Tenker å teste Darkvoicen med diverse 6SN7 godbiter jeg har liggende i skuffen før jeg evt. sender den videre eller bruker den til et alternativ til Denon klokkene jeg har kjøpt
Det morsomme med headfi er at selv de mest eksotiske dyre tingene er forholdsvis rimelige når man har drevet med full scale high end
Etter en forelskelse uten forbehold i forbindelse med høyttalerprosjektet mitt Beerguts
, frister Fostex TH900 veldig, men jeg brenner ikke såpass mye penger før jeg finner ut om headfi overhodet passer meg.
Da jeg skjønte at Darkvoice sannsynligvis ikke ville passe Denon'ene mine, heiv jeg meg rundt og leste meg opp på hva som kunne fungere med et størst mulig utvalg av hodetelefoner. Valget falt på tyske Violectric V200. Et valg jeg ikke angrer på. Komboen V200/D7100 er så dynamisk og underholdende at jeg ikke klarer slutte å lytte til den. Jeg har foret hodetelefonene med signaler direkte fra iPad/iPhone, fra cMoy batteridrevet headamp, hodetelefon uttak på en gammel NAD sak som står i boden. Den beste matchen før V200 var cMoy/iPhone eller iPad til et par hundrelapper. Både den lånte Darkvoice 332 og NAD saken måtte bite i gresset for direkte foret "power" fra iPhone/iPad evt. hjulpet av cMoy ampen..Som jeg konstaterte i D7100 tråden, var det veldig kult å registrere at klokkene leverer varene selv uten headamp. De er faktisk et standalone alternativ, noe som er rimelig tiltalende for min del. Jeg liker å kunne ta med meg anstendig lyd når jeg skal være borte fra hjemmet noen dager
Da Violectric ampen endelig ankom og var koblet opp på skikkelig vis fikk jeg en real bakoversveis! Lyden fra D7100 og V200 hadde mye av de samme egenskaper jeg tyr til rør og horn for å oppnå i hovedanlegget. Dynamikk, detaljer med varme og definisjon, trøkk nok til å virke troverdig og musikalitet nok til å styre unna lyttetretthet. Jeg har nå i kveld lyttet 5-6 timer i strekk til head-fi komboen foret med musikk fra både MPD/dCS digitalt og fra Lenco/Kuzma/VdH analogt. Jeg har ikke på noe tidspunkt følt behov for å lette på hodetelefonene. Ikke pga komfort, og heller ikke pga lyttetretthet.
Det som slår meg er at de egenskapene jeg sitter og digger, er mye av det samme som gjør meg så betatt av rør/horn. Kan Denon ha skapt en "fattigmanns" hornalternativ? Er det derfor så mange av de erfarne head-fier med stor selvtillit mener så mye negativt om D7100 på HeadFi forumet? Det er for mye bass...WTF??? De er ikke nøytrale nok... Hvem vil ha kjedelig nøytral flat lyd? Ikke jeg jaff.. Vedder på at de som mener dette koser seg med kliniske/nøytrale anlegg der trøkk/bass leveres fra høflige apekister med 6,5" basselement (i ekstreme tilfeller 2x6.5"). Mine D7100 er på langt nær innspilte, min V200 er mindre enn 24 timer gammel, men allerede liker jeg dette head-fi konseptet. Tror jeg har funnet et familievennlig konsept som funker for mine preferanser. At klokkene er lukkede og ganske godt skjermet gjør at jeg kan sitte i samme rom som resten av familien og lytte til min musikk på foretrukne lyttenivåer uten at jeg generer dem. Foreløpig er jeg særdeles lykkelig over å ha funnet et mobilt alternativ til hovedanlegget, som fortsatt vil ha fokus! Dette var knallgøy