gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker:D Koser meg skikkelig nå.. Har koblet inn bondebassene etter å ha spilt noen timer bare på BeerGuts. Ingen justeringer av suber er gjort etter overgang fra stygge andunger til BeerGuts. Selv om jeg ikke deler satelittene nedover og de vitterlig spiller myye dypere enn andungene, integreres subene mye bedre enn før. Jeg hadde ærlig talt trodd at dette ville gå på trynet uten å dele bondebasser lavere eller dele BeerGuts nedover. Det har riktig nok ikke blitt spilt på øredøevende nivåer i kveld, men jeg har da såpass mange timer med samme elementer, samme delefilter i annet kabinett at jeg er sikker på at hva jeg hører ikke bare er et resultat av finere kabinetter. Kan det være fravær av kasseresonanser kombinert med en forbedret mellomtone som ikke lenger "blør" ut i hornet som gir denne effekten? Blir nok senkveld i kveld for dette var dritkult:cool:

Sist redigert:
    J

J.J

Gjest
    Ser helt konge ut Gutty !! Om jeg skal sørover ... så skal jeg jaggu sørge for at du besøkes!! :rolleyes:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt av en finish gutman
    Igjen gleder jeg meg på dine vegne etter å a lest det du skriver.

Håvard

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Kommer opp når jeg får kjangs.
    Var jo ikke så sykt tunge som vi trodde...(tunge nok)
    Må få en avtale med Søren og ta en komponent kveld med filteret :)
    Grattis og rock on.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer så mye, Gutty! Griselekkert! Kjenner det rykker ganske ukntrollert i "må ha"-muskelen nå ! ;)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Morro å se at når man gutser slik som du tross alt gjør at det gir resultater. Tror nesten at jeg må stikke innom neste gang jeg kjører forbi en gang i ikke så nær fremtid....

Grattis nok en gang!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nye ht :)
    Likte godt kontrasten mellom sort glans i kassen og "matt" gull i diskanten på toppen.
    Blir spennende å følge med fremover.

Men du må se til å få ryddet litt i "roterommet"....... :rolleyes:;)
    (synes å huske bilder fra hine hårde dager, der det var rimelig strøkent)

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    grattis med kult oppsett
    ser rimelig strøkent ut, så jeg skjønner ikke hva Raymond rauter om!
    spennende å følge fortsettelsen
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Likte godt kontrasten mellom sort glans i kassen og "matt" gull i diskanten på toppen.

ROTEROM? Makan... Jeg som har powerrydda før fortoshoot:rolleyes: Sånn går det når man har mye stæsj og for lite rom.. Neida har en plan for rommet også. Det må jeg for å få plass til videre utbygging av anlegget. Men nå var det mye gøyere å høre musikk enn å rydde, så det blir ikke rydding i dag:p

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer så mye, Gutty! Griselekkert! Kjenner det rykker ganske ukntrollert i "må ha"-muskelen nå ! ;)
    Takker impulse. Ikke lett å få tak i disse kabinettene bygget skikkelig, og de dukker neppe opp til en såpass hyggelig pris som jeg kapret disse for igjen... Det ble laget opp tre-fire par som en engangs greie nå, derfor ble prisen grei (men kvalitet koster nå engang litt). Så enten må du få kontroll over muskelen eller handle kvikt som faen:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Morro å se at når man gutser slik som du tross alt gjør at det gir resultater. Tror nesten at jeg må stikke innom neste gang jeg kjører forbi en gang i ikke så nær fremtid....

Grattis nok en gang!
    Takker H.R morro når det lønner seg ja! Velkommen skal du være :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.829
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med spennende høyttalere gutty,håper det lar seg gjøre å få en lytt en dag :)
    Har mor og søster bosatt i Egersund så er der med gjevne mellomrom

Ha en fin helg

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Bare å gi lyd det motoren så ordner nok det seg!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    I morgen kveld blir det BeerGuts filterstrikke-workshop. Sshnt, Jangri og Shadow kommer for å måle, strikke og lytte. Jeg tror jeg er veldig nær fornuftig delefrekvens på 7kHz, men kan godt tenke meg å teste litt slakere deling enn 12dB som jeg endte opp med tidligere. Som tidligere nevnt er integrasjonen mellom fulltonen og tweeteren mye smoothere i ølmage kabinettet og det kan godt være at 6dB deling vil fungere bedre nå enn tidligere. Lurer også på å leke litt med å dele fulltonen nedover fra ca 80Hz der bondebassene kommer inn. Utgangspunktet er at det er ørene som bestemmer hva jeg går for, målinger er for å avdekke problemområder så vi slipper å famle i blinde. Jeg er ikke ute etter å lage et høyttalersystem som nødvendigvis måler best mulig. Jeg er ute etter det som gir meg størst utbytte av mest mulig av den musikken jeg hører på! De siste dagene har jeg hatt "lokk" for ørene som har gjort alt av musikalsk informasjon under 100Hz til entonelyd... Da hjelper det hverken med allverdens bra utstyr, ingenting blir morro å høre på. Nå letter "lokket" og det svinger som pokker igjen ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Blir fint å få noen uhildede ører innom for en lytt. Hadde Sjuris innom her i går. Han fikk skikkelig fot når jeg drog i gang vinylriggen. Han ble introdusert for Joan Armatrading - Me myself I, en dynamikkbombe av en skive fra 1980 (som jeg i sin tid leste om i Audio Video i en reportasje av Stig Arne Skilbrei) Fikk låne en Luxman M-02 av ham som Cobra2 har hatt full overhaling på. Det var morro å se at vu-meterne aldri passerte 10W på de lyttenivåene vi hørte på (vi var godt over 95dB, men drog det ikke til100dB). Har vært litt redd for at BorderPatrol'en min med sine 9 watt skulle være litt snautt for BeerGuts. Var ingen hallelujaopplevese å forspenne dem med 100W kontra 9W, puh. Har vært lite innstilt på å bytte ut BP'en som jeg er super fornøyd med. Luxman står igjen her til låns, og den låter ganske så imponerende bra må jeg si. Kommer garantert til å leke litt mer med den før jeg sender den tilbake til Sjuris.

Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Du, dette ble utrolig stilig. Hørt disse hos sluket og det er bare å gratulere med en råheftig konstruksjon som i mine ører parkerer veldig mye fabrikkprodusert der ute. Sikter oppover i Fostex-rangen selv. Value for money-produkter i høyeste grad IMO.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Du, dette ble utrolig stilig. Hørt disse hos sluket og det er bare å gratulere med en råheftig konstruksjon som i mine ører parkerer veldig mye fabrikkprodusert der ute. Sikter oppover i Fostex-rangen selv. Value for money-produkter i høyeste grad IMO.
    Takker, hfifiguru. Har også vært innom broder Slukhals og fått bakoversveis. Mine høyttalere spiller imidlertid litt annerledes med FE203 En-S elementet matet med "fislewatt" fra Western Electric 300b. Sluket er hardcore transemann og kjører 150w kl A fra Swiss physics på sine Slukaoka. Imo er det lite som slår WE300b i mellomtonegjengivelse og FE203 i ølmage Nagaoka kler dem godt imo:cool: Men det handler nok om prioriteringer og preferanser. Jeg er fremdeles i lykkerus over at dette funket så bra som jeg hadde håpet på, og det kan være at ørene mine ignorerer ting i lykken over alt som funker! Derfor blir det fint med litt feedback og testing i morgen!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    trisser på fulltoner er gullring i grisetryne imo
    300B med skikkelig power gir mere enn nok drive
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    mvh
    Leif
    PMSL;) Var et stort usikkerhetsmoment siden ingen andre enn Sluket har erfaring med disse digre Nagaoka konstruksjonene og han får som kjent utslett av rørpower. Har prøvd å google og søkt www i alle kriker og kroker, men finner ikke en eneste en som formidler erfaringer/bilder av lignende prosjekter, så derfor er lettelsen stor når det innfrir.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Du må få lånt deg en Accuphase e.l. for å "få det ut av hue" 8)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

ROTEROM? Makan... Jeg som har powerrydda før fortoshoot:rolleyes: Sånn går det når man har mye stæsj og for lite rom.. Neida har en plan for rommet også. Det må jeg for å få plass til videre utbygging av anlegget. Men nå var det mye gøyere å høre musikk enn å rydde, så det blir ikke rydding i dag:p
    Den der hørtes veldig kjent ut ;)
    Følger med på hvordan rom og stæsj utvikler seg hos deg. Ser spennende ut.
    Selv skal jeg snart lime opp ca 35m2 med Rockfon Sonar Activity 40mm i taket på stua, som er 40m2

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da har vi nettopp avsluttet kveldens workshop med delefilterstrikking. Denne gang ble filterkomponenter byttet ut med bedre komponenter. Bedre kondiser, foliespoler erstattet de rimeligste luftspolene (med tynnest tråd) og jeg byttet kabel fra den tynneste biltema kobberkabel til mine flatsølv i bomull kabler med større tversnitt. Ellers er delefrekvens og steilhet som før 7kHz 12dB. Resultatet ble ganske merkbart. Nå spiller BeerGuts med større autoritet og tyngde i bassen. Vi gjorde målinger av høyttalerne som viste akseptabelt output langt ned i bassen i lytteposisjon. Fremdeles er ikke bassen noe rock'n roll trøkk i brøstkassa fenomen, men den fremstår heller ikke som noe åpenbart svakt punkt. Skal teste litt på høyere lyttenivåer i morgen. Håper kveldens deltakere deler sine inntrykk her i tråden etterhvert.

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    mvh
    Leif
    PMSL;) Var et stort usikkerhetsmoment siden ingen andre enn Sluket har erfaring med disse digre Nagaoka konstruksjonene og han får som kjent utslett av rørpower. Har prøvd å google og søkt www i alle kriker og kroker, men finner ikke en eneste en som formidler erfaringer/bilder av lignende prosjekter, så derfor er lettelsen stor når det innfrir.
    Hvorfor ikke mase seg til å få teste ut p20 da mann?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fordi jeg er redd vinninga går opp i spinninga. Prøver å si at jeg ikke opplever pustevansker overhodet med S10 og jeg vil aldri i verden finne et sett til WE rør til en P20. Og WE er magisk på disse ht imo. Og sist, men ikke minst har jeg jo planer om bass system som skal drives med separat amp. Testa Luxman saken fordi den ble levert på døra. Den løste ikke så mye. Faktisk var det mer å hente ifht å tyne bass ut av BeerGuts med å få opp tverrsnitt på kabel og spoler enn å putte på mer power!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg tror også 20w push pull er bedre enn 10w se på sånne høyttalere, gutty.
    blir mer skyv på fulltonen da.

men det er nå meg, da, en inhabil selger. :cool:

neida, det er bare å låne p20 med hjem for lek og moro neste gang du er forbi, vi er jo nære hi-fi buddies, så ikke noe kjøpstress her i gården vettu.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok ok, gir beskjed om jeg er i området med bil mesut.. For ikke få alt for mye løk i huet lmed alt fokuset for å tyne mest mulig ut av BeerGuts har jeg røket utpå softwareshopping. Er for tiden sykemeldt og da brukes litt mer tid i hula enn vanlig. Viktig å fylle på med ny musikk da. Har faktisk 4 cd plater også i bestilling i tillegg til masse snadder vinyl! I dag ankom Airbag- Identity som endelig er tilgjengelig på vinyl. Har hatt cd'en siden den kom, men det er jo gjevt med norsk prog på vinyl da ;) God pressing med knall lyd. det kan vi like! Nyeste Elephant 9 skiva og Dead can dance - Anastasis kom også i samme pakke. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker Dead can dance eller ikke.. Får snurre skiva et par ganger til så kanskje det vokser på meg:rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.588
    Torget vurderinger
    10
    mvh
    Leif

Trisser er grisetryne du lissom?

Når skal jeg ta med meg F2J 2x5 watt på besøk til deg?

Du henter meg, jeg har med F2J og noen svært eminente high end flasker Amarone, du serverer litt enkel fingermat, så tar jeg dråsje hjem. Bakken må få være med ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bakken hører bare båndsager og cnc freser
    mvh
    leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Planlegger å bypasse hele filteret og høre på Fe203 uten filter og supertweeter for å kalibrere ører så jeg hører hva filteret gjør og hva det evt kødder til. Kult å ha mulighet til å gjøre det! Ikke er det veldig mye jobb heller Så legger man ikke for mye jobb i å få noe til å funke hvis man er på vei ut på villspor.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn