Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    271
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den delen overlater jeg til proffene selv, men det burde ikke være umulig å få satt den opp med annen strengetykkelse.

Kan hende det funker greit uten justering også, men litt usikker siden det er tremolo på den.
    Spenningen strengene skaper vil jo endre seg så kan hende halsen må justeres (det stålet som går gjennom som justeres i topp, husker ikke akkurat hva det kalles).

Har ikke vært borti sånn tremolo som er på den, men hvis den kan endre pitch både til mørkere og lysere (som en floydd) så må den vel sannsynligvis justeres og. Men det er litt gjetting siden jeg ikke har vært borti en sånn. Er uansett kurante saker å justere inn hvis det viser seg 09-42 strenger fungerer bra.

bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.236
    Sted
    Nedre Eiker
    Spenningen strengene skaper vil jo endre seg så kan hende halsen må justeres (det stålet som går gjennom som justeres i topp, husker ikke akkurat hva det kalles).

Har ikke vært borti sånn tremolo som er på den, men hvis den kan endre pitch både til mørkere og lysere (som en floydd) så må den vel sannsynligvis justeres og. Men det er litt gjetting siden jeg ikke har vært borti en sånn. Er uansett kurante saker å justere inn hvis det viser seg 09-42 strenger fungerer bra.
    Stanga som går gjennom halsen heter truss rod. :) Men vet ikke om akkurat det må justeres, på floyd rose tror jeg bare det er intonasjon og belastningen på fjærene eller noe sånt. Mulig kanskje strengehøyden også. Men som sagt overlater jeg sånt til proffer som vet hva de driver med, så kan ikke uttale meg egentlig.

Har en gitar inne nå, og den var så langt ute å kjøre at der må truss rod justeres, pluss at bånd skal slipes, og alt skal justeres best mulig.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    1.683
    Sted
    Bartistan
    @OAlex - ser ut som en Bigsby-type vinglepinne som ikke bør by på problemer.
    Bytt strenger, tjuun øpp og se hva som skjer. Om du ikke har vEldig lav action med dagens strenger kan det like gjerne gå bra :)

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    1.683
    Sted
    Bartistan
    En ting til; om du etter å ha senket pups på bass-siden stadig har for mye bånn, prøv å skru ned pole-pieces i tillegg (noter deg antall omdreininger så du enkelt kan reversere endringene) og/eller heve dem på diskantsiden for å endre den tonale balansen.

Motorhome

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    188
    Sted
    Sunndalsøra
    Fin tråd for gitarinteresserte dette. Jeg har selv 4 gitarer, men det er Jazzgitar som er min store interesse. Det siste jeg kjøpte i USA var en Henriksen amp og en Peerless Jazzcity med de beste komponentene :)

na_X

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er et poeng. Gitaren er satt opp ganske perfekt nå, men det kan jeg sannsynligvis få korrigert.
    Trenger bare å gjøre litt på intonasjonen på broa etter man bytter til andre strenger, det kan også være at man må endre litt på truss rod. Start med truss rod om action er feil også intonerer du etterpå. Justerer du på truss rod så må også gitaren intoneres på nytt. Se på youtube hvordan man intonerer, det er ikke så vanskelig som det høres ut som. ;) Hvis den ikke er intonert så vil den høres utrolig sur ut når man spiller oppover på halsen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn