Takker, det kommer seg Vil si først at jeg ikke har noe ekspertmening i plinth, eksperimenterer meg litt frem, ogSer du er på god vei på et spennende plinth. Hva er de sorte skivene/platene ?
SME, the British high-end turntable and tonearm producer, has taken over the Garrard audio brand. Garrard is synonymous with legendary turntables produced from the 1950s to the ealy 1980s, with the 301 and 401 transcription turntables perhaps the most sought after.
At the same time, SME has also acquired Loricraft Audio, which is not only the authorised Garrard service agent, but is generally recognised as instrumental in keeping the legacy of the Garrard brand alive. Loricraft have been servicing and repairing Garrard products since 1997.
Den ble vakker moro med snurrerNytt 401 prosjekt for en kompis, drivverket var i enestående tilstand og trengte minimalt med kjærlighet.
Nå i helt original stand, men etterhvert skal den få noen gromsaker.
Med Graham Phantom II arm.
Vis vedlegget 512116
Et vakkert plint . Hvilke grom saker skal den oppgraderes med ?Nytt 401 prosjekt for en kompis, drivverket var i enestående tilstand og trengte minimalt med kjærlighet.
Nå i helt original stand, men etterhvert skal den få noen gromsaker.
Med Graham Phantom II arm.
Vis vedlegget 512116
Har ikke noe svar på dette, men jeg sendte min 301, som er en tidlig utgave med fettlager og hammerslag finish, til CTC og fikk hel-overhalt spilleren. Litt overrasket da den kom tilbake med olje istedet for fett i lageret. Spurte CTC som sa de gjorde det fordi det funket bedre. Her ikke noe skikkelig plinth til Garrarden så vet ikke hvordan den spiller enda.hvordan er lydforskjellen på 301 og 401 under ellers like forhold?
noen nevner "grease" versjon av 301....
Olje i ett grease-lager funker ikke. Toleransene for oljelagerene er mye tightere enn greaselagrene, nettop fordi greasen skal fylle ut alle hulrom og gjøre lageret stramt, har du olje i ett greaselager risikerer du vandring og i verste fall kan det skade hele lageret.Har ikke noe svar på dette, men jeg sendte min 301, som er en tidlig utgave med fettlager og hammerslag finish, til CTC og fikk hel-overhalt spilleren. Litt overrasket da den kom tilbake med olje istedet for fett i lageret. Spurte CTC som sa de gjorde det fordi det funket bedre. Her ikke noe skikkelig plinth til Garrarden så vet ikke hvordan den spiller enda.hvordan er lydforskjellen på 301 og 401 under ellers like forhold?
noen nevner "grease" versjon av 301....
Spot onOlje i ett grease-lager funker ikke. Toleransene for oljelagerene er mye tightere enn greaselagrene, nettop fordi greasen skal fylle ut alle hulrom og gjøre lageret stramt, har du olje i ett greaselager risikerer du vandring og i verste fall kan det skade hele lageret.Har ikke noe svar på dette, men jeg sendte min 301, som er en tidlig utgave med fettlager og hammerslag finish, til CTC og fikk hel-overhalt spilleren. Litt overrasket da den kom tilbake med olje istedet for fett i lageret. Spurte CTC som sa de gjorde det fordi det funket bedre. Her ikke noe skikkelig plinth til Garrarden så vet ikke hvordan den spiller enda.hvordan er lydforskjellen på 301 og 401 under ellers like forhold?
noen nevner "grease" versjon av 301....
Er du sikker på at det var samme lager? Samlere er ute etter fettlager og spillere med slike går for mer penger, spesielt i Japan. Om de bare har satt olje i et fettlager bør du følge rådet fra Vermin. Om de har byttet til oljelager bør du få tilbake det opprinnelige.Har ikke noe svar på dette, men jeg sendte min 301, som er en tidlig utgave med fettlager og hammerslag finish, til CTC og fikk hel-overhalt spilleren. Litt overrasket da den kom tilbake med olje istedet for fett i lageret. Spurte CTC som sa de gjorde det fordi det funket bedre. Her ikke noe skikkelig plinth til Garrarden så vet ikke hvordan den spiller enda.hvordan er lydforskjellen på 301 og 401 under ellers like forhold?
noen nevner "grease" versjon av 301....
Olje i ett grease-lager funker ikke. Toleransene for oljelagerene er mye tightere enn greaselagrene, nettop fordi greasen skal fylle ut alle hulrom og gjøre lageret stramt, har du olje i ett greaselager risikerer du vandring og i verste fall kan det skade hele lageret.Har ikke noe svar på dette, men jeg sendte min 301, som er en tidlig utgave med fettlager og hammerslag finish, til CTC og fikk hel-overhalt spilleren. Litt overrasket da den kom tilbake med olje istedet for fett i lageret. Spurte CTC som sa de gjorde det fordi det funket bedre. Her ikke noe skikkelig plinth til Garrarden så vet ikke hvordan den spiller enda.hvordan er lydforskjellen på 301 og 401 under ellers like forhold?
noen nevner "grease" versjon av 301....
Kjent sakOlje i ett grease-lager funker ikke. Toleransene for oljelagerene er mye tightere enn greaselagrene, nettop fordi greasen skal fylle ut alle hulrom og gjøre lageret stramt, har du olje i ett greaselager risikerer du vandring og i verste fall kan det skade hele lageret.Har ikke noe svar på dette, men jeg sendte min 301, som er en tidlig utgave med fettlager og hammerslag finish, til CTC og fikk hel-overhalt spilleren. Litt overrasket da den kom tilbake med olje istedet for fett i lageret. Spurte CTC som sa de gjorde det fordi det funket bedre. Her ikke noe skikkelig plinth til Garrarden så vet ikke hvordan den spiller enda.hvordan er lydforskjellen på 301 og 401 under ellers like forhold?
noen nevner "grease" versjon av 301....
Hvordan vet du det, Vermin? Har du prøvd det selv?
Har du noen referanse til hvor dette er beskrevet siden det er en kjent sak. Var ikke kjent for meg og sannsynligvis ikke for Ray Clark som driver CTC og har restaurert Garrarder i mange år.Kjent sakOlje i ett grease-lager funker ikke. Toleransene for oljelagerene er mye tightere enn greaselagrene, nettop fordi greasen skal fylle ut alle hulrom og gjøre lageret stramt, har du olje i ett greaselager risikerer du vandring og i verste fall kan det skade hele lageret.
Hvordan vet du det, Vermin? Har du prøvd det selv?
Du kan begynne med facebook gruppen om idler drives, der har det vært oppe flere ganger.Har du noen referanse til hvor dette er beskrevet siden det er en kjent sak. Var ikke kjent for meg og sannsynligvis ikke for Ray Clark som driver CTC og har restaurert Garrarder i mange år.Kjent sakOlje i ett grease-lager funker ikke. Toleransene for oljelagerene er mye tightere enn greaselagrene, nettop fordi greasen skal fylle ut alle hulrom og gjøre lageret stramt, har du olje i ett greaselager risikerer du vandring og i verste fall kan det skade hele lageret.
Hvordan vet du det, Vermin? Har du prøvd det selv?
Når det er sagt har jeg noen hundre grease lager på ulike maskiner og utstyr i heimen, ingen i sin villeste fantasi ville byttet ut greaen med olje uten og bytte ut noe først. Jeg vil annbefale deg en mail til Ray Clark, som er en høyst oppegående mann, og få beskrevet fra han sin side hva han har gjort med lageret ditt. Kan han ha byttet ut spindelen med en «tight-fit» som passer greaselageret og muligjør bruk av olje?
Lager toleranse olje / fett mm er basic lære på TIP som igjen betyr at du kanskje du kan spørre dine barnNår det er sagt har jeg noen hundre grease lager på ulike maskiner og utstyr i heimen, ingen i sin villeste fantasi ville byttet ut greaen med olje uten og bytte ut noe først. Jeg vil annbefale deg en mail til Ray Clark, som er en høyst oppegående mann, og få beskrevet fra han sin side hva han har gjort med lageret ditt. Kan han ha byttet ut spindelen med en «tight-fit» som passer greaselageret og muligjør bruk av olje?
Jeg sendte en mail til Ray da jeg fikk tilbake spilleren for et par-tre år siden og var skeptisk over at han hadde gjort det og svaret var at han mener det er en oppgradering i forhold til fett i lageret. Jeg skjønner godt at du er skeptisk for det var jeg også og litt forundret over at han ikke spurte meg før han gjorde det og sendte drivverket tilbake uten at jeg fikk tatt valget selv.
Fint om du sier fra om du kommer på noen steder det er omhandlet på nettet.
Vel, nå er jeg utdannet fra NTH (NTNU) og har vel en del kunnskap om friksjon og roterende maskiner, men er allikevel ingen ekspert på tribologi og det er ikke mine barn heller, men det er kanskje dine. Fint om de kan si noen bevingete ord om det herLager toleranse olje / fett mm er basic lære på TIP som igjen betyr at du kanskje du kan spørre dine barnNår det er sagt har jeg noen hundre grease lager på ulike maskiner og utstyr i heimen, ingen i sin villeste fantasi ville byttet ut greaen med olje uten og bytte ut noe først. Jeg vil annbefale deg en mail til Ray Clark, som er en høyst oppegående mann, og få beskrevet fra han sin side hva han har gjort med lageret ditt. Kan han ha byttet ut spindelen med en «tight-fit» som passer greaselageret og muligjør bruk av olje?
Jeg sendte en mail til Ray da jeg fikk tilbake spilleren for et par-tre år siden og var skeptisk over at han hadde gjort det og svaret var at han mener det er en oppgradering i forhold til fett i lageret. Jeg skjønner godt at du er skeptisk for det var jeg også og litt forundret over at han ikke spurte meg før han gjorde det og sendte drivverket tilbake uten at jeg fikk tatt valget selv.
Fint om du sier fra om du kommer på noen steder det er omhandlet på nettet.
Takk for den (har vært innom tidligere) og ser en fyr skriver:Det finnes som sagt mye om dette på www.
https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=23&t=37577
https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=23278.0
Tribologi i all enkelhet for oss som ikke kommer fra NTHVel, nå er jeg utdannet fra NTH (NTNU) og har vel en del kunnskap om friksjon og roterende maskiner, men er allikevel ingen ekspert på tribologi og det er ikke mine barn heller, men det er kanskje dine. Fint om de kan si noen bevingete ord om det herLager toleranse olje / fett mm er basic lære på TIP som igjen betyr at du kanskje du kan spørre dine barnNår det er sagt har jeg noen hundre grease lager på ulike maskiner og utstyr i heimen, ingen i sin villeste fantasi ville byttet ut greaen med olje uten og bytte ut noe først. Jeg vil annbefale deg en mail til Ray Clark, som er en høyst oppegående mann, og få beskrevet fra han sin side hva han har gjort med lageret ditt. Kan han ha byttet ut spindelen med en «tight-fit» som passer greaselageret og muligjør bruk av olje?
Jeg sendte en mail til Ray da jeg fikk tilbake spilleren for et par-tre år siden og var skeptisk over at han hadde gjort det og svaret var at han mener det er en oppgradering i forhold til fett i lageret. Jeg skjønner godt at du er skeptisk for det var jeg også og litt forundret over at han ikke spurte meg før han gjorde det og sendte drivverket tilbake uten at jeg fikk tatt valget selv.
Fint om du sier fra om du kommer på noen steder det er omhandlet på nettet.
Vanvittig flott spillerDas Asoustic har en del Plinth inne nå - til både 301 og 401. Den som bare hadde en 401 liggende...……….
Vis vedlegget 518751
Vis vedlegget 518752
Vis vedlegget 518753