gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.181
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dagens øvelse ble denne, har jo sånt å drive med nå for tiden😎

Da undertegnede og blues vår hos @iGran å hørte mye på hans musikk sjanger (type klassisk) så kom vi tell å flytte stolen hans noe over 30 cm nærmere talerene en anleggseier.
    Vi følte da at vi var DER vi ville lytte.
    Nå spiller undertegnede ikke mye av denne sjangeren og satte meg der jeg/vi ville sitte😊

Dette har jo medført masse snakk om lytteavstand, dybde etc etc og masse annet i lydbilde. Har også medført mye spilling av denne sjanger rundt omkring hos folk på HFS😉…..som jo er bra!

Så jeg tenkte…. I eget oppsett spilles jo neste. Ikke klassisk… så hva med å sjekke litt nærmere her hjemme👍🏼

Med min musikk sjanger liker jeg å sitte i nærmest likesidet trekant, dvs ca 275-280 alle veier.
    Så je fant en annerledes spilliste og satte igang😉

IMG_9575.jpeg

Tok med meg måler etc og lyttet MYE på denne type musikk. Tok laaang tid😁

IMG_9577.jpeg

Sitter normalt sånn i min stue.

IMG_9574.jpeg

Der finner jeg kosen, masse detaljer, fine nyanser, bredde/høyde, dynamikk og også dybden på scenen på det jeg normalt spiller.

Gjør jeg det på samme måte når jeg nå sitter å lytter fra spillisten over her?
    Ja trur da det🥹

Men ikke noe skal være uprøvd så her skjøv jeg stolen ca 35 cm bakover og fortsatt å spille fra nevnte spilliste. Jo da, lydbilde endret seg og jeg fikk faktisk litt mere «godfølelse» ved å «betrakte» (med ørene)scenen/salen og musikere på litt mere avstand🥹! Hva er det denne type musikk/innspillinger?🥹😅

IMG_9573.jpeg

IMG_9572.jpeg

Ja ja…. Beholder jeg den samme «godfølelsen» om jeg nå bytter til MIN musikk igjen?
    Testet….nei da… det får jeg ikke, måtte frem med stolen igjen😅

Hva tenker jeg da om at jeg flyttet stolen drøye 30 cm frem hos @iGran?
    Jo på min normale musikksjanser syns jeg det var bra med stolen der….. men satt jeg litt feil da vi spilte klassisk hos @iGran?
    Bare undrer….

Opplevdes faktisk litt sånn her i dag🥹😅
    Kan «type» musikk endre opplevelsen noe?
    Litt merkelig å tro det da…..innøvd og tilvendt lytteavstand burde vel gjelde alle sjangere av musikk?
    Hmmm…..Har begynt å tvile litt nå🥹😅🤣

Men i utgangspunktet ikke så viktig eller
    relevant da jeg sjelden spiller klassisk musikk😎🤣

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.731
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke bare type musikk, men alt endres fra den ene innspillinga til den andre.
    Blir nesten som å skru på subb. Det er ikke alltid alt stemmer. Så stemmer det kanskje godt på neste innspilling.
    Tror ikke dette er så mye å stresse med.

Husk også på at det som betegnes som klassisk musikk er musikk fra flere århundrer og med alt fra orkesterverk med stort symfoniorkester, orgel og kor til et enslig soloinstrument.

Chris Thile, en mester på mandolin, spiller Bach :

Samme Thile er en verdenskjent blugrassmusiker :

Så hvor er det mest korrekt å sitte?
    Tror ikke jeg ønsker noen fasit på det. 🙂

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.731
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvem er mest interessert i musikk? De som mener at mange av de audiofile forskjellene er sterkt overdrevet og du kan droppe å bruke tid på dem, les: høre mer musikk. Eller de som kryper rundt på gulvet og bytter internettkabler og hører de samme sporene omatt og omatt for å høre etter forskjeller?
    Det er et poeng.^^
    Jeg tenkte ikke akkurat slik på det denne gangen. Det jeg hadde i tankene, var mer at ASR har adskillig mer fokus på det tekniske. Det er ikke helt meg, sjøl om det hender jeg krabber rundt på gulvet med ett spor på repeat. Dette skjer noen få ganger i året, så det går ikke utover musikkinteressen min i hvert fall. 🙂

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.181
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da er det ærefulle oppdraget, gitt til oss av Global Scientific Review, avsluttet for denne dagen🤗🎶

Nå må faktiske og ikke faktiske opplevelser sorteres og verifiseres før dette kan settes på trykk😅🤣

En tøff dag, krever full konsentrasjon, ny vaskede ører og en hjerne filteret for støy og unoter😎

Vi syntes vi hørte…. Eller gjorde vi?.... vi mente eller mente vi ikke…..bare ante vi eller hørte vi…..tja…🥹
    Vi byttet den ene, så den andre, så byttet vi begge….. og vi byttet til og med kabler😅

Dette er ikke enkelt eller sort/hvitt MEN det finnes mange nyanser og farger der imellom🥹
    Målsetting må være at konklusjonen kan muligens utgis i julenummeret til Global Scientific Review.🥹😎

Viktigste denne dagen var jo å starte med et alminnelig Wienerbrød fra Evensen og en god kaffe samt avslutte med en kaffe og en Napoleon fra samme baker🍮🍰

IMG_9630.jpeg

Vi er fortsatt gode venner og «gøtteriposen» fra Normal ble delt sånn nogen lunde broderlig for videre inngående studier på hver vår studieplass😎🤗

IMG_9631.jpeg

Takker for en svært hyggelig og trivelig dag blues, super bevertning og mye god lyd🎶
    Ser frem til neste seminar litt over påske😉😍

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.731
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt oppsummert.😆
    Både artig og trivelig. Blir ikke bedre. 👍

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.068
    Sted
    Makrokosmos
    Da undertegnede og blues vår hos @iGran å hørte mye på hans musikk sjanger (type klassisk) så kom vi tell å flytte stolen hans noe over 30 cm nærmere talerene en anleggseier.
    Vi følte da at vi var DER vi ville lytte.
    Nå spiller undertegnede ikke mye av denne sjangeren og satte meg der jeg/vi ville sitte😊
    Så jeg tenkte…. I eget oppsett spilles jo neste. Ikke klassisk… så hva med å sjekke litt nærmere her hjemme👍🏼
    Jo da, lydbilde endret seg og jeg fikk faktisk litt mere «godfølelse» ved å «betrakte» (med ørene)scenen/salen og musikere på litt mere avstand🥹!
    Hmmm…..Har begynt å tvile litt nå
    Her må jeg si meg gledende imponert over flere ting @gismo :
    • Du lyttet på musikk du ellers ikke er så interessert i
    • Du prøvde en annen lytteposisjon som ikke var standard for deg
    • Du lyttet fokusert på og muligens på en annen måte enn til din vanlige musikk
    • Du opplevde et nytt perspektiv av lydbildet
    Essensen i det jeg har skrevet om er jo at det alltid er fint å få flere perspektiv, og ikke bli for nedsunket i det man er vant ved.
    Uansett om man ikke foretrekker en viss posisjon, musikksjangre o.l. Det kan være fint å bryte ut av gamle mønster om så bare for en kort tid.
    Hvis man har som preferanse å sitte bak høyttalerne er det helt greit for meg, men prøv 5 minutter foran så kanskje man får et nytt perspektiv i sine memoarer.

Så takk for at du tok deg tiden og prøvde, det var hyggelig lesing.
    Ser frem til å høre ting i Solens rike en dag :).

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.181
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Essensen i det jeg har skrevet om er jo at det alltid er fint å få flere perspektiv, og ikke bli for nedsunket i det man er vant ved.
    Uansett om man ikke foretrekker en viss posisjon, musikksjangre o.l. Det kan være fint å bryte ut av gamle mønster om så bare for en kort tid.
    Hvis man har som preferanse å sitte bak høyttalerne er det helt greit for meg, men prøv 5 minutter foran så kanskje man får et nytt perspektiv i sine memoarer.

Så takk for at du tok deg tiden og prøvde, det var hyggelig lesing.
    Ser frem til å høre ting i Solens rike en dag :).
    Du er ❤-velkommen, vi får til det over påske unge mann🤗🎶

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.181
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    «Five Minutes» og en kaffe🍮🎶
    Inger Marie sin jazz-vokal har alltid stått sterkt på min kvinnevokal-liste og hennes tolkning av denne låta like så🤗
    En av de bedre tekster i min bok👍🏼

IMG_9668.jpeg

gismo

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.071
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har dirac i anlegget i bilen, tror jeg. Følte meg likevel dristig og da jeg skulle på jobb i dag så sjekket jeg ut perspektivet fra baksetet. Ble en annerledes lydopplevelse, men tror ikke det er noe jeg kommer til å gjøre mye, rakk ikke de første møtene i dag for å si det sånn. 🙃

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.839
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dette er vel den store verdien i å besøke andre gærninger, utover den sosiale biten da, som er minst like viktig - det å trå ut av komfortsonen
    til sitt eget anlegg, og sin egen musikk, og å lytte på andres ditto, med et åpent sinn. Jeg er sikker på at det er veldig sunt for oss. 😊

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du får hive deg ned på kne og gjøre henne til en ærbar kvinne! Forventer naturligvis en invitasjon slik at jeg kan få oppleve hvordan Innlandsrampen fester tre dager til ende. Å velte seg sammen rundt i syndens pøl, som dere gjør i dag, ender naturligvis rett i fortapelsen! 😆

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn