Man skrev:
Og tror du virkelig at eksempelet her med de 3 toppene er et unikt tilfelle? Det er slik den nye *mixen* generelt er på alle sangene. Vinylen og SACD/CD'ene kommer fra samme mix, og disse har et såkalt "moderne lydbilde". D.v.s "crispy", leading edge definisjon, tilsynelatende "luftig" men uten klang og akustikk, lite dynamikk mm. Hvis du liker denne lyden så velbekomme. Jeg har som sagt ikke hørt vinylen, men for å være ærlig: Så mye annerledes enn CD'ene låter de neppe iogmed de kommer fra samme digitale mix. CD-versjonene har jeg hørt, og de låter så uendelig rævva at jeg ikke vil tro det.. Ikke p.g.a de låter annerledes enn en min "tilfeldig valgte referanse", men fordi de låter rævva.
Den er latterlig å lese denne Hoffman forum tråden. Her sitter noen nerder og finner (alltid) at remasteren ikke er identisk med deres referanse, som i dette tilfellet er en håpløs vinyl versjon mastret fra n'te generasjon tape. Jeg har denne tyske pressinga av Selling England (billedbevis vedlagt), og den låter forferdelig sammenlignet med det meste annet. Samtidig påstår de at Classic har boostet bassen og toppen på masteren deres; neida, Classic har en bra mastertape; ikke en n'te kopi i fra Tyskland. Og gode mastertaper låter brightere og fastere bass en femte generasjon kopier.
Du har ikke hørt vinylen men likevel påstår du at de er uten klang dynamikk. Hvis det er noe som kjennetegner tidlig Genesis originalpressinger er det mangel på klang. Remaster er mye mer klangfulle; du hører rommet innvirkning på alle instrumenter og de også for første gang separeres slik at du kan følge det enkeltes instrumenst meodilinje. Dette gir en helt annen opplevelse og forståelse av Genesis, og for første gang gir Tresspass en dypere mening for meg. Dynamikken er like bra(?) som på originalene.
Når det gjelder disse toppene så er det unikt tilfelle; det er mer dynamikk på remastren enn på den CD utgivelsen det sammenlignes med ut over i sporet.
Når det gjelder den nye miksen så er den så nært originalen at den er praktisk talt identisk. De separate trackene har blitt rensket opp. Det er satt sammen i en miks helt opp til originalene. Men nå kan de forskjellige instrumentene og rommet skilles ut fra hverandre.
Jeg kan ikke i farta komme på en remaster som er mer vellykket enn denne vinyl remasteren.
Vi er to stykker i denne tråden som har denne LP boksen. Vi synes begge at det låter bedre enn noe annet. Han andre har et anlegg det står all respekt av, og som burde kunne avsløre klangløse mastere uten dynamikk! La meg få sitere SOA's post:
-
"Da har jeg omsider fått 70-75 vinylboksen. Dyr fornøyelse (NOK1490) tatt i betraktning at de ikke følger med noe som helst "bonusmateriell". En Booklet eller tilsvarende hatt vært på sin plass ifm en slik utgivelse synes jeg.
Men dette glemmes fort når man spiller av disse platene. Fantastisk mye bedre enn de standard CD utgivelsene jeg har. Utrolig åpent og rent lydbilde samt meget god dynamikk. Engsjerende og gøy å høre på. Voff sine utmerkete beskrivelser tidligere i tråden støttes fullt ut.
Anbefales!"
-
Hva i alle verden venter du av en remaster? Skal den låte identisk med det du har fra før inkludert muddy bass?