Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    ^ Planen var egentlig å bygge en kopi av en av Blackmore´s Stratocastere av denne. Det ville medføre omlakkering til Olympic White, scallopering av hals +++, men nå er jo denne allerede tilnærmet lik den Stratocasteren han brukte på slutten av 70-tallet (m/unntak av scallopering) så den beholdes som den er. God å spille på er den også.

Derfor ble løsningen å kjøpe en slik i steden:
    Vis vedlegget 643774
    Etter en del år valgte Fender å gjenoppta produksjonen av Blackmore Signature modellen igjen i fjor høst. Scallopert hals, 2 stk SSL-4 (tilnærmet like de Schecter F500 Blackmore brukte) osv.
    Hvis du er interessert i gode kopier av F500-pickupene, kan jeg anbefale denne siden: https://www.mk-guitar.com/shop/index.php?cPath=22_34 Han som står bak nettstedet, er tyskeren Ingo Raven, en skikkelig Mark Knopfler-nerd, som har satt seg fore å kopiere plekterbrett (i messing eller aluminium) med elektronikk som Schecter brukte på 70-80-tallet. Knopfler brukte jo Schecter lenge. Har en kompis som bestilte et fullt bestykket plekterbrett til Schecteren sin, og det var topp kvalitet. Det kostet riktig nok litt, dog billigere enn brukte, originale F500-mikker i god stand.

Men for all del - Fenderen din er flott og er sikkert close enough. Ville likevel bare nevne det :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    1.683
    Sted
    Bartistan
    ptb - om du vil teste så har jeg en sånn gammel Schecter-full-pakke-ting liggende og slenge her. Aner ikke hvilke singlecoils som står i den, men det er de originale fra ca 1981.

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    ptb - om du vil teste så har jeg en sånn gammel Schecter-full-pakke-ting liggende og slenge her. Aner ikke hvilke singlecoils som står i den, men det er de originale fra ca 1981.
    Oj, spennende! Er det lov å spørre om du kunne lagt ut et bilde?

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.996
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    Hvis du er interessert i gode kopier av F500-pickupene, kan jeg anbefale denne siden: https://www.mk-guitar.com/shop/index.php?cPath=22_34 . Det kostet riktig nok litt, dog billigere enn brukte, originale F500-mikker i god stand.
    Interessant. Dette var jeg ikke klar over. Originale F500T - som fortsatt fungerer - er nok ikke så lett å oppdrive. De var kjent for å ruste opp med årene, hvilket info i linken også bekrefter. SD SSL-4 skal lydmessig være veldig nært, slik jeg har forstått det, uten å ha hørt F500T.

Strengt tatt burde jo Fender ha benyttet disse F500T "kopiene" fremfor SSL-4, når de først skulle lage en signature-modell av Blackmore´s 74´ Strat (serienr 578265) i ca 1980-versjon:

Blackmore 1980.jpg

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.996
    Sted
    Torget vurderinger
    11
    Om det er F500T (eller de som Raven i parafinoksens link benytter), og de fungerer, så hadde jo det vært interessant. Det er enkelt å se om det er F500T, da magnetene er vesentlig tykkere enn ordinære singlecoil magneter:
    Schecter f500t.jpg

Sist redigert:

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    Strengt tatt burde jo Fender ha benyttet disse F500T "kopiene" fremfor SSL-4, når de først skulle lage en signature-modell av Blackmore´s 74´ Strat (serienr 578265) i ca 1980-versjon:
    Det kan du si, men pickup-produsenten Ingo Raven har engasjert, driver nok litt for smått sammenlignet med en gigant som Seymour Duncan. Men jeg regner med SSL-4 er nære nok, særlig hvis en skal spille med mye vreng, som jeg antar at kjøperne av Blackmore-modellen prioriterer :)

Kom til å tenke på at Pensa Guitars har en Mark Knopfler-modell basert på Schectere fra 80-tallet. De brukte også SSL-4 (men kan også bestykkes med andre pickuper):

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    1.683
    Sted
    Bartistan
    Oj, spennende! Er det lov å spørre om du kunne lagt ut et bilde?
    Jeg skal driste meg ned i kjelleren på jakt ila kvelden. Etter at jeg posta i går kveld slo det meg at hmmm.... vet jeg egentlig hvor det brettet er?
    Oi oill faind aot inn dju taim :unsure:

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    1.683
    Sted
    Bartistan
    Full mann, full kontroll, til og med edru og midtpålysedagen, og for en gangs skyld var jeg like flink til å finne som å leite :oops:
    Det ble i sin tid rått tilhogd for å gjøre plass til hals (ble montert på en Ibanez stratkopi) og i andre enden dukka det etterhvert opp en Floyd Rose

DSC_0300.JPG

Innmat:
    DSC_0302.JPG

...og
    DSC_0304.JPG

DSC_0305.JPG

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    263
    super tråd. Er det noen som vet om den nye Spark gitarampen er å få i Norge? ( den som har utallige moduser)

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.996
    Sted
    Torget vurderinger
    11
    Selv om jeg fikk Blackmore Strat´n i hus, så gav ikke "kløen" etter å lage en "hommage" selv seg. Tanken da var å kopiere den av hans andre Master Strat´s.

Tokai´n jeg viste i innlegg #34 ble derfor anskaffet til et slikt formål. Men, dessverre viste det seg at Tokai benyttet mye tynnere Rosewood enn Fender, så den halsen ville ikke være mulig å scallopere uten å slipe seg igjennom.

Dvs - kunne jo laget en kopi av den ene "Master-Strat´n" Blackmore leverte til re-fretting der personen som utførte jobben stolt leverte gitaren tilbake med kommentaren - som en ekstra service, så slipte jeg samtidig ned den slitte halsen😲.
    Det kunne vært svært interessant å vært ei flue på veggen da - og vært vitne til Blackmores reaksjon på det. Han gjorde et forsøk på å scallopere den på nytt, men slipte seg gjennom rosewood-laget, og halsen ble samtidig for tynn. Gitaren har han fortsatt, men den er lite spillbar.

Men, Tokai´n valgte jeg å selge - og heller se etter et annet potensielt objekt.
    Nå har det etterhvert begynt å materalisere seg, og det er et par leveranser av inngående bits&pieces på vei :)

Sist redigert:

Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Gikk nylig til innkjøp av en sak jeg har tenkt på lenge. Har vært veldig nysgjerrig på teknologien og om jeg kommer til å synes det låter bra nok.

Og det kan jeg absolutt si at det gjør. Kjempegøy å spille på med utrolig mange muligheter. Latterlig enkelt å gjøre opptak også så her er det bare å spille rett inn. Synes lyden og feelingen er som det skal og så har i grunn veldig lite å utsette på dette. Rett og slett et skikkelig morsomt og tøft produkt.

Er en sånn her det er prat om. Rack-versjonen av Line 6 Helix.

765C1139-F8B8-4E69-B549-7ECB7BF79769.jpeg

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Oslo
    Er sykt imponert over simuleringene som Line6 produktene leverer. Tenkte først at dette kunne aldri bli bra, digggitaaalt og sånn vettu.

Men neida. Det funker som bare det.

Nå ble det aldri noen satsing på gitar for min del, så jeg burde jo ha solgt min Flextone3XL, som har veldig mye av det samme som du kan få ut av Helix'en innebygget i en tilsynelatende normal 2x12" komboamp. Skulle jeg ha tatt opp gitariststøff igjen hadde jeg kjøpt Flextone igjen, men da i en litt mindre pakke enn den jeg har nå. Ble litt voldsomt for en som aldri spilte sammen med andre.

Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du bare skal spille for deg selv og vil at det skal ta lite plass må jo en Helix floor være ypperlig (eller en rack-versjon). Kan spille av på det vanlige anlegget ditt eller kjøpe en såkalt FRFR høyttaler (som Yamaha dxr10) eller monitorer.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Oslo
    Ja, må nok vurdere noe sånt dersom jeg bestemmer meg for å prøve på nytt en gang. Jeg har ihvertfall blitt overbevist over bruksverdien ved Line6-simuleringene, og har ingen skrupler med å prøve meg på noe slikt igjen. Det er ihvertfall sikkert.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    2.131
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    6
    Artig, har også kikket Helixen noen år. Har også kikket litt på Kemper sin løsning, har flere kompiser som har den og er veldig fornøyde - men de spiller proft, jeg føler det er litt mye penger for å klimpre på sofaen. Sjeldent noen av disse dukker opp brukt også...

Har også vært skeptisk til disse digitale effektene og simuleringene, men begynner å innse at verden går videre :)

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.996
    Sted
    Torget vurderinger
    11
    Som tillegg til det 1x12 kabinettet jeg viste i #49 ønsket jeg et tilsvarende med Vintage 30 i. Umulig å finne ut produsent, og ingen andre å finne m/tilsvarende mål, så da ble løsningen å "spikre" sammen et selv. Mye jobb når man ikke er satt opp med komplett snekkerverksted, og liming av tolex må man være litt nøyaktig med :) :

DSC03053.jpg

For å kunne benytte det som både open og closed back lagde jeg porter på frontbaffel som kan blokkeres, og separat midtplate bak som festes m/borrelås:
    IMG_1357.JPG

Fronttrekket er også festet m/borrelås.
    IMG_1358.JPG

parafinoksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    349
    Som tillegg til det 1x12 kabinettet jeg viste i #49 ønsket jeg et tilsvarende med Vintage 30 i. Umulig å finne ut produsent, og ingen andre å finne m/tilsvarende mål, så da ble løsningen å "spikre" sammen et selv. Mye jobb når man ikke er satt opp med komplett snekkerverksted, og liming av tolex må man være litt nøyaktig med :) :

Vis vedlegget 644909

For å kunne benytte det som både open og closed back lagde jeg porter på frontbaffel som kan blokkeres, og separat midtplate bak som festes m/borrelås:
    Vis vedlegget 644905

Fronttrekket er også festet m/borrelås.
    Vis vedlegget 644907
    Nais!

• Liker

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.996
    Sted
    Torget vurderinger
    11
    Den gitaren mitt "lille" DIY-prosjekt skal bli en hommage til er denne:

deeppurple-87wembley1.jpg
    ^ Slett ikke så lett å finne bilder av denne, før den ble ytterligere modifisert.
    Gitaren er en 77´ Strat m/serienr 5778960. En av hans Master-Strat´s. Men, bildet kan også vise en av hans andre gitarer som før 77´n hadde dette oppsettet m/OBL-450 pups.

Gitaren har han fortsatt, og det er i all hovedsak den han har benyttet live de senere år:

5A82EF6C-ritchie-blackmores-rainbow-more-details-revealed-for-upcoming-memories-in-rock-ii-2cd...jpg
    Har krakelert ordentlig - og den opprinnelige Olympic White har inntatt en omtrent ferskenliknende farge.

na_X

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    220
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også noen par liggende...
    Jackson SL2, denne har fått et par Seymour Duncan Blackouts "Jeff Loomis" signature (ikke de som er på dette bildet). Denne har en utrolig deilig hals og feeling, er kanskje den beste i samlingen min.
    DSC_0517.JPG

E-II Eclipse 2, originale pickups. Seymour Duncan 59 Neck og JB Bridge. Denne er også utrolig god, vil faktisk si hakket bedre enn Gibson Les paul standard.
    DSC_0590.JPG

Fender Telecaster, Highway One. Denne venter på å få nye pickups, Nocaster 51.
    DSC_1099.JPG

Fender Stratocaster, Highway one. Denne har fått et sett med Fat 60s pickups.
    DSC_0826.JPG

Har også endel flere, men trenger kanskje ikke å fylle opp hele siden med en post. :)

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.996
    Sted
    Torget vurderinger
    11
    Gitaren som skal benyttes til DIY-prosjektet kom inn døra her i mars, og er denne:

IMG_1283.JPG
    Det er en 99´ MIM 70´s Classic.

Hadde ute en "halvåpen" ønskes kjøpt annonse på Finn, og fikk litt ulike henvendelser som ikke var aktuelle, før denne dukket opp. Han som skulle selge hadde kjøpt den ny for å ha den som dekorasjon på veggen😯. Han hadde prøvd å spille litt på den, men gav opp å lære seg å spille.

Jeg forsto det dit at han hadde fått seg "ny" samboer som ikke helt delte synet på hva som var akseptabel veggdekorasjon:cool:, så gitaren måtte derfor selges.
    Prisforlangende var omtrent på Squier-nivå, så det ble umiddelbar handel. At gitaren ikke hadde vært nevneverdig brukt var det ingen tvil om. Frets - som nye, ikke en ripe - og det er ikke ofte man har gleden av å fra plastbeskyttelsen av plekterbrett og bakplate på en drøyt 20 år gammel gitar. I tillegg må det ha vært lite lys i rommet da fargen har gulnet minimalt på 20 år.

Tanken er å kopiere den slik Blackmore´s 77´ fremsto i 1986/87, som vist på første bilde i innlegg #80, med OBL-450 pu´r. Senere koblet han til en Roland GK-2A, og hvorvidt jeg vurderer å kjøpe en slik og montere i tillegg får tiden vise.

Sist redigert:

na_X

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    220
    Torget vurderinger
    1
    Får vel fylle på med noen Gibsoner da:

Litt usikker på om denne går som en classic eller standard, det står Etune på headstock og er en Les Paul 99 signature utgave og alt her er orignalt. Det er en boost-switch som gir 15db ekstra. 120th Anniversary model.
    DSC_0511.JPG

339 Custom shop, tror det er en 2008 om jeg husker rett:
    DSC_1096.JPG

BFG goldtop fra 2006. Som har hatt en kill-switch der pickupvelgeren er og pickupvelgeren er gjort om til et volum-hjul.
    DSC_0922.JPG

na_X

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    220
    Torget vurderinger
    1
    Det er et flott knippe med gitarer du har i porteføljen din @na_X :)
    Takker for det. :)

Jeg har endel andre også, det ligger noen i kø på arbeidsbenken i påvente av tid til pickup-bytte, og andre ligger ute for salg.
    Men de jeg har lagt ut her nå ser ut til å forbli keepers uten andre endringer enn det som er nevnt på noen få av de. :) Jeg kommer til å legge ut bilde av noen av de andre senere en gang når de har fått nye pickups.

• Liker

Stein 99

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    182
    Jeg hadde Telecaster i 1969. Mulig litt svake mikrofoner? Min venn hadde en Hagstrøm Kent og lyden av hans gitar var mye sterkere. Er det derfor noen bytter micro phoner på Fender og blir det da fender lyd?

na_X

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    220
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde Telecaster i 1969. Mulig litt svake mikrofoner? Min venn hadde en Hagstrøm Kent og lyden av hans gitar var mye sterkere. Er det derfor noen bytter micro phoner på Fender og blir det da fender lyd?
    Det er mulig å justere pickups litt høyere for å få mer output så de høres sterkere ut om lyden er veldig svak, men det er mange forskjellige pickups. Det er forskjell på tone og gain som ofte gjør at man velger andre pickups. Og single-coil som de fleste telecastere og stratocastere har, så er det mye mindre gain enn f.eks. humbuckere. Telecastere har gjerne også mindre gain enn stratocastere som standard. Dette er for å få den rette twangen og glossy lyden som Fender er kjent for.
    Man har også aktive pickups som gir litt det samme som en preamp gjør, dette gjør de enklere å få ampen til å "knekke" så man får den gode overdrive lyden når man kobler inn overdrive/boost. Men mange foretrekker passive pickups lydmessig da de har mer dynamikk.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.996
    Sted
    Torget vurderinger
    11
    Da kom det pakke fra USA i dag :cool:
    IMG_1364.JPG

2 stk L45-S Twin Blades fra legendariske Bill Lawrence. Så tett opp til de OBL-450 (Bill Lawrence) Blackmore benytter i dag, som det er mulig å komme.
    Dvs - Bill døde for noen år siden, men enken og datteren har fortsatt produksjonen av noen av de pu´r Bill produserte og opererer i dag under firmanavnet Wilde Pickups.
    http://www.billlawrence.com/

Jeg har ikke klart å få verifisert 100% den evt forskjellen på OBL-450 og L-45S annet enn at den skal være minimal.

Så -da er alle inngående "elementer" på plass for å starte opp:)

Sist redigert:

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.141
    Sted
    Trondheim
    Mitt hovedstasj består av følgende:
    • Squier Classic Vibe Telecaster hvor jeg har bygd ny hals og byttet ut diverse. Pickup er de originale.
    • Victory Sheriff 22 rørforsterker.
    • Hjemmesnekret kabinett med Celestion Creamback G12H-75.
    • MXR M300 Reverb pedal.
    DSC_1669_editRs.JPG

Kabinettet ble opprinnelig bygd med Celestion G12M-65, men jeg syntes det var litt mye fokus på mellomtonen. Det kan skyldes dårlig match med kabinettet som er åpent bak. Oppgraderingen til G12H-75 stramma opp. Jeg er igrunn temmelig fornøyd med lyden jeg får ut av dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn