Grådighetskulturen...

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Rart det ikke er mer fokus på grådighetskulturen som den jevne mann/kvinne på gaten er utsatt for.

Skjønt Statoil er i fokus for tiden, noe jeg skjønner godt. For maken til grådighet....

Var innom og måtte ha noe nødproviant - pølse m/brød.

35 kroner takk!

Hvis ikke det er ran vet ikke jeg.
Hvor grådig kan man bli? Ikke rart at Statoiltoppene kan koste på seg feite lønninger. I dag følte jeg virkelig at jeg sponset dem.

Ble ikke mett engang.

Finnes det noe parti som kjemper for lavere pølsepriser? ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
La oss starte pølsepartiet :)

...og legge en slagplan for hvordan å håndtere indre stridigheter som
Brød eller Lompe,
Ketchup eller Sennep, eller Ole Brum varianten
Rå eller stekt løk, Rekesalat kanskje

Eller ganske enkelt
En med alt :D

Ps. Bjarne er iallfall for Harry priser

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.411
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fortjeneste hos bensistasjonene for bensin: 4%
Fortjeneste hos samme for pølse m/brød: 50%

Er det rart at jeg hvert øyeblikk forventer å få høre at "Beklager - vi selger ikke drivstoff - bare pølse m/ brød."

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Har jeg kommet til pølseveven?
;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Alle slike storkjeder har dårlige betingelser for de som jobber i salgsleddene, og det være seg i telekommunikasjon, olje/bensin eller dagligvare. Det er grunnen til REMA-Reitan og RIMI-Hagens rikdom. De har makt til å presse salgsleddene. Konkurransetilsynet greier ikke å gripe inn.

J

Jurassic

Gjest
Pølse med brød koster jo like mye i kiosken som på Statoil.
Synes det er værre å kjøpe pølsemeny på shell for der har de blasfemicola med menyen.

Lurer på hva de Statoil ansette for i rabatt, har vurdert å vise sikkerhetskortet mitt som det står Statoil på og kreve Statoilrabatt.

Forresten så er pølsemenyer genialt når man har dårlig tid, synes det er synd det har blitt så mye salat og annen kaninmat på bensinstasjonen, man får ikke hår på brystet og ølmage av kaninmat.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Synes det er rart disse lederene ikke kan greie å gjøre en toppjobb til den ordinære høye lønna de får. Den er jo som regel i flere millionersklassen den også. Men de må ha opsjoner og bonuser i tillegg. Ellers gjør de visst ikke god jobb.

Flaut!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
det som er enda "rarerere" er at nå klager politikerne og her Jensemann på dette, samtidig som det var de som "gav" dem disse pengene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Synes det er rart disse lederene ikke kan greie å gjøre en toppjobb til den ordinære høye lønna de får. Den er jo som regel i flere millionersklassen den også. Men de må ha opsjoner og bonuser i tillegg. Ellers gjør de visst ikke god jobb.

Flaut!
Det kan de, det er styrene som tilbyr lederne gode betingelser for å få en god leder til sin bedrift. De ferreste takker naturligvis nei til gode betingelser.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
det som er enda "rarerere" er at nå klager politikerne og her Jensemann på dette, samtidig som det var de som "gav" dem disse pengene.
Opsjoner er litt spesielt. Det blir som å gi noen flaxlodd i julegave, og angre når de ser at den ga toppgevinst.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Opsjoner er litt spesielt. Det blir som å gi noen flaxlodd i julegave, og angre når de ser at den ga toppgevinst.
Spesielt med tanke på at de som får loddene kan være med på å påvirke gevinstmulighetene selv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Det kan de, det er styrene som tilbyr lederne gode betingelser for å få en god leder til sin bedrift. De ferreste takker naturligvis nei til gode betingelser.
Og de som sitter i styrene klapper hverandre på skuldrene og sier at vi som er så flinke må ha høyt honorar. Vi ansetter jo så gode ledere. Dette er en grådighetskarusell.

Oppslag i Svensk presse viser at svenskene synes vi har en merkelig holdning til styrer i Norge. I Sverige er det ikke vanlig å sitte i mange styrer, da et slikt verv er krevende. I Norge er det motsatt, du finner folk som sitter i 80 - 90 styrer. Er de også så flinke?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
jamen de er jo svensk så det er jo ikke så rart ...

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
He-he

De HAR ihvertfall mat på bensinstasjonene, men spør om de kan hjelpe deg å skifte pære på bilen din du.... Eller spør om de har sikringer... Da lyser ansiktet til ekspeditøren opp og lurer på hvilken planet du kommer fra... Det er lite sannsynlig at ekspeditøren har lov å sitte bak et ratt, så det er kanskje ikke så rart.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Et skrekkeksempel på tidens bensinstasjoner er som følger: Høstkveld og regn, nærlyset slutter å virke på ene siden, skikkelig slitsomt å kjøre med, passerer en ikke navngitt bensinstasjon, blir glad for nå kan jeg få kjøpt ny pære. Går inn på bensinstasjonen og spør om de har pærer men får til svar at de desverre ikke har frukt!

What to do :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Og de som sitter i styrene klapper hverandre på skuldrene og sier at vi som er så flinke må ha høyt honorar. Vi ansetter jo så gode ledere. Dette er en grådighetskarusell.

Oppslag i Svensk presse viser at svenskene synes vi har en merkelig holdning til styrer i Norge. I Sverige er det ikke vanlig å sitte i mange styrer, da et slikt verv er krevende. I Norge er det motsatt, du finner folk som sitter i 80 - 90 styrer. Er de også så flinke?
Det er ikke styret selv som fastsetter styrehonoraret.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Det er generalforsamlingen som bestemmer styrhonorar (aksjonærene), og de er med på samme karusell. Et godt styre - en god leder fortjener penger for å gjøre aksjonærene rike. De ansatte -som skaper verdiene -bør betales med lite da de er så mange og det vil ikke gjøre det mulig å ta ut høy profitt. De ansatte vil verne arbeidsplassen, og gjør så godt de kan, -eierene har begrenset risiko i et a/s - bare for innskutt kapital og de kan gamble litt. De er ikke avhengige av bedriften for å leve. Skjev ansvars og belønningsmåte og grunn til å reagere. Ikke rart det var mye skepsis da debatten om a/s skulle være en lovlig selskapsform ble vedtatt. Nå ser vi hva det fører til.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Pølser til 15 kroner på Narvesen nå!

Det er mer anstendig. Regner med at de også selger dem med fortjeneste!!

;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.582
Åhh!!!
Når jeg går på den lokale statoilstasjonen og skal kjøpe meg ei pølse, så spør betjeninga om jeg skal ha MENY på den... Hvilken MENY spør jeg, og ser dum ut til betjeninga. Ehh...om jeg skal ha drikke til? Ahh..drikke! hvorfor spurte du ikke om det med det samme ? Øhh..(betjeninga ser dumt på meg)

Hvor i herrens navn kommer dette teite uttrykket fra, hvem var det som begynte med det?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
meny er vel med tilbehør, og det eneste tilbehøret de har er utvannet cola og da er det det du får. SPør betjeningen om du skal ha no på pølsa så si nugatti, da skal du se noen som ser dumt på deg:)

mvh Jørgen

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Så lenge det er billigere å kjøpe meny, enn å kjøpe pølse og cola, selv om det er identisk, så holder jeg kjeft og betaler. 8)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
må ikke sammenligne dispenser cola og sjikkelig cola :(

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.686
Søtt at dere syter over grådighetskulturen samtidig som dere klager på pølse og Cola-prisen.

O

OivindJ

Gjest
Fortjeneste hos bensistasjonene for bensin: 4%
Fortjeneste hos samme for pølse m/brød: 50%

Er det rart at jeg hvert øyeblikk forventer å få høre at "Beklager - vi selger ikke drivstoff - bare pølse m/ brød."

Johan-Kr
hehe, sånn er det jo overalt.

Liten vits å selge et par RCA plugger med samme prosentvise fortjeneste som en cd-spiller til 10.000,-. Dårlig butikk det..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.582
Spylervæske dobbelt så dyrt som Cola på Statoil :eek: 4L. spylervæske kr. 53,- 2x 1,5 L Coca Cola kr. 20,- Synd at man ikke kan fylle cola på tanken.. :-/

K

knutinh

Gjest

Stein Erik Hagen sine penger er Stein Erik Hagen sine penger og ikke mine. Jeg eier ikke en eneste aksje. Hvis Stein-Erik velger å sose bort SINE penger på bortskjemte direktører som ikke er verdt bonusene de mottar så er jo det synd men strengt tatt ikke mitt problem.

Hvis Stein Erik ser det som et problem med kameraderi, uærlige styremedlemmer etc så er det fritt opp til ham å velge folk fra andre lag i samfunnet, evt endre vedtektene i årsforsamling, evt be sine politikervenner om å vurdere lover som beskytter ham som eier bedre.

Hvis staten eier 100% i en bedrift så står de i prinsippet fritt til å skakk-kjøre den akkurat så mye de vil. Velg gjerne inn folk fra småbrukerlaget, lærerlaget og LO og gi dem som mandat at de ikke skal tjene penger men sørge for samfunnsnyttige tjenester.

Når derimot staten sitter på en stor andel aksjer uten å være ene-eier så er det ikke fritt fram for å føre enhver fjolle-politikk. Aksjeloven er såvidt jeg vet ganske presis på at hensikten med et selskap er å tjene penger med mindre annet er eksplisitt oppført i vedtekter. Dersom staten utnytter sin majoritet i et selskap til å tvinge selskapet til å gjøre "samfunnsnyttige" ting som å drive ned lederlønninger og dette går på bekostning av lønnsomheten i selskapet står sannsynligvis minoritetseiere sterkt i forhold til å saksøke staten for tap av verdier.

Hvordan ville du likt det dersom banken din halverte renta på sparekontoen med det som begrunnelse at de ville bruke pengene for å sponse det lokale fotball-laget?

Hvorfor er det bare ledere som er griske når det tar imot millionene de blir tilbydt? Hvorfor er det akseptert å være musiker, fotballspiller (eller aller helst) lotto-millionær, men ikke direktør-millinær?

-k

O

OivindJ

Gjest
Stein Erik Hagen sine penger er Stein Erik Hagen sine penger og ikke mine. Jeg eier ikke en eneste aksje. Hvis Stein-Erik velger å sose bort SINE penger på bortskjemte direktører som ikke er verdt bonusene de mottar så er jo det synd men strengt tatt ikke mitt problem.

-k
Og barna i Afrika blir ikke fattigere om jeg kjører Ferrari i Norge. Det fungerer rett og slett ikke på den måten.

Jeg vil mye heller skape et par nye millionærer en vakker dag enn å brøfø hundretals lo-medlemmer.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg har aldri snakket for at fotballspiller o.l. skal ta imot slike penger heller og det er også forkastelig. Ut fra din logikk er det da fotballklubbens problem og noe vi andre ikke skal blande oss inn i.

Aksjeloven sier ingenting om at et a/s må tjene penger. Det er opp til aksjonærene i generalforsamlingen (ikke årsforsamling som du kaller det) å styre et a/s. Om staten er majoritetseier så kan staten tvinge fram realistiske lønninger i ledelsen.

Lovene må hele tiden ha legitimitet i folket gjennom stortingets representanter. Det er å håpe at det kan gjøres noe med lovene for a/s. A/S-loven er alt for begrenset mht å kreve samfunnsmessig ansvar, og det er et problem med våpen, barnearbeid og forurensing. Om aksjonærene ble mere direkte ansvarliggjort for sitt a/s ville verden sett annerledes ut.

O

OivindJ

Gjest
A/S-loven er alt for begrenset , og det er et problem med våpen, barnearbeid og forurensing. Om aksjonærene ble mere direkte ansvarliggjort for sitt a/s ville verden sett annerledes ut.
Ja.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hvorfor er det bare ledere som er griske når det tar imot millionene de blir tilbydt? Hvorfor er det akseptert å være musiker, fotballspiller (eller aller helst) lotto-millionær, men ikke direktør-millinær?

-k
Det ville vært mye lettere å akseptert om ikke det samme sjiktet av ledere samtidig mante til moderasjon for "folk flest".
Hvorfor er moderasjon noe som bare skal gjelde for vanlig lønnsmottakere?

K

knutinh

Gjest
Det ville vært mye lettere å akseptert om ikke det samme sjiktet av ledere samtidig mante til moderasjon for "folk flest".
Hvorfor er moderasjon noe som bare skal gjelde for vanlig lønnsmottakere?
De må jo bare formane så mye de vil. Når alt kommer til alt så er det krefter utenfor deres makt som legger lønnsnivået for "folk flest". LO, konkuranse om hoder etc.

-k

K

knutinh

Gjest
Jeg har aldri snakket for at fotballspiller o.l. skal ta imot slike penger heller og det er også forkastelig. Ut fra din logikk er det da fotballklubbens problem og noe vi andre ikke skal blande oss inn i.
Selvsagt. Jeg synes fotball er en totalt uinteressant idrett. Når noen likevel velger å se på og dermed blir hjernevasket av reklamer for coca-cola og hva det nå er, så synes jeg at det er like rimelig at en stor andel går til spillerne som at alt skal gå til investorene. Eller hva?

Jeg synes ikke fotballspillerne er umoralske som tar imot det de får tilbud om, og jeg synes ikke klubbene er umoralske som tilbyr spillerne gode lønninger.
Aksjeloven sier ingenting om at et a/s må tjene penger. Det er opp til aksjonærene i generalforsamlingen (ikke årsforsamling som du kaller det) å styre et a/s. Om staten er majoritetseier så kan staten tvinge fram realistiske lønninger i ledelsen.
http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUR3000/h05/eksamen/monsterbesvarelse_v05.rtf

"Majoriteten har imidlertid plikt til å ikke utøve myndighetsmisbruk, jfr. Asl. § 5-21. Dette vil typisk være der hvor aksjeeierflertallet får igjennom en beslutning som utgjør en urimelig fordel for flertallet på de øvrige aksjonærer sin bekostning.

I tilfeller hvor majoriteten utgjør flertallet av de avgitte stemmer på generalforsamling, vil minoriteten ha en rett til å reise søksmål for å påklage det vedtaket som flertallet har fått igjennom, jfr. Asl. § 5-22. For eksempel hvis en aksjeeier, eller minoriteten, mener at flertallet har utøvd myndighetsmisbruk, kan de gå til søksmål med påstand om at vedtaket fattet på generalforsamlingen er ugyldig.

Hensynet bak reglene om såkalt alminnelig flertall, er først og fremst at flertallet på generalforsamlingen skal bestemme. ..."
Lovene må hele tiden ha legitimitet i folket gjennom stortingets representanter. Det er å håpe at det kan gjøres noe med lovene for a/s. A/S-loven er alt for begrenset mht å kreve samfunnsmessig ansvar, og det er et problem med våpen, barnearbeid og forurensing. Om aksjonærene ble mere direkte ansvarliggjort for sitt a/s ville verden sett annerledes ut.
Jeg tror at bedrifter må ha et enkelt mandat som avkastning for å fungere. Men samfunnet kan og må sette klare rammer for de mer komplekse hensynene som du nevner. Det er meget mulig at man trenger strengere reguleringer enn man har i dag.

-k

O

OivindJ

Gjest
Jeg synes ikke fotballspillerne er umoralske som tar imot det de får tilbud om, og jeg synes ikke klubbene er umoralske som tilbyr spillerne gode lønninger.

-k
Om du var han som aldri bommet på olje i nordsjøen og fikk tilbud om 200,- kroner/timen. Da går du med avisa isteden, så greit er det.

Topp Bunn