Profesjonelle soldater dør ikke for politisk ideelle målsettinger. Man kan ikke forvente at det å få orden på Afghanistan er noe norske soldater vil legge livet i vektskålen for. I en profesjonell soldatkultur, av den typen vi ikke har hatt i Norge før nå, er hele poenget at soldater er villige til å dø for medsoldaten, avdelingen, for oppdraget og for ikke å svikte kameratene. Denne kulturen er ny i Norge og en sterkt undereksponert dimensjon ved Forsvarets omstilling etter den kalde krigen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Engler kan vel påkalles på kort varsel, så ser ikke helt behovet. Erkeengelen Gabriel har visstnok ganske tungt skyts til disposisjon, bla de 4 rytterne fra Apokalypsen.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Nei. (Svar på trådtittel). Og de har vel aldri vært det heller om det menes "eliten av norske soldater"?

S

Slubbert

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Enkle og grunne og ugjennomtenkte holdninger, slubbert. Slikt som utløper fra en som aldri har erkjent den identitet som oppstår gjennom fellesskapet, og som i stedet har forelsket seg i sin egen navle.
    Du kan mene hva du vil om mine holdninger, jeg har i hvert fall ikke tenkt å påtvinge deg dem med makt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Som soldat er du en representant for Forsvaret, og samfunnet. Det er ikke rom for individuelle vurderinger av hva du må og ikke, skal og skal ikke. Du har plikt til å stille, også med fare for ditt eget liv. Uavhengig om du er vervet eller vernepliktig. Slik sett er det ingen forskjell.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sett ut vaktjobben til Securitas. For litt ubekvemhetstillegg ikler de seg sikkert kostymer også.

Det er vel ingen rekrutter som blir kommandert til gardetjenste? Vil man ikke hit så havner men neppe her. Desertører bør i så fall avtjene resten av tjenesten i militærfengsel og deretter dimiteres i skam og unåde.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    "Kongens livgarde gjemte seg på do og under senga"
    .Gardister droppet å stille opp da det ble slått skarp alarm og Kongens sikkerhet kunne være i fare.
    (Kopiert overskriften og ingressen fra dagbladet)

Tendensiøs vinkling av Dagbladet. Hvor mange soldater var berørt av denne alarmen og hvor mange av de gjemte seg under senga og på do? tipper 100-200 soldater var berørt av denne alarmen. var det 3 eller 50 som gjemte seg?
    Opplevde et par skarpe alarmer under tjenestegjøring som befal på et fort i Troms. 2 soldater fikk panikk den ene gangen og gjemte seg.
    Noe som ikke er overraskende!

C

Cyber

Gjest
    Slubbert skrev:
    vredensgnag skrev:
    Du kan mene hva du vil om mine holdninger, jeg har i hvert fall ikke tenkt å påtvinge deg dem med makt.
    Hehe, men man kan jo påpeke at man har rimelig snodige holdninger :)

Jeg synes Vreden er spot on i sitt innlegg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    .Gardister droppet å stille opp da det ble slått skarp alarm og Kongens sikkerhet kunne være i fare.

Tendensiøs vinkling av Dagbladet. Hvor mange soldater var berørt av denne alarmen og hvor mange av de gjemte seg under senga og på do? tipper 100-200 soldater var berørt av denne alarmen. var det 3 eller 50 som gjemte seg?
    Opplevde et par skarpe alarmer under tjenestegjøring som befal på et fort i Troms. 2 soldater fikk panikk den ene gangen og gjemte seg.
    Som vanlig tjenestepliktig er ikke det noe problem. Det er noe som følger med allmenn værneplikt. Men de som blir valgt ut til å tjenestegjøre i Kongens Garde har ikke anledning til å vanære seg på denne måten. Hvis garden bare er til pynt kan de like godt leie inn skuespillere til jobben.

Så lenge vi har et monarki må det stilles krav til kongens vakter som er mye strengere enn til generelle soldater som er utkommandert av staten.

Disse desertørene bør i det minste utkommanderes til den mest ukomfortable og ubehagelige tjenesten som finnes. Hvis det finnes hjemmel for det bør de fengsles.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:

Som vanlig tjenestepliktig er ikke det noe problem. Det er noe som følger med allmenn værneplikt. Men de som blir valgt ut til å tjenestegjøre i Kongens Garde har ikke anledning til å vanære seg på denne måten. Hvis garden bare er til pynt kan de like godt leie inn skuespillere til jobben.

Så lenge vi har et monarki må det stilles krav til kongens vakter som er mye strengere enn til generelle soldater som er utkommandert av staten.

Disse desertørene bør i det minste utkommanderes til den mest ukomfortable og ubehagelige tjenesten som finnes. Hvis det finnes hjemmel for det bør de fengsles.
    Enig i det men det hviler et ansvar på befal og opptaket også

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.438
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Nettopp! Jeg går på do cirka 3 ganger daglig. I følge min kone sitter jeg der litt for lenge, men regnestykket blir uansett ganske riktig. (Asbjørn får eventuelt ta en korektur på matematikken). Altså: 3 ganger 20 minutter = 1 time. Av 16 timer våken tilstand = 1/16 av 200 soldater = 12.5 soldater som til enhver tid er på do. Hva er galt med det? Skal det være høyforæderi nå, å måtte gå på do?

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Enig i det men det hviler et ansvar på befal og opptaket også
    Det gjør det. Og det er jo en alvorlig systemsvikt hvis ikke det finnes noen som helst kontroll over seriøsitet og skikkethet for en slik tjeneste.

Det er vel ikke usannsynlig at det blir litt oppvask etter at det er avdekket at tilstanden er såpass bedrøvelig.

Men mannskapets oppførsel er befalet og offiserenes ansvar, så det bør nok også vanke et par degraderinger etter dette.

Hadde vi bodd i et litt slemmere land ville nok ansvarshavende blitt henrettet ved daggry.

S

Slubbert

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Slubbert skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hehe, men man kan jo påpeke at man har rimelig snodige holdninger :)

Jeg synes Vreden er spot on i sitt innlegg.
    Meh; nasjonalisme, religion og andre utslag av oppkonstruerte overmenneskelige entiteter og dertil hørende Identitet og Ære verdt å dø for, har presumptivt vært årsak til 99.9% av menneskehetens kriger og blodutgytelse. Litt sunn nihilisme har på den annen side knapt gjort en flue fortred.

V

vredensgnag

Gjest
    Nihilisme er en luksusaktivitet.

Garden har tradisjonelt representert siste skanse - det mest overveldende en nasjon kunne mobilisere av innsats. Da Napoleons garde vek av ved Waterloo rømte alle slagfeltet - inntil så skjedde hadde den aldri bøyd av.

Å strene rundt på Military Tattoos er vel på en måte blitt hva vår garde foretar seg, og behovet for å begå territorialt forsvar er blitt mindre med dagens forsvar. Når folk går seg ville i skog og mark ber politiet uvedkommende om å ha seg unna, slik at helikoptre med varmesøkende kamera hurtigst mulig kan konstatere hvor de bortkomne befinner seg.
    I slike vilkår blir det slitsomt å være infanterist, og krigføring blir mer et spørsmål om kinetikk enn taktikk.

Likevel - symbolverdien er stor. Dersom dette er en gjengs regel i forsvaret er landet egentlig i spill, og det er en morsom tanke. Men mange mener vel det har vært i spill lenge, så intet nytt under solen.

Un contre dix - er blitt til 0 mot alle?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Meh; nasjonalisme, religion og andre utslag av oppkonstruerte overmenneskelige entiteter og dertil hørende Identitet og Ære verdt å dø for, har presumptivt vært årsak til 99.9% av menneskehetens kriger og blodutgytelse. Litt sunn nihilisme har på den annen side knapt gjort en flue fortred.
    Hvis man påtar seg en jobb som livvakt for landets statsoverhode så får man stå til ansvar for sine gjerninger og evt. desertering.

Det er helt greit at ikke folk ikke har et romantisk forhold til fedreland, stat, guder, nasjonen, fellesskapet eller slikt, men hvis et menneske ikke kan stå for de personlige forpliktelser de inngår, når viktige samfunnsfunksjoner og ledelses liv og helse blir satt i fare, så hjelper det lite å filosofere over at ære, identitet og personlig ansvar for handlinger kun er meningsløse undertrykkende begreper.

For hvis man skal forlange respekt for enkeltmennesker som individer, så er vel det minste man kan forlange at man skal kunne forholde seg til dem og at deres ord og kontrakter har noen verdi overhodet. Visker de seg selv ut, så må man forholde seg til andre på deres vegne. Det ender med umyndiggjøring.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Ikke noe å si på det, men verneplikt er fortsatt slaveri. Hvorvidt (eller i hvilken grad) man frivillig verves til garden vet jeg ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    ^ Ikke noe å si på det, men verneplikt er fortsatt slaveri. Hvorvidt (eller i hvilken grad) man frivillig verves til garden vet jeg ikke.
    Jeg er heller ingen tilhenger av verneplikt. Men man har likevel muligheter for siviltjeneste hvis man ikke har samvittighet, lyst, lov eller mot til å delta i de væpnede styrkene.

Tar man jobben som kongens livvakt så bør prisen for svik være høy.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    Kan du ta deg bryet med å forklare hvordan verneplikt er slaveri?

Det siste man vel bør gjøre med slaver er å gi dem våpenopplæring og gi dem skarp ammunisjon. Men ta ballen derfra og opplys meg.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    782
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:
    Kan du ta det bryet med å forklare hvordan verneplikt er slaveri?

Det siste man vel bør gjøre med slaver er å gi dem våpenopplæring og gi dem skarp ammunisjon. Men ta ballen derfra og opplys meg.

;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:

En vernepliktig har vel i praksis samme status som en straffange. Man er kommandert til ulønnet tvangsarbeid, og straffes om man ikke lystrer ordre. At det finnes smutthull og at det ikke praktiseres helt drakonisk endrer ikke sakens kjerne.

Det er ikke slaveri, men det har mange fellestrekk. Man er statens eiendom i denne tiden.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:

En vernepliktig har vel i praksis samme status som en straffange. Man er kommandert til ulønnet tvangsarbeid, og straffes om man ikke lystrer ordre. At det finnes smutthull og at det ikke praktiseres helt drakonisk endrer ikke sakens kjerne.

Det er ikke slaveri, men det har mange fellestrekk. Man er statens eiendom i denne tiden.
    Her vil jeg argumentere imot, fordi det du skriver (og Slubbert antyder) ser på verneplikten adskilt fra samfunnsdeltakelsen.

Erfaring har dessverre vist at samfunn har behov for et stående forsvar, og at det klokeste er å bruke testosteronstappa og kroppsfriske ungdommer til oppgaven.
    Dermed har man definert inn at en plikt som følger av det å dra fordel av samfunnets evne til å beskytte deg og dine og ditt, er at du på et tidspunkt i livet må være villig til å yte ditt, før den plikten overføres til noen som er yngre enn deg.

Dette er ikke slaveri, men en samfunnsoppgave. Den må ivaretas, og når man reserverer seg mot den, så bestrider man også det samfunnets eksistensgrunnlag - samtidig som man vedgår at man snylter på samfunnets goder uten å være villig til å stille opp for det, om nødvendig.

Dette er langt fra slaveri, straffangepraksis, utkommandering, tvangsarbeid eller dine andre termer. Det er en del av det å være borger.

De kloke grekerne brukte mye tankekraft på å definere denne oppgaven - dens nødvendighet, berettigelse og funksjon. Og når den tilsidesettes eller bagatelliseres, så forsvinner også en vesentlig del av det limet som holder samfunn samlet.

I andre tråder her inne har jeg spurt om akkurat det: hva består det limet av som definerer konturene av Norge? Slubbert mener disse er arkaiske og unødvendige, du mener de er påtvungne og ikke utløpne av borgerdåd.

Mye mat for et hode.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Her vil jeg argumentere imot, fordi det du skriver (og Slubbert antyder) ser på verneplikten adskilt fra samfunnsdeltakelsen.

Erfaring har dessverre vist at samfunn har behov for et stående forsvar, og at det klokeste er å bruke testosteronstappa og kroppsfriske ungdommer til oppgaven.
    Dermed har man definert inn at en plikt som følger av det å dra fordel av samfunnets evne til å beskytte deg og dine og ditt, er at du på et tidspunkt i livet må være villig til å yte ditt, før den plikten overføres til noen som er yngre enn deg.
    Det finnes argumenter for hvorfor verneplikt er positivt. Spesielt mht til at hvis forsvaret består av vernepliktige så er det mindre sjanse for at de kan bli utkommandert mot befolkningen. Hvor stor fare dette representerer er nå en annen sak. Men det er mange argumenter for et profesjonelt forsvar også så noen enighet om at det er "det klokeste" eksisterer ikke. Dermed faller også resten av argumentasjonen.

Dette er ikke slaveri, men en samfunnsoppgave. Den må ivaretas, og når man reserverer seg mot den, så bestrider man også det samfunnets eksistensgrunnlag - samtidig som man vedgår at man snylter på samfunnets goder uten å være villig til å stille opp for det, om nødvendig.
    Bosstømming og eldreomsorg er også viktige samfunnsoppgaver. De må også ivaretas, og det er lov for individer å reservere seg mot slikt arbeid også. Men man beslaglegger ikke et år av den mannlige delen av befolkningens levetid og bruker dem til gratisarbeid for slike oppgaver. Det er ingen tungtveiende grunn til at militært arbeid skal ses som vesentlig anderledes.

Dette er langt fra slaveri, straffangepraksis, utkommandering, tvangsarbeid eller dine andre termer. Det er en del av det å være borger.
    Så folk som lever i land uten tvungen verneplikt er ikke fullverdige borgere? Hva er det de mangler?

De kloke grekerne brukte mye tankekraft på å definere denne oppgaven - dens nødvendighet, berettigelse og funksjon. Og når den tilsidesettes eller bagatelliseres, så forsvinner også en vesentlig del av det limet som holder samfunn samlet.
    Å utkommandere unge menn til militær tjeneste for å innpode dem med nasjonale følelser hører egentlig ikke hjemme i et demokrati. Man kan bruke skoleårene til slikt hvis det er påkrevet.

Og hva med kvinner? De må vel ses på som mindreverdige borgere i Norge siden de ikke har fått denne opplæringen og nasjonalfølelsen, og alt dette som ses på som nødvendig samfunnet. Hvor mange kloke greske kvinner har fått sin plass i historien?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Slubbert skrev:

Hvis noen måneder norsk verneplikt gjør en til straffange, hva da med alle våre barn i skolepliktig alder?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Slubbert skrev:
    Livet som vernepliktig i 1975 ville jeg ikke vært foruten! Slaveri??? Prøv et annet tre!

G

Gjestemedlem

Gjest
    noruego skrev:
    Hvis noen måneder norsk verneplikt gjør en til straffange, hva da med alle våre barn i skolepliktig alder?
    Barn er umyndige og er underlagt foresatte. Det er andre regler for dem enn for voksne myndige personer. Det er heller ingen plikt å sende barn på skole. Er man kvalifisert kan man undervise dem selv. Så lenge de får en god nok opplæring så står man ganske fritt til å velge undervisningsform og sted for sine barn.

Hva er den store forskjellen på en kriminell på åpen soning og en vernepliktig soldat da?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... Så, i forlengelsen av dette kan man si at vernepliktige barnesoldater er OK, mens voksne vernepliktige ikke er OK?

;)

P

Parelius

Gjest
    Et land av frie borgere bør ha verneplikt. To sider av medaljen. Men mange synes nok det er greiere å kjøpe seg til litt frihet. Da blir liksom frihet en vare på linje med bleier og staten et shoppingsenter. Kanskje…

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Hmmm... Så, i forlengelsen av dette kan man si at vernepliktige barnesoldater er OK, mens voksne vernepliktige ikke er OK?

;)
    Du er tydeligvis ikke fra Bergen.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    Et land av frie borgere bør ha verneplikt. To sider av medaljen. Men mange synes nok det er greiere å kjøpe seg til litt frihet. Da blir liksom frihet en vare på linje med bleier og staten et shoppingsenter. Kanskje…
    Jeg klarer ikke helt å se en sammenheng her.. ikke i ditt arguments favør i alle fall. Det kan jo sogar virke som om det gjennomgående er de mest frie landene som har avskaffet (eller aldri har hatt) allmenn verneplikt.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn