gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om dere skal sammenlikne med Slukets kasser må dere enten putte samme element i Slukets eller flytte over Slukets drivere i denne kassen, men skjønner ikke helt poenget så lenge de er bygget etter spec og i samme materiale
    forskjellen er evt plywoodkvaliteten og den økte avstivingen på bakveggen
    bare sørg for å tune Fe203 med riktig mengde dempemateriale

mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Eller vi kan frakte prototypen til Sluket og A-B teste mot Slukaokaene og gjøre fintuning med demping o.l med dem som referanse.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men Sluket kjører annet element til vanlig!
    da må dere i så fall ta ut det og sette inn Fe203-Es der også
    ellers blir det jo epler og pærer
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.599
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er helt sikker på at det er noenlunde samme "lyd" i de respektive kassene. Etter det jeg har forstått kan man tune klangen med å legge dempemateriale i "hyllene" i bunn. FE208ESR som Sluket bruker går 5hz dypere i bassen (fs). Det er klart at man får en del ekstra da.

Ellers mener jeg at det er helt ok med passive komponenter for å korrigere baffelstep, peaker og impedanse. Transparensen er uansett på ekstremnivå og om høyttalern "bare" leverer 96db etter passive komponenter så er impedanskurven paddeflat og man kan glatt bli politianmeldt for ordensforstyrrelser med en 2A3 forsterker.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Vel, ølmager blir det og jeg regner med de blir bra. Nå skjer det også litt andre ting her. Nyskjerrigheten er ikke til å stagge etter Man og Oblivions hardnakkede påstander om det linux baserte Voyage MPDs olydmessige overlegenhet. Det viste seg desverre å være i overkant ambisiøst for både mine og mine faste data support karer å få dette opp å gå hos meg. Nå har imidlertid Man tilbudt seg å lage en ferdig tweaka iso fil som jeg kan bruke. Da får jeg testa hvor mye det egentlig er å hente.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hyggelig å registrere siste update på Kuzma 4point i Juli utgaven av Stereophile. Fremers forelskelse har definitivt ikke gått over :rolleyes:, ikke min heller:) Morsomt å lese sammenligning mellom forskjellige platematter og at hans inntrykk av gummimatter sammenfaller med mine :cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg fått testet litt ny pc audio software. Med fantastisk god support fra Man har jeg fått det Linux baserte MPD opp å gå. Foreløpig benyttes en sliten laptop som hardware, sammen med et tilårskomment (ikke hi-rez kompatibelt) HagUSB usb>spdif adapter som forsyner dCS dac'en min med digitalsignaler via spdif. Et M2tech two adapter er på ei i posten. Jeg benytter denne hardwaren fordi jeg ønsker å sammenligne med min dedikerte htpc med Lynx pci lydkort og hhv Jriver/Cplay software avspillere. Dette har jeg nå gjort. MPD er tightere i lyden på alle måter, drt betyr ikke at lyden er mindre dynamisk på noen låte. Lyden serveres på en måte som jeg ikke finner andre ord for enn; renere. Med Jriver er det akkurat som om lyden holdes i slakkere tøyler. Det gir i bassområdet en betydelig mindre homogenitet. Med MPD er et mye mer detaljer i bassoktavene uten at det på noe tidspunkt flyter ut. I mellomtone og diskantområde kan lyden nesten bli litt for tørr med MPD oppsettet, men jeg har en sterk mistanke om at dette skyldes spdif adapteret. M2tech two skal være ganske så bra. Foreløbig er jeg overbevist nok til at jeg nok kommer til å kjøpe meg en liten vifteløs erstatter for laptopen og lukter litt på enda mer seriøse usb>spdif adaptere.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Få deg også en billig NAS, f.eks en 2 eller 3TB Western Digital My Book Live. Så slipper du også tilkoble USB-disker. (Det er enkelt å lage et nytt Image). Et par av tweaksa er også litt hardware-avhengig. Dette kan fikses ved at du booter opp Linux med en Voyage Live CD cd og taster noen kommandoer og copy/paster tilbake til meg så kan jeg ordne det. Men jeg er ganske sikker på at et evt. nytt Sandy eller Ivy Bridge oppsett ikke krever noen forandringer her.

Det er også en veldig annen hørbar tweak som gjør lyden litt mer "fornøyelig", det vil komme an på oppsettet hva som foretrekkes. Etter litt endel testing har jeg kommet fram til at jeg liker det litt strammere, tightere og litt mer macho, og "grandios" og det er altså den utgaven du har fått. Denne innstillingen krever også mye mer av CPU, ikke i ren CPU-kraft men "load". Siden USB-delen blir nå "holdt i sjakk" hvert millisekund istedet for hvert tyvende millisekund. CPU "load" betyr altså 20 ganger flere ganger pr sekund den må holde USB "i sjakk", og hvis PCen din er gammel og sliten er det ikke sikkert den holder 100% følge. Men prøv nå først med M2tech Hiface two, så kan vi ta det andre på et annet tidspunkt.

Det er ikke ikke verst for et "standard" adaptiv USB adapter som hagUSB er (tror ikke det er foretatt noe spesielt med den) låter bedre enn et Lynx-kort =)

Jeg er i ferd med å teste ut VortexBox, og kommer tilbake med hvordan dette utarter seg. Om dette er godt nok lydmessig (selv om egentlig ikke tror det kan heeeelt matche en minimal 64bits MPD utgave som i tillegg kjører 100% fra RAM) , er det ihvertfall veldig enkelt å installere på en ny server. Sonore / SOTM /W2S bruker alle denne distroen, og ifølge ComputerAudiophile er dette veldig tett opp mot det aller beste.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok, time for admissions... I have been admitted to the head-fi asylum:p Har lenge flørtet med tanken om å skaffe meg et anstendig head fi anlegg. Ikke for at jeg er misfornøyd med hva jeg har på noe vis, men både for å kunne ta med meg en anstendig musikk formidler på turer, for å kunne verifisere hva som er romproblematikk og evt. komponent mismatcher. Begynner å bli litt mange variabler i anlegget mitt... PU justering, rikgig riaa instilling, riktige rør i riaa og i pre, freshe rør i power amp, riktig PC konfigurasjon osv... Man kan bli nevrotisk av mindre. Har gått til anskaffelse av følgende;

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Bildet av headampen er "lånt" without permission fra Loevhagen.. Håper på tilgivelse:rolleyes: Dette var så gøy at jeg ikke har hatt på hovedanlegget på flere dager. Leste meg opp på Denon hodetelefoner vs. diverse andre gromme greier til øyet var stort og vått før jeg bestemte meg for å ta en sjanse på den nyeste toppmodellen fra Denon; AH-D7100. Nå ville omstendighetene det slik at jeg bestilte mine hodetelefoner på releasedatoen.. Et nytt medlemskap på HeadFi forum sørget for at nevrosene for å ha bomkjøpt dyre hodetelefoner blomstret etterhvert som forståsegpåerne på hodetelefoner slaktet de nye Denon kreasjonene. Det var for mye bass og for lite oppløsning oppover i registeret. Huff...Eneste trøst var at jeg er forholdsvis fersk både ifht hodetelefoner og dette dedikerte forumet.. Kanskje det var sånn at mange av de største brølapene med flest fordommer som behøvde bekreftelse også her var de første til å brøle? Og kanskje var det sånn at disse brølapene hadde andre preferanser, muligens dårligere kilder osv... Jeg valgte å tro på at Denon klarte levere varene.

Første "bommert" var å være litt kjapp på kjøpeknappen hos kinamannen. Denne er angivelig ennå på vei i posten til meg;

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tenker å teste Darkvoicen med diverse 6SN7 godbiter jeg har liggende i skuffen før jeg evt. sender den videre eller bruker den til et alternativ til Denon klokkene jeg har kjøpt:D Det morsomme med headfi er at selv de mest eksotiske dyre tingene er forholdsvis rimelige når man har drevet med full scale high end :) Etter en forelskelse uten forbehold i forbindelse med høyttalerprosjektet mitt Beerguts :), frister Fostex TH900 veldig, men jeg brenner ikke såpass mye penger før jeg finner ut om headfi overhodet passer meg.

Da jeg skjønte at Darkvoice sannsynligvis ikke ville passe Denon'ene mine, heiv jeg meg rundt og leste meg opp på hva som kunne fungere med et størst mulig utvalg av hodetelefoner. Valget falt på tyske Violectric V200. Et valg jeg ikke angrer på. Komboen V200/D7100 er så dynamisk og underholdende at jeg ikke klarer slutte å lytte til den. Jeg har foret hodetelefonene med signaler direkte fra iPad/iPhone, fra cMoy batteridrevet headamp, hodetelefon uttak på en gammel NAD sak som står i boden. Den beste matchen før V200 var cMoy/iPhone eller iPad til et par hundrelapper. Både den lånte Darkvoice 332 og NAD saken måtte bite i gresset for direkte foret "power" fra iPhone/iPad evt. hjulpet av cMoy ampen..Som jeg konstaterte i D7100 tråden, var det veldig kult å registrere at klokkene leverer varene selv uten headamp. De er faktisk et standalone alternativ, noe som er rimelig tiltalende for min del. Jeg liker å kunne ta med meg anstendig lyd når jeg skal være borte fra hjemmet noen dager:p

Da Violectric ampen endelig ankom og var koblet opp på skikkelig vis fikk jeg en real bakoversveis! Lyden fra D7100 og V200 hadde mye av de samme egenskaper jeg tyr til rør og horn for å oppnå i hovedanlegget. Dynamikk, detaljer med varme og definisjon, trøkk nok til å virke troverdig og musikalitet nok til å styre unna lyttetretthet. Jeg har nå i kveld lyttet 5-6 timer i strekk til head-fi komboen foret med musikk fra både MPD/dCS digitalt og fra Lenco/Kuzma/VdH analogt. Jeg har ikke på noe tidspunkt følt behov for å lette på hodetelefonene. Ikke pga komfort, og heller ikke pga lyttetretthet.

Det som slår meg er at de egenskapene jeg sitter og digger, er mye av det samme som gjør meg så betatt av rør/horn. Kan Denon ha skapt en "fattigmanns" hornalternativ? Er det derfor så mange av de erfarne head-fier med stor selvtillit mener så mye negativt om D7100 på HeadFi forumet? Det er for mye bass...WTF??? De er ikke nøytrale nok... Hvem vil ha kjedelig nøytral flat lyd? Ikke jeg jaff.. Vedder på at de som mener dette koser seg med kliniske/nøytrale anlegg der trøkk/bass leveres fra høflige apekister med 6,5" basselement (i ekstreme tilfeller 2x6.5"). Mine D7100 er på langt nær innspilte, min V200 er mindre enn 24 timer gammel, men allerede liker jeg dette head-fi konseptet. Tror jeg har funnet et familievennlig konsept som funker for mine preferanser. At klokkene er lukkede og ganske godt skjermet gjør at jeg kan sitte i samme rom som resten av familien og lytte til min musikk på foretrukne lyttenivåer uten at jeg generer dem. Foreløpig er jeg særdeles lykkelig over å ha funnet et mobilt alternativ til hovedanlegget, som fortsatt vil ha fokus! Dette var knallgøy:cool:

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kjenner meg igjen av mye av dine inntrykk når det kommer til Denon klokkene, jeg er selv fersk innenfor head-fi men de (gamle) Denon klokkene jeg har passer meg og min musikksmak helt utmerket. Nydelig oppløst uten å bli pågående på noen måte. Ser ikke helt bortifra tanken om å trykke på betal knappen til disse nye heller..:)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fikk i dag endelig det riktige M2tech two usb>spdif adapteret i posten. Det gjorde jammen saker og ting med lyden fra Voyage MPD;) Oppløsningen kom seg betydelig i hele frekvensspekteret. Dette gir bedre "rom" for instrumenter i lydbildet , mindre rot og mer ro over lydbildet som nå er mer 3d enn jeg noensinne har fått til med digitale kilder hos meg tidligere. Savnet tidligere litt oppløsning, spesielt i toppen. M2tech two benytter seg visstnok av teknisk gode løsninger og står seg godt i sammenligning med dyrere løsninger. Lydbildet ble også mye mer 3d. Lyden er vàrm, dynamisk og oppløst! Dette svinger skikkelig. Mans MPD iso, M2tech two sammen med dCS er rett og slett vutrolig bra! NAS blir neste!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å høre at head-fi kan oppleves som et godt supplement - og at ulike presentasjoner av musikken kan nytes positivt. :)

Hvis festen går i boks, så kan jeg ta med LCD-2 og HE-6. HE-6 kan du koble rett på høyttalerutgangene hvis du vil, da jeg har laget en kabel for dette. Så får du høre "what the fuzz is all about" med disse to (ganske ulike) orthoene.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Høres kult ut Loevhagen. La oss håpe at den festen går i boks ja.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ukas oppgradering; stakk inmom og fikk meg en state of the art øreskylling i et avlukke på sykehuset i går! Anbefales en gang i året minimum Finn noen som har et elekronisk apparat med pulserende vannstrøm til rensing, mer effektivt og mer behagelig enn gammelmetoden imo.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir mektig imponert over et slikt håndverk.

Håvard

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker gutter. Dårlig timing med bursdag denne uka. Tenker å feire med besøk hos Sluket til helga!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Var i går på Eplehuset og kjøpte meg en Mac Mini som er tenkt som dedikert MPD maskin/digital transport. Min slitne laptop som har gjort nytten i utprøvingsfasen er nå tilbake til sin primæroppgave. Mac'en funker som en drøm den. Nesten lydløs, lite og ingen varmeutvikling! Lyden er nå med siste MPD versjon fra Man så bra at jeg ikke har hørt digitalis i nærheten av dette noen gang! Det er så gjennomsiktig, så dynamisk og kontrollert at det er en fryd. Detaljeringsnivået er klasser bedre enn med andre kilder eller tidligere MPD versjoner. Det er ikke analytisk eller kaldt på noen måte, varmt detaljert og deilig rett og slett. Jeg har vært begeistret for MPD en liten stund, og nå har jeg tatt skrittet og konvertert helt med dedikert MPD maskin. NAS server går høyst sannsynlig i bestilling i dag!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    ReadyNAS Ultra 4 med en 3TB disk (til å begynne med) er bestilt :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    I går hadde jeg en "JEGVILFORFAENMEGHADET" (sitat Fingern) opplevelse! Vi får se:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fyrtigrisen de nye stativhøyttalerne som demonstreres på oslos hifisenter nr 1 spiller bra:rolleyes:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Øyeblikkelig klar for mer haifai stimuli i hovedstaden. I kveld skal jeg i følge ryktene få være med noen av hovedstadens vinylsnurrehoder på eh vinyl og hodesnurring :rolleyes: Forresten smakte hjemmebrygget ditt fortreffelig HR!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Øyeblikkelig klar for mer haifai stimuli i hovedstaden. I kveld skal jeg i følge ryktene få være med noen av hovedstadens vinylsnurrehoder på eh vinyl og hodesnurring :rolleyes: Forresten smakte hjemmebrygget ditt fortreffelig HR!
    viel glück

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Klar for siste innspurt etter en knallhelg i Oslo med fokus på jobb og hifi. Har tilbragt to kvelder i bæltrivelig selskap og hørt på interessant hifi. Neste prosjekt er setlet og nå putter jeg på sparegrisen for å kunne kjøpe meg de råeste stativhøyttalere jeg noensinne har hørt!! Ikke er det hønn heller:confused:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sjelsettende skjønner jeg :)

Det blir ett par på deg også ?

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Sjelsettende skjønner jeg :)

Det blir ett par på deg også ?

/jan
    Ja Jan, både sjelsettende og avhengighetsskapende. Alt annet jeg har hørt blekner! Er nok ingen vei utenom et par til gutty også...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn