V
vredensgnag
Gjest
Vi kan vel være enige om at den plattformen er lettere omskrevet filosofi.Parelius skrev:Er dette alvor? (Så på plattformen).Slubbert skrev:Hva synes du om konseptet friborgerskap?
;D
Vi kan vel være enige om at den plattformen er lettere omskrevet filosofi.Parelius skrev:Er dette alvor? (Så på plattformen).Slubbert skrev:Hva synes du om konseptet friborgerskap?
Mulig jeg er litt streng... Men i mine øyne er vakt på slottet/festningen/Skaugum mer representasjon enn egentlig vakt. Militært vakthold handler i mine øyne om grunnutrustning, våpen, fornuftig valgte ildstillinger og grønnmalte ansikter. En gardist stående ved et skilderhus er et pent syn, men ingen sikkerhet. Derfor 'representasjon'... Og jeg vet ikke annet enn at HMKG bruker mye tid på dette.HC skrev:Utover 4 uker med gardeperioden så var det ikke mye SLO eller drill. Spit-shine og press måtte dessverre gjøres på fritiden. Det går selvfølgelig bort endel tid på rene vaktperioder som andre kompanier bruker på militær trening. Representasjon var nær null.Zomby_Woof skrev:Riktig regnestykke er vanlig infanteri-(minus) SLO/vakt/drill. Et år er et år. All den tiden som går bort i spit-shine og buksepress er tid som forsvinner fra stridsteknikk.HC skrev:Treningen i garden var akkurat som i alle andre infanterienheter + sluttet orden og vakt-drill.
Høres underlig ut, vi hadde folk som var nær sagt ubrukelige til noe som helst. Så vidt meg bekjent ble ingen sjaltet ut i løpet av rekruttskolen selv om flere var så udugelige at det grenset til det komiske.Zomby_Woof skrev:Garden har prioritet på mannskaper. Det de får er godt over snittet av norsk ungdom.
Ok, da tok vi feil i den saken. Og jeg tipper også at det var latskap og ikke frykt som førte til dette, men slik latskap er ikke akseptabel når man har en så viktig jobb. Hvis det strider mot en republikaners overbevisning å beskytte kongefamilien så får de garantert godkjent overføring til en annen tjeneste/leir.HC skrev:Jeg var gardist (90-91) men søkte meg aldri til garden, det tror jeg ingen gjør i dag heller. Jeg snakker nå om de ordinære vaktkompaniene, ikke musikk eller drillkorpset hvor man må søke og bestå opptaksprøver. Da jeg var i garden så bestod vaktkompaniene av helt vanlige norske gutter, ikke spesialsoldater. Treningen i garden var akkurat som i alle andre infanterienheter + sluttet orden og vakt-drill.baluba skrev:Helt enig! Har man først søkt seg til jobben som vår konges livgarde, må man ta jobben alvorlig. Dessverre er det sikkert mange søker tjenesten for å slippe tjeneste i mindre urbane strøk nordover, og det skal ikke lønne seg når slike hendelser forekommer. Her bør det straffes over en lav sko slik at fremtidige søkere til garden vet hva de forholder seg til. Det finnes garantert mange motiverte søkere som ikke fikk plass i garden, og isteden ble disse døgeniktene valgt. Man skal være motivert for en slik jobb, ikke bare redd for nordlige strøk uten motebutikker i nær omkrets.
Tipper forøvrig at de som sluntret unna gjorde det av latskap og ikke frykt. Vi hadde flere slike alarmer da jeg var inne men ingen trodde det var 'the real thing' uansett.
Husk at siviltjenesten er 50 prosent lenger enn tjeneste i hæren. Det er her latskapen setter inn. En pasifist tar ikke hensyn til sin egen tid når vedkommende søker om siviltjeneste. Han ofrer faktisk betydelig mye lenger tid for landet enn en som velger den enklere løsningen og bare la ting gå sin gang. Dermed er det ikke utenkelig at endel ikke engang vurderer om de har den rette overbevisningen til å tjenestegjøre i forsvaret, de vil bare bli kjappest mulig ferdige med herket. Kanskje de burde gå de som har slike nøkkelposisjoner som dette nærmere etter i sømmene før de blir valgt? Å hjemme seg av latskap når det er skarp øvelse er jo bare forkastelig. Det finnes alltid et alternativ som passer bedre for slike.Asbjørn skrev:Nei, det er da helt i orden å være pasifist. Men da får man stå for det, og ikke late som man er gardesoldat for å få tjenestegjøre i nærheten av caffelatte, for så å snike seg unna forpliktelsene når alarmen går. Det er umoralsk, uansett hvilken unnskyldning som brukes.Slubbert skrev:Er det umoralsk å være pasifist? Ikke rart det er krig i verden.Asbjørn skrev:Apropos vredens diktopplesning: Det kan være på sin plass å minne om hvordan Nordahl Grieg endte sine dager, på tokt i et bombefly over Berlin. Han var ikke pasifist, og han stilte opp når alarmen gikk.
Nja, med forbehold om at ting har endret seg mye siden min tid i forsvaret (jeg var dog ikke i Garden), så er forskjellen mellom faktisk innhold i tjenesten og retorikken rundt hva slik tjeneste skal innebære såpass stor at det blir litt spesielt å beskylde de soldatene som har tilpasset seg forholdene. Mitt inntrykk av førstegangstjenesten er at det var mye flott retorikk og heller lite innhold, og jeg var endatil i en avdeling som hadde ganske mye øvelser og fri tilgang på ammo siden det skulle være et generasjonsskifte i våpensystemene og vi hadde mye å bli kvitt.Asbjørn skrev:Men da får man stå for det, og ikke late som man er gardesoldat for å få tjenestegjøre i nærheten av caffelatte, for så å snike seg unna forpliktelsene når alarmen går. Det er umoralsk, uansett hvilken unnskyldning som brukes.
Ok, da misforstod jeg hva du mente med representasjon. Jeg tenkte på tjeneste i forbindelse med statsbesøk og liknende. Er forøvrig ikke uenig i at vakt på slottet/festningen/Skaugum kan sidestilles med 'representasjon'. Bortsett fra å stoppe en og annen fyllik fra å trenge seg inn på slottet en lørdags natt så er det begrenset hva garden kan tilby av sikkerhet.Zomby_Woof skrev:Mulig jeg er litt streng... Men i mine øyne er vakt på slottet/festningen/Skaugum mer representasjon enn egentlig vakt. Militært vakthold handler i mine øyne om grunnutrustning, våpen, fornuftig valgte ildstillinger og grønnmalte ansikter. En gardist stående ved et skilderhus er et pent syn, men ingen sikkerhet. Derfor 'representasjon'... Og jeg vet ikke annet enn at HMKG bruker mye tid på dette.HC skrev:Utover 4 uker med gardeperioden så var det ikke mye SLO eller drill. Spit-shine og press måtte dessverre gjøres på fritiden. Det går selvfølgelig bort endel tid på rene vaktperioder som andre kompanier bruker på militær trening. Representasjon var nær null.Zomby_Woof skrev:Riktig regnestykke er vanlig infanteri-(minus) SLO/vakt/drill. Et år er et år. All den tiden som går bort i spit-shine og buksepress er tid som forsvinner fra stridsteknikk.HC skrev:Treningen i garden var akkurat som i alle andre infanterienheter + sluttet orden og vakt-drill.
Høres underlig ut, vi hadde folk som var nær sagt ubrukelige til noe som helst. Så vidt meg bekjent ble ingen sjaltet ut i løpet av rekruttskolen selv om flere var så udugelige at det grenset til det komiske.Zomby_Woof skrev:Garden har prioritet på mannskaper. Det de får er godt over snittet av norsk ungdom.
Personlig blåser jeg i alt det der. Nasjonalisme og flaggvifting er ikke min greie, ikke engang på 17 mai.Slubbert skrev:Mye pompøs tolkienlyrikk her nå. For å gjenta: Jeg ser ikke koblingen til det som omtales som "nasjonal identitetsfølelse", hva er egentlig det? Er ikke det moderne mennesket internasjonalt snarere enn nasjonalt? Følger "nasjonal identitetsfølelse" automatisk av statsborgerskap og borgerrettigheter? Hva om man er oppvokst med eksempelvis somaliske tradisjoner og kultur, men er født i Norge og har norsk statsborgerskap med tilhørende borgerrettigheter? Har man da "norsk identiet"? Jeg identifiserer meg ikke nødvendigvis med "norsk kultur", er min identitet da norsk? Bestemmer jeg det selv eller gjør andre det? Og med hvilken autoritet gjør de i så fall det? Det later til å ha mye til felles med religiøs identitet, men er det ikke lov å være "nasjonalateist"?
Jeg har selv ingen sterke meninger for eller imot kongehuset (seff bortsett fra Ari & engledamen da...), men når man mener kongefamiliens liv er mindre verdt enn andre liv blir man i grunn vanskelig å ta seriøst. Et forholdsvis barnslig debattnivå.wotg skrev:Definitivt!Trane skrev:Er livet til kongefamilien noe mer meningsløst å forsvare enn livet til hvilkensomhelst norsk borger ?wotg skrev:Ikke faen om jeg hadde risikert livet mitt for noe så meningsløst som et medlem av kongefamilien.
Garden er vel en førstegangstjeneste man kan få tildelt, akkurat som de andre mer eller mindre meningsløse tjeneste mulighetene forsvaret tilbyr.
Det Norske kongehuset bør helt klart legges ned når nåværende monark går bort.
Og så? Det var en annen tid, middelaldersk ridderpoesi er irrelevant i dag. Allmuen hadde ikke eksistert hvis ikke én eller annen huleboer fant ut at det var lurt å slå steiner sammen så det gnistret, men jeg bruker komfyren.vredensgnag skrev:Det var ikke pasifisme som sørget for at allmuen, common people, gente común, fikk adgang til utdannelse, bøker, rettsbeskyttelse og like muligheter i samfunnslivet.
Nonsense, de fleste nasjonsgrenser ble trukket opp i Vestfalen på 1600-tallet av monarker og despoter. Og de har blitt flyttet litt hist og pist i ettertid, som følge av kriger startet av monarker og despoter.Du skjønner, nasjonsgrenser er ikke "tilfeldig opptrukne," som du liker å si - de er et resultat av verdidefinisjoner som er skapt i fellesskap, og ikke av navlebeskuende friborgere.
Nah, så rettigheter og politiske ordninger sidestilles med teknologiske fremskritt som «det samme»?Slubbert skrev:Og så? Det var en annen tid, middelaldersk ridderpoesi er irrelevant i dag. Allmuen hadde ikke eksistert hvis ikke én eller annen huleboer fant ut at det var lurt å slå steiner sammen så det gnistret, men jeg bruker komfyren.vredensgnag skrev:Det var ikke pasifisme som sørget for at allmuen, common people, gente común, fikk adgang til utdannelse, bøker, rettsbeskyttelse og like muligheter i samfunnslivet.
Det er ingen nødvendig sammenheng mellom retten til å eie, bære eller få opplæring i våpen og det å bli tvunget til det mot sin vilje. Det er min rett å gå i kirken eller drikke brennevin hver søndag også, men den dagen det blir en plikt, under trussel av straff og fengsel er vi over i noe helt annet.vredensgnag skrev:Jeg finner denne setningen beklemmende, Gjestemedlem, når den brukes for å kritisere en helt utrolig borgerrett: det at alle kan få våpentrening.
"Tvang, frihetsberøvelse og Þrælkun kan aldri bli en rett, i annet enn den økende populære nytalen."
I gamle dager hadde man først tykke bymurer, og deretter en festningsvoll, og deretter et våpenkammer med like tykke murer. Og der lå våpnene.
Stormingen av Bastillen var ikke for å slippe fri fangene, men for å få tak i våpnene som var der.
Men de forutsetter at det inngås en kontrakt, og at det er av fri vilje. Jeg reagerte sterkt på desertørene i garden og mener de bør straffes hard, men det er fordi de har inngått en slik kontrakt. Ikke fordi de tilfeldigvis er født i Norge og på bakgrunn av demografien skal pålegges plikter som strider mot deres rett som frie mennesker. Det at ingen kan eie din kropp eller din tid er svært grunnleggende. I alle fall ikke før man selv overfører denne retten, eller gjør noe så alvorlig galt at man av samfunnshensyn beslaglegger den.Parelius skrev:Men hvis det fins plikter, så har det lenge vært nesten et mysterium hvor de kom fra. Kant var vel den som til syvende og sist fikk hull på byllen; Plikten kan bare ha ett opphav, og det er friheten. Alle plikter er selvpålagte eller vi kunne si, du kan bare forplikte deg gjennom egen handling, som når du f.eks. inngår en kontrakt - det er ikke uten grunn at kontraktsteorier har hatt slik en sterk posisjon innen moderne politisk filosofi.
"Plikten kan bare ha ett opphav, og det er friheten"Dette er ikke politisk nytale, det er overskriften til moderniteten/opplysningen i en viss forstand, med røtter tilbake til Hobbes, grandiost formulert i et lite dokument med ordene «We the people», og legitimasjonsgrunn for demokratiene.
Ikke nødvendigvis, men det er og skal være sterke begrensninger på hva slags plikter man kan pålegge et individ. Og dette er begrensninger som er uavhengig av styreform. Det hjelper lite at plikter er utstedt av demokratiske organer hvis de strider mot de grunnleggende begrensningene. Uten slike begrensninger er vi kastet på hodet inn i den kulturrelativismen du vil unngå.Det er dermed ikke sagt er dette «We the people» er så selvinnlysnede, og ennå mindre at det er en enkel sak å få det til å fungere. Masser av problemer der. Men er det en god grunn til å oppgi den grunnleggende innsikten? Skal vi bare si at plikter er metafysisk tull? Kanskje
Synd at du tar dette så lempfeldig. Det kunne være at du gikk glipp av en vesentlig innsikt, ut over de motsetningspar du referer til.Gjestemedlem skrev:"Plikten kan bare ha ett opphav, og det er friheten"
Freden kan bare ha et opphav, og det er krigen
slaveriet kan bare ha et opphav, og det er friheten
and IGNORANCE IS STRENGTH (for good measure)
Jeg ser ingen historisk empiri i det å gi noen militær opplæring på noen måte er en tillitserklæring. Det er ikke så mange år siden det var landherrenes rett å få tilgang på et vist antall mannlige medlemmer av sine undersåtter som de kunne bruke som tropper. Det er nok eksempler på slaver brukt til soldater også. Man gir kanskje militær opplæring, men man tar i samme åndedrag eierskapet over soldatene. Hvor mange døde er det ikke på de grønne sletter i Frankrike etter den massive tillitserklæringen som ble vist de menige soldater.vredensgnag skrev:Det forunderlige er at da verneplikten ble innført ble den ansett som en uhyre frigjørende tillitserklæring til alle borgere, av disse borgerne. Uansett bakgrunn, meninger, holdninger, tro - så fikk du våpen, våpenopplæring, ammunisjonsopplæring. I tillegg fikk du innsikt i taktikk og kanskje strategi, du fikk lære stridsteknikk sammen med andre, hvordan du skulle forsvare deg og hvordan du skulle være effektiv i strid.
Og så - som den ultimate tillitserklæringen - tok samfunnet deg tilbake etter endt tjeneste, etter at de hadde lært deg å langt mer effektivt eventuelt sette makt bak dine og meningsfellers krav, om du så skulle ønske.
Men slikt ser ikke Gjestemedlem, som er ute etter å skåre noen billige og uvesentlige poenger, og som i alt annet argumenterer sterkt for borgerens frihetsrett, uten å se det merkelige i et borgerskap som er enkle blinker for et profesjonelt militære som ikke har rot i eller identifiserer seg med borgerne.
Tja. Det var litt rart.
Kontraktsteorien innen politisk filosofi har intet med en virkelig inngått kontrakt å gjøre. Ingen av oss har vel signert noen kontrakt såvidt jeg vet. Det er hypotetisk tilstand. Viktigheten av denne hypotetiske tilstand er ikke at en skal se om en kan får bekreftet tilstedeværelsen av den. Poenget er at den forteller oss om legitimeringsgrunnlaget; staten står overfor et legitimeringskrav overfor borgerne!Gjestemedlem skrev:Men de forutsetter at det inngås en kontrakt, og at det er av fri vilje.Parelius skrev:Men hvis det fins plikter, så har det lenge vært nesten et mysterium hvor de kom fra. Kant var vel den som til syvende og sist fikk hull på byllen; Plikten kan bare ha ett opphav, og det er friheten. Alle plikter er selvpålagte eller vi kunne si, du kan bare forplikte deg gjennom egen handling, som når du f.eks. inngår en kontrakt - det er ikke uten grunn at kontraktsteorier har hatt slik en sterk posisjon innen moderne politisk filosofi.
Jeg klarer ikke å se at plikten kan ha sitt opphav i friheten, så lenge man ikke har friheten til å velge plikten, eller velge den bort. Først når man bruker friheten til å forplikte seg er man bundet av den. Aldri før.Parelius skrev:Synd at du tar dette så lempfeldig. Det kunne være at du gikk glipp av en vesentlig innsikt, ut over de motsetningspar du referer til.Gjestemedlem skrev:"Plikten kan bare ha ett opphav, og det er friheten"
Gir ikke mening det du sier, hvis du samtidig skal være så uenig i det jeg sier. For her begynner du jo nettopp å innse at pliktens opphav er friheten (og ikke gud, f.eks.).Gjestemedlem skrev:Jeg klarer ikke å se at plikten kan ha sitt opphav i friheten, så lenge man ikke har friheten til å velge plikten, eller velge den bort. Først når man bruker friheten til å forplikte seg er man bundet av den. Aldri før.Parelius skrev:Synd at du tar dette så lempfeldig. Det kunne være at du gikk glipp av en vesentlig innsikt, ut over de motsetningspar du referer til.Gjestemedlem skrev:"Plikten kan bare ha ett opphav, og det er friheten"
Om de står i en bok eller ikke er irrelevant. Forfattere har ingen status over andre mennesker i slike spørsmål, og "hellighet" er kun et stempel på den bakenforliggende makten bak idéer. (kirke, konge, presteskap, despoter etc.)Parelius skrev:Sa Deph: «Ikke nødvendigvis, men det er og skal være sterke begrensninger på hva slags plikter man kan pålegge et individ. Og dette er begrensninger som er uavhengig av styreform.»
Hvor kommer de frihetlige rettigheter fra? Står de i en hellig bok, mon tro? Noen selvfølgelighet er det jo ikke.
Men kun når borgernes rett anerkjennes, og kan forsvares, av borgerne.Parelius skrev:Sa Deph; «Frihetlige rettigheter er rettigheter vi borgere gir til hverandre.»
Now we're talking!
Nei, jeg vil ha et forsvar basert på frivillig deltakelse. Et forsvar der de som er egnet og som vil bli soldater til folkets forsvar er bærebjelken, og der man kun i de ekstreme unntakstilfeller utkommanderer allmuen til stridsopplæring. Ikke et profesjonelt forsvar i den forstand at man baserer seg på innleid fremmed arbeidskraft uten forankrig i befolkningen og dens verdier.vredensgnag skrev:Men kun når borgernes rett anerkjennes, og kan forsvares, av borgerne.Parelius skrev:Sa Deph; «Frihetlige rettigheter er rettigheter vi borgere gir til hverandre.»
Now we're talking!
Den samme Gjestemedlem vil ha et profesjonelt militære ...
Et spennende trekk med HFS, disse Snåsamann-aktige tankeleserinnspillene der man sporer av fra å diskutere sak.Gjestemedlem skrev:Jeg mistenker i bunn og grunn dere bare ser på førstegangstjenesten som et overgangsrituale, en manndomsprøve og en opptaksprøve til borgerskapet.
For meg blir det en smule primitivt.
Godt sagt. At det er amoralsk å være pasifist fordi freden må tilkjempes klinger ikke så annerledes enn det kjente "krig er fred".Gjestemedlem skrev:...dette ekstreme kravet til konfirmasjon, nasjonal identitet og tilhørighet bryter med de verdier som man i utgangspunktet ønsker å forsvare.
Hvis man først har gått inn i rollen som soldat, heller enn å erklære seg som pasifist og slippe, så holder det ikke å påberope seg et plutselig anfall av pasifisme når man blir oppdaget gjemt under senga etter at alarmen har gått og resten av kompaniet har stilt opp. Kan det virkelig være så vanskelig å fatte dette, da?Slubbert skrev:Godt sagt. At det er amoralsk å være pasifist fordi freden må tilkjempes klinger ikke så annerledes enn det kjente "krig er fred".Gjestemedlem skrev:...dette ekstreme kravet til konfirmasjon, nasjonal identitet og tilhørighet bryter med de verdier som man i utgangspunktet ønsker å forsvare.
Langt fra godt sagt, det er i beste fall på siden av saken; og din omskrivning sparker ballen på tvers av banen.Slubbert skrev:Godt sagt. At det er amoralsk å være pasifist fordi freden må tilkjempes klinger ikke så annerledes enn det kjente "krig er fred".Gjestemedlem skrev:...dette ekstreme kravet til konfirmasjon, nasjonal identitet og tilhørighet bryter med de verdier som man i utgangspunktet ønsker å forsvare.
Selv pasifister kan og vil handle i nødverge hvis liv er direkte truet. På samme måte kan stort sett alle ende opp med å bli drapsmenn under gitte og uheldige omstendigheter. Det betyr ikke at alle på forhånd bør legge seg i trening for å kunne drepe effektivt. Om jeg i en ekstrem situasjon må ty til ekstrem vold i nødverge, f.eks. ved å gripe til en lysestake og slå noen i hel, så vil ikke det være det samme som om jeg på forhånd gikk på selvforsvarkurs der man lærte effektive drapsmetoder med husholdningsartikler og løsøre.vredensgnag skrev:Pasifisme er en intellektuell øvelse, og feiler uvegerlig i møte med realiteter. Når man i lang tid er forskånet fra å måtte prøve teori i praksis kan man forestille seg at pasifismen er gangbar. For ordens skyld, det kunne jeg godt tenke meg var tilstanden vi kunne ta for gitt. Men det synes ikke realistisk, mennesket er et stridbart vesen, og du behøver ikke skrape dypt i fernissen for å finne egenskaper i strid med barn i solfylt eng idyll.
Da serbiske soldater for kort tid siden gikk og klasket barneskaller i husvegger fordi det var morsomt å se dem sprekke, de fikk god svingfart om de holdt i føttene, så fikk vi en demonstrasjon på hvor fort barbaren i mennesket kommer til syne. Disse udyrene hadde som del av dagens innsats utryddet mennene og voldtatt kvinnene.
Slikt skjer. Hvordan skal vi forholde oss til det?
Du får ikke med deg poenget.Gjestemedlem skrev:Et samfunn med virkelig tillit til sine borger ville ikke brukt så mye energi på å disiplinere dem med militær opplæring, men heller legge til rette for at befolkningen er i stand til å motsette seg en udemokratisk og borgerkrenkende utvikling skulle det komme til det.
Hvordan utøver man sivil motstand mest effektivt? Ved å marsjere i taktfast i gatene og være ekstra flink til å brette skjorter og underordne seg et militaristisk hierarki? Eller ved å være i stand til å motarbeide staten og makten når de går for langt? Ved å trosse lover, regler og direktiver når de krenker oss. Ved å opptre autonomt og vise aktiv motstand mot den sentrale statsmakten. Bruk gjerne vold, sabotasje og opprør. I hvilken grad et samfunn tillater slike aktiviteter sier uendelig mye mer om den demokratiske tilstanden enn hvor omfattende den obligatoriske militærtjenesten er.
Vi kan se på Japan i føydaltiden som et eksempel. Det var strenge restriksjoner på hva bøndene hadde lov å eie av våpen. Og kreative teknikker og kampkunst med utgangspunkt i jordbruksredskaper ble utviklet. Men samtidig hadde bøndene plikt å stille til verneplikt når de lokale herrene forlangte det. Den største ufriheten lå nok i det sistnevnte.vredensgnag skrev:Du får ikke med deg poenget.
I Asia var det forbundet med dødsstraff for allmuen om den hadde metall > spisepinner.
I årtusener har man hatt våpenkammer, og kun et lite utvalg betrodde har fått tilgang til disse. Det var også klare regler for hvilke samfunnslag som fikk disponere hvilke teknikker, også i vår del av verden.
Ville det blitt et opprør i det hele tatt hvis Ghadaffi hadde inkludert disse stammene og lagt dem under sine styrkers direkte kontroll?Men når du skriver om vold, sabotasje og opprør - så kan man enten være en ignorant og uorganisert rebell, som tullingene i Libya som roter det til for seg og sine; eller man kan ha den kunnskapen som Gaddhafi sikret kun tilfløt de stammene han kunne stole på.
Hvor drar du hen da? Nord i Korea? Eller forutsetter du at verden er full av frihetlige regimer som bare venter på å ta imot friborgerturister som bedriver «øyhopping»?Slubbert skrev:Jeg vil ikke ha makt, jeg skyr makt som pesten, å bestemme over andre er det siste jeg kan tenke meg. Jeg kan følgelig ikke forestille meg noen grunn til at jeg skulle plukket opp et våpen, hvis det blir krig kommer jeg til å stikke som faen. Så kan ridderromantikere bare kalle meg feig mens de spaserer inn i kuleregnet, de taper.