Er det SLOB alle skal bygge nå?
TD12M. Benytter allerede 2x15 beyma 15p80nd til bass i konstruksjonen.TD15M du har bestillt? De kan fint brukes som SLOB elementer om du skulle finne på det i fremtiden
Nei man behøver ikke drivere som koster skjorta, akkurat som for hvilken som en helst annen bassløsning. SLOB systemet til Sluket er heller ikke bestykket med svinedyre drivere og ofrer man noe og velger drivere uten Alnico, så bikker stk.-prisen for elementene over til det (IMO) billige. Kvaliteten på elementene (uavhengig systemløsning) vil alltid bidra direkte til sluttresultatet og det er ikke driverne som først og fremst utgjør et SLOB system. Det er prinsippet. Det kreves veldig mye areal når en skal få et kasseløst system til å spille med praktisk sett ubegrenset dynamikk. Og da baller det fort på seg ift. kostnader selv om en har spart en tusing pr. stk. på driverne. Skaleringen har veldig stor betydning og det er et område jeg personlig ikke ville kompromittert for mye på.Takk, Tytte. Betyr dette at man ikke trenger drivere som koster skjorta? Beklager masing om dette, men jeg er helt grønn og har aldri bygd noe.
B
Ps: Terje, jeg har aldri hørt SLOB. Men magefølelsen min sier at det er det jeg skal gå for.
Også pga. jeg bor i blokk og må ta hensyn til naboer.
Så TD18H+ (og TD15H+) passer ikke i SLOB da den er litt vel muskuløs.SLOB fungerer best med medium sterke drivere som har liten xmax. Noe av greia er at kompresjonen skal drive fs nedover og øke systemQ. Med veldig sterk motor så må sloten gjøres veldig liten for å få linjær/flat respons nedover. Når kompresjonen øker så minker portarealet og vindhastigheten øker. Vinden blir fort turbulent og man ender opp men en linje som hiver pustelyder etter deg.
Jeg hadde selv tenkt å bruke TD18, men da mange av de for ikke å bruke noe særlig av xmax. Å EQ-e fallet hadde fungert det altså, men praktiske forsøk viser fallet blir nokså betydelig når portarealet holdes innenfor en kompresjon på 1:10.
Hva med U- eller H-frame da?Nja, nå er vel poenget sånn sett å bevare følsomheten i den laveste oktaven.
GD - group delay
Kapasitet er evne til å levere lydtrykk. Helt spesifikt så tenkte jeg element med stor membranvandring.
For U og H frame kan jeg anbefale deg å lese dette Linkwitz når du er en tur på rammen FrontiersNå skjønner jeg hva du snakker om. Høy Q drivere. Ref M J King og Eminence 15 Alpha med 1,26 i QTS. Kjenner meget godt til det.
TD18H+ tåler jo rikelig med EQ. Lurer på hva slags driver Bastanis bruker?
Hva er tommelfinger-regel med beregning av H-Frame? Vet at forholdet er mellom areal og dybde. Hvis jeg lager den kompakt i "grunnflate", dvs rundt driver, blir den grunnere. Så bør vel delefrekvens legges en oktav under kvartbølgeressonansen?
Kjører for øvrig først på med 57 liters kassene mine i 22 mm MDF. Det blir vel et fratrekk på 10 liter for magnet og kurv samt litt for avstivninger.
I og med at kassen er grunn, netto 22 cm, så er det ikke behov for voldsomme avstivninger, bør vel ha noen tynne striper på tvers av langsiden?
Kommer til å legge en solid klyse med viskoelastisk masse bak magneten med plastfolie oppå. Er det lurt?
Trenger jeg asfalt inni?
Ellers blir det som nevnt i tråden min et par mm viskoelastisk med 15 mm MDF utenpå. Det skulle bli 40mm tykkelse!!
Har bestilt komponenter til Hypex UCD2K monoblokker med 3000w PSU
OB brukes stort sett som begrep om helt åpne baffler, fjøler som hos HEL. Samlebegrepet for Ripoler, OB, H, W, etc. baffel er dipoler. SLOB oppfører litt annerledes enn symmetriske dipoler.Tytte, mener du OB som i flat baffel, H,U osv? SLOB er jo en slags OB det også.
Bare så jeg ikke misforstår.