roffe
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.01.2005
- Antall liker
- 7
Jeg må innrømme at jeg ikke har bedrevet særlig mye blindtesting av komprimeringsalgoritmer. Vannmerkekoding har jeg ihvertfall ikke gjort bevisste forsøk med.pedal skrev:Her kan du være ditt eget sannhetsvitne, Roffe: Har du opplevd vannmerkedekoding og komprimeringsalgoritmer som ikke er hørbare?
-Greit nok at de "nesten" ikke er hørbare for menigmann, men hva med oss hi-fi entusiaster? Hører vi forskjell på CD 1411/kbps og MP3 320/kbps?
Musikkindustrien legger fram markedsanalyser som sier at vi ikke hører forskjell. Stemmer det?
-Kanskje påstanden stemmer i en ABX-test, he-he, men hva med en tradisjonell lyttetest i eget anlegg? Låter CD og MP3 likt, Roffe?
Hvis Roffe ikke vet å svare, så kan dere lese fasiten i denne interessante artikkelen: http://www.avrev.com/news/0701/24.safeaudio.shtml
De forsøkene jeg har gjort med CD-kvalitet mot MP3 viser FOR MIN EGEN DEL at om man oppfatter forskjellene er avhengig av musikken, og ofte er det ikke den musikken man tror at forskjellen er tydeligst i som avslører forskjellene. De tilfellene jeg mener å ha hørt tydeligst forskjeller på, er musikk som har en viss kompleksitet med mye makro- og mikrodynamikk, og gjerne en del lyder som ligger nært opptil statisk støy (f.eks. sibilanter, symbaler, tamburiner etc). Slike lyder er det vanskelig å komprimere med tapsalgoritmer, og det kan også høres som en slags svak kvitring i støyen. Dette kan også forklares ved at algoritmene er bedre til å gjengi harmonisk lyd, og mindre egnet til å gjengi støy, som ikke her noen forutsigbar repeterbarhet som kan forenkles med algoritmer.