Genesis!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Voff skrev:
    Skink_123 skrev:
    Hva kosta herligheten?

    Var det med KUN de 5(6) skivene, og ingen bok?

    Kostet ca. 850kr. Kun platene. Ingen bok eller DVD. Litt kjipt spør du meg. Platene er forøvrig kopi av førsteutgivelsene med original label.....
    Kult med kopi da, men det er vel forskjellig matrisenummer?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kost meg gjennom Tresspass. :D

    Jeg har sammenlignet Tresspass med en Japansk repressing fra 1978. Denne Japanske utgaven sammenlignet jeg i sin tid med en engelsk pressing fra midten av 70-tallet; ingen lydmessig forskjell. 78- årgangen av Japanske Genesis pressinger er forøvrig generelt utmerket. Har aldri hørt originalpressinger av denne plata.

    I utgangspunktet låter denne plata temmelig døll. Den er ullen og tåkete i lyden. Forskjellen til utgaven i boksen er enorm! All tåka er borte; instrumentene står klart frem og er tydelig separert. Rommet omkring likeså. Gabriels stemme er er tydelig i motsetning til originalen. Litt markerte siblianter dog, men det kan høres at det finnes på den opprinnelige utgaven også, riktignok langt inne i tåka. Rytmeseksjonen er langt bedre separert, og bassen er strammere med tilløp til dypbass i enkelte partier. Faktisk puster denne musikken på en helt annen måte nå, og Tresspass blir for meg en annen og bedre lytteopplevelse enn tidligere.
    Dynamisk er det ikke noe som skiller dem såvidt jeg kan bedømme. Har ikke direkte sammenligna den nye masteren med 90-tallsremasteren men etter hukommelsen foresvever det meg at den nye LP-remasteren er mye bedre, låter mindre "manipulert" og mer tro mot originalmixen.
    Plata var lettere bulka, men ikke så mye at det gjør noe. Pressinga virker bra og er støyfri.
    Nå er imidlertid Tresspass den plata med størst forbedringspotensiale. De påfølgende låt opprinnelig mye bedre og her kan mye gå galt i remaster prosessen. Neste jeg skal høre på er Nursery Cryme. Denne skal jeg sammenligne med Classic-utgaven. Stay tuned... 8)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Må visst trekke tilbake påstanden om at dette er en remiks :-[.
    Uventet nok låter Classic utgaven og remaster fra boksen ganske likt. Klangbalansen er den samme. Remasteren er noe "renere" i lyden. Igjen er det snakk om bedre separasjon av intrumenter. Siblianter er mer behersket og høyfrekvensen låter mindre "skittent". Bassen er litt strammere på remaster, men jeg synes Classics dybdeperspektiv er litt dypere. Det kan være at remasteren er noe (ikke mye) mer komprimert men dette kan være en illusjon basert på en mer slapp bass på Classic utgivelsen. Uansett, denne remasteren er mye mer tro mot originalen en CD remastrene fra 90-tallet.
    Forskjellen mellom Classic og ny LP remaster er relativt små. Begge er meget bra. Hva du foretrekker blir smak og behag. Uansett, denne LP remasteren synes så langt vellykket og låter på ingen måte hardt eller komprimert.
    Ser fram til å teste remaster Foxtrot vs, Classic Foxtrot vs Japansk Foxtrot...Stay tuned... 8)
     

    Vedlegg

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Interessante bektraktninger du deler med oss her. Kanskje spesielt interessant mtp å at du ikkje hører forskjell på "alt" (ref. "ingen lydmessig forskjell"). Nettopp dette gjer kritikken din meget truverdig, imo.

    To flotte album du har omtalt her no. Er spent på kva du synes om dei ulike variantane av Foxtrot; som vel må seiast å vere det albumet frå Genesis som står mitt hjerte nærmest.

    Mvh. Karl :)
     

    oysteinhe

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    20
    Antall liker
    2
    Interessant med sammenligningene mot tidligere utgivelser. Fikk selv boksen før helga, og har spilt gjennom de 4 første. Veldig gode pressinger, mine er helt flate, ingen defekter eller ulyder. Vil også nevne omslagene, "tjukke" cover i veldig bra kvalitet. Også pluss for "pink scroll" lablene på de to første slik som orginalene.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Flott rapport Voff. Gleder meg til å få min Boks. Stusset litt på prisen du nevnte. Jeg ble forespeilet 1400-1500 kr for boksen ::) Bestillte du din fra utlandet?

    mvh
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    SOA skrev:
    Flott rapport Voff. Gleder meg til å få min Boks. Stusset litt på prisen du nevnte. Jeg ble forespeilet 1400-1500 kr for boksen ::) Bestillte du din fra utlandet?

    mvh
    Jeg måtte ut med ca. 1300 kr inkludert frakt/moms/gebyr fra Amazon.co.uk, prisen i går ned en god del i forhold til annonsert pga fratrekk av engelsk VAT. (Vinylboksen)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    SOA skrev:
    Flott rapport Voff. Gleder meg til å få min Boks. Stusset litt på prisen du nevnte. Jeg ble forespeilet 1400-1500 kr for boksen ::) Bestillte du din fra utlandet?

    mvh

    Bestilte fra www.diversevinyl.com.
    £85
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Foxtrot. Remaster vs. Classic vs. Japansk 1978 pressing (for anledningen signert av Steve Hackett ;D):

    Classicpressinga låter litt lysere med mer nivå i diskanten enn den Japanske. Denne lysere klangen gir seg ustlag i en mer åpen gjengivelse av stemmer samt litt mindre mudrete bass. Begge låter nokså likt dog, men ingen av dem kan sies å låte bra spør du meg. Jeg foretrekker Classic utgaven foran den Japanske.

    Remasteren er strammet betraktelig opp. Bassen en tørr og ren. Igjen er det her mulig å høre hva som skjer i rytmeseksjonen. Spesielt høres forskjell på skarptromma sammenlignet med de øvrige pressingene. På remaster er det et skarpt smell; på de andre et døll dunk! Borte er også den urene, nærmest forvrengte gjengivelse av stemmer. Gabriel framstår med stor realisme. Men mest åpenbart er adskillig mer luft i toppen. Dette uten at den låter skarpt av den grunn; bare mye mer utstrakt.
    I likhet med de andre remasterne er det separasjon av instrumentene som virkelig skiller remasteren. Her går det an å høre hva som foregår samt at klangflatene på de forskjellige intrumentene er bedre definert. Når det gjelder dynamikk er det mulig at remasteren er litt flatere, men jeg er ikke sikker; det kan skyldes at den låter renere uten mudderet i bassen de øvrige pressingene har. Men også her synes jeg at Classic utgaven har et litt dypere perspektiv.
    Igjen snakker vi om en master som er nært originalen bare rensa opp betraktelig. Forskjellen er større her enn for Nursery Cryme men ikke like stor som for Trespass.
    Neste er Selling England. Remaster vs tysk pressing... 8)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    OK...så var det de to siste.....

    Selling England by the Pound:
    Den tyske pressinga har en litt løsere definert bass. Remasteren er strammet opp i bassen; toppen er løftet. Gir mer preg av en EQ jobb en de tidligere omtalte remaster platene. Men også denne har bedre separasjon av instrumenter og siblianter mer behersket (alle Gabriel platene har merkelige siblianter - prøvde Gabriel å spise mikrofonen?). Den tyske pressingen låter varmere og mens denne appelerer til følelsene, appelerer remasteren til intellektet. Remasteren låter en tanke flatt og kjølig, men det er ikke tvil om at du hører mer av hva som foregår. Også her synes dybdeperspektivet å lide litt på remasteren. Alt i alt en bra remaster jobb, men i dette tilfellet (i motsetning til de øvrige) kan jeg forestille meg at det finnes enkelte som foretrekker originalene.

    Lamb lies down on Broadway:
    Har ingen annen vinylutgave å sammeligne med for tiden. Løftet topp. Mye bass på side 2 (har bare spilt bruddstykker av plata). Låter bra.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Tid for en oppsumering.....

    Denne LP-boksen har vært en uvented positiv opplevelse. Jeg hadde forventet meg en "manipulert" remaster etter modell av CD-remasterne fra 90-tallet. I følge boksen bruker den de nye Nick Davis mixene, men er en separat remaster for vinyl. Det er derfor grunn til å anta at LP-boksen låter anderledes ann de nye CD remasterne, selv om de er basert på samme mixen.

    Det synes tydelig for meg at man har nitidig separert ut alle instrumentene i musikken; rensa de for mudder. Etterpå satt hele greia sammen igjen tett opp til originalproduksjonen. Den negative effekten av dette er et litt trangere dybdeperspektiv, men en betydelig økning i detaljer og definisjon.
    Særlig Tresspass og Foxtrot profiterer, men også Nursery Cryme i stor grad. Selling England og Lamb kan hos enkelte være mer kontroversielle, men det er udiskutabelt at de er forbedret på en rekke felt, men begge låter mer som en EQ jobb.
    Det er grunn til å tro at dette er den definitive måte å nyte tidlig Genesis på. Jeg tror denne boksen blir et fremtidig samleobjekt. Blir neppe reutgitt....

    Det finnes alltid noen purister som mener at ethvert avvik fra original pressinga (ellers deres tilfeldige referanse) er blasfemi (Hvorfor disse kjøper remastere i det hele tatt er et mysterium, da ethvert avvik er pr definisjon til det værre!). De vil sikkert synes at denne boksen låter fælt. For oss andre vil dette være en flott remaster, tett opp til originalene, der vi kan høre hva som egentlig foregikk i studio.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Men til det store spørsmålet (spurt før), når kommer CD,ene enkeltvis?

    Noen sier mars, noen sier mai, andre sier juni/juli, men hva er egentlig riktig!

    Har gitt bort 1994 utgivelsene (møkkalyd) for lenge siden, og begynner å bli meget nysgjerrig ;)
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    f skrev:
    Men til det store spørsmålet (spurt før), når kommer CD,ene enkeltvis?

    Noen sier mars, noen sier mai, andre sier juni/juli, men hva er egentlig riktig!

    Har gitt bort 1994 utgivelsene (møkkalyd) for lenge siden, og begynner å bli meget nysgjerrig ;)
    Ute i Japan i hvert fall, med vinyl-replica cover. Selling England By The Pound: http://www.hmv.co.jp/product/detail/2814219
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Six hours live er en bootleg som en suspekt fyr prøver å tjene penger på. Dette er opptak som ligger gratis tilgjengelige hvis du går inn på the genesis movement og lager en konto (gratis) der. Filene ligger tilgjengelige som bit torrents, fungerer ypperlig :)
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Takk for advarselen, og takk for tipset! Etter at jeg så "The Musical Box" i Oslo Konserthus i fjor har trangen for å se gode gamle genesislåter på projektoren vært stor. Får prøve meg på the genesis movment.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Da har jeg omsider fått 70-75 vinylboksen. Dyr fornøyelse (NOK1490) tatt i betraktning at de ikke følger med noe som helst "bonusmateriell". En Booklet eller tilsvarende hatt vært på sin plass ifm en slik utgivelse synes jeg.

    Men dette glemmes fort når man spiller av disse platene. Fantastisk mye bedre enn de standard CD utgivelsene jeg har. Utrolig åpent og rent lydbilde samt meget god dynamikk. Engsjerende og gøy å høre på. Voff sine utmerkete beskrivelser tidligere i tråden støttes fullt ut.

    Anbefales!

    mvh
     

    Vedlegg

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    Man skrev:
    Tok meg 1 sang for å fastslå at 2008 remasterne låter crap. Den er ikke så komprimert som kunne frykte men den er ganske mye komprimert, samt ringer og har en ekkel metallisk kvalitet. Definitive Edition har litt av dette, men i mindre grad + har andre problemer.
    Utgavene på CD fra sånn circus 1984-198x er HELT og TOTALT overlegne.
    Metallisk? Tror du burde oppgradere anlegget en smule....
    Oops.. kom tilfeldigvis over denne tråden igår mens jeg googlet noe helt annet:
    http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=2614335&postcount=1
    Selv om folk gjerne må disse meg/ anlegget mitt så mye de vil (du er ikke den første), så er det kanskje best å gjøre hjemmeleksen sin først? :D

    Det skal vel sies at det gjelder den første remix/remasteren med Collins, men det er samme mann bak spakene også på de seneste remasterne med Gabriel. Kanskje han har vært heldigere på disse, men det ligger nok uansett i samme gate vil jeg tro.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hvor lenge tror dere boksen er tilgjengelig?
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Man skrev:
    Finn M skrev:
    Man skrev:
    Tok meg 1 sang for å fastslå at 2008 remasterne låter crap. Den er ikke så komprimert som kunne frykte men den er ganske mye komprimert, samt ringer og har en ekkel metallisk kvalitet. Definitive Edition har litt av dette, men i mindre grad + har andre problemer.
    Utgavene på CD fra sånn circus 1984-198x er HELT og TOTALT overlegne.
    Metallisk? Tror du burde oppgradere anlegget en smule....
    Oops.. kom tilfeldigvis over denne tråden igår mens jeg googlet noe helt annet:
    http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=2614335&postcount=1
    Selv om folk gjerne må disse meg/ anlegget mitt så mye de vil (du er ikke den første), så er det kanskje best å gjøre hjemmeleksen sin først? :D

    Det skal vel sies at det gjelder den første remix/remasteren med Collins, men det er samme mann bak spakene også på de seneste remasterne med Gabriel. Kanskje han har vært heldigere på disse, men det ligger nok uansett i samme gate vil jeg tro.
    Konsensusen på Hoffman-forumet er vel at denne siste boksen med Gabriel platene er langt mindre komprimerte og låter langt bedre enn de to første boksene som ble gitt ut. Nick Davies har muligens tatt til seg litt av kritikken han fikk etter de to første boksene.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    12.130
    Sted
    Hus
    Hari alle fall på Bigdipper ennå....lurer på om jeg skal chøppa en boks.
     

    flinkjente

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Har nå kjøpt alle de første CD,ene enkeltvis, untatt L.L. on broadway (har ikke kommet ennå), og er ikke så overbevist om at lyden er veldig bra, men her snakker vi om de tidlige sytti årene, så det kan vel også ha noe å si?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å ta en oppsummering for de som er interesserte i å høre hvordan albumene *egentlig* låter. Bruktsjapper eller Ebay er vel tingen går jeg utifra..
    Dette gjelder for alle plater FØR den forrige remaster-perioden. Katalogen ble altså remastret allerede i 1994 med de-noise, ekkoeffekter og diverse annet som ikke skal være der. Selv på plater uten mye effekter og EQ gjør denne de-noise greia at lyden rett og slett er *matt* og tam.

    1) Alle platene finnes i 1 eller flere forskjellige *unike* mastringer, opptil 4-5 i enkelt tilfeller. Noen mastringer er dog egentlig samme mastring som andre versjoner, bare nivåjustert og/eller EQ.
    2) Det virker som en jungel men er egentlig ikke det. V/C UK utgaven av platene låter i absolutt alle tilfeller best.
    3) Ca halvparten av platene bruker Pre-emphasis, og bruker man PC'en til avspilling må dette altså justeres digitalt etter ripping.
    4) Det er meget god lyd på platene, og er absolutt verdt å lete opp om man er Genesis-fan. (Bare ikke forvent audiofil kvalitet) Varm og fin klang som tåler å bli spilt HØYT om høyttalerne henger med (Det er mye bass også) Man kan altså utelukke et dårlig utgangspunkt som grunnen til at siste remasterne låter såpass dårlig. Alle platene utenom én ble jo t.o.m remixet. D.v.s de hadde tilgangs til flerspors-masterne. Og bedre utgangspunkt enn dette får man ikke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    .
    4) Det er meget god lyd på platene, og er absolutt verdt å lete opp om man er Genesis-fan. (Bare ikke forvent audiofil kvalitet) Varm og fin klang som tåler å bli spilt HØYT om høyttalerne henger med (Det er mye bass også) Man kan altså utelukke et dårlig utgangspunkt som grunnen til at siste remasterne låter såpass dårlig. Alle platene utenom én ble jo t.o.m remixet. D.v.s de hadde tilgangs til flerspors-masterne. Og bedre utgangspunkt enn dette får man ikke.
    Ingen av Genesis platene før "Trick of the tail" har meget god lyd i noen mening av ordet. Nesten alt annet fra samme tidperiode låter mye bedre (Pink Floyd, Yes, ELP, Gentle Giant..you name it). Jeg har hørt forskjellige vinylutgaver.
    Enig i 1994 remasteren ikke er vellykket. Den nye Genesis LP boksen (1970-75) er den desidert bestlydende versjonen av disse platene. Dette mener jeg er aldeles udiskutabelt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Man skrev:
    .
    4) Det er meget god lyd på platene, og er absolutt verdt å lete opp om man er Genesis-fan. (Bare ikke forvent audiofil kvalitet) Varm og fin klang som tåler å bli spilt HØYT om høyttalerne henger med (Det er mye bass også) Man kan altså utelukke et dårlig utgangspunkt som grunnen til at siste remasterne låter såpass dårlig. Alle platene utenom én ble jo t.o.m remixet. D.v.s de hadde tilgangs til flerspors-masterne. Og bedre utgangspunkt enn dette får man ikke.
    Ingen av Genesis platene før "Trick of the tail" har meget god lyd i noen mening av ordet. Nesten alt annet fra samme tidperiode låter mye bedre (Pink Floyd, Yes, ELP, Gentle Giant..you name it). Jeg har hørt forskjellige vinylutgaver.
    Enig i 1994 remasteren ikke er vellykket. Den nye Genesis LP boksen (1970-75) er den desidert bestlydende versjonen av disse platene. Dette mener jeg er aldeles udiskutabelt.
    Jeg har ikke hørt vinylutgaven, men hvis den er noenlunde som de nye CD'ene (og det er de nok, iogmed alt er mikset og mastret digitalt), så ja..
    Men nå snakket jeg om CD-utgavene i utgangspunktet, så du skal få mene hva du måtte mene om vinylen.

    Samtidig er det jo klart at vi legger vekt på forskjellige ting når vi snakker om "god lyd". Jeg er ikke så veldig picky egentlig. Det holder at det er en noenlunde naturlig klang med lite komprimering for at jeg skal kalle det god lyd. Om det ikke har den ultimate oppløsningen er ikke så farlig..jeg klarer rett og slett ikke å fokusere på slikt uansett. (Ikke at jeg mangler den egenskapen om jeg bare legger til godviljen. Det har nok litt med dagens utstyrsvalg også, på tidligere oppsett har det vært mer fokus på akkurat disse tingene) Det er riktignok litt mangel på luft på noen plater, og jeg kan skjønne at noen ville nok hatt vokalen både høyere, og lengre fremme i miksen. Men det er småting, og jeg skrev jo uansett at det ikke er snakk om "audiofil" lyd på noen av platene. Er forresten uenig i påstanden om at platene før trick.. skal være så forferdelige. Allerede på Foxtrot låter det såpass bra (altså bra-bra) at det ikke står noe spesielt tilbake for, tja, DSOTM. Og Selling England.. låter rett og slett forrykende IMHO.

    Etter snaue to tiår der komprimering har vært mer regelen enn unntaket, så vil ikke-komprimerte innspillinger høres dårligere ut for de fleste om det er den komprimerte lyden/versjonen som har vært referansen. Jeg sier ikke at dette er tilfelle med deg, men det er ihvertfall noe å være obs på. Selv flere av de mest ansette på forumet har gått på limpinnen når det gjelder akkurat dette.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Jeg har ikke hørt vinylutgaven, men hvis den er noenlunde som de nye CD'ene (og det er de nok, iogmed alt er mikset og mastret digitalt), så ja..
    Men nå snakket jeg om CD-utgavene i utgangspunktet, så du skal få mene hva du måtte mene om vinylen.

    Jeg har hørt og har hatt samtlige CD utgivelser av Genesiskatalogen, bortsett fra siste remaster, og ingen Gabriel era CD'er (eller gamle LP pressinger for den saks skyld) låter forrykende bra. Bestlydende er den nye LP remasterugivelsen som overgår alle tidligere CD utgivelser med komfortabel margin. Den er basert på den nye miksen (som er svært tro til orginalen; faktisk identisk) men er en separat remaster.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Hans J skrev:
    Er det noen som vet hva dette er? Ett annet label, og ordinære utgivelser?

    http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=57573


    Genesis 1970-1975


    Genesis
    Label: Elektra / Rhino
    Genre: Pop
    Product No.: ARHI 518005
    Availability: Pre Order
    Format: Vinyl Record / LP
    No. of Discs: 6
    Coming April 14, 2009

    Dette er den amerikanske pressinga av Genesis LP boksen utgitt på Rhino i USA. Da den Europeiske utgaven har utmerket vinylkvalitet, og at Rhino ofte plages med overflatestøy, ville jeg ha gått for den Europeiske EMI pressinga. www.diversevinyl.com har den....
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Man skrev:
    Jeg har ikke hørt vinylutgaven, men hvis den er noenlunde som de nye CD'ene (og det er de nok, iogmed alt er mikset og mastret digitalt), så ja..
    Men nå snakket jeg om CD-utgavene i utgangspunktet, så du skal få mene hva du måtte mene om vinylen.

    Jeg har hørt og har hatt samtlige CD utgivelser av Genesiskatalogen, bortsett fra siste remaster, og ingen Gabriel era CD'er (eller gamle LP pressinger for den saks skyld) låter forrykende bra. Bestlydende er den nye LP remasterugivelsen som overgår alle tidligere CD utgivelser med komfortabel margin. Den er basert på den nye miksen (som er svært tro til orginalen; faktisk identisk) men er en separat remaster.
    Jeg måtte selfølgelig sjekke på SteveHoffman-forumet om det er noe spesielt ved denne vinylutgaven. Ikke overraskende var det _ikke_ det. Konsensus er at den låter like j*vlig som de nye SACD/CD'ene, men muligens med mindre peak limiting/kompresjon. (Kanskje fordi SACD/CD'ene har gjennomgått en endelig mastring som man har unngått på Vinyl-utgaven, eller så blir waveformen slik p.g.a vinylens natur)

    Fra http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=4226854&postcount=42

    OK, here are all three at the same scale.

    This is Fountain again, just the three left channels. Top to bottom the three are; Original Virgin Charisma from an Austrian "picture disc" CD. New box-set remix from CD. New box-set remix needledrop. One shot is the full 8min track, one is zoomed in to a minute and change. No level adjustments to the CDs.

    In the full track view you can see there is in fact more peak limiting on the remix CD then on the vinyl. I don't know if that's simply a product of it being vinyl? I'll go out on a limb and say the CD has some extra compression in the mastering stage.

    Looking at the zoomed in track you can see what bugs me about the remixes. (Aside from compression and crispy EQ.) See how on the original CD each of the three "hits" that open the piece increase in volume? In the two remixes they are all the same volume. The third hit, the one that should be the most dramatic, even looks quieter!

    Yes, you hear more detail. But, everything is mixed with all faders on stun. The music loses all its subtlety. Even when it's not brick-walled in mastering.
     

    Vedlegg

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    10
    Voff skrev:
    SOA skrev:
    Flott rapport Voff. Gleder meg til å få min Boks. Stusset litt på prisen du nevnte. Jeg ble forespeilet 1400-1500 kr for boksen ::) Bestillte du din fra utlandet?

    mvh

    Bestilte fra www.diversevinyl.com.
    £85
    Finner ikke boxen her. Kan den være utsolgt? Forstår deg slik at EMI-utgaven er beste kjøp, pga. normalt mindre overflatestøy enn amerikanske Rhino, så skulle gjerne hatt den. Om den ikke kan skaffes fra diversevinyl.com, vet du av andre nettbutikker som selger EMI-utgaven?
     

    Hans_J

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Multikanal skrev:
    amazon.co.uk har denne på lager £125.(17 VAT% trekkes fra,mener jeg)

    MVH

    Blir det ikke veldig dyrt å bestille fra utlandet, med toll og frakt?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    10
    Hans J skrev:
    Multikanal skrev:
    amazon.co.uk har denne på lager £125.(17 VAT% trekkes fra,mener jeg)

    MVH

    Blir det ikke veldig dyrt å bestille fra utlandet, med toll og frakt?
    Har akkurat fått bekreftet at Amazon.co.uk trekker fra engelsk avgift på 17 %, så selv med frakt, moms og fortolling blir det ikke så ille.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Jeg måtte selfølgelig sjekke på SteveHoffman-forumet om det er noe spesielt ved denne vinylutgaven. Ikke overraskende var det _ikke_ det. Konsensus er at den låter like j*vlig som de nye SACD/CD'ene, men muligens med mindre peak limiting/kompresjon.
    Enhver som ikke hører at disse vinyl LP'ene låter bedre enn originalpressingene, Classic versjonene eller tidligere CD utgave må være døv. Det er ikke annet å si om det. Såvidt jeg kan se intet galt med kurvene til denne vinylutganven; en masse detaljer kan ses som enten er begravt i mudderet eller totalt fraværende i den opprinnelige versjonen. Jeg har imidlertid oppdaget at enkelte mener av dersom en remaster ikke låter totalt identisk med deres tilfeldig valgte referanse, ja så låter det ræva. De fleste av oss andre kjøper en remaster fordi den skal forbedre lyden. Det gjør det i dette tilfellet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Looking at the zoomed in track you can see what bugs me about the remixes. (Aside from compression and crispy EQ.) See how on the original CD each of the three "hits" that open the piece increase in volume? In the two remixes they are all the same volume. The third hit, the one that should be the most dramatic, even looks quieter!

    Yes, you hear more detail. But, everything is mixed with all faders on stun. The music loses all its subtlety. Even when it's not brick-walled in mastering.
    [/quote]


    Det er kun i begynnelsen av temaet at nivåene er likt. Originalt begynner denne veldig rart. Høres ut som en slags kjapp fade in; antagelig en feil på masteren som er rettet. Ved repetisjon er det større kontrast og dynamikk på LP remasteren enn på original CD'en. Det gjelder forøvrig hele snutten. Det er meningløst å si at musikken mister all finesse; det er faktisk det motsatte som skjer. På de tidlige platene går det nå for første gang an å hører hva som skjer, alle nyansene og ikke minst hører jeg for første gang at Genesis har en storartet rytmeseksjon.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Det er i selve mixingen at alt har blitt komprimert, mastringen er ikke så ille som f.eks andre moderne utgivelser (evt de 2 tidligere Genesis-boxsettene). Dessuten er det enkelte begrensninger i vinylen sitt mekaniske "system" som gjør at en "solid bar"-waveform er vanskelig å få digitalisert. Men om du kutter ut den aller høyeste toppen av waveformen og normaliserer resten, så ser den mer eller mindre ut som CD-versjonen av 2008-remixen.
    (Det er ikke alltid waveformen kan si alt heller. Ikke at den ikke ser ille ut her, men et bedre eksempel er 1994-remasterne, de låter ikke bra men det vises ikke på waveformen da det ikke har så mye med selve dynamikken å gjøre.)

    Og tror du virkelig at eksempelet her med de 3 toppene er et unikt tilfelle? Det er slik den nye *mixen* generelt er på alle sangene. Vinylen og SACD/CD'ene kommer fra samme mix, og disse har et såkalt "moderne lydbilde". D.v.s "crispy", leading edge definisjon, tilsynelatende "luftig" men uten klang og akustikk, lite dynamikk mm. Hvis du liker denne lyden så velbekomme. Jeg har som sagt ikke hørt vinylen, men for å være ærlig: Så mye annerledes enn CD'ene låter de neppe iogmed de kommer fra samme digitale mix. CD-versjonene har jeg hørt, og de låter så uendelig rævva at jeg ikke vil tro det.. Ikke p.g.a de låter annerledes enn en min "tilfeldig valgte referanse", men fordi de låter rævva.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen i denne tråden har f.eks kjøpt selling england 2008-remaster på enten SACD/CD eller Vinyl, og vil ha en kopi av originalen på CD'r, så send meg en PM med bilde av remasteren med en norsk avis ved siden av. (slik at jeg vet dere eier plata fra før) Så kan vi nok få flere synspunkter angående dette.
    Jeg vil forresten gjøre om filen til MP3 på "V2" som tilsvarer "ganske nærme transparent" før jeg brenner ut på CD, slik at dere fortsatt må kjøpe plata på Ebay om dere vil ha "det hele". Begrenser dette til de 3-4 første. Moderator kan slette denne innlegget om det strider mot reglene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Man skrev:
    Og tror du virkelig at eksempelet her med de 3 toppene er et unikt tilfelle? Det er slik den nye *mixen* generelt er på alle sangene. Vinylen og SACD/CD'ene kommer fra samme mix, og disse har et såkalt "moderne lydbilde". D.v.s "crispy", leading edge definisjon, tilsynelatende "luftig" men uten klang og akustikk, lite dynamikk mm. Hvis du liker denne lyden så velbekomme. Jeg har som sagt ikke hørt vinylen, men for å være ærlig: Så mye annerledes enn CD'ene låter de neppe iogmed de kommer fra samme digitale mix. CD-versjonene har jeg hørt, og de låter så uendelig rævva at jeg ikke vil tro det.. Ikke p.g.a de låter annerledes enn en min "tilfeldig valgte referanse", men fordi de låter rævva.

    Den er latterlig å lese denne Hoffman forum tråden. Her sitter noen nerder og finner (alltid) at remasteren ikke er identisk med deres referanse, som i dette tilfellet er en håpløs vinyl versjon mastret fra n'te generasjon tape. Jeg har denne tyske pressinga av Selling England (billedbevis vedlagt), og den låter forferdelig sammenlignet med det meste annet. Samtidig påstår de at Classic har boostet bassen og toppen på masteren deres; neida, Classic har en bra mastertape; ikke en n'te kopi i fra Tyskland. Og gode mastertaper låter brightere og fastere bass en femte generasjon kopier.

    Du har ikke hørt vinylen men likevel påstår du at de er uten klang dynamikk. Hvis det er noe som kjennetegner tidlig Genesis originalpressinger er det mangel på klang. Remaster er mye mer klangfulle; du hører rommet innvirkning på alle instrumenter og de også for første gang separeres slik at du kan følge det enkeltes instrumenst meodilinje. Dette gir en helt annen opplevelse og forståelse av Genesis, og for første gang gir Tresspass en dypere mening for meg. Dynamikken er like bra(?) som på originalene.
    Når det gjelder disse toppene så er det unikt tilfelle; det er mer dynamikk på remastren enn på den CD utgivelsen det sammenlignes med ut over i sporet.
    Når det gjelder den nye miksen så er den så nært originalen at den er praktisk talt identisk. De separate trackene har blitt rensket opp. Det er satt sammen i en miks helt opp til originalene. Men nå kan de forskjellige instrumentene og rommet skilles ut fra hverandre.
    Jeg kan ikke i farta komme på en remaster som er mer vellykket enn denne vinyl remasteren.

    Vi er to stykker i denne tråden som har denne LP boksen. Vi synes begge at det låter bedre enn noe annet. Han andre har et anlegg det står all respekt av, og som burde kunne avsløre klangløse mastere uten dynamikk! La meg få sitere SOA's post:

    -
    "Da har jeg omsider fått 70-75 vinylboksen. Dyr fornøyelse (NOK1490) tatt i betraktning at de ikke følger med noe som helst "bonusmateriell". En Booklet eller tilsvarende hatt vært på sin plass ifm en slik utgivelse synes jeg.

    Men dette glemmes fort når man spiller av disse platene. Fantastisk mye bedre enn de standard CD utgivelsene jeg har. Utrolig åpent og rent lydbilde samt meget god dynamikk. Engsjerende og gøy å høre på. Voff sine utmerkete beskrivelser tidligere i tråden støttes fullt ut.

    Anbefales!"
    -

    Hva i alle verden venter du av en remaster? Skal den låte identisk med det du har fra før inkludert muddy bass?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn