Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er godt med juleferie, så har man bedre til til hobbyrelaterte sysler. Som f.eks "endelig" å få loddet sammen plekterbrettet med Schecter´ne.
    Da dette brettet høyst trolig skal veksle litt frem-og-tilbake med det jeg har L-45S´ne i har jeg valgt å lodde på XT30 kontakter til jack-kabelen. Da slipper jeg å lodde av/på de gangene det skal switches.

    IMG_1597 (1).jpg
    Plekterbrettet er forøvrig Mint, selvom fargen ikke synse godt på bildet fra lampelyset:
    IMG_1598 (1).jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Da dette brettet høyst trolig skal veksle litt frem-og-tilbake med det jeg har L-45S´ne i har jeg valgt å lodde på XT30 kontakter til jack-kabelen. Da slipper jeg å lodde av/på de gangene det skal switches.
    Smart det, har gjort det selv også. For å bytte imellom aktive og passive brett på en strat. Men så fant jeg ut at de passive var såpass mye bedre enn de aktive så da blir det ikke så mye bytting allikevel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det blir nok ikke så mye bytting her heller, så jeg droppet kontaktene allikevel. Fortrinnsvis er dette loddet opp nå for å kunne sammenlikne SD SSL-4 mot F500T, og om F500T låter tilnærmet SSL-4 så blir nok det brettet byttet ut med det som nå sitter i Blackmore Signature Strat´n til venstre i bildet.

    Det bør kunne bli en nogenlunde relevant sammenlikning. Begge gitarene er MIM 70s og satt opp likt. Det som skiller de er 20 år i alder og Signature Strat´n er en del tyngre. Hhv 3790 vs 3260 gram, hvilket er en del.

    Mht pickupene så måler de omtrent likt - drøyt 13 kohm og virker å være konstruert tilnærmet likt. Det jeg ikke vet er om det er samme magnettype og om trådtykkelse og antall viklinger er omtrentlig likt:

    IMG_1603.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spec på pickuper er sørgelig dårlige. Seriemotstanden i ohm, R, er vanligvis den eneste oppgitte parameteren, og den er langt fra den viktigste. Hvis man har R, C og L er det mulig å begynne å forstå noe om hvordan den vil låte. For neste prosjekt tenker jeg å vikle pickuper selv, ettersom en jazz-humbucker for multiscale åttestrenger ikke er hyllevare noe sted jeg vet om. Og så tenker jeg å gjemme den i forlengelsen av gripebrettet heller enn å lage hull eller tilføre masse i lokket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, det har du nok rett i. Første test av disse mot hverandre viser større forskjeller enn jeg trodde det ville være. SSL-4 er mørkere og mer avrundet i toppen. F500T er også mørke, men ikke som SSL-4, og er mer «sparkling». Lurer på om det kan være ulike verdier på pot-meterne - hvilket ikke er målt. Men det ville forundre meg om Fender ikke har benyttet 250 på RB Strat’n. Finner ikke data på akkurat det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ja, det har du nok rett i. Første test av disse mot hverandre viser større forskjeller enn jeg trodde det ville være. SSL-4 er mørkere og mer avrundet i toppen. F500T er også mørke, men ikke som SSL-4, og er mer «sparkling». Lurer på om det kan være ulike verdier på pot-meterne - hvilket ikke er målt. Men det ville forundre meg om Fender ikke har benyttet 250 på RB Strat’n. Finner ikke data på akkurat det.
    250 eller 300 K Ohm er vanlig på strat, om man bruker SC eller HB i SC størrelse. 250 er vel vanligst å bruke, men i enkelte signatur-modeller så har de en tendens til å bruke 300 istedet. Eneste metoden å finne det ut på er å ta frem Ohm-meteret. Men "modern" pickups har en god lyd ofte, de har både thight bass og i tillegg en klar mellomtone og diskant og skiller veldig godt lydbildet ifra hverandre i motsetning til "classic" der pickupene fort blir grøtete. Spesielt grøtete blir det når man bruker high-gain pickups på "classic", men på "modern" så har de voicet de inn slik at man slipper denne grøten selv på high-gain modellene og man kan ta vanlige grep og dra over alle strengene selv med overdrive og få en krystallklar tone.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har noen feler hjemme jeg også :)

    77 Fender Stratocaster.jpg
    1977 Fender Stratocaster

    Fender Stratocaster.jpg
    2000 Fender Stratocaster med EMG pickuper og Sperzel stemmeskruer.

    Gibson SG Custom.jpg
    2013 Gibson SG Custom

    1976 Gibson Les Paul Custom.jpg
    1976 Gibson Les Paul Custom

    Gitarer 002 (Large).jpg
    Ovation 12 strenger

    Gitarer 001 (Large).jpg
    Ovation Korea produsert.

    Har ikke bilde av forsterker, men det er en 1975 Fender Super Reverb.


    :cool:
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En liten lydmessig sammenlikning mellom 2 av mine forsterkere:

    IMG_1621.jpg
    Engl Ironball vs Fireball 25.

    Førstnevnte er på 20W og har EL84 mens sistnevnte er oppgitt til 25W med 6L6. Utover det har de forholdsvis likt spec og oppbygging.
    Begge har Clean/Lead og MVB (Master volume boost). Ironball har Gain Boost, mens Fireball har Mid Boost, så på litt ulikt vis kan begge øke gain/volum i 2 nivåer via fotpedaler.
    Ironball har Reverb som kan slås av/på via fotpedal mens Fireball slår av/på loop via pedal.

    Lydmessig er det en del som skiller de. Under sammenlikningen kjørte jeg begge på PowerSoak 5W og jeg måtte begrense volumet noe da sammenlikningen ble gjort i loftsstua - og 5W gjennom en 12" er myyye lyd :). Så - det er jo et lite forbehold om at de kan få en litt annen karakteristikk når rørene presses mer enn jeg gjorde her. Ironball er brukt en del flere timer enn Fireball. Vet ikke akkurat hvor mange, men Fireball er vel nå brukt 10-15 timer. Testet de mot 2 forskjellige 12" (Celestion Vintage 30 og Celestion Alnico Gold) og inntrykket forsterkerne i mellom var likt mot begge kabinett.

    Ironball har en karakteristikk som er mer "sweet/juicy" enn Fireball og har en rundere, varmere klangbalanse. Med Ironball har man en Clean som heller mot noe i nærheten av "Fender Clean". Fireball er skarpere, mer edgy - eller "aggressiv" i lyden. Det samme gjør seg gjeldende på Lead. Det er litt "fetere" lyd i Ironball.
    Nå må det ikke missforstås dit hen at Ironball er si-rompa, for det er den langt i fra. Begge har en fin terskel til der lyden begynner å sprekke opp, hvilket skjer litt tidligere på Ironball, så jeg synes den er litt lettere å tune inn til "skrangle-blues" på lavere volum.

    Vel, dette var kun noen korte betraktninger - på en lørdag ettermiddag.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Har EL34 og en med 6L6 selv, Peavey 6505+ 112 combo og en Laney IRT60-212. Sistnevnte er det mulig å bytte imellom 6L6 og EL34, men det srår i EL34. EL34 har i min oppfatning en kanskje finere/clean/bedre cleanlyd enn 6L6 men 6L6 oppfattes som kanskje litt varmere i lyden som heller ikke er dum som clean. Også er det enklere å få til god vreng på 6L6, men når EL34 knekker så blir den fortere mer brown. EL34 er litt typisk Marshall lydmessig og 6L6 er nærmere Mesa, om man vil. Begge har gode kvaliteter og til hvert sitt bruk. :) Min favoritt er egentlig 6L6, men på Laneyen så er det mer tweaking muligheter på lyden enn på Peaveyen.
    Jeg har også en Boss Katana 50, som jeg kanskje vurderer å kvitte meg med etter hvert og heller skaffe en katana air, litt enklere mtp. Øving uten å jage ut hele huset når man drar opp til godlyden. :)
    Powersoak ødelegger dog litt lydmessig på overhead av lyden, ihvertfall på Katana og kan vel ikke sammenlignes med rør sånn sett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er godt med juleferie, så har man bedre til til hobbyrelaterte sysler. Som f.eks "endelig" å få loddet sammen plekterbrettet med Schecter´ne.
    Da dette brettet høyst trolig skal veksle litt frem-og-tilbake med det jeg har L-45S´ne i har jeg valgt å lodde på XT30 kontakter til jack-kabelen. Da slipper jeg å lodde av/på de gangene det skal switches.

    Vis vedlegget 683844
    Plekterbrettet er forøvrig Mint, selvom fargen ikke synse godt på bildet fra lampelyset:
    Vis vedlegget 683845
    Vil bare nevne at når plekterbrettet er skjermet med folie, så er det ikke nødvendig å lodde på metalltråden som skal forbinde potmetrene. De forbindes via skjermen, og metalltråden gjør bare at det oppstår en jordsløyfe som igjen fører til mer støy. Sjekk med multimeter. Se her: https://humbuckersoup.com/proper-guitar-grounding/
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Da er det "store" spørsmålet:
    Fjerne disse, eller isolere pot´s fra shieldingen?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ Da er det "store" spørsmålet:
    Fjerne disse, eller isolere pot´s fra shieldingen?
    Fordelen med metalltråd, særlig hvis den er litt stiv, er at den låser potmetrene og hindrer dem i å vri seg. Ellers jeg personlig tilhenger av så lite lodding som mulig / så mye som nødvendig.

    IMG_20200903_234725203.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I min verden er SG først og fremst synonymt med Angus Young og Mike Oldfield på 70- og 80 tallet (´62 SG jr).

    Det ramler inn litt nytt stæsj her om dagen også.
    Et par pedaler å "leke" med:

    IMG_1641.JPG
    Et NOS ´62 plekterbrett:
    IMG_1638.JPG
    Betydelig blekere- og riktigere tone enn de (også original Fender) som produseres i dag:
    IMG_1639.JPG
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    I min verden er SG først og fremst synonymt med Angus Young og Mike Oldfield på 70- og 80 tallet (´62 SG jr).
    Det er det nok for min del også.
    Men ettersom man har Les pauls, V, Firebird og Explorer så var det vel bare SG som manglet.

    Det er alltid morro med noen nye pedaler. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    SG er en merkelig gitar, synes jeg. Schtøgg!!! Ha-ha! Har aldri spilt på en, men jeg synes de låter fint. Er ikke bare til rock n roll. Bill Frisell brukte SG i mange år, og Derek Trucks har jo SG som hovedinstrument. Låter nesten som en «fet» Fender, særlig gjennom en Fender-forsterker.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    SG er en merkelig gitar, synes jeg. Schtøgg!!! Ha-ha! Har aldri spilt på en, men jeg synes de låter fint. Er ikke bare til rock n roll. Bill Frisell brukte SG i mange år, og Derek Trucks har jo SG som hovedinstrument. Låter nesten som en «fet» Fender, særlig gjennom en Fender-forsterker.
    Jeg synes de har en "kul" på lyden, som en hvilken som helst treplanke som er litt sånn slitsom. Det positive er derimot lett vekt. Men med overdrive og fuzz så trenger det ikke å låte så dumt. Var mest pga. at jeg manglet det i Gibson samlinga mi, føler den er komplett nå. :)
    Funfact: SG het Les Paul det første året den kom. Så ble det litt bråk, som resulterte at de fjernet navnet Les Paul fra SG-modellene.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Selv prøver jeg å tyne mest mulig ut av en eldre polskprodusert hybridforsterker.

    1611930913966.png

    Preamp-rørene gjelder bare vrengkanalen. Låter helt OK. Clean-kanalen låter fint. Forsterkeren har fjærklang, men det låter best med en klangeffekt koblet til effektsløyfen. 100 watt, det her. Og elementet er et 100 watts Celestion-element. Med litt tweaking kommer du litt i nærheten av en litt sånn tørr Twin Reverb-lyd (uten sammenligning for øvrig).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har dratt enda litt mer stæsj i hus i det siste:
    IMG_1642.jpg
    Midi, lydkort og mikrofon m/stativ.
    Det eneste som mangler her i huset nå er en som kan spille - og bruke alt det her :cool:
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    SG er en merkelig gitar, synes jeg. Schtøgg!!! Ha-ha! Har aldri spilt på en, men jeg synes de låter fint. Er ikke bare til rock n roll. Bill Frisell brukte SG i mange år, og Derek Trucks har jo SG som hovedinstrument. Låter nesten som en «fet» Fender, særlig gjennom en Fender-forsterker.
    Og Carlos Santana som på Woodstock, hvis ikke spekulatoren min spiller meg et puss - forbehold ... !


    Dr.E
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hjelper med litt pedaler. Kjører en DIY optisk kompressor-pedal på inngangen, og i effektsløyfa kjører jeg en Mosky spring reverb-pedal (satt til kort reverb) inn i en DIY boost-pedal med rør. Kjører dette sammen med fjærklangen på forsterkeren. Blir livlig, fin lyd av det.

    1612010523092.png

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det tok litt tid. Lærmakeren jeg valgte har mye å gjøre med bl.a. MC-seter ol på denne årstiden. Men, i dag dukket den opp:

    IMG_1800.jpg

    IMG_1761.jpg

    Noen små avvik i forhold til "originalen" , men mer enn greit nok. Litt lys i fagen foreløpig, men det endrer seg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ifølge serial-nummeret så ser den Fenderen der hønngammel ut ihvertfall @ptb :)
    Grattis med kjøp! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    100 % original 1979.
    Hadde av pickup-brettet for å være helt sikker - og mye tyder på at det nok aldri har vært av tidligere:
    IMG_1843.jpg

    Matching numbers hele veien.
    Tilstanden på gitaren er meget god. Brukt, ja - men på ingen måte herjet med. Selger, som har hatt den i drøyt 10 år kjøpte den (og en Fender amp) fra et dødsbo, og den personen skal ha kjøpt den ny i 79. Mao er jeg høyst trolig 3de eier.
    Til og med den originale papirposen med de 2 ekstra fjærene og originalverktøyet lå i koffertrommet.

    Når favorittgitaren også i utgangspunktet er en 3-bolt, bullet trussrod, big headstock, Olympic White med rosewood fingerboard så gikk det ikke an å ikke kjøpe denne - selvom jeg har mer enn nok gitarer :)

    Det var jo sterkt variabel kvalitet på det som "rant" ut fra fabrikken på 70-tallet, og spesielt siste del. Inntrykket foreløpig tilsier at denne er godt over snittet.

    Nå har den foreløpig fått en ordentlig rens, litt polish og litt olje på rosewood´n - så blir det nok litt klimpring i morgen :)
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Rør er rør ... Plukket opp en fin liten rørforsterker i Krakow for et par uker siden av merket DV Mark. Er en 15-watters klasse A-forsterker med tre 12AX7-rør og to EL84-rør. Den veier bare 9 kg pga. neodymiumselementet. Perfekt til hjemmebruk og små scener. Den har bra headroom, så vrengen får jeg med effektpedal.

    Litt info: http://www.dvmark.it/product-detail/dvc-gen-15/

    Litt lyd - jammet til et par spor på en CD med Morley (fin CD). Bruker en OD-pedal i forkant for å få en anelse hår på lyden og en analog ekko-pedal. Første spor slutter ved 3:00.

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    FIkk skaffet meg et eksternt DV Mark-kabinett. Samme lette 12-tommers neodymiumelement som i forsterkeren. Kobler dem parallelt og inn på 4 ohm-utgangen. Blir STOR lyd!

    1620277402787.png
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, den oppleves som ganske rockete, og mindre schizofren med lik output fra neck/bridge :cool:
    Jeg liker alltid et hår hottere i bridge. Har et fint sett i Straten min med 6.4k, 6.5k og 7.0k (mener jeg det var). Den lille økningen i bridge gir akkurat passe smell sammenlignet med neck.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg "balanserer" også dette med høyden og tilt - hvilket også har mye å si for karakteristikken og lyden i seg selv.
    Men - om det resulterer i at neck må i bunnen og bridge så høyt at magneten påvirker strengebevegelsen - før man får ønsket balanse, så må det som regel en litt hottere bridge til.
    Og en litt hottere bridge er vel "normalen" i de fleste singlecoil kit.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Men det er vel en grense på hvor nærme strengene en pickup kan være før tonen blir dårligere? Tenker ikke på at strengen fysisk tar i magneten. Mer at strengen befinner seg i et mindre optimalt område av magnetfeltet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, som jeg forsøkte å antyde med så høyt at magneten påvirker strengebevegelsen . Her er det vel strengt tatt ingen fasit, men man får sette seg ned med stjernetrekkeren og prøve seg frem :).
    Jeg har justert en del frem-og-tilbake på de av mine der jeg har lik PU i bridge og neck.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn