Om det ene elementet er nytt og det andre godt brukt så kan det jo ta litt tid før det nye "løsner litt". Er litt det som er problemet med mange sammenligninger på elementer på gitar, tar gjerne lang tid å spille inn også.Vis vedlegget 1078732
Forskjeller? Ja, tildels betydelig selvom jeg synes det er vanskeligere å sette ord på sammenlikning av slike høyttalerelement enn hifikomponenter.
Er metall rammen kanskje av litt dårligere/tynnere metall på kina elementet? Eller er det rett og slett magnetene som har forskjell på vekt?^ Kina-elementet jeg har hatt noen år har nok mindre spilletid enn det UK-elementet jeg nå har kjøpt, så noe kan ligge der.
Noen mindre fysiske, visuelle forskjeller er det også mellom disse 2 elementene.
UK-elementet veier nesten 100gr mer og måler 7,1ohm mot 7,3ohm for Kina-elementet. Det er også litt forskjell på kon.
Samtidig er opplevelsene sammenfallende med noen av de mer dyptgående sammenlikninger andre har gjort.
Å kunne sammenlikne selv er en av grunnene til at jeg kjøpte det når det dukket opp et til en grei pris.
Det er mye ulike meninger ute og går om Vintage 30.
Vet ikke. Rammen ser helt identisk ut, men kan selvfølgelig være marginelt tynnere, men det kan like gjerne være magnet/spole. Ikke godt å si.Er metall rammen kanskje av litt dårligere/tynnere metall på kina elementet? Eller er det rett og slett magnetene som har forskjell på vekt?
Spark 2 åpner jo for flere muligheter enn en MINI og har nok også vesentlig bedre lyd. Hva skal du forresten med batteripakken?Funderer på en Spark Mini, eller om det er verdt merprisen å punge ut for en Spark 2. Tror ikke jeg trenger 50W siden jeg kun spiller på soverommet,
Alternativt et "multibrett", type BOSS ME-50, ME-80, ME90 osv.Kabler og pedaler er en uestetisk kilde til rot og støv her også, så min plan er å få satt sammen et pedalbrett etterhvert
Hvis jeg bodde i hus med kjellerstue eller tilsvarende ville nok situasjonen vært en annen, da kunne jeg hatt en permanent oppsatt rigg hvor man bare plugger i jacken og spiller. Men siden jeg har bodd i blokkleilighet hele mitt voksne liv og egentlig ikke ser for meg noen annen boform før gamlehjemmet, så trenger jeg noe som kan tas frem og puttes vekk med minimal hassle (tenkte å skrive minimal fuss, til jeg innså at alt som kan misforstås på internett vil misforstås på internett). Og helst tar opp minst mulig plass når det ikke brukes. En pen gitar er jo en prydgjenstand også når den ikke er i bruk, men en forsterker - not so much. Og for ti år siden brydde jeg meg heller ikke om at leiligheten langt på vei så ut som gutterommet til en tenåring, men i dag er både livsituasjonen og prioriteringene litt annerledes.Kabler og pedaler er en uestetisk kilde til rot og støv her også, så min plan er å få satt sammen et pedalbrett etterhvert så jeg har et mer permanent oppsett som også kan flyttes på enkelt ved behov.
Fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med at noen pedaler skal foran amp'en, og andre igjen skal i effektsløyfa. Blir en del logistikk som må løses for å få det til, men det er logisk å ha alt på ett sted med èn strømforsyning tenker jeg.
Personlig spiller jeg mer gitar når jeg føler jeg har bra tone, og hvis jeg hører noe kult som jeg får lyst til å lære meg.
Har vurdert multieffektbokser også, men jeg har allerede noen pedaler fra før så jeg tenker det er enklere å heller bare kjøpe det jeg mangler og legge til. Pr. nå er det EQ, chorus, og en bedre delay jeg føler at jeg trenger. Kanskje en litt smoothere boost også, siden jeg bruker en metal zone som clean boost. Men grafisk EQ er nok øverst på ønskelisten.Alternativt et "multibrett", type BOSS ME-50, ME-80, ME90 osv.
Jeg har ME-80 i det ene oppsettet mitt - og den fungerer fint. Da er det 1 kabel inn og en kabel ut.
Liker også at den er "analog" med vri-knotter, så man slipper å bra frem-og-tilbake i menyer for å sjekke/justere innstillinger. Ligger forøvrig noen forskjellige på Finn nå.
Ja, jeg bor i 4-mannsbolig selv med naboer over meg og på ene siden, så jeg prøver å vise hensyn og ikke spille for høyt eller sent på kvelden. Men jeg bor alene, og selv om det ikke er veldig pent med store svarte bokser med Marshall-logo i stua, så velger jeg å ha det sånn allikevel fram til jeg eventuelt flytter et sted jeg kan ha det i et dedikert rom. Det var litt derfor jeg bare hadde DSL1 også en stund, fordi den er veldig liten og ikke gjør så mye ut av seg. Men etter at jeg dro fram fra boden og koblet opp et 4x10" kabinett i høst var det liksom ingen vei tilbake, det låter bare hinsides mye bedre med større høyttalere. Bruker 2x12" nå, selv om det er veldig lite interiørvennlig.Hvis jeg bodde i hus med kjellerstue eller tilsvarende ville nok situasjonen vært en annen, da kunne jeg hatt en permanent oppsatt rigg hvor man bare plugger i jacken og spiller. Men siden jeg har bodd i blokkleilighet hele mitt voksne liv og egentlig ikke ser for meg noen annen boform før gamlehjemmet, så trenger jeg noe som kan tas frem og puttes vekk med minimal hassle (tenkte å skrive minimal fuss, til jeg innså at alt som kan misforstås på internett vil misforstås på internett). Og helst tar opp minst mulig plass når det ikke brukes. En pen gitar er jo en prydgjenstand også når den ikke er i bruk, men en forsterker - not so much. Og for ti år siden brydde jeg meg heller ikke om at leiligheten langt på vei så ut som gutterommet til en tenåring, men i dag er både livsituasjonen og prioriteringene litt annerledes.
Ellers er mine begrensede gitarskills i stor grad produkt av at vi var et knippe kompiser som pleide å samles for gitarkvelder i helgene også for typ 10 år siden, som hadde en tendens til å bli ganske fuktige, men likefullt lærerike siden én av oss (ikke meg) hadde lang fartstid i band og var skikkelig god. Men det var før jeg flytta, så nå motiveres jeg først og fremst av at det å drive med musikk er veldig bra for hodet. Pluss at det er gøy. Men det er litt som med bøker, du begynner ikke med Dostojevsky hvis du vil finne igjen lesegleden etter ti års opphold. Da gjelder det å legge lista så lavt som mulig for å komme tilbake inn i grooven.
Jeg bruker den fortsatt. Synes den fungerer greit som pedal-plattform til hjemmebruk. OK rein lyd.Ser @zuzubolin hadde et kort innlegg for en tid tilbake. Omtaler/tester på nett spriker (som vanlig) i alle retninger.