Og de som sitter i styrene klapper hverandre på skuldrene og sier at vi som er så flinke må ha høyt honorar. Vi ansetter jo så gode ledere. Dette er en grådighetskarusell.
Oppslag i Svensk presse viser at svenskene synes vi har en merkelig holdning til styrer i Norge. I Sverige er det ikke vanlig å sitte i mange styrer, da et slikt verv er krevende. I Norge er det motsatt, du finner folk som sitter i 80 - 90 styrer. Er de også så flinke?
Stein Erik Hagen sine penger er Stein Erik Hagen sine penger og ikke mine. Jeg eier ikke en eneste aksje. Hvis Stein-Erik velger å sose bort SINE penger på bortskjemte direktører som ikke er verdt bonusene de mottar så er jo det synd men strengt tatt ikke mitt problem.
Hvis Stein Erik ser det som et problem med kameraderi, uærlige styremedlemmer etc så er det fritt opp til ham å velge folk fra andre lag i samfunnet, evt endre vedtektene i årsforsamling, evt be sine politikervenner om å vurdere lover som beskytter ham som eier bedre.
Hvis staten eier 100% i en bedrift så står de i prinsippet fritt til å skakk-kjøre den akkurat så mye de vil. Velg gjerne inn folk fra småbrukerlaget, lærerlaget og LO og gi dem som mandat at de ikke skal tjene penger men sørge for samfunnsnyttige tjenester.
Når derimot staten sitter på en stor andel aksjer uten å være ene-eier så er det ikke fritt fram for å føre enhver fjolle-politikk. Aksjeloven er såvidt jeg vet ganske presis på at hensikten med et selskap er å tjene penger med mindre annet er eksplisitt oppført i vedtekter. Dersom staten utnytter sin majoritet i et selskap til å tvinge selskapet til å gjøre "samfunnsnyttige" ting som å drive ned lederlønninger og dette går på bekostning av lønnsomheten i selskapet står sannsynligvis minoritetseiere sterkt i forhold til å saksøke staten for tap av verdier.
Hvordan ville du likt det dersom banken din halverte renta på sparekontoen med det som begrunnelse at de ville bruke pengene for å sponse det lokale fotball-laget?
Hvorfor er det bare ledere som er griske når det tar imot millionene de blir tilbydt? Hvorfor er det akseptert å være musiker, fotballspiller (eller aller helst) lotto-millionær, men ikke direktør-millinær?
-k