gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Tar en til med litt irriterende stemme je TOMZ;)

Vis vedlegget 269172
    flac

:cool: gismo
    Jeg var på konsert for noen år tilbake på "Døgnvill" i Tromsø (før festivalen gikk konkurs) og så Band of Horses. De er virkelig bra live. Jeg var meget imponert over dem på scenen. De kunne underholde på scenen og være i kontakt med publikum samtidig.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tar en til med litt irriterende stemme je TOMZ;)

Vis vedlegget 269172
    flac

:cool: gismo
    Jeg var på konsert for noen år tilbake på "Døgnvill" i Tromsø (før festivalen gikk konkurs) og så Band of Horses. De er virkelig bra live. Jeg var meget imponert over dem på scenen. De kunne underholde på scenen og være i kontakt med publikum samtidig.
    Det tror jeg gjerne bjornh:)
    Bandet har for min del en del gode låter og det siste de gav ut, et live akustisk album er en anbefaling, her syns jeg deres vokale kvaliteter står fint frem!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Malelysten kommer og går for tiden, i dag har man satt på seg møkkaklærne igjen:cool:
    Så da må her spilles musikk til arbeidet;)

Folder.jpg

flac

Flott musikk, super god lyd:)

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Om du ikke har denne her også motoren, bør du nesten bestille denne samtidig:)

Folder.jpg

flac

gismo

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takker gismo men den finnes i samlingen :)
    Et nydelig album som det meste fra Jennifer Warnes

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Før kampen musikk, taket i hallen oppe er i ferd med å bli hvit:)

Folder.jpg

Flac

Meget flott stemme på denne kvinnen, godt album:)

gismo

• Liker
    Reaksjoner: RBN

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Denne damen tar for seg Stevie Wonder sine låter på en ny måte, med et enkelt oppsett av musikere er dette et flott album:)
    Kan i perioder minne litt om Musica Nuda;)

reVisions Songs of Stevie Wonder.jpg

flac

Lyden er meget god på dette albumet!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lekestue!!!
    5mål på 28min;):D:D
    Nå har Tyskland satt på mesterskapsgiret.....

c=3,42,554,361;w=422;h=275;107003.jpg

gismo

7-1 til slutt må vel være den totale ydmykelse!!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og ifra den andre semifinalisten, tror jeg, kommer denne dama.. En av mine synge-berter... Med en Stevie Wonder tolkning...

Og for litt eldre sarte ører...

Fortsatt litt rolig...

Tomz kjenner vel denne dama regner jeg med ? Han bor jo nede pytten der nede ..

Litt kommers pop fra samme dama...

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jøss.... har dere sånne syngedamer der nede også TOMZ:confused:;)

Trijntje Oosterhuis
    MI0003358399.jpg

copyright HCS

gismo

Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.936
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

Er det sånne damer i Nederland, bør vi dra nedover.. ;)

Har besøkt hovedstaden idag, og jammen ble det ikke en tur innom Bodil Niska/Bare Jazz

Fant to album som jeg tror passer rett inn i Gismo-land;

another_country_import-wilson_cassandra-19253820-3875547030-frnt.jpg

Nydelig nært og varmt fra Cassandra Wilson og hennes makker :)

Og så, et rykende ferskt album fra danske Sinne Eeg - "Face the Music"
    422f.jpg

Sinne Eeg - Crowded Heart (Lorry 27.03.2014) - YouTube

Nydelig musikk og en enormt god produksjon(det var faktisk Bodil som anbefalte det, idet hun vet jeg er en smule audiofil... )

M

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei!

Er det sånne damer i Nederland, bør vi dra nedover.. ;)

Har besøkt hovedstaden idag, og jammen ble det ikke en tur innom Bodil Niska/Bare Jazz

Fant to album som jeg tror passer rett inn i Gismo-land;

Vis vedlegget 269379
    Nydelig nært og varmt fra Cassandra Wilson og hennes makker :)

Og så, et rykende ferskt album fra danske Sinne Eeg - "Face the Music"
    Vis vedlegget 269382

Sinne Eeg - Crowded Heart (Lorry 27.03.2014) - YouTube

Nydelig musikk og en enormt god produksjon(det var faktisk Bodil som anbefalte det, idet hun vet jeg er en smule audiofil... )

M
    Hepp...

TOMZ sier det er bare å komme.....hehe.
    Cassandra har je i arkivet, flott album M:)
    Sinne Eeg var et nytt bekjentskap, dette virket som noe for "damene mine" M, jeg vet vel hvor jeg kan finne en kopi:cool::confused:
    Talas!

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I dagens utgave av " HC forteller Gismo om damer... " har jeg kommet til en dame jeg liker godt.. Laura Pausini... Italiensk , med glimt i øyet.. På tross av en viss barnslig klang i stemmen, kan hun godt lyttes til...

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    I dagens utgave av " HC forteller Gismo om damer... " har jeg kommet til en dame jeg liker godt.. Laura Pausini... Italiensk , med glimt i øyet.. På tross av en viss barnslig klang i stemmen, kan hun godt lyttes til...

Ja det er noe spesielt med italienske damer HCS, ikke bare skjønnheten.....;);)
    Takker!

gismo

• Liker
    Reaksjoner: HCS

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sommervarmen klorer seg fast i de dype skoger, 33.8 grader gjør at arbeidslysten forsvinner og en kall øl er hentet fram (foball i kveld åsså:cool:):)
    HCS bringer italienske damer til alters, så vi tar en til vi tenker je;)

Livet må gå videre:D
    gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Så du likte Laura litt ? :rolleyes:
    Litt er vel det mest riktige, men noen veldig bra låter åsså;)
    Cover og dama i sæ sjøl er det itte noe å si på, som jeg utrettelig maser om, de italienske damene fenger meg:cool:

Skal lytte på denne fra 2006 litt seinere....

Front.jpg

flac

gismo

Edit: Rakk de 6 første av 14 spor på denne, denne er bra, bedre lyd også, men nå er det foball;)

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da ble det Argentina og Tyskland i finalen da:)
    Tenker jeg tar litt mere Laura til morgenkaffen, får vel høre fredig det jeg startet på i går:cool:
    Denne Io Canto fra 2006 er nok et mye bedre album enn Inedito fra 2011 etter min smak.....

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Liker henne bedre desto eldre det blir.. Kjedelig kamp i går. Tror Tyskland vil slite alikevel.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Et greit lettflytende popalbum fra Laura Pausini dette her. God lyd og greie musikalske vendinger og arr. på mange spor:)
    Sommer-musikk som kan stå på i bakgrunnen;)

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Liker henne bedre desto eldre det blir.. Kjedelig kamp i går. Tror Tyskland vil slite alikevel.
    Har hørt en del nå på you-tube og som du sier, det eldste er best, det nyeste drar helt mot disco og blir ensformig og kjedelig;)
    Kampen var dårlig syns jeg ja, men tror Tyskland klarer dette, ser ikke de største svakheter i det laget sånn som de spiller nå:rolleyes:
    Blir spennende uansett!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå en liten lytt på dette nye albumet fra The Delines som har gått rett inn i sjela på en skogskar:cool:
    Ellersmessig får man vel ut å hive seg på den "røde-ferrarien", 2 mål plen må klippes før sola tar drepen på gammal-stakkar;)

gismo

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.944

Takker!

gismo
    Med fare for å blande meg opp i noe jeg ikke har noe med, samt fremstå som en gammel surpomp (hvilket jeg jo er :rolleyes:), så må jeg si at filming, landskap og dyrelivet var klart best i denne musikkvideoen. Damen er flott (i skrineste laget efter min smak), men musikken er søtladen, tyktflytende og intetsigende pop i mine ører. Vokalmessig må hun da ha mer å gå på enn dette? Jeg går da for pumaen, leoparden og de eksotiske badestedene :cool: Nei, jeg har ikke fått solstikk i varmen.
    Skjerpings gutta :rolleyes: ert ert....

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Takker!

gismo
    Med fare for å blande meg opp i noe jeg ikke har noe med, samt fremstå som en gammel surpomp (hvilket jeg jo er :rolleyes:), så må jeg si at filming, landskap og dyrelivet var klart best i denne musikkvideoen. Damen er flott (i skrineste laget efter min smak), men musikken er søtladen, tyktflytende og intetsigende pop i mine ører. Vokalmessig må hun da ha mer å gå på enn dette? Jeg går da for pumaen, leoparden og de eksotiske badestedene :cool: Nei, jeg har ikke fått solstikk i varmen.
    Skjerpings gutta :rolleyes: ert ert....
    Sommer-musikk som kan stå på i bakgrunnen;)

Varmere enn at du får med deg dette er det vel itte broder:confused:;)
    Gammel surpompdet veit je jo at du er:cool: men du kunna da vært litt snill med bror din da:rolleyes::p
    Sett dæ i skuggen litt, det hjelper serru;);)

Fra spøk til ennå mere spøk, je satt en kveld her og mimret litt på en låt som je fækk live på Hamar for en tid tilbarsatt....
    Dæven den er bra:D

Da dukket det opp noen bilder i huggu på`n gismo....noe i denna retningen....

Det var kvelden sin det.....:)
    Kos dæ i skuggen brutter`n!!!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Forenkling av anlegget og målrettede valg har ført til bedre lyd i hulen!

Har litt målrettet forenklet og byttet ut komponenter i mitt lytterom med målsetting om at jeg setter
    musikken og den tilnærmet mest naturlig lydsignaturen i fokus.
    Siden HiFi og lyd-interressen kom tilbake for en del årsiden etter å ha ligget litt brakk siden ungdom/studie tiden pga av andre fokus i livet så må jeg si at det har vært ymse prioriteringer på lydsignatur og utstyr gjennom årene:)

Det hele startet for ca 3 år siden med denne boksen.

SB Touch.jpg

Da tok jeg et valg om at jeg ønsket å ha hele musikk arkivet på harddisk. Alle sølvplater og tidligere vinyl ble solgt, det samme med cdp spiller.
    De mest vektige argumentene var for meg tilgjengelighet, ryddig og oversiktlighet og brukervennligheten.
    Må si at jeg var vel heller litt til skeptisk til om jeg kunne oppnå samme lydkvalitetn, noe som viste seg etter hvert å være ubegrunnet bare man lærte seg de riktige prioriteringene;)

Neste skritt ble at flere bokser ble byttet ut med kun en, nemlig denne.

The-Absolute-Tune-Front.jpg

Grunnen var så enkel at jeg som "eldre lytter" hadde skjønt at alt må bygges rundt en meget god, naturlig og åpen mellomtone!
    Når den er riktig og på plass, da kan nemlig de øverste og nederste oktaver bygges og tunes rundt denne. Ingen av de tidligere transer (og det er noen) kunne gi meg det jeg søkte, før denne dukket opp i mitt eie, et valg jeg nå priser meg lykkelig for å ha tatt:)
    Rundt et sånt fundament er mulighetene for å komme "i mål" så mye større....

Så da ble neste valg en boks som jeg mener gir grunnlaget for å bevege seg inn i musikkens sjel og detaljer en nødvendighet, derfor ble denne valgt.

Weiss DAC202.jpg

Bakgrunn for dette valget var at når jeg nå har valgt harddisk avspilling så må jeg også opp på nivå med en meget god cdp.
    Denne tar meg med opp dit:) I forhold til tidligere gode cdp er denne helt der oppe, oppløsning, detaljer, dynamikk og åpenhet i topp, mellomtone og bass og en klarhet som overgår noen annen kilde som har vært innom!
    I tillegg bor det noe analogt/musikalskt i denne boksen som jeg lovpriser;)

Til slutt stod jeg da igjen med å velge noen formidlere (tross at de jeg hadde var rimelig gode) som kunne sluttforedle hele denne bevisste lydsignaturen som jeg søkte. Til slutt ble derfor disse her valgt.

IMG_0532 small.jpg

Her må jeg forte meg å si at det å gå for stativhøytalere satt langt inne, opp til flere tidligere mindre vellykkede tester/forsøk satt som brent fast på netthinnen:cool: Men hadde lest til øye ble både vått og tørt om en fantastisk og magisk mellomtone på disse med riktig matching!
    Og så enkelt som det var det jo, det var nettopp det jeg søkte, så da fikk topp og bunn komme som en eventuell bonus:rolleyes:
    Med mitt lytterom som mål og tidligere preferanser på lyden.... så kort sagt traff jeg innertier`n:)
    Mellomtonen var den magiske jeg hadde lest om, fra første lytt satt den med gåsehud faktor og ordene til F.Serblin der han nevner nettopp min Einstein som sitt personlige valg på Guarneri Memento ble sendt via takknemelige tanker opp til himmelen;)

Men det ble bonus åsså etter hvert, bassen satt ikke i gismo sine ører med det samme, i dag elsker jeg den....
    Ringradiatoren i toppen viste seg å være av en helt annen kvalitet enn den jeg hadde på mine forrige, så da denne er tunet helt på grensen (men ikke over) så er alle detaljer og oppløsning der og frykten for å misse de ørsmå microdetaljer var helt ubegrunnet:D

Så da vil jeg bare til slutt understreke at dette er mine høyst egne og subjektive opplevelser og inntrykk om denne ferden mot eget ønske og mål.
    Men vil tro at en anbefaling om fokus og utgangspunkt i en god mellomtone gir deg et flott grunnlag å bygge på og rundt.
    Må si at jeg pr. i dag nyter lyden med stor ro i sjelen, opplever noen magiske stunder og føler at fokuset er flyttet til musikken:)
    I alle fall når man er i min alder, spiller min musikk-sjanger og velger å bo på "gutterommet":cool::cool:

Sommerhilsen fra gismo:p

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå får det jaggu være slutt på disse pin-up syngedamene for en stund!!! Går derfor over til en skikkelig mannfolkgruppe hvor vokalisten la røyk fra moder jord altfor tidlig, samt umiskjennelig særpreg gjennom bruk av sax istedenfor gitar. Har hatt Morphine i samlingen min lenge, men etter å ha hørt dette albumet skjønte jeg at jeg har hatt feil plate av gruppa. Legger ved en liten snutt, men dette er et helstøpt og gjennomført album som skal nytes i sin helhet. Jeg forventer at du går til innkjøp av denne platen, eller tusker den til deg på uhederlig vis :cool:

Vedlegg

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    image.jpg

High end stemningsbilde fra Molboenes hjemsted.
    Skål

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Joda, har bare blitt litt firkantet....

Her er mere Herremusikk. Litt forsiktig Polsk prog er ikke å forakte. Her en forsiktig liten stemningssang. Syngedamer må også få hvile

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Hei igjen
    Smelter snart bort i varmen.
    Blues: ser at Art Dudley har testet forsterkeren din i siste Stereophile (august). Tydeligvis er det flere som deler din entusiasme ;)

Ser er at du plutselig forsvant etter Rverside tipset Gismo. Hekta på prog nå?

RBN

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Høy terskel for å trykke play når du reklamerer med polsk prog, RBN :) Var jo mye bedre enn forventet! Jeg vil heller betegne det stemningsfull vellyd :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei igjen
    Smelter snart bort i varmen.
    Blues: ser at Art Dudley har testet forsterkeren din i siste Stereophile (august). Tydeligvis er det flere som deler din entusiasme ;)

Ser er at du plutselig forsvant etter Rverside tipset Gismo. Hekta på prog nå?

RBN
    Hehe....nei ikke helt RBN, men kan lytte/høre på litt av det, helt klart;)
    Forsvant:confused:.......ja du skjønner at noen av oss må jo jobbe litt, holde hjula i gang, så dere andre kan feriere og sitte å leske dere med flotte drinker
    i utlandet osv...:cool::rolleyes:;)
    Det er itte bare der du er det er varmt, om det er noen trøst, over 30 her i skogen åsså nå, orker itte sitte ute en gang:p
    Får vel lese litt om dette Octaven til blues da skjønner je, blir artig det, fant du det på nett eller kjøpt bladet RBN?
    Nå er det helga og trur pilsen itte er langt unna!!

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Høy terskel for å trykke play når du reklamerer med polsk prog, RBN :) Var jo mye bedre enn forventet! Jeg vil heller betegne det stemningsfull vellyd :)
    Ja itte sant TOMZ, tørte nesten itte trøkke play sjøl je:cool:

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

gismo
    Holder på å tuske til meg siste til Riverside på en nettside nær deg :) Skal gi det et forsøk med noe annet enn IPad lyd.

Nå må du gi deg med å linke jekking av pils mot helg! Dette har vi snakket om tidligere :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.488
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo
    Holder på å tuske til meg siste til Riverside på en nettside nær deg :) Skal gi det et forsøk med noe annet enn IPad lyd.

Nå må du gi deg med å linke jekking av pils mot helg! Dette har vi snakket om tidligere :)
    Jøss har du begynt å handle hos han "bak granleggen" du åsså TOMZ:cool:
    Her jekkes ikke pils i tide og utide vettu, som den hardtarbeidende og pliktoppfyllende norrmann man tross alt er så jekkes ikke 7 dager i uka, det holder med 5:p

IMG_0685.JPG

Lysholmer double ice er lettflytende og leskende i dag, skål!

gismo

Edit: Du som kjenner de lokale damene TOMZ, kjenner du denne?

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt av en dame! Har ikke peiling, men noen er definitivt heldigere enn andre når kortene deles ut; ikke bare ser hun fantastisk ut, hun kan jo jaggu synge også :)

Betryggende å høre at du prioriterer det jevne tilsiget på bekostning av den norske helgefylla :)

Rotting, hmmmm. Siden du også synes opptatt av estetikk vil jeg anbefale sånne rotting-høyttalere på terrassen. Tror det er Martin Logan de heter!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn