roffe skrev:
At artikkelen er kort, summarisk og overfladisk betyr ikke at det som står der er galt. Om du mener artikkelen tar feil på punktet om at ABX-tester benyttes ved evalueringen av komprimeringsalgoritmer for audio, så synes jeg du kan si det rett ut. Du spurte etter en lenke, og jeg fant en.
Problemet med forskning og vitenskap i kommersiell sammenheng er at kunnskapen som framkommer i slike prosjekter sjelden er åpent tilgjengelig for allmenheten på internett, siden eksklusiv kunnskap er viktige konkurransefortrinn.
Den lille stubben på Wikipedia som du linket til er kort, summarisk og overfladisk. Det kan jo enhver konstatere. Spesielt i forhold til kompleksiteten som rår innenfor vitenskapen om Psykoakustikk. En vitenskap som langt fra er ferdig utforsket. Hvis du googler litt på Psykoakustikk og Nevrologi, så vil du se at forskerne fremdeles sitter med mange ubesvarte spørsmål. Et av problemene er nettopp at hjernens funksjoner ikke så lett lar seg måle og registrere. Hørsel er i stor grad en kognitiv prosess, hvor det nevrologiske elementet er sentralt. Jeg håper derfor at du ser hvordan din Wiki-snutt kommer til kort.
Wiki-snutten inneholder dog en faktaopplysning om bruk av ABX til evaluering av komprimeringsalgoritmer. Den opplysningen er det ingen grunn til å betvile. Bob Stuart nevnte også at ABX var brukt til kartlegging av den såkalte Maskeringseffekten. Graver man litt mer i saken, så dukker det opp et sentralt moment som bekrefter min skepsis til ABX-testing av Hi-Fi. Det synes nemlig som om forskningen herom er basert på
pipetoner. altså ikke musikk, men målesignaler.
MASKERINGSEFFEKTEN:
Les denne interessante linken (egentlig om DAB radio) som enkelt forklarer Maskeringseffekten.
-Klikk fram til illustrasjon nummer 17:
Her kan man klikke på knappene i skjermbildet og høre maskeringseffekten av nærligende pipetoner.
Etter å ha tenkt meg grundig om(!), så tror jeg ABX er en velegnet målemetode på Hørsel,
såfremt man holder seg til pipetoner.
Hvorfor det? Fordi pipetoner ikke utløser noe særlig kognitiv prosess. Sagt på en annen måte: Man har ikke noen assosiasjoner til en 3,212Hz sinustone.
Pipetoner og tekniske målesignaler er fort hørt og fort glemt. De fester seg ikke på samme måte som musikk (som vi knytter asosiasjoner til, jfr bob Stuart).
Jeg mistenker at mye av det forskningsarbeidet som gjøres på Hørsel, med ABX som metode, er basert på pipetoner.
Og i de tilfeller hvor signalet vitterlig er musikk, så er formålet å kartlegge
hvor dårlig kan signalet gjøres, før det blir påtagelig.
Det er nettopp det som er formålet med "komprimeringsalgoritmer" som du referer til. Hvor mye komprimering tåles det før det blir hørbart?
Vi snakker ikke her om lossless pakking av digitalefiler, men om avansert bitrate reduksjon.
Her kan du være ditt eget sannhetsvitne, Roffe: Har du opplevd vannmerkedekoding og komprimeringsalgoritmer som ikke er hørbare?
-Greit nok at de "nesten" ikke er hørbare for menigmann, men hva med oss hi-fi entusiaster? Hører vi forskjell på CD 1411/kbps og MP3 320/kbps?
Musikkindustrien legger fram markedsanalyser som sier at vi ikke hører forskjell. Stemmer det?
-Kanskje påstanden stemmer i en ABX-test, he-he, men hva med en tradisjonell lyttetest i eget anlegg? Låter CD og MP3 likt, Roffe?
Hvis Roffe ikke vet å svare, så kan dere lese fasiten i denne interessante artikkelen:
http://www.avrev.com/news/0701/24.safeaudio.shtml