Dagens øvelse ble denne, har jo sånt å drive med nå for tiden
Da undertegnede og blues vår hos @iGran å hørte mye på hans musikk sjanger (type klassisk) så kom vi tell å flytte stolen hans noe over 30 cm nærmere talerene en anleggseier.
Vi følte da at vi var DER vi ville lytte.
Nå spiller undertegnede ikke mye av denne sjangeren og satte meg der jeg/vi ville sitte
Dette har jo medført masse snakk om lytteavstand, dybde etc etc og masse annet i lydbilde. Har også medført mye spilling av denne sjanger rundt omkring hos folk på HFS
…..som jo er bra!
Så jeg tenkte…. I eget oppsett spilles jo neste. Ikke klassisk… så hva med å sjekke litt nærmere her hjemme
Med min musikk sjanger liker jeg å sitte i nærmest likesidet trekant, dvs ca 275-280 alle veier.
Så je fant en annerledes spilliste og satte igang
Tok med meg måler etc og lyttet MYE på denne type musikk. Tok laaang tid
Sitter normalt sånn i min stue.
Der finner jeg kosen, masse detaljer, fine nyanser, bredde/høyde, dynamikk og også dybden på scenen på det jeg normalt spiller.
Gjør jeg det på samme måte når jeg nå sitter å lytter fra spillisten over her?
Ja trur da det🥹
Men ikke noe skal være uprøvd så her skjøv jeg stolen ca 35 cm bakover og fortsatt å spille fra nevnte spilliste. Jo da, lydbilde endret seg og jeg fikk faktisk litt mere «godfølelse» ved å «betrakte» (med ørene)scenen/salen og musikere på litt mere avstand🥹! Hva er det denne type musikk/innspillinger?🥹
Ja ja…. Beholder jeg den samme «godfølelsen» om jeg nå bytter til MIN musikk igjen?
Testet….nei da… det får jeg ikke, måtte frem med stolen igjen
Hva tenker jeg da om at jeg flyttet stolen drøye 30 cm frem hos @iGran?
Jo på min normale musikksjanser syns jeg det var bra med stolen der….. men satt jeg litt feil da vi spilte klassisk hos @iGran?
Bare undrer….
Opplevdes faktisk litt sånn her i dag🥹
Kan «type» musikk endre opplevelsen noe?
Litt merkelig å tro det da…..innøvd og tilvendt lytteavstand burde vel gjelde alle sjangere av musikk?
Hmmm…..Har begynt å tvile litt nå🥹

Men i utgangspunktet ikke så viktig eller
relevant da jeg sjelden spiller klassisk musikk

gismo

Da undertegnede og blues vår hos @iGran å hørte mye på hans musikk sjanger (type klassisk) så kom vi tell å flytte stolen hans noe over 30 cm nærmere talerene en anleggseier.
Vi følte da at vi var DER vi ville lytte.
Nå spiller undertegnede ikke mye av denne sjangeren og satte meg der jeg/vi ville sitte

Dette har jo medført masse snakk om lytteavstand, dybde etc etc og masse annet i lydbilde. Har også medført mye spilling av denne sjanger rundt omkring hos folk på HFS

Så jeg tenkte…. I eget oppsett spilles jo neste. Ikke klassisk… så hva med å sjekke litt nærmere her hjemme

Med min musikk sjanger liker jeg å sitte i nærmest likesidet trekant, dvs ca 275-280 alle veier.
Så je fant en annerledes spilliste og satte igang

Tok med meg måler etc og lyttet MYE på denne type musikk. Tok laaang tid

Sitter normalt sånn i min stue.
Der finner jeg kosen, masse detaljer, fine nyanser, bredde/høyde, dynamikk og også dybden på scenen på det jeg normalt spiller.
Gjør jeg det på samme måte når jeg nå sitter å lytter fra spillisten over her?
Ja trur da det🥹
Men ikke noe skal være uprøvd så her skjøv jeg stolen ca 35 cm bakover og fortsatt å spille fra nevnte spilliste. Jo da, lydbilde endret seg og jeg fikk faktisk litt mere «godfølelse» ved å «betrakte» (med ørene)scenen/salen og musikere på litt mere avstand🥹! Hva er det denne type musikk/innspillinger?🥹

Ja ja…. Beholder jeg den samme «godfølelsen» om jeg nå bytter til MIN musikk igjen?
Testet….nei da… det får jeg ikke, måtte frem med stolen igjen

Hva tenker jeg da om at jeg flyttet stolen drøye 30 cm frem hos @iGran?
Jo på min normale musikksjanser syns jeg det var bra med stolen der….. men satt jeg litt feil da vi spilte klassisk hos @iGran?
Bare undrer….
Opplevdes faktisk litt sånn her i dag🥹

Kan «type» musikk endre opplevelsen noe?
Litt merkelig å tro det da…..innøvd og tilvendt lytteavstand burde vel gjelde alle sjangere av musikk?
Hmmm…..Har begynt å tvile litt nå🥹

Men i utgangspunktet ikke så viktig eller
relevant da jeg sjelden spiller klassisk musikk

gismo