Gruppekjøp Acoustic Elegance - påmeldingsfrist 9.februar 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting å beklage folkens, men syntes det var greit å si det nå før jeg skuffer flere som går svanger med kjøpsplaner.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    Hvor høyt opp i frekvens vil TD18H+ kunne fungere med bra resultat? 5-600 Hz?

AE skriver følgende om TD18: As with all of the TD drivers, their ultra low inductance means they can play cleanly up into the midrange region like no other drivers

Og her om Dipole18: They have some of the best midrange performance of any woofers Acoustic Elegance offers, playing flat up to 2KHz or more.

Jeg har selv målt mine LO15 og de måler flatt opp til 4-5000 Hz hvis jeg ikke husker feil.

Trekkspill-opphenget gjør at det ikke inntreffer kantressonanser rundt 800 Hz som på smultringer ihht AE. Dernest er membranets og fasepluggens design årsaken til at AE bassene faktisk har en god off-axis respons langt oppover i frekvens.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    TD18 er i utgangspunktet tatt frem som en bass/midbass driver. Men jeg har selv kjørt den opp til over 700 med tilfredsstillende resultat. En dedikert mellomtone spiller bedre, men TD18 kom allikevel greit ut av det. Opp til 600 burde være enda enklere.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    Så denne med TD18 i en 150 liters kasse delt ved 500Hz kunne vært en morsom test:

biradial.jpg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på formålet det HEL. Hvis du tenker ren toveis så ville jeg kanskje valgt et annet horn og med 1.5"/1.4" driver.
    Til bass/mellomtone foretrekker jeg 15"-ere av bedre kvalitet. Men for all del... som en test så vil dette sikkert kunne låte trivelig.
    Tror forresten de biradiale horna er vesentlig dyrere enn f.eks. SEOS30.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva med TD18 i miniSLOB? Jeg vil ha en 18" som går så dypt som mulig i 2 SLOB'er. Totalt 4 x 18".
    Eller er det andre elementer som egner seg bedre til dette?
    Jeg aner ikke hva slags spec/verdier jeg skal se etter i en sånn setup.
    Kommer jeg ned til 30 hz som jeg har nå, er jeg fornøyd. Helst ned til 25 hz, men det vil kanskje forbli et luftslott på mine 20 m2.

B

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    SLOB fungerer best med medium sterke drivere som har liten xmax. Noe av greia er at kompresjonen skal drive fs nedover og øke systemQ. Med veldig sterk motor så må sloten gjøres veldig liten for å få linjær/flat respons nedover. Når kompresjonen øker så minker portarealet og vindhastigheten øker. Vinden blir fort turbulent og man ender opp men en linje som hiver pustelyder etter deg.
    Jeg hadde selv tenkt å bruke TD18, men da mange av de for ikke å bruke noe særlig av xmax. Å EQ-e fallet hadde fungert det altså, men praktiske forsøk viser fallet blir nokså betydelig når portarealet holdes innenfor en kompresjon på 1:10.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ser for meg at om jeg hadde hatt flere par av mine JBL 2220h så hadde antagelig disse egnet seg bra i en SLOB løsning. Om det er middels sterke drivere med liten xmax og høy følsomhet man er ute etter.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk, Tytte. Betyr dette at man ikke trenger drivere som koster skjorta? Beklager masing om dette, men jeg er helt grønn og har aldri bygd noe.
    B

Ps: Terje, jeg har aldri hørt SLOB. Men magefølelsen min sier at det er det jeg skal gå for.
    Også pga. jeg bor i blokk og må ta hensyn til naboer.

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.079
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    TD15M du har bestillt? De kan fint brukes som SLOB elementer om du skulle finne på det i fremtiden :)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Tytte. Betyr dette at man ikke trenger drivere som koster skjorta? Beklager masing om dette, men jeg er helt grønn og har aldri bygd noe.
    B

Ps: Terje, jeg har aldri hørt SLOB. Men magefølelsen min sier at det er det jeg skal gå for.
    Også pga. jeg bor i blokk og må ta hensyn til naboer.
    Nei man behøver ikke drivere som koster skjorta, akkurat som for hvilken som en helst annen bassløsning. SLOB systemet til Sluket er heller ikke bestykket med svinedyre drivere og ofrer man noe og velger drivere uten Alnico, så bikker stk.-prisen for elementene over til det (IMO) billige. Kvaliteten på elementene (uavhengig systemløsning) vil alltid bidra direkte til sluttresultatet og det er ikke driverne som først og fremst utgjør et SLOB system. Det er prinsippet. Det kreves veldig mye areal når en skal få et kasseløst system til å spille med praktisk sett ubegrenset dynamikk. Og da baller det fort på seg ift. kostnader selv om en har spart en tusing pr. stk. på driverne. Skaleringen har veldig stor betydning og det er et område jeg personlig ikke ville kompromittert for mye på.
    Jeg tror det som gjør SLOB litt myteomspunnet er at det finnes relativt få system og at det ikke bare er å plotte inn noe tall i en kalkulator og få ut et simulert svar på hvordan det vil fungere. Men fungerer - det gjør det altså, det har jeg vært så heldig å bevitne ;)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Har du noen tanker om hvordan sluttsummen på orderen skal regnes ut Tytte?
    Valutaene endrer seg jo kontinuerlig. Er det kurs ved shipping som gjelder, eller var det kursen ved bestilling som gjelder osv?

Hvis oljeprisen fremover stiger og renta i Norge forblir høy kan vi vell fort se en en 15% nedgang i dollar vs nok i forhold til februar. Skal dette komme AE eller oss tilgode? :)

Jeg skal til California i Juni/Juli så jeg satser på at NOK styrker seg fremover :)

Trenden peker nedover; XE.com - USD/NOK Chart

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Betalingen av selve driverne ble gjort i det dere overførte pengene - forhåndsbetaling som seg hør og bør på nettordrer. Så en endring i dollar/kronekursen får ingen konsekvens for den delen. Neste oppgjør blir når driverne er sendt og vi vet hva fraktprisen blir og vet hva dollaren står i for momsing. Jeg kommer til å legge på noen kroner for speditøravgift på kai også. Alt overskytende vil uansett bli broderlig delt og tilbakebetalt til hver enkelt.

Håper ikke kronen styrker seg, men heller en isolert nedgang i dollaren. Får fort så store konsekvenser for eksportnæringen når kronen generelt står sterk.

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    608
    Noen som har en mening om hvor høyt det vil være fornuftig å dele Dipole18?:)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på dipolkonstruksjonen din og hva den skal spille opp mot. Elementet i seg selv håndterer mange hundre hertz.

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    608
    Har ikke bestemt meg for noe enda .Tenkte å vente til elementene var i hus først.:)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    Jeg lurer også som kjent på konsekvenser av å dele 15-18" høyt.

Min erfaring er at når man skyver delefrekvensen på AE LO15 mot fulltoner fra 200-600 Hz og JBL2226 mot JBL2446 i TAD horn fra 600-1000 er at det blir mer fylde og mykere lyd jo høyere 15 tommern spiller. Min mening er at man skal bruke mellomtoner så langt ned de er komfortable med i aktuell konstruksjon for å få så detaljert lyd som mulig.

Når det gjelder match av polar-respons osv har jeg for lite erfaring.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er iallfall viktig å ikke presse kompresjonsdriveren, og hornet for del del, for langt ned. Jo høyere man deler racket med 15 eller 18 tommere, dess større sjanse er det for at man kommer inn i lobeproblematikk. Jeg har ikke fått dette til å fungere opp i 5-600 Hz området uten at det er hørbart. Andre kan selvfølgelig lykkes for det, men prøv også å spille 3.5/4.5 veis i slike arrangement, hvor kun den ene bassdriveren spiller opp i mellomtonen.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Prøver meg på en liten forklaring, uten at jeg hevder å sitte med fasiten;

En del av grunnen til at du nok har opplevd dette har nok med spredning å gjøre. Ved å presse 15" høyt havner du først over di-pol peak, og så inn i det direktive området til driveren. En 15" vil begynne å styre lyden ved 5-600hz og ha ca 90 grader ved 900-1kHz.
    8" i konstruksjonen din ikke ha noen direktivitetskontroll under 1kHz ca og baffelen din er for bred til å danne di-pol spredning, så i praksis har du nok tilnærmet 2pi spredning under 1kHz. Da vil dette området nok oppleves som litt tilbaketrukket og mørkt med en 15" sammenliknet med når 8" spiller lenger ned.

Vertikal lobing kan også selvsagt være et tema i noen setinger som Tytte er inne på.

Annet:
    Nesten alle papirmembraner flekser med lyden. Jo mykere membranen er jo mer vil ytre område stå i ro i forhold til voice coil og membranens center. Dette gir økt spredning da driveren til en hvis grad oppfører seg som en mindre driver. Hvis membranen er planke stiv beveger hele membranen seg på likt og oppfører seg da som en litt større driver enn en tilsvarende driver med myk membran.

JBL f.eks har så god kontroll på design av sine drivere at de optimaliserer bassmelomtonene sine i forhold til dette. De lager ikke membranen bare stivest mulig, men også med tanke på å fin overgang i spredning. De har snakket en del om dette i designet av f.eks JBL 2216nd som deles på 800hz i M2. Der er det ekstra kritisk der fordi hornet i M2 sprer mer enn typiske CD horn. M2 låter definitivt ikke grumsete/mørkt.

Her er noen typiske verdier som jeg bruker til grovregning av spredning. Men drivere kan avike en god del pga forskjeller i membranens profil, stivhet, faseplugger etc.

6" = 90 grader @ 2400hz
    8" = 90 grader @ 1800hz
    10" = 90 grader @ 1450hz
    12" = 90 grader @ 1200hz
    15" = 90 grader @ 950
    18" = 90 grader @ 800hz

Men du har også rett i at mange store drivere ikke låter bra oppover fordi de er konstruert med tanke på å gjengi lave frekvenser. Ressonanser i både membran, oppheng og spider opptrer og ulinjære effekter som følge av stor svingspole og høy induktanse begynner å gjøre seg gjeldende.

Grunnen til at AE låter bedre en gjennomsnittelige storformat drivere oppover i frekvens er ved å jobbe med disse parameterne.
    Tøy oppheng, membraner som har gode kombinasjon av styrke og demping, massivt med kobber i motoren som senker induktansen og faseplugg i steden for støvhette er mye av forklaringen.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Er det bare jeg som reagerer litt på forsinkelsen?
    -Jeg synes det er useriøst av dem, og ville krevd mer prisavslag på en slik handel dersom jeg hadde ført den selv.
    Litt forsinkelse er greit.. Men ikke flere måneder.
    Hadde liksom håpet å hatt dem på plass her nå.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er helt enig med deg. Driverne er gode, men driften er langt fra god.

Grunnen til at det ikke reageres er at dette er helt normalt fra AE sin side og de fleste innen DIY miljøet er inneforstått med at handler man fra AE risikerer man lang ventetid. Det er folk fra enkelte Group buy som ventet over 1 år på sine drivere.

De har selvsagt mistet mange kunder på dette, men at de fortsatt er i business til tross for dette er fordi produktene har et rekord godt pris/ytelse forhold. Særlig når man kan kjøre group buys med rabatter og reduserte fraktkostnader.

De prioriterer nok garantert også komersielle aktører foran DIY markedet når ressursene blir knappe.

D

Dåbbel J

Gjest
    Dette er historikken til AE, og det er noe dem allerfleste bør vite om en har både handlet og lest litt rundtomkring.

Men jeg vil si... Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Gled dere! Og med all ventetiden så er vel all ressearch og all annen forberedelse unnagjort?
    Bare og sette inn elementer og sette på musikk ?? :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    SLOB fungerer best med medium sterke drivere som har liten xmax. Noe av greia er at kompresjonen skal drive fs nedover og øke systemQ. Med veldig sterk motor så må sloten gjøres veldig liten for å få linjær/flat respons nedover. Når kompresjonen øker så minker portarealet og vindhastigheten øker. Vinden blir fort turbulent og man ender opp men en linje som hiver pustelyder etter deg.
    Jeg hadde selv tenkt å bruke TD18, men da mange av de for ikke å bruke noe særlig av xmax. Å EQ-e fallet hadde fungert det altså, men praktiske forsøk viser fallet blir nokså betydelig når portarealet holdes innenfor en kompresjon på 1:10.
    Så TD18H+ (og TD15H+) passer ikke i SLOB da den er litt vel muskuløs.
    Hva med ripole da hvor forholdet er mer i gata 1:3?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du tenkte TD18 i ripole så gjør den seg enda mer bort i ripole - er kompresjonen som EQ-er responsen nedover... ikke bare det forresten, GD blir faktisk også bedre med økt kompresjon. I forhold til vindhastighet i sloten, så passer ripole mye bedre til element med stor kapasitet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    Kompresjonen senker fs, har fått med meg det. OB -> U-frame -> H-Frame -> enda trangere varianter med variable kompresjonsfaktorer. Dypere og dypere bass og ditto lavere følsomhet.

GD hva er det?

Hva mener du med stor kapasitet! Høy følsomhet? Det har jo TD18?

:)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Nja, nå er vel poenget sånn sett å bevare følsomheten i den laveste oktaven.
    GD - group delay

Kapasitet er evne til å levere lydtrykk. Helt spesifikt så tenkte jeg element med stor membranvandring.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    OK, mao, TD18 passer altså ikke i ripol? Eller?

Bastanis har forresten en ny 18" neodym variant, lekkert og smått:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    Nja, nå er vel poenget sånn sett å bevare følsomheten i den laveste oktaven.
    GD - group delay

Kapasitet er evne til å levere lydtrykk. Helt spesifikt så tenkte jeg element med stor membranvandring.
    Hva med U- eller H-frame da?

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jo lettere elementet har for å bevege seg, dess lavere blir system-Q. Har du da et element med lav Qts så vil en måtte påregne å EQ-e nedover. Det betyr selvsagt ikke at TD18 er uegnet i SLOB, Ripol osv, men flat naturlig respons får du ikke (og det er i den sammenheng jeg skriver at TD18H+ ikke er optimal). Jeg bruker selv TD18H+ i lukket kasse med system Q på rundt 0,5. I mitt rom krever det betydelig med EQ for i det hele tatt å få flat respons nedover.
    Med H- og U-baffel så snakker vi ikke om kompresjon av betydning. Så du vil da måtte regne med et fall som tilsvarer elementets naturlige avrulling + dipolfallet +/- evt. rombidrag. Det kreves EQ for å rette opp responsen med andre ord.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.553
    Torget vurderinger
    10
    Nå skjønner jeg hva du snakker om. Høy Q drivere. Ref M J King og Eminence 15 Alpha med 1,26 i QTS. Kjenner meget godt til det.

TD18H+ tåler jo rikelig med EQ. Lurer på hva slags driver Bastanis bruker?

Hva er tommelfinger-regel med beregning av H-Frame? Vet at forholdet er mellom areal og dybde. Hvis jeg lager den kompakt i "grunnflate", dvs rundt driver, blir den grunnere. Så bør vel delefrekvens legges en oktav under kvartbølgeressonansen?

Kjører for øvrig først på med 57 liters kassene mine i 22 mm MDF. Det blir vel et fratrekk på 10 liter for magnet og kurv samt litt for avstivninger.
    I og med at kassen er grunn, netto 22 cm, så er det ikke behov for voldsomme avstivninger, bør vel ha noen tynne striper på tvers av langsiden?
    Kommer til å legge en solid klyse med viskoelastisk masse bak magneten med plastfolie oppå. Er det lurt?
    Trenger jeg asfalt inni?
    Ellers blir det som nevnt i tråden min et par mm viskoelastisk med 15 mm MDF utenpå. Det skulle bli 40mm tykkelse!!

Har bestilt komponenter til Hypex UCD2K monoblokker med 3000w PSU :cool:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Nå skjønner jeg hva du snakker om. Høy Q drivere. Ref M J King og Eminence 15 Alpha med 1,26 i QTS. Kjenner meget godt til det.

TD18H+ tåler jo rikelig med EQ. Lurer på hva slags driver Bastanis bruker?

Hva er tommelfinger-regel med beregning av H-Frame? Vet at forholdet er mellom areal og dybde. Hvis jeg lager den kompakt i "grunnflate", dvs rundt driver, blir den grunnere. Så bør vel delefrekvens legges en oktav under kvartbølgeressonansen?

Kjører for øvrig først på med 57 liters kassene mine i 22 mm MDF. Det blir vel et fratrekk på 10 liter for magnet og kurv samt litt for avstivninger.
    I og med at kassen er grunn, netto 22 cm, så er det ikke behov for voldsomme avstivninger, bør vel ha noen tynne striper på tvers av langsiden?
    Kommer til å legge en solid klyse med viskoelastisk masse bak magneten med plastfolie oppå. Er det lurt?
    Trenger jeg asfalt inni?
    Ellers blir det som nevnt i tråden min et par mm viskoelastisk med 15 mm MDF utenpå. Det skulle bli 40mm tykkelse!!

Har bestilt komponenter til Hypex UCD2K monoblokker med 3000w PSU :cool:
    For U og H frame kan jeg anbefale deg å lese dette Linkwitz når du er en tur på rammen Frontiers
    Bastanis mener jeg bruker en OEM Eminence driver.
    Hvis du skal benytte constrained layer damping av kabinettet (15mm+22mm) så pass på at det ikke er kontakt mellom indre og ytre lag. Ytre lag skal med andre ord flyte ift. indre. Meget effektiv må å dempe vibrasjoner på. Om du vil kompromittere på noe så kan du gå ned til 15mm på indre lag også - da frigjør du litt mer innvendig volum i samme slengen og øker effektiviteten til systemet i de nederste oktaver.
    Viskomasse bak driveren med plast mellom tror jeg ikke gir noe effekt, med mindre du trer magneten inn i massen slik at den ligger som en kopp og støtter rundt magneten. Selv da er jeg usikker på gevinsten. Limt rett på magneten og med tynt sjikt mellom så kan det gi en viss effekt. Jeg hadde ikke giddet ;)
    Demping av kassen innvendig gir veldig liten effekt og med constrianed layer er effekten neglisjerbar. Mye viktigere med gode avstivinger. Legg tegningsforslag på tråden din for drodling.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bastanis løsningen med en bass i slot, vil ikke den gi vibrasjoner i kabinettet? Med 2 basser som peker mot hverandre i push-push som i SLOB må da være mye bedre og vibrasjonsfritt.

Eminence 15 Alpha, er ikke det et ganske rimelig element? Egner det seg for en rimelig og god testSLOB? Jeg må begynne i det små først, så fallhøyden ikke gjør at jeg tryner nesegrus. Satse på slemmere saker når/hvis jeg blir varm i trøya etterhvert.
    B

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Disse elementene med høy Q kan gjøre en dugendes jobb i OB Bergfinn. Men til alt annet ville jeg funnet bedre alternativ.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tytte, mener du OB som i flat baffel, H,U osv? SLOB er jo en slags OB det også.
    Bare så jeg ikke misforstår.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tytte, mener du OB som i flat baffel, H,U osv? SLOB er jo en slags OB det også.
    Bare så jeg ikke misforstår.
    OB brukes stort sett som begrep om helt åpne baffler, fjøler som hos HEL. Samlebegrepet for Ripoler, OB, H, W, etc. baffel er dipoler. SLOB oppfører litt annerledes enn symmetriske dipoler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn