Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da kunne dette hentes på Posten i dag.
    Nå blir det ila helgen mulighet for å teste om det er slik "alle" hevder - at det er betydelig kvalitetsforskjell i lyd mellom de "gamle" Vintage 30 produsert i England mot det Kina-produserte Vintage 30 av nyere dato jeg har i kabinettet i dag.

IMG_4548.JPG

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    IMG_4549.jpeg

Forskjeller? Ja, tildels betydelig selvom jeg synes det er vanskeligere å sette ord på sammenlikning av slike høyttalerelement enn hifikomponenter.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.400
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1078732

Forskjeller? Ja, tildels betydelig selvom jeg synes det er vanskeligere å sette ord på sammenlikning av slike høyttalerelement enn hifikomponenter.
    Om det ene elementet er nytt og det andre godt brukt så kan det jo ta litt tid før det nye "løsner litt". Er litt det som er problemet med mange sammenligninger på elementer på gitar, tar gjerne lang tid å spille inn også.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Kina-elementet jeg har hatt noen år har nok mindre spilletid enn det UK-elementet jeg nå har kjøpt, så noe kan ligge der.
    Noen mindre fysiske, visuelle forskjeller er det også mellom disse 2 elementene.
    UK-elementet veier nesten 100gr mer og måler 7,1ohm mot 7,3ohm for Kina-elementet. Det er også litt forskjell på kon.

Samtidig er opplevelsene sammenfallende med noen av de mer dyptgående sammenlikninger andre har gjort.
    Å kunne sammenlikne selv er en av grunnene til at jeg kjøpte det når det dukket opp et til en grei pris.
    Det er mye ulike meninger ute og går om Vintage 30.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.400
    Torget vurderinger
    1
    ^ Kina-elementet jeg har hatt noen år har nok mindre spilletid enn det UK-elementet jeg nå har kjøpt, så noe kan ligge der.
    Noen mindre fysiske, visuelle forskjeller er det også mellom disse 2 elementene.
    UK-elementet veier nesten 100gr mer og måler 7,1ohm mot 7,3ohm for Kina-elementet. Det er også litt forskjell på kon.

Samtidig er opplevelsene sammenfallende med noen av de mer dyptgående sammenlikninger andre har gjort.
    Å kunne sammenlikne selv er en av grunnene til at jeg kjøpte det når det dukket opp et til en grei pris.
    Det er mye ulike meninger ute og går om Vintage 30.
    Er metall rammen kanskje av litt dårligere/tynnere metall på kina elementet? Eller er det rett og slett magnetene som har forskjell på vekt?

Det er mange meninger ute generelt om de forskjellige elementene, Marshall Vintage er også en versjon av "V30" som virker å være voicet litt annerledes imot Marshall amper men innenfor noenlunde lik spec som V30 men igjen oppgitt til annen effekt. Noen mener det er det samme elementet og andre at det er litt endret på.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er metall rammen kanskje av litt dårligere/tynnere metall på kina elementet? Eller er det rett og slett magnetene som har forskjell på vekt?
    Vet ikke. Rammen ser helt identisk ut, men kan selvfølgelig være marginelt tynnere, men det kan like gjerne være magnet/spole. Ikke godt å si.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Godt det er litt kjøpers marked i dag - kanskje :cool: .

Har man litt til overs etter Julehandelen, kan man jo vurdrere denne:
    https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/384242710

Prisen er ikke så gal (sett i lys av tilstand og historie), men markedet i Norge for gitarer i denne prisklassen er ikke spes. stort. Ikke umulig at den går ut av landet.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.370
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg ser hva tilsvarende gitar som min nyinnkjøpte Les Paul averteres for på EBay, aner det meg at jeg har gjort et godt kjøp. Bonus er at den er helt uten bruksmerker, ekstremt fint holdt. Har eid et par LP´er tidligere uten å bli helt venn med dem av ulike grunner. Denne kjennes helt rett for min del, 60`s slim taper med 496R/500T pickuper.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.478
    Selv mener jeg høre en viss varme med furkabinettet. Men mulig jeg er foruttatt.

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Flere produsenter poengterer jo «viktigheten» av at de bruker sine spesifikke materialer (oftest ulike varianter av finer ) i kabinetter.
    Få av oss har vel hatt muligheten for å teste selv. Dvs eksakt samme konstruksjon og mål, men forskjellig materiale.
    Skal se videoen etterhvert.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Smurfeland
    Venteforsterker. En liten klasse D forsterker på 20 watt med en 12AX7 i preamp delen. Skal være voicet etter en Mesa Dual Rectifier, og har fått en del lovprising på nettet. Måtte jo nesten bare prøve, men har ikke blitt helt venn med den enda. Syns det låter litt for mørkt og innesluttet, og ikke helt hva jeg forventet etter alle anmeldelsene på nettet. Skal prøve med en boost foran senere for å se om det hjelper. IMG_1714.jpeg

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Ser at de ble nevnt her for 4 år siden, men er det noen nå som har erfaring med Positive Grid Spark øvingsforsterkere/smartforsterkere?

Funderer på en Spark Mini, eller om det er verdt merprisen å punge ut for en Spark 2. Tror ikke jeg trenger 50W siden jeg kun spiller på soverommet, men den har innebygget looper og oppgradert DSP og virker mer teknisk up-to-date og kanskje mer fremtidsoppgraderbar. Bl.a. Guitar World er helt over seg av skryt av begge. Men en Spark 2 med batteripakke nærmer seg 5k som er nesten det dobbelte av en Mini.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Smurfeland
    @I_L Ikke det du spør om jeg vet, men vil bare nevne Marshall DSL1CR også som et alternativ til øvingsforsterker på lavt volum.

Står om den her, selv om den ikke vant testen. Jeg har forresten prøvd en Boss Katana i butikk som var en av vinnerne, men foretrakk soleklart lyden fra den lille Marshall'en isteden fordi lyden er bare mye mer responsiv. Iallfall føltes det sånn for meg.

De mest åpenbare bakdelene er at den bare har en 8" høyttaler, og at høyttalerutgangen er på idiotiske 16 Ohm på grunn av power soak kretsen som gjør at man kan bruke den med bare 0,1 watt. Det siste har egentlig bare betydning hvis man vil bruke den med et annet eksternt høyttalerkabinett. Jeg har to kabinetter selv, og begge er på 8 Ohm. 🫠

Sånn, da er jeg ferdig med å nevne den. Får håpe noen andre her har erfaring med Positive Grid. 🙂

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    DSL1CR er vel "bare" en tradisjonell røramp. Jeg har allerede en hjemmelaget kopi av Fender Champ med 8" og rør, men gidder sjelden å koble den opp. Og jeg har også en tendens til å bare klimpre på samme låtene hver gang jeg faktisk gjør det. Så det som tiltrekker meg med Positive Grid er alle mulighetene som senker terskelen for faktisk å bruke gitaren til å lære seg å spille nye ting, som Smart Jam og Auto Chords osv. Veldig kult at man kan spille av hvilken som helst låt fra Spotify eller YouTube og få opp akkordprogresjonene on the fly, og loope og sakke ned hastigheten på bestemte partier og sånt. Eller at den lager backing tracks av det du selv spiller. Og så sikler jeg litt på looper-mulighetene til Spark 2, men er usikker på om det i seg selv er verdt merprisen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Smurfeland
    Ser den, og ja DSL1 er bare en rørforsterker av enkleste sort med FX loop og reverb. Sånn jeg liker det selv, og jeg nevnte den bare fordi jeg syns den låter så bra at den fortjente å bli nevnt. Sikker på at Spark låter bra og har mange spennende muligheter. 🙂

• Liker
    Reaksjoner: I_L

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Funderer på en Spark Mini, eller om det er verdt merprisen å punge ut for en Spark 2. Tror ikke jeg trenger 50W siden jeg kun spiller på soverommet,
    Spark 2 åpner jo for flere muligheter enn en MINI og har nok også vesentlig bedre lyd. Hva skal du forresten med batteripakken?

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Da var en Spark Mini bestilt, så får man se. Resonnementet bak er at jeg har hatt både gitarer og gitarutstyr over flere perioder i livet som alle har blitt støvsamlere etter relativt kort tid (med unntak av min gamle kassegitar), så jeg trenger noe som: 1) Gjør terskelen for å ta frem gitaren så lav som overhodet mulig, og 2) Gjør at jeg motiveres til å spille noe nytt og ikke bare klimprer på de samme 10-12 låtene/riffene hver gang jeg setter meg ned med den.

Punkt 1 syntes jeg at jeg fant en god løsning på med Mustang Micro Plus, ref #763. Den har gjort det veldig mye enklere å ta gitaren ned fra veggen. Men fortsatt spiller jeg mye av det samme gamle, og jeg synes også at det faktisk er nokså begrensende å bare kunne høre gjennom hodetelefoner. Så disse Spark'ene virker veldig interessante (og hadde jeg hørt om dem da jeg kjøpte Microen ville jeg nok gått for en sånn i stedet). Og jeg er spent på om alle mulighetene for autokomp og andre øvingsverktøy vil gjøre noe også med punkt 2 over. Så la oss se.

Ellers er grunnen til at jeg endte opp med å gå for Spark Mini og ikke Spark 2 også relatert til punkt 1. Jeg vil kunne sette meg ned i sofaen, putte boksen på stuebordet og spille uten noe mer om og men. Eller sette meg på kontorstolen, putte boksen på skrivebordet og spille uten noe mer om og men (det er i praksis de to mulighetene jeg har hjemme). Og da er det herlig at boksen går på batterier og trenger minimalt med oppkobling, og også en stor fordel at den er 1/3 av størrelsen. Pluss at prisforskjellen hadde blitt betydelig om jeg skulle kjøpt Spark 2 med batteripakke.

Og om jeg får alt for mye kløe etter en looper kan jeg jo alltids kjøpe feks en Harley Benton Mini Looper til atskillig mindre penger enn prisgapet opp til Spark 2. Og siden jeg generelt hater kabler må jeg kanskje etter hvert skaffe et trådløstinterface mellom gitaren og høyttaleren også, folk på Reddit skriver at Lekato er bra bang for the buck. Stadig nye dingser er jo også en del av gitarhobbyen.;)

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Men pedaler betyr jo nødvendigvis mer kabler, så jeg går litt i mot meg selv her. Uansett er førstepri å finne et oppsett som får meg til å spille mer gitar, og å ha minst mulig støvsamlere i hus. Heldigvis har vi finn.no som gjør det mulig å prøve og feile litt uten å tape alt for mye penger i prosessen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Smurfeland
    Kabler og pedaler er en uestetisk kilde til rot og støv her også, så min plan er å få satt sammen et pedalbrett etterhvert så jeg har et mer permanent oppsett som også kan flyttes på enkelt ved behov.

Fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med at noen pedaler skal foran amp'en, og andre igjen skal i effektsløyfa. Blir en del logistikk som må løses for å få det til, men det er logisk å ha alt på ett sted med èn strømforsyning tenker jeg.

Personlig spiller jeg mer gitar når jeg føler jeg har bra tone, og hvis jeg hører noe kult som jeg får lyst til å lære meg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kabler og pedaler er en uestetisk kilde til rot og støv her også, så min plan er å få satt sammen et pedalbrett etterhvert
    Alternativt et "multibrett", type BOSS ME-50, ME-80, ME90 osv.
    Jeg har ME-80 i det ene oppsettet mitt - og den fungerer fint. Da er det 1 kabel inn og en kabel ut.
    Liker også at den er "analog" med vri-knotter, så man slipper å bra frem-og-tilbake i menyer for å sjekke/justere innstillinger. Ligger forøvrig noen forskjellige på Finn nå.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Kabler og pedaler er en uestetisk kilde til rot og støv her også, så min plan er å få satt sammen et pedalbrett etterhvert så jeg har et mer permanent oppsett som også kan flyttes på enkelt ved behov.

Fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med at noen pedaler skal foran amp'en, og andre igjen skal i effektsløyfa. Blir en del logistikk som må løses for å få det til, men det er logisk å ha alt på ett sted med èn strømforsyning tenker jeg.

Personlig spiller jeg mer gitar når jeg føler jeg har bra tone, og hvis jeg hører noe kult som jeg får lyst til å lære meg.
    Hvis jeg bodde i hus med kjellerstue eller tilsvarende ville nok situasjonen vært en annen, da kunne jeg hatt en permanent oppsatt rigg hvor man bare plugger i jacken og spiller. Men siden jeg har bodd i blokkleilighet hele mitt voksne liv og egentlig ikke ser for meg noen annen boform før gamlehjemmet, så trenger jeg noe som kan tas frem og puttes vekk med minimal hassle (tenkte å skrive minimal fuss, til jeg innså at alt som kan misforstås på internett vil misforstås på internett). Og helst tar opp minst mulig plass når det ikke brukes. En pen gitar er jo en prydgjenstand også når den ikke er i bruk, men en forsterker - not so much. Og for ti år siden brydde jeg meg heller ikke om at leiligheten langt på vei så ut som gutterommet til en tenåring, men i dag er både livsituasjonen og prioriteringene litt annerledes.

Ellers er mine begrensede gitarskills i stor grad produkt av at vi var et knippe kompiser som pleide å samles for gitarkvelder i helgene også for typ 10 år siden, som hadde en tendens til å bli ganske fuktige, men likefullt lærerike siden én av oss (ikke meg) hadde lang fartstid i band og var skikkelig god. Men det var før jeg flytta, så nå motiveres jeg først og fremst av at det å drive med musikk er veldig bra for hodet. Pluss at det er gøy. Men det er litt som med bøker, du begynner ikke med Dostojevsky hvis du vil finne igjen lesegleden etter ti års opphold. Da gjelder det å legge lista så lavt som mulig for å komme tilbake inn i grooven.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Smurfeland
    Alternativt et "multibrett", type BOSS ME-50, ME-80, ME90 osv.
    Jeg har ME-80 i det ene oppsettet mitt - og den fungerer fint. Da er det 1 kabel inn og en kabel ut.
    Liker også at den er "analog" med vri-knotter, så man slipper å bra frem-og-tilbake i menyer for å sjekke/justere innstillinger. Ligger forøvrig noen forskjellige på Finn nå.
    Har vurdert multieffektbokser også, men jeg har allerede noen pedaler fra før så jeg tenker det er enklere å heller bare kjøpe det jeg mangler og legge til. Pr. nå er det EQ, chorus, og en bedre delay jeg føler at jeg trenger. 🙂 Kanskje en litt smoothere boost også, siden jeg bruker en metal zone som clean boost. Men grafisk EQ er nok øverst på ønskelisten.

Men greit å vite at Boss har pedalbrett som passer den analoge hjernen min, for jeg blir litt allergisk med en gang man må inn i menyer for å justere, eller om det bare er for mange parametere å forholde seg til. 😅

• Liker

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Smurfeland
    Hvis jeg bodde i hus med kjellerstue eller tilsvarende ville nok situasjonen vært en annen, da kunne jeg hatt en permanent oppsatt rigg hvor man bare plugger i jacken og spiller. Men siden jeg har bodd i blokkleilighet hele mitt voksne liv og egentlig ikke ser for meg noen annen boform før gamlehjemmet, så trenger jeg noe som kan tas frem og puttes vekk med minimal hassle (tenkte å skrive minimal fuss, til jeg innså at alt som kan misforstås på internett vil misforstås på internett). Og helst tar opp minst mulig plass når det ikke brukes. En pen gitar er jo en prydgjenstand også når den ikke er i bruk, men en forsterker - not so much. Og for ti år siden brydde jeg meg heller ikke om at leiligheten langt på vei så ut som gutterommet til en tenåring, men i dag er både livsituasjonen og prioriteringene litt annerledes.

Ellers er mine begrensede gitarskills i stor grad produkt av at vi var et knippe kompiser som pleide å samles for gitarkvelder i helgene også for typ 10 år siden, som hadde en tendens til å bli ganske fuktige, men likefullt lærerike siden én av oss (ikke meg) hadde lang fartstid i band og var skikkelig god. Men det var før jeg flytta, så nå motiveres jeg først og fremst av at det å drive med musikk er veldig bra for hodet. Pluss at det er gøy. Men det er litt som med bøker, du begynner ikke med Dostojevsky hvis du vil finne igjen lesegleden etter ti års opphold. Da gjelder det å legge lista så lavt som mulig for å komme tilbake inn i grooven.
    Ja, jeg bor i 4-mannsbolig selv med naboer over meg og på ene siden, så jeg prøver å vise hensyn og ikke spille for høyt eller sent på kvelden. Men jeg bor alene, og selv om det ikke er veldig pent med store svarte bokser med Marshall-logo i stua, så velger jeg å ha det sånn allikevel fram til jeg eventuelt flytter et sted jeg kan ha det i et dedikert rom. Det var litt derfor jeg bare hadde DSL1 også en stund, fordi den er veldig liten og ikke gjør så mye ut av seg. Men etter at jeg dro fram fra boden og koblet opp et 4x10" kabinett i høst var det liksom ingen vei tilbake, det låter bare hinsides mye bedre med større høyttalere. Bruker 2x12" nå, selv om det er veldig lite interiørvennlig. 🤓

Har litt lignende bakgrunn selv egentlig, spilte litt når jeg var ung og kjenner flere andre som gjorde det også, men har hatt et lengre opphold uten å ta det særlig seriøst. Fikk fornyet interesse for kanskje 3-4 år siden og har egentlig blitt mer og mer glad i å spille igjen, muligens fordi tilgangen på informasjon og muligheter til å lære er mye bedre nå enn før man kunne bruke internett til å slå opp alt man lurer på. Er nok i beste fall en middelmådig gitarist, men jeg spiller fordi det er kult, ikke for å imponere andre. 🙂

Jeg overser storsinnet antydningen om at jeg er troendes til å misforstå noe bare fordi det går an, men kanskje jeg ripper opp i det ved en passende anledning senere. 🤔

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Lurer litt på om disse i det hele tatt er brukbare. Vel og merke til sitt formål:
    Hotone nano.jpg

Ser @zuzubolin hadde et kort innlegg for en tid tilbake. Omtaler/tester på nett spriker (som vanlig) i alle retninger.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.636
    Han her er på linje med meg, høres det ut som (konklusjoner fra 14:50 hvis man ikke vil høre på all spillinga). Ellers mange bra reviews på denne kanalen.

Edit: En video til hvor de går gjennom features i appen, jamming til YouTube-videoer og osv.

Sist redigert:
    • Liker

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Antall liker
    104
    Ser @zuzubolin hadde et kort innlegg for en tid tilbake. Omtaler/tester på nett spriker (som vanlig) i alle retninger.
    Jeg bruker den fortsatt. Synes den fungerer greit som pedal-plattform til hjemmebruk. OK rein lyd.

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er sånn ca mitt bruksområde også.
    Trenger en grei clean som jeg mater med eks Big Muff/TP1011 og reverb/delay i sløyfa - og da virker Mojo Diamond å være mer riktig enn de andre (BI, HA og PW).
    Vil ha en enkel liten sak som jeg smeller på når jeg bare skal klimpre litt noen minutter - og da ikke gidde å fyre en av rør-ampene.

Nappet jo for en tid tilbake ut amp'n av en Squier SP10 som jeg har brukt til det formålet, men nå har den begynt å "skurre" litt - så den går i el-returen.

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    1
    En Helix rack står permanent i hylla og LT brettet på toppen tar jeg med meg på øving.

Spiller ut av den lille monitoren når jeg øver hjemme, og et 4x12 kabinett på øving.

Alt håndteres på PCen hvis jeg vil endre lyder eller legge til effekter etc, men for det meste skrur jeg bare på og spiller (uten PC).

Har alt man kan tenke seg av amper og effekter, jeg ser meg i hvert fall ikke tilbake og kommer ikke til å kjøpe store topper som jeg spilte på før.

IMG_6039.jpeg IMG_6040.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn