Rør bestykket også ?
Fin amp. Bittelillebroren er en potensiell fremtidig amp for min del - sammen med et par andre kandidater.Har hatt en del forskjellig utstyr, men har spilt mest på en Mesa Triple Rectifier.
Vis vedlegget 580269 Vis vedlegget 580270
Jeg hadde modellen som kom etter din, Chubster 40. Byttet ut EL34-rørene med 6L6, og satte inn et Eminence Legend 1258-element. Låt som ei kule. Det vil si, låt som ei kule med volumet skrudd godt opp. Dette er forsterkere som er beregnet på live-bruk, ikke lavmælt klimptring i stua. Hadde den med på jam session en gang og skrudde opp til «11». Fy flate. Angrer litt på at jeg solgte den, men den var egentlig feil til mitt bruksområde siden jeg sjelden har anledning til å spille høyt. Ville absolutt kjøpt Rivera igjen hvis jeg hadde bruk for det. Super kvalitet, men siden de ikke er «siste skrik» blant «trendbevisste» gitarister, er bruktprisene ganske hyggelige. Utrolig god valuta for pengene.
Litt merkelig, egentlig. AC30 har jo mye kompresjon på gang. Er liksom ikke en Twin Reverb fra 70-tallet som omtrent ikke vrenger selv med alt på full pupp. Men mente han Gretsch pluss Vox isolert, eller i miksen også? Isolert kan jo gitarlyden låte dritt, mens i miksen er det fullkomment.Så på youtube for en tid tilbake. En som er interessert i George Harrison`s gitarspill i Beatles, i starten. Han var bare 21 år gammel og var oppfinnsom og flink allerede. f.es here comes the Sun, forspill og mye mer, mange akkorder også. Men det som var nytt for meg var at han nesten hatet lyden av sin Gretch gitar på Vox AC 30. Nå har jeg hørt etter og lyden er litt hard og brutal synes jeg også.
Det kan jo også være at han ikke var så flink til å skru seg frem til godlyd som ung gutt? Eller så kan det være at han spilte for lavt. AC30 med de svært effektive alnico-høyttalerne er jo laget for å spille høyt, og på lavt volum låter det ikke optimalt. Who knows. En Strat eller Tele låter jo veldig fint på en AC30. Gretsch har jeg aldri prøvd.^Jeg fikk inntrykk at det var kombinasjonen, og at det ikke var så mye å velge i (1962)
Hvis du er interessert i gode kopier av F500-pickupene, kan jeg anbefale denne siden: https://www.mk-guitar.com/shop/index.php?cPath=22_34 Han som står bak nettstedet, er tyskeren Ingo Raven, en skikkelig Mark Knopfler-nerd, som har satt seg fore å kopiere plekterbrett (i messing eller aluminium) med elektronikk som Schecter brukte på 70-80-tallet. Knopfler brukte jo Schecter lenge. Har en kompis som bestilte et fullt bestykket plekterbrett til Schecteren sin, og det var topp kvalitet. Det kostet riktig nok litt, dog billigere enn brukte, originale F500-mikker i god stand.^ Planen var egentlig å bygge en kopi av en av Blackmore´s Stratocastere av denne. Det ville medføre omlakkering til Olympic White, scallopering av hals +++, men nå er jo denne allerede tilnærmet lik den Stratocasteren han brukte på slutten av 70-tallet (m/unntak av scallopering) så den beholdes som den er. God å spille på er den også.
Derfor ble løsningen å kjøpe en slik i steden:
Vis vedlegget 643774
Etter en del år valgte Fender å gjenoppta produksjonen av Blackmore Signature modellen igjen i fjor høst. Scallopert hals, 2 stk SSL-4 (tilnærmet like de Schecter F500 Blackmore brukte) osv.
Oj, spennende! Er det lov å spørre om du kunne lagt ut et bilde?ptb - om du vil teste så har jeg en sånn gammel Schecter-full-pakke-ting liggende og slenge her. Aner ikke hvilke singlecoils som står i den, men det er de originale fra ca 1981.
Interessant. Dette var jeg ikke klar over. Originale F500T - som fortsatt fungerer - er nok ikke så lett å oppdrive. De var kjent for å ruste opp med årene, hvilket info i linken også bekrefter. SD SSL-4 skal lydmessig være veldig nært, slik jeg har forstått det, uten å ha hørt F500T.Hvis du er interessert i gode kopier av F500-pickupene, kan jeg anbefale denne siden: https://www.mk-guitar.com/shop/index.php?cPath=22_34 . Det kostet riktig nok litt, dog billigere enn brukte, originale F500-mikker i god stand.
Om det er F500T (eller de som Raven i parafinoksens link benytter), og de fungerer, så hadde jo det vært interessant. Det er enkelt å se om det er F500T, da magnetene er vesentlig tykkere enn ordinære singlecoil magneter:ptb - om du vil teste så har jeg en sånn gammel Schecter-full-pakke-ting liggende og slenge her. Aner ikke hvilke singlecoils som står i den, men det er de originale fra ca 1981.
Det kan du si, men pickup-produsenten Ingo Raven har engasjert, driver nok litt for smått sammenlignet med en gigant som Seymour Duncan. Men jeg regner med SSL-4 er nære nok, særlig hvis en skal spille med mye vreng, som jeg antar at kjøperne av Blackmore-modellen prioritererStrengt tatt burde jo Fender ha benyttet disse F500T "kopiene" fremfor SSL-4, når de først skulle lage en signature-modell av Blackmore´s 74´ Strat (serienr 578265) i ca 1980-versjon:
Jeg skal driste meg ned i kjelleren på jakt ila kvelden. Etter at jeg posta i går kveld slo det meg at hmmm.... vet jeg egentlig hvor det brettet er?Oj, spennende! Er det lov å spørre om du kunne lagt ut et bilde?
Interessant liten sak. Ser ikke ut til at det er noen som tar den inn til Norge - foreløpig.super tråd. Er det noen som vet om den nye Spark gitarampen er å få i Norge? ( den som har utallige moduser)
Nais!Som tillegg til det 1x12 kabinettet jeg viste i #49 ønsket jeg et tilsvarende med Vintage 30 i. Umulig å finne ut produsent, og ingen andre å finne m/tilsvarende mål, så da ble løsningen å "spikre" sammen et selv. Mye jobb når man ikke er satt opp med komplett snekkerverksted, og liming av tolex må man være litt nøyaktig med :
Vis vedlegget 644909
For å kunne benytte det som både open og closed back lagde jeg porter på frontbaffel som kan blokkeres, og separat midtplate bak som festes m/borrelås:
Vis vedlegget 644905
Fronttrekket er også festet m/borrelås.
Vis vedlegget 644907