GrumpyPhile

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det kan bli en progressiv helg, men annen god musikk er aldri langt unna

    Scott Henderson & Tribal Tech er helt i toppskiktet av fusion jazz

    Vis vedlegget 966676


    Til slutt lykkes jeg også å få tak i et nydelig eks. av ECM-pressingen Underwear m/Bobo, Arild og Jon. Ruby Dawn dukket opp på samme dag.

    Vis vedlegget 966678


    Opprinnerlig var jeg kun på jakt etter vinylutgivelser av Scott Henderson og Tribal Tech, men det er vanskelig å unnvære andre godbiter:
    Vis vedlegget 966681

    Independent Music Market sørget for at tilførselen av prog.rock ikke tørker ut, mens musikkpåvinyl.no hadde Pattern-Seeking Animals sin nyutgivelse inne på lager:

    Vis vedlegget 966682


    Gårsdagens overraskelse kom allerede på den første skiva jeg satt på og i sjangeren Neo-prog,
    en skive med opprinnelse fra 1994, men i ny repressa 2023-drakt:


    Vis vedlegget 966683


    SlukClamp og vacuum ? Hvorfor det da ? ;-)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.037
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... ikke så mye snekring, mere anmassing av gode komponenter.. MEN - har et par prosjekter privat som fordrer MYE snekring så det blir mere utfordringer!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Drivverkene Victor TT-101 + Denon DP-80 har begge vært katalogført i @Sluket's fasjonable og nasjonale NOS-samlinger.

    Sistnevnte drivverk var kun en snartur innom fjernlageret hos dobbelJ før det ble kompletterte med et deilig plint bygget på møbelfabrikk og deretter proff-lakkert med syv, åtte lag lakk (13k eks. føtter).

    Men @Powerpoint , du har vel fått med deg at Gong har kommet med ny skive. Jeg har ikke hørt den, men den er i bestilling.

    a2255701896_10.jpg
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.002
    Neiiiiiiiiiiiiiida Grumpy, så pling i bollen som jeg er, så har jeg ikke hørt at Gong (gongen) har gitt fra seg lyd ;)
    Har vi trua på at gamle storheter som røyket det de kommer over for deretter å fly av gårde i tekanner har noe å melde i våre dager?
    Nå har jo geriatrisk avdeling - Rullende Steiner - begått en ny skive som holder uforskammet god kvalitet sett i forhold til deres øvrige diskografi.
    Rabadamtimtim....:unsure:
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ante meg svaret @Powerpoint som den opplyste mann du er. Jeg fikk tilgang på flac-filene, mens vinylen er i pressa.

    Vi får gi den en fair sjangs:

    When Gong founder Daevid Allen handed the keys to guitarist/vocalist Kavus Torabi shortly before his death in 2015, he left one instruction: that things should always be moving upwards, always positive.
    The venerable band’s latest album, Unending Ascending – the third by the current, post-Allen incarnation of Gong – follows that edict to the letter. Like its predecessor, 2019’s The Universe Also Collapses, it’s as much of a journey as an album. But where that record was an interstellar acid trip that evoked both space and time, Unending Ascending takes a different approach.
    “We see The Universe Also Collapses as the ‘space’ record, and this is our ‘lunar’ record,” Torabi tells Prog, speaking from his new home in Glastonbury. “If there’s a theme, it’s about the Moon and water. The last album was shot through with an almost scientific approach, but there’s something mythical and even magickal sounding with this one.”

    Allerede i åpningsporet har de valgt å kjøpe inn tjenester fra vokalisten og multi-instrumentalartisten Saskia Maxwell i Ozric Tentacles . Da blir det kosmisk og flower of power-mystifisme på en gang med nyrøyka sokker tredd godt ned over den tynne hårmanken. Allikevel holder de på sitt som like gjerne kan oppfattes som genialt til tragisk, alt avhengig av hvilken vei du holder teleskopet. Sett deg rett i stolen - opp med haka - sjenk i en skvett malt og gi den et forsøk da mann! 😁

     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.002
    Powerpoint. Tilgang til Flac-filer. Aner vi at han flakker med blikket 😆
    Tilgang til Flac-filer kan jeg alltids få, men det å spille dem av blir verre siden jeg lider av strømningsallergi :unsure:
    Men det er intet problem sett med mine øyne for GONG - Unending Acsending kommer jo i et mye hyggeligere format om ikke lenge.
    Da kan man sitte med coveret og kikke fokusert uten flakkende blikk, nyte en god sigar med noe godt brunt i et glass og tralle takten, mens man er med på reisen i Gongs uendelige musikalske univers. Så kan de gjøre araberflikkflakk under avspilling av filene deres caftien :LOL:
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fish on Friday
    på en mandag?

    -Javisst og du har selv - sikkert mange ganger - tilfeldig oppdaget bra musikk som har gått under radaren i årevis.
    Belgiske Fish on Friday var en av de. Plata Black Rain er p.t. et lite høydepunkt.

    De lager en snill crossover prog (pop-prog) som treffer et bredt spekter av tilhørere. Litt Alan Parsonsk kanskje. Dette er uansett som belgisk sjokolade - ren ear candy.


    fish_on_friday.jpg





     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tilgang til Flac-filer kan jeg alltids få, men det å spille dem av blir verre siden jeg lider av strømningsallergi :unsure:
    Men det er intet problem sett med mine øyne for GONG - Unending Acsending kommer jo i et mye hyggeligere format om ikke lenge.
    Da kan man sitte med coveret og kikke fokusert uten flakkende blikk, nyte en god sigar med noe godt brunt i et glass og tralle takten, mens man er med på reisen i Gongs uendelige musikalske univers. Så kan de gjøre araberflikkflakk under avspilling av filene deres caftien :LOL:
    Ser den, og du har et poeng, men det går dessverre et krysningspunkt mellom alder og memorering av kommende utgivelser. Du nærmer deg som kjent alderen hvor du sannsynligvis har glemt Gong-utgivelsen når den etter hvert kommer på vinyl. Tror det for deg kan være lurt å komplettere oppsettet med en streamer 😎 Pass deg nå også for Gongs uendelige univers! Hardnakkede rykter vil ha det til at behandlingsinstitusjoner rundt om i verden har ventelister av sprut gale individer som har gått seg vill i dette universet 😆
     

    Antinegativ

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    106
    Antall liker
    103
    Sted
    Å Velstand, Velstand...
    Torget vurderinger
    2
    Ante meg svaret @Powerpoint som den opplyste mann du er. Jeg fikk tilgang på flac-filene, mens vinylen er i pressa.

    Vi får gi den en fair sjangs:

    When Gong founder Daevid Allen handed the keys to guitarist/vocalist Kavus Torabi shortly before his death in 2015, he left one instruction: that things should always be moving upwards, always positive.
    The venerable band’s latest album, Unending Ascending – the third by the current, post-Allen incarnation of Gong – follows that edict to the letter. Like its predecessor, 2019’s The Universe Also Collapses, it’s as much of a journey as an album. But where that record was an interstellar acid trip that evoked both space and time, Unending Ascending takes a different approach.
    “We see The Universe Also Collapses as the ‘space’ record, and this is our ‘lunar’ record,” Torabi tells Prog, speaking from his new home in Glastonbury. “If there’s a theme, it’s about the Moon and water. The last album was shot through with an almost scientific approach, but there’s something mythical and even magickal sounding with this one.”

    Allerede i åpningsporet har de valgt å kjøpe inn tjenester fra vokalisten og multi-instrumentalartisten Saskia Maxwell i Ozric Tentacles . Da blir det kosmisk og flower of power-mystifisme på en gang med nyrøyka sokker tredd godt ned over den tynne hårmanken. Allikevel holder de på sitt som like gjerne kan oppfattes som genialt til tragisk, alt avhengig av hvilken vei du holder teleskopet. Sett deg rett i stolen - opp med haka - sjenk i en skvett malt og gi den et forsøk da mann! 😁

    Eg kan ta dette med å røyka sokkane mine til ein heilt ny dimensjon. 😁
    IMG_20190617_093108104.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.002
    Ser den, og du har et poeng, men det går dessverre et krysningspunkt mellom alder og memorering av kommende utgivelser. Du nærmer deg som kjent alderen hvor du sannsynligvis har glemt Gong-utgivelsen når den etter hvert kommer på vinyl. Tror det for deg kan være lurt å komplettere oppsettet med en streamer 😎 Pass deg nå også for Gongs uendelige univers! Hardnakkede rykter vil ha det til at behandlingsinstitusjoner rundt om i verden har ventelister av sprut gale individer som har gått seg vill i dette universet 😆
    Nå har det seg slik Karmana at jeg har en liten notatbok hvor jeg noterer manuelt uten snev av digitalis hva jeg skal sjekke ut nærmere.
    Så om jeg pga. fremskreden alder glemmer Gong skiva en stakket stund, så er det bare å bla opp i notisboka.
    De siste 5 årene (+ etterslep fra de 5 foregående årene) har jeg notert meg 425 skiver jeg mener er verdt å sjekke ut. Av disse er 135 handlet og 17 sparket ut av listen. I tillegg har det kommet til rundt 200 skiver utenom lista i reolen. Så foreløpig går det greit, men takk for at du bekymrer deg ;)
    Da drar jeg atter ut på eventyr tidelibom....:alien:
     
    Sist redigert:

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    712
    Antall liker
    1.585
    Torget vurderinger
    3
    Nå har det seg slik Karmana at jeg har en liten notatbok hvor jeg noterer manuelt uten snev av digitalis hva jeg skal sjekke ut nærmere.
    Så om jeg pga. fremskreden alder glemmer Gong skiva en stakket stund, så er det bare å bla opp i notisboka.
    De siste 5 årene har jeg notert meg 425 skiver som er verdt å sjekke ut nærmere. Av disse er 135 handlet, men i tillegg har det kommet til rundt 200 skiver utenom lista i reolen. Så foreløpig går det greit, men takk for at du bekymrer deg ;)
    Da drar jeg atter ut på eventyr tidelibom....:alien:
    Men har du tatt med i betraktningen at det er en viss mulighet for at du glemmer å bla i notatboka??
    😀🤣
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    IQ - Subterranea Live
    (2023-press)


    Fikk nyss om at IQ satt på noen få eksemplarer av Live-skiva som har et sterkt begrenset opplag.
    Opptaket stammer fra den fantastiske 22. oktober-konserten i De Boerderij, Zoetermeer, Nederland i 2011.
    Derifra var det umulig å la være å hente hjem denne deilige trippel-skiva (som ikke må forveksles med utgivelsen Subterranea: The Concert fra 2000).

    Dette er en ganske forseggjort konseptalbum i Tri-foldcover med die-cut og marmorert wax.

    IQ - collage.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tokyo - Ammerud; 2,5 dag.

    Det jazzer opp helgen til de grader med de to første eksemplarene til Skandinavia,

    men kan på ingen måte konkurrere med Krokodillens 60-årsdag kommende lørdag!


    HFS3.jpg


    HFS5.jpg


    IMG20231021134230.jpg
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beth Hart live, ja! Dana Fuchs live? JA!!!!

    Manager Steve Mackall sendte meg de to titlene som jeg manglet på vinyl, samt
    fire godt brukte plektere fra novemberkonserten i Cohoes Music Hall som ikke jeg hadde bedt om.

    Skiva Love Lives On slapp Dana rett før hun gikk på scenen Notodden Bluesfestival i 2018. Der spilte hun også sammen med Gov't Mule, Ray Cooder, Bonnie Raitt med flere. Jeg traff henne første gang på Notodden i 2010 - da var hun et ubeskrevet blad her hjemme, men det varte ikke lenge. Jeg ble så til de grader satt ut av både det ene og det andre og hun så vel på meg som en snodig beboer fra nisseland ...og det med rette! 🥵

    Dana Fuchs_signerte skiver.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.458
    Antall liker
    17.186
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Med henvisning til nederste bildet i innlegg 2.146 mener jeg.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    John Moreland

    HFS7_John_Moreland.jpg


    I dag fikk jeg vinylen fra John Moreland, den som heter Live at Third Man Records.
    En LP som ble spilt inn direkte-til-acetat hos Third Man Records Nashvilles Blue Room, 12. november 2022 og sluppet nå ett år senere.

    Skiva er kutta på en Scully fra 1955 som opprinnelig kom fra King Records i Cincinnati. Plata er gjort live (med publikum) uten start-stopp - en prosess som nesten var foreldet allerede på slutten av 50-tallet og det er vel snart bare hos Third Man Records i Detroit og Nashville at det er mulig å gjøre dette - på gamlemåten. Det går litt galt i overgangen til spor 3 hvor John selv unnskylder seg med "FUCKED IT UP" når han oppdager at gitaren er litt ute av tone.

    Ser også at Third Man Records i andre sammenhenger også bruker de samme pressene fra tyske Newbilt Machinery som Nordsø Records (CPH, DK) gjør. Her må en og en skive manuelt flyttes for hånd = gjerne bedre visuelt kvalitetskontroll.

    Det er ihvertfall intet å utsette på denne pressen fra John Moreland.(y)

    Plata kan også streames her og der, men da ikke på vinyl 🤪.

     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Riktignok et sterkt redusert 5G,
    men allikevel nok stemmeberettigede (@geto - @Sluket - @Grumpy ) til at årets mest seriøse lunsjmøte på Thai Thai ble kjent gyldig - stedet der alle røverhistorier blir sannere enn sannest!

    Alle fikk utlevert hver sin virituelle JULEGENSER og en ekte FLAX-KALENDER. Når millionene triller inn på kto., så skal de gis videre til de 105 mest ærlige og oppriktig snille HFSere som trenger en oppreisning for sitt brede engasjement uten å ha gjort seg misforstått i løpet av inneværende år.

    Send SMS m/påmeldingsgebyr på 5G til kvadratroten av 954 32 891 og frem ditt kandidatur.


    🎅🎄🤶Julen kan bare komme 🎅🎄🤶
    5G er alltid uberklare!
    God jul til oss selv og alle dere gode mennesker! Om nødvendig, uavhengig av religion og legning - gjør ditt beste, vær snill og gavmild mot dine medmennesker og lytt til god musikk. Det holder i massevis.



    5G kameratene.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn